1.393 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 27 Svar

Degenerativ myelopathi Degenerativ myelopathi

Nogen der ved noget om denne sygdom hos ældre hunde..
Jeg har en mistanke om Freja har det. Hun laver nogle underlige spark med bagbenene når hun går på især perlesten. Varer ca 1 min så er det ovre igen.. Har googlet selvfølgelig, men kunne være rart hvis nogen har erfaringer..

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Sætte 2 lamper op 500 kr.
  • Fallen dryer blocking entrance into bathroom 2.000 kr.
  • Reparation af sage espessomaskine 1.000 kr.
  • Flydespartel 1.500 kr.
  • Montering af låge på intregreret opvaskemaskine / Siemens 1.540 kr.
  • Ukrudt fjernes 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Degenerativ myelopathi
  • #1   11. sep 2015 Nova har det: http://www.hundegalleri.dk/galleri/23731-blanding_af_racer_nova

Mon ikke du kan få lidt info der -og håber da i øvrigt ikke det er det din vaps har

• #2   11. sep 2015 Zarahs Nova havde det ja og jeg er sikker på at Zarah gerne svare på spørgsmål omkring sygdommen når og hvis hun har overskuddet smiley

• #3   11. sep 2015 Nå ok.. Nej håber jeg heller ikke... Prøver lige at læse det tak

• #4   11. sep 2015 Nu som... Ja tænker også om hun har overskud til det. Men kan da prøve..

• #5   11. sep 2015 Det kan du og ellers har hun en del på sin profil omkring det. Nogle videoer osv.

• #6   11. sep 2015 Tak for info smiley

• #7   11. sep 2015 Hun læser med så kom bare med de Spørgsmål.Jeg ser det som at jeg vandt over den lorte sygdom for det var ikke den der tog hende fra mig!!

• #8   11. sep 2015 DET gjorde du og Nova også! Hun fik jo et par år mere trods den forpulede sygdom.

• #9   11. sep 2015 Knapt 4 år Janni.

• #10   11. sep 2015 Jeg ville have skudt på 3, men 4 er jo bare fantastisk og helt vildt smiley

• #11   11. sep 2015 16 juli 2012 laver jeg første video til vores dyrlæge og der havde vi set de første spark i april /maj .. så næsten 4.

• #12   11. sep 2015 Ok tak zarah.. Freja startede for ca et par måneder siden at "sparke" bagud med bagbenene hvorefter at sætte sig kortvarigt ned. Efter kort tid rejer hun sig igen
    Som