9.113 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 97 Svar

Allergi/ørebetændelse Allergi/ørebetændelse

Nala har nu i snart 3,5 måned døjet med ørebetændelse. Jeg har renset og dryppet efter alle kunstens regler, været ved dyrlægen 5 gange med det, fået lavet en dyrkning og undersøgelse, og givet prednisolon en overgang.
Nu falder tanken på allergi, og hun har lige i dag fået taget en blodprøve så der kan laves en allergi screening.

Er der nogen af jeres hunde der har reageret på allergi ved at få ørebetændelse? Og hvordan har I tacklet det?

Håber på at høre nogle erfaringer smiley

Potedask fra Petra og Nala

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Udskiftning udendørsstik 750 kr.
  • 4 timers rengøring af 100 kvm kontor 1.000 kr.
  • Et kabel er gravet gravet over, der mangler ca 10 cm ledning 890 kr.
  • tilpasning af dør 1.500 kr.
  • Hjælp til at male og spartle 1.500 kr.
  • Samle kommoder 880 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Allergi/ørebetændelse
  • #1   29. jul 2014 Hmm jeg har ikke fået testet, men har en klar mistanke om at Morgan reagerer på korn og majs. Han døjede med "hormonknopper" det første års tid samtidig med svamp i ørerne on/off. Jeg har været striks og holdt alt kornholdigt ude af kosten, både kiks, brød, rester, leverposteg osv osv, der har intet været siden.
    Forben måneds tid siden fik jeg nogle guffer forærene, og tænkte ikke videre over det, før jeg så at ørerne reagerede igen, samt et par betændte knopper på maven blussede op.
    Der var korn i gufferne.
    Det er væk igen nu, så jeg synes det ligner en tanke.
    Hvede kan give udslag i svampeinfektioner, hvis der er intollerance for det.

Ved ikke om du kan bruge det til noget?

• #3   29. jul 2014 Jeg fodrer Nala med kornfrit tørfoder, vådfoder og råt, i cirka lige store dele. Hun får dog stadig rester og godbidder med korn mv i.

Hvis det er mider (lagermider) så tænker jeg at gå helt over på vådfoder og råt, men så skal jeg have fundet en løsning på mit fryserplads problem.

Jeg og dyrlægen snakkede også om en desensibilisering hvis screeningen viser noget.

Nu må jeg bare vente, og så håber jeg på noget man kan gøre noget ved.

Er det noget i foderet, som vist ikke kan påvises ved blodprøve (?), må vi bruge udelukkelsesmetoden til at finde frem til hvad der skal undgås smiley

• #4   29. jul 2014 At undgå fx korn og majs er egentlig ret enkelt, man skal bare være konsekvent.
    Er det lagermider, så er jeg lidtbi tvivl om kornfrit tørfoder nu også garanreret er frit, eller om bæsterne kan leve i sådan noget. Jeg ved det ikke.
    Jeg råfodrer, så kosten er nem at administrere, det er alt det andet der skal tænkes i.
    Hvis der er sådan noget der er årsagen.
    Jeg har længe brugt wolfsblut som lommeguf/aktiverings søg, og det reagerer han ikke på.
    Hans bror har fået sprængt trommehinden pga voldsomme øreinfektioner, så det bestyrker min mistanke.

Men som birgitta skriver, så kunne det også være noget årstidsbestemt, det har været et voldsomt forår/sommer mht pollen ol

• #5   29. jul 2014 Du har nok ret - det er nok bare mig der er sortseer ift hvor svært det er smiley

Jeg er ret sikker på der kommer lagermider i kornfrit tørfoder også, så hvis det er lagermider går jeg helt væk fra det tørre smiley

Hvis det er lagermider/korn/majs o.l. går jeg bare helt over på råt og så må jeg tørre mine egne godbidder, og købe vådfoder der er helt fri for det (det gør jeg i forvejen).

Jeg håber bare det viser et eller andet, der kan forklare at hun får ørebetændelse 3-4 måneder af gangen...

• #6   29. jul 2014 Det er da også rarest at kende årsagen, og ondt i ørerne er bestemt ikke fun smiley

• #7   29. jul 2014 Nej, hun har været rigtig påvirket smiley
    Det gør hende bare rigtig forfærdelig at have med at gøre, det var først da hun kom på noget prednisolon for et par uger siden, hun blev sig selv igen.

• #8   29. jul 2014 Kia reagerer promte med knaldrøde og kløende ører (dog mest det ene) når hun får et allergiudbrud. Det er det der fortæller mig at den er gal.

Hun ligger det ene øre ned så det hænger vandret ud fra hovedet. Hun kan ikke styre ørerne, i forbindelse med at kommunikere, som hun plejer.
    Hun begynder at ryste på hovedet og brumme og pive i frustration. Hvis ikke anfaldet stoppes meget hurtigt, så klør hun ørerne i stykker, og det er IKKE hensigtsmæssigt med åbne sår hos en allergihund, hvor immunforsvaret er i bund. Det kan virkelig give komplikationer såsom hotspots.

Så så snart hun smider det ene knaldrøre øre, og begynder moderat kløen i øret, (inden hun når til rysten på hovedet, brummen, piven og ekstrem kløen) får hun med det samme Medrol, så de ubehagelige symptomer kan stoppes inden for 15-30 minutter.

Jeg er ikke vild med at putte alt muligt i hendes ører. Så det er kun i absolut nødstilfælde det sker ... omkring 5 gange på 7 år ...

Derimod er jeg MEGET obs. på om hun efter et meget voldsomt udbrud skulle have brug for en antibiotikakur.

Når Kias allergi er under kontrol (immunforsvaret rimeligt stærkt) så er der intet med ørerne. Men én fejl i kosten, en dag hvor immunforsvaret ikke er ret stærkt, og hun får ondt i ørerne.

Kias symptomer ved allergianfald er altid ondt/inflammation i ørerne og øjenbetændelse. Indtil videre har hun ikke udvist andre symptomer.

Kia begyndte at få anfaldene da hun var omkring 4-5 mdr. og samtidig gik hun fra tørfoderet.
    Jeg prøvede forskelligt men hun nægtede at spise det (tror hun må have vidst at det var det der gjorde hun fik det dårligt) og jeg havde ikke hørt om foderallergi hos hunde overhovedet, så jeg forbandt det ikke.
    Dengang var der ikke en masse alternativer til tørfoder med korn ... hvis nogen overhovedet ... sikkert netop fordi foderallergi hos hunde ikke var et alment kendt fænomen ..?

Efter jeg 2 gange havde haft vagtlæge til Kia pga. meget meget voldsomme udbrud fik hun diagnosen foderallergi (der blev ikke taget nogen blodprøver).

Den ene meget inkompetente vagtlæge stak mig 1 års forbrug af Medrol og antibiotika og sagde, at med det behov Kia ville have for Medrol dgl., så ville hun være så syg af bivirkninger til Medrolen, inden hun blev 2 år, at hun nok ikke ville blive ældre ...

Jeg har i årevis arbejdet med binyrebarkhormon (Medrol) hos mennesker og jeg er ikke typen der giver op på forhånd så jeg valgte i løbet af tre dage at trappe hende ud af Medrolen, og jeg gik på HG for at få viden og hjælp.

Her faldt jeg over BARF-gruppen, hvor rigtig rigtig mange af dem der kendte til foderallergi huserede (igen pga. der ikke fandtes kornfrit tørfoder .. så vidt jeg ved).

Der var en del fanatisme på BARF-området på det tidspunkt, så det var ret skræmmende at bevæge sig ind i + jeg havde kun haft Kia i 5 mdr. og jeg var ikke just erfaren hundeejer (vokset op med hunde men havde aldrig før haft 100% ansvar for en hund).

Jeg bad om hjælp til at opstarte råfordring og jeg fik med det samme hjælp (hvilket jeg er meget meget taknemmelig for).

Jeg valgte at starte det ret overvældende projekt uden om dyrlægerne, som jeg havde mistet al tillid til, på det tidspunkt, at prøve at udrede hende ordentligt.

Jeg måtte her forsøge at se hvad jeg kunne bruge af HG'ernes erfaring og min egen viden (jeg er sygeplejerske) inden for ernæring, faktasøgning (man lærer at finde ny relevant viden og være kildekritisk) omkring allergi blandt hunde og BARF-teorien, mit speciale i lungemedicin (dermed rigtig meget erfaring med binyrebarkhormonbehandl. hos mennesker/som er meget identisk med binyrebarkhormonbehandl. hos dyr), og en praktikperiode i et ambulant ambulatorium hvor mennesker blev udredt for allergi via bl.a. priktest.

Jeg vidste at det ville blive op af bakke ... Men jeg havde Kias prognose (død i en alder af 2 efter en masse lidelser) i baghovedet ... og jeg ville ikke acceptere den, da det ikke gav mening at det skulle være den eneste udvej.

På råfodring havde jeg 100% overblik over ALT hun spiste og dermed begyndte jeg processen med at finde frem til hvad allergener hun reagerede på.

Dette tog jo et års tid.

Hun kan ikke tåle: Lagermider/deres aff. så alt korn er no no, kød fra kvæg, kød og ben fra svin, and, alle former for fedt kød uanset type etc.

Samtidig kunne jeg sparre med andre hundeejere med allergihunde.

Derefter så startede jeg hyposensibilisering (uden sprøjter etc.) og denne holder jeg ved lige i det dgl. så godt jeg nu kan.

Jeg tror ikke på allergiudredning i form af blodprøver hos hverken mennesker eller dyr (for mange falsk positive). Så hellere en priktest.

Men hvis det fungerer for den enkelte hundeejer og hund så er det selvf. super for dem :o)

Der er en allergigruppe herinde hvor du kan læse om andres erfaringer med udredning og behandling :o)

Var det i dag jeg fandt ud af at Kia var foderallergiker var jeg gået direkte til en af landets 3 virkelig dygtige dyrelæger med speciale i hudsygdomme hos hunde. Bl.a. Lene Boysen.

• #9   29. jul 2014 Kan man lave en priktest med de forskellige ting?

• #10   29. jul 2014 Kia kan heller ikke ret godt tåle BARK (BARF inspireret tørkost som meget kornfrit foder jo er).

Selv om det er godt protein reagerer hun så snart proteinindholdet er ret meget over 25%. Så hun får max. med 28% og kun i forbindelse med hyposensibilisering.

• #11   29. jul 2014 Priktest hos hunde: http://www.agria.dk/hund/artikel/inhalationsallergi-og-priktest-af-hund

• #12   29. jul 2014 Okay smiley

Det nemmeste ville jo godt nok være, hvis det er en type kød hun ikke kan tåle. Så er det jo bare at undgå det smiley

• #13   29. jul 2014 Petra: Ja. Uanset hvor ufatteligt skod det er at have en foderallergi hund, så må det være så helt ekstremt frustrerende at have en støvallergihund eller lign. hvor man ikke på samme måde kan kontrollere hyppigheden af anfald ...

Ikke fordi det er specielt nemt .. eller billigt .. med en foderallergihund .. Men der skal du ikke kunne kontrollere omgivelser og luften omkring din hund.

Gør mig så ondt for alle dem der har en hund der skal lide under dette, for den afmagt de føler må virkelig være frustrerende ...

• #14   29. jul 2014 Ja.. den hund giver mig simpelthen så mange bekymringer (og udgifter) at det gør helt ondt.

• #15   29. jul 2014 Har du forsikring på den?

Det er såå vigtigt at få før de får en allergidiagnose da man ellers er ret fucked resten af tiden fordi alt der er følge af allergi ikke dækkes og det er MEGET

Der skete en fejl i forbindelse med bankskifte der gjorde at Kia røg af forsikringen sidste år. Indtil da var hun jo dækket helt ind.

Nu dækker de ikke allergi og følger deraf.

Så en alm. sterilisation som kostede os 14.000 kr. pga. allergiudløste komplikationer ville ikke blive dækket i dag ...

Ret skræmmende.

• #16   29. jul 2014 Jeg har agria og har en stor dækning, heldigvis.
    Det er jeg glad for, når det nu ser ud til, at det kan blive en bekostelig affære at have lillefisen smiley

• #17   29. jul 2014 Lyder godt :o)

Måske du er heldig og det ikke er alt for slemt. Vi krydser poter og fingre herhjemme for at det er tilfældet :o)

• #18   29. jul 2014 Takker mange gange. Jeg krydser godt nok også for at det er mildt og sådan lige kan vaccineres væk, og det ikke betyder alt for meget for hendes hverdag..

• #20   29. jul 2014 Det er selvfølgelig her i sommerhalvåret hun har haft det, så ja, måske er det noget pollenværk.

Men Nala svømmer ikke, og er ikke ellers udsat for ting der normalt er trigger for ørebetændelse...

• #22   29. jul 2014 Tak for forklaringen, Birgitta. Det lyder fornuftigt, det med krydsreaktioner.

Men altså, hvis det er mider så skifter jeg til total råfodring/en smule vådfoder samt hjemmetørrede godbidder, det gør jeg gerne hvis det kan få has på det meste, og så må resten forsøges ordnet med vaccine.

• #24   29. jul 2014 Jeg får som regel et udprint af prøvesvar fra min dyrlæge, og det skal jeg nok også sørge for at få denne gang smiley

• #25   29. jul 2014 Vores allergihund Audi, får også ørebetændelse i sine udbrud. Det kan være nye omgivelser (husstøvmidder), foder og i løbetider.
    Vi ringer til dyrlægen og henter en gang øredråber, og giver i 5- 10 dage. Så er det ovre.

• #26   29. jul 2014 Okay. Så I gør ikke andet end at behandle med dråber?

• #28   29. jul 2014 Hun havde faktisk skab tidligere på året. Vil vende den med dyrlægen hvis allergitesten viser mider.

• #30   29. jul 2014 Ah, okay smiley
    Jeg måmå høre dyrlægen ad smiley

• #32   30. jul 2014 Okay - hvad havde han allergi over for?

• #34   30. jul 2014 Okay. Der er godt nok mange allergihunde derude smiley

• #35   30. jul 2014 Ja, det er trist. smiley Har selv een, som har været ret hårdt angrebet. Og han har været igennem vaccinationsprogram m.v. Det, som har hjulpet ham bedst er BARF/kornfrit foder. Han er så også begyndt, at få ½ Medrol om dagen, og det gør at han ikke har problemer med ørerne mere. smiley

• #36   30. jul 2014 Hvad har han været allergisk over for?

Hvad er medrol helt præcist?

• #37   30. jul 2014 Han er allergisk overfor husstøvmider, lagermider og katte.

Det er kløestillende.

• #38   30. jul 2014 Okay. Katte? Hehe, det anede jeg ikke de kunne være.

• Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.054
    #39   30. jul 2014 Hvor længe har du brugt øredråber? Og hvilke?

• #40   30. jul 2014 Ja, den er god nok.... Det står i hans allergitest fra dyrlægen af.

• #41   30. jul 2014 Startede en måned med ørerens Trizchlor eller noget i den dur.

Så har jeg brugt surolan det meste af tiden og også otomax vet hed det vist.

Og nu er hun på anden 8-10 dages kur på binyrebarkhormon

• #42   30. jul 2014 Jeg har vel dryppet ører i 2-2,5 måned, morgen og aften.

• #43   30. jul 2014 Jeg har godt nok aldrig hørt om en hund der var katteallergiker smiley

• Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

#44   30. jul 2014 Har hun fået øredråber mere eller mindre non-stop i 2 måneder?

• #45   30. jul 2014 Ja, og da det ikke havde nogen god effekt blev der taget prøve og sendt til dyrkning samt kun kom på prednisolon i 8 dage.

• #46   30. jul 2014 Og det "værste" er, at han aldrig har været i nærheden af en kat. smiley Så jeg ved ikke lige, hvor den kom fra..... smiley

• #47   30. jul 2014 I det mindste er I ikke katteejere, det havde været skidt!

• #48   30. jul 2014 Det lyder altså noget voldsomt, at din hund har fået øredråber i 2 måneder...

• #49   30. jul 2014 Jeg har bare gjort som jeg har fået at vide - er det helt slemt hun har fået dem så længe?

• Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

#50   30. jul 2014 Ingle havde en tilsvarende langvarig øreinfektion i vinter. Som et sidste "eksperiment" inden vi satte allergiudredningen i gang, foreslog min dyrlæge at dybderense hans ører i fuld narkose.

Den gik jeg med på, og vi fik noget af en overraskelse. Huden i hans øregange var så "skør", at det blødte, bare man rørte forsigtigt ved den, og dét, som vi havde opfattet som snavs, var sandsynligvis bare størknet blod.

I samråd med hans opdrætter, som også er dyrlæge, droppede jeg derfor øredråber og ørerens i en periode på omkring 3 uger, så huden kunne få lidt ro. I den periode fik Ingle lav dosis medrol for at holde kløen nede.

Efter de 3 uger begyndte jeg at rense igen efter en "plan" fra opdrætteren, og efter yderligere 4 uger var problemet løst.

• #51   30. jul 2014 Nu ved jeg godt, at der er forskel på betændelse og svamp i ørerne, men min har max. fået dråber i 12-14 dage ad gangen.

• Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

#52   30. jul 2014 Det er det ikke nødvendigvis, men en langvarig behandling kan faktisk forværre problemet.

• Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

#53   30. jul 2014 Ingle havde fået øredråber on/off i en periode på omkring 2 måneder.

• #54   30. jul 2014 Hun blev steriliseret d. 10 april og der startede vi behandling med ørerens og cirka en måned efter må det have været, startet på dråber.

Det har været en ørebetændelse med stort antal gærsvampceller. Nalas ører har også blødt flere gange, specielt da jeg rensede med ørerens og vat.

Jeg synes det lyder underligt min dyrlæge ikke har gjort sig betænkeligheder ved så langvarig behandling.

Allergi blev først diskuteret da jeg selv bragte det på banen.

• #56   30. jul 2014 Okay, så det er faktisk det samme som prednisolon.

Jeg kommer aldrig til at bruge prednisolon fast på Nala. Det har jeg ikke lyst til.

• #59   30. jul 2014 Jeg har en kat på binyrebarkhormon, fordi det er det eneste der hjælper. Man kan godt se han har fået det i 2 år nu. Katte tolererer det meget bedre, og Nala er kun 2. Var hun gammel ville det for mig være noget andet. Men hun er jo knap voksen.

• #61   30. jul 2014 Men prednisolon er også binyrebarkhormon, så det må være det samme?

• #62   30. jul 2014 Det ved jeg godt, men min dyrlæge har anbefalet det. Og siger, at i så små doser, så har det ingen betydning. Det skal så lige siges, at min hund nu er 8 år og er blevet fyldt med alt muligt skidt af dyrlægerne. Så lidt fra eller til....

• #63   30. jul 2014 Var hun 6-7-8+ år ville jeg give hende det, men hun skulle gerne blive gammel og det bliver man ikke hvis man er på binyrebarkhormon fra man er 2 år gammel.

• Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

#64   30. jul 2014 Min dyrlæge havde heller ingen betænkeligheder ved den langvarige behandling, men det havde Ingles opdrætter heldigvis.

I Ingles tilfælde startede balladen for øvrigt også med en heftig svampeinfektion.

• #66   30. jul 2014 Jeg synes det er utroligt de er så rundhåndede med medicin, de dyrlæger..

• #68   30. jul 2014 Er han pollenallergiker?

• #69   30. jul 2014 Jeg ved, at der er rigtig mange allergihunde, som får det meget bedre på Gourmix fra Vetcur. Nogle af dem skal dog lige have hjulpet immunforsvaret "på plads" med DiVet og ImVet, som er nogle tilskud i form af olie.

Du kunne evt. ringe over til dem og tage en snak med een af deres super dygtige medarbejdere. De har også en dyrlæge ansat. (link fjernet)

• #71   30. jul 2014 Hvis det er allergi vil jeg helt sikkert kigge på det smiley

• #73   30. jul 2014 Min dyrlæge har også tilbageholdt oplysninger om hvad binyrebarkhormon gør, i forhold til behandling af vores kat. Det har jeg selv skulle hive ud af dem...

• #76   30. jul 2014 DiVet og ImVet kan selvfølgelig også bruges sammen med andet foder. smiley

• #78   30. jul 2014 Det lyder voldsomt, Aiko. Jeg er selv forberedt på at gå over på råfodring, hvis det er det der kræves for at hun har det godt.

Den der hyposensibilisering, hvor længe har I gjort det og er det noget man gør for altid eller en periode?

• #79   30. jul 2014 Jeg stoppede efter ca. 1 år, for jeg kunne ikke se nogen bedring. Ved godt at man vist skal fortsætte i minimum 2 år....

• #81   30. jul 2014 Mindst to års hyposensibilisering?

• #82   30. jul 2014 Aiko - okay. Så du skal ikke betale selvrisiko hver 60/120 dag?

• #88   30. jul 2014 Det er godt nok imponerende. Jeg bliver optimistisk når jeg ser det der.
    Og heldigvis har jeg sygeforsikring på Nala.

• #90   30. jul 2014 Jeg har så desværre ingen sygeforsikring. smiley Og har bare måttet betale ved kasse 1.... smiley

Gæt, hvad min næste hund skal have?? smiley SYGEFORSIKRING, stamtavle og ordentligt foder helt fra starten af.

• #94   30. jul 2014 Jeg er på SU så uden sygeforsikring ved jeg ikke hvad jeg skulle stille op..

Det er helt klart et forsøg værd med hyposensibilisering, hvis man kan få det væk. Og er helt med på det rå. Lige nu kører vi lige dele tørt/råt/vådfoder

• #95   30. jul 2014 Har du prøvet om det gør en forskel, at gå helt over på råt??

Du skal nok være forberedt på, at det er ikke alle dyrlæger, som synes at råt er en god idé. Og vil muligvis hellere sælge dig noget allergifoder fra RC eller Hills.

• #96   30. jul 2014 Min dyrlæge ved godt jeg kun kører kornfrit. Hun forelagde muligheden om allergifoder - men det gider jeg ikke sætte min hund på.

Problematikken med det rå er, at jeg skal have ny fryser så, så vil gerne se om det bliver nødvendigt.

• #97   30. jul 2014 Jeg bruger Vom og Hundemat ved siden af alm. BARF. Det fylder ikke ret meget. smiley Min får ca. 450-500 gram om dagen.

• #100   30. jul 2014 Gitte - hvor køber du det henne?
    Og er det til at finde til en nogenlunde pris?

• #101   30. jul 2014 Jeg køber det hos min lokale foder butik her mellem Slagelse og Korsør. smiley

Men du kan finde andre forhandlere her: http://www.dyrlundsace.dk/Forhandlere.html

• #102   30. jul 2014 Tak smiley

• #103   30. jul 2014 Det var skam så lidt. smiley

Held og lykke med det hele. smiley

• #104   30. jul 2014 Binyrebarkhormon og Prednisolon er det samme.

Det dæmper inflammation/betændelsesstilstande og virker dermed kløestillende og generelt symptomdæmpende på inflammationssymptomer.

Det vi selv har i kroppen (kortisol) er der for at hjælpe med at regulere vand-, salt-, fedt-, kulhydrat- og proteinbalancen. Når vi piller ved denne balance ved at bruge binyrebarkhormon så får det konsekvenser.

De værste bivirkninger ses ved langtids/kronisk behandl.
    Ophobning af væske især i ansigt (ved mennesker kaldes det måneansigt) og fedtophobning i mave- og nakkeregion, ekstrem vægtøgning pga. konstant sult, svamp rundt omkring, huden bliver tynd og bliver blå pga. hæmatomer ved det mindste tryk og/eller går i stykker etc.
    Der er også ofte forhøjet blodtryk.

Den værste bivirkning efter min mening er, at det kan påvirke psyken. Fra depression til forvirring og angst (her vil jeg aflive hvis det er alternativet).
    Oftest er det mest stress jeg kan mærke Kia reagerer med psykisk.

En til to korte kure om året er som sådan ikke skadelige, men mere end det og bivirkningerne begynder at kunne ses hos de fleste dyr/mennesker der får det.

En enkelt tbl. 5-12 gange om året er efter min erfaring heller ikke skadeligt.

Binyrebarkhormon øger risikoen for knogleskørhed med 60%. Dette er nok værre ved mennesker end hos dyr, da dyr ikke bliver så gamle og det derfor forhåbentligt ikke når at blive så slemt. Kommer også an på hvor meget binyrebarkhormonbehandl. hunden får og hvornår i livet det starter. Derfor skal man huske at få opstartet D-vitamin og kalktilskud hvis hunden fast skal have binyrebarkhormon. Kia får derudover Flexvital (glucosamin etc. tilskud).

Binyrebarkhormon øger risikoen for diabetes med 40% og det er til gengæld ret slemt hos dyr, fordi det ikke er nær så nemt at styre som hos mennesker + at det igen så medfører en masse komplikationer.

Når det så er sagt så er binyrebarkhormon det der gør at min hund har en høj livskvalitet på trods af sin allergi.

Uden binyrebarkhormon ville hendes anfald bestå i: Inflammation i ørerne som udvikler sig til svamp, stærke smerter, ekstrem kløe, frustration, rysten på hovedet, kløen til blodet flyder, øjnene tillukkede af betændelse, svamp i mundvigene.
    Dette ville ske hver eneste gang hun fik et udbrud og det ville tage lang tid at behandle.

Med binyrebarkhormon består hendes anfald i: Inflammation i ørerne som fortæller mig at den er galt sammen med moderat kløe, en smule øjenbetændelse.
    Alle tegn på inflammation og kløe forsvinder i løbet af 15-30 minutter (efter indgift af en lille mængde binyrebarkhormon) og øjenbetændelsen i løbet af et til to døgn.
    Dette sker fordi hun så snart jeg opdager at hun har et udbrud giver hende en enkelt dosis af Medrol på 6 mg.

Til dgl. får hun intet, kun en enkelt dosis ved udbrud.

Så jeg er på INGEN måde imod binyrebarkhormonbehandl. så længe det bruges så fornuftigt som muligt.

Kommer den dag hvor Kia skal have det dgl., men ved at få det, kan opretholde sin livskvalitet, så vil hun få det så længe det er værdigt.

De værste bivirkninger ved Medrolen for Kia er stressen og så at hun blive inkontinent med urin (alt efter dosis) et lille døgns tid.

• #105   30. jul 2014 Sanne - hvad er hun allergisk overfor?

• #106   30. jul 2014 Lagermider/deres aff. og alle former for korn ... ser det ud til, kød og ben fra kvæg og svin, and, hest, alt fedt kød etc.
    I BARK (barfinspireret tørkost) kan hun slet ikke tåle proteinindhold på over 25-max 28%. Generelt tåler hun bare ikke tørkostprodukter ...

Det kan ikke forudsiges hvad dage hun reagerer på 25 gram af et allergen (immunforsvaret kompromiteret) i forhold til de dage hvor hun kan spise 500 gram af det samme (pga. hyposensibiliseringen og fordi hun den dag har et godt immunforsvar).

• #107   30. jul 2014 Det var noget af en omgang..

• #108   4. aug 2014 Nå, dyrlægen har ringet her til formiddag. Nala har en reaktion på mider, og vi skal undersøge præcist hvad, så der går vist 6 dage endnu.
    Håber håber håber ikke det er husstøvmider!

• #110   4. aug 2014 Varig behandling - altså det der dryp i nakken?

Hun er ikke testet om hun har det nu, men det bliver vel testet om hun er allergisk over for dem i den udvidede allergitest, tænker jeg?

Da hun havde skab sidst (formodet skab) kunne dyrlægen ikke finde nogen mider men Nala kløede sig sindssygt meget. Det stoppede hun med da hun kom i behandling.

Hun klør sig ikke for tiden.

• #111   4. aug 2014 Husstøvmider/lagermide allergi følges ofte af, men kender en del der med rå mad slet ikke har problemer.
    Så lad os da håbe det bare er noget enkelt der kan gøres noget ved ret simpelt.

• #114   4. aug 2014 Aiko: Ved mennesker med inhalationsallergi frarådes det at støvsuge dgl. da det hvirvler allergenerne op. Tror du ikke det er det samme med hunde?

• #117   4. aug 2014 Jeg har købt en fryser sidste uge og bestiller råt hjem til at fylde fryseren her i løbet af ugen. Så må dutten jo få råt smiley
    Og hjemmetørrede godbidder smiley

Jeg må, hvis det er husstøvmider, i gang med noget grundige rengøring/støvsugning/tøjvask - og så se om den der hyposensibilisering kan virke på det.

Sanne - hvad råder man så til ift. inhalationsallergi?

• #118   4. aug 2014 Lige et billede af charmetrolden smiley

profilbillede
  • #119   4. aug 2014 2-3 gange i ugen. Dog hver 2. dag i soveværelset hvis det er husstøvmideallergi.´

Men hvis Aikos dyrlæge siger noget andet ville jeg gøre som han siger :o)

Aiko: Måske han ikke reagerer om vinteren fordi I, ved at holde antallet af husstøvmider nede, sørger for at holde allergenerne under tærsklen for, hvornår immunforsvaret brænder sammen og udløser anfald. Det er jo hele tiden målet at balancere på den tærskel, dog så man ikke overskrider den og udløser anfald ...

• #122   5. aug 2014 Åh gud. Er vant til at støvsuge 1 gang om ugen - har en fælder hund så mere har aldrig været nødvendigt smiley

Heldigvis har jeg kun en etværelses lejlighed, så der er ikke så meget at støvsuge smiley

Jeg er glad for min dyrlæge, men vil rigtig gerne høre andres erfaringer, eftersom jeg synes de ikke altid har helt styr på detaljer.

Alt jeg har både til mig selv og Nalsen bliver også vasket i neutral, og er gået over til giftfri loppe/flåt forebyggelse, for ikke at tilføre kroppen mere skidt end højst nødvendigt.

• #124   5. aug 2014 Okay. Og du har ingen lopper?

Jeg prøver det jer vedhæng, hun har kun haft det en god uge.

profilbillede
  • #126   5. aug 2014 Okay, det lyder jo dejligt smiley

• #130   5. aug 2014 Jeg skriver mig de gode råd bag øret smiley

Der er foretaget en podning og dyrkning - der var ingen ualmindelige bakterier, til gengæld var der en stor population af gærsvamp.

Så det er testet hvad det er. Og der blev foretaget en mikroskopering af noget ørevoks forrige gang, og der var ikke så meget tilbage af det.

• #131   11. aug 2014 Nå, så er der svar.

En kraftig reaktion på både lagermider og husstøvmider.

Nala gør ikke noget halvt smiley

Der er købt fryser og mine 28 kg rå mad kommer i morgen vist nok, så skal damen over på fuldtidsråt.

Dyrlægen ville undersøge om laboratoriet havde nok blod til at fremstille hyposensibiliseringsvæsken, ellers går jeg ud fra vi skal have taget mere blod, men det tror jeg ikke. Det burde være der om 14 dage og så stikker jeg hende selv med det har jeg aftalt med dyrlægen.

Ørerne driller (selvfølgelig) stadig, så indtil behandlingen forhåbentlig virker, skal jeg rense med triz-chlor rensevæske og sprøjte et par dråber kortison-væske i øret, hver dag. De er allerede lyserøde og helt sorte af snask igen smiley

• #133   11. aug 2014 Er sikker på hun nok skal blive fin på rå mad, bare husk at tænk over alle de andre ting der bliver puttet i munden på hende.
    Jeg kender til flere med den kom i allergi, som fungerer super, og er uden kløe og grimme ører og poter.
    Krydser fingre!

• #134   11. aug 2014 Jeg har ikke tallene men vil bede om prøvesvarene smiley

Hun er testet indenfor mide-gruppen men ved det ikke præcist. Det var den gruppe der viste reaktioner og dermed blev der testet yderligere på mider.

• #135   11. aug 2014 Jeg tror også lillefisen vil have god gavn af det rå smiley

• #137   11. aug 2014 Det vil jeg kigge efter smiley

• #138   31. aug 2014 Nu har jeg fået tilsendt svarene på enkelt-allergen testen.

Skabmider indgår umiddelbart ikke, men da hun fik skab reagerede hun også med at kradse sig helt sindssygt på kroppen - ikke med ørerne eller lignende, så gør hun det igen får jeg fat i de pipetter.

Og så har jeg fået regningen på kons. og test mv. - 2100 kroner smiley
    Og så kommer regningen på hyposens. snart også, den burde være her meget snart så vi kan komme i gang med det.
    Er bare GLAD for at hun er sygeforsikret!! Så slipper jeg med 4XX kroner selv, og resten dækker forsikringen. Aner ikke hvad jeg skulle have gjort uden forsikring...

profilbillede
  • #140   31. aug 2014 Jo, hun er screenet for det hele og efterfølgende testet på enkeltallergener inden for mider. Undskyld kvaliteten af billedet, tog bare lige et screenshot på telefonen.

Den eneste kategori hun reagerer i er mider smiley

Birgitta du lader til at have godt styr på det. I tørrede oksehudsgodbidder, der er ikke lagermider i vel?

profilbillede
  • #141   31. aug 2014 Nalas højre øre nu

profilbillede
  • #142   31. aug 2014 Og hendes venstre.

Det venstre er værre end det højre men begge er meget bedre end det har været synes jeg - og det er altså bare med skift over på det rå smiley

profilbillede
  • #144   31. aug 2014 Det lyder rigtig godt, at der ikke burde være det i.

Jeg kan prøve at købe de tørrede ting hos rigtig hundemad måske, eller lignende, så det er naturlige ting.

Og så må jeg i gang med at tørre godbidder, suk..
    Fandt ud af at Nala er vild med ost, så det vil jeg også prøve at bruge som godbidder, til træning. For der skal det jo gerne være små mundrette bløde godbidder, som hurtigt kan spises smiley

Jeg prøver med hest, og hjort som godbidder. Det kan Nala godt lide i tørret tilstand. Hest kan hun ikke lide råt, men tilberedt synes hun det er lækkert, den skøre hund smiley

Kommentér på:
Allergi/ørebetændelse

Annonce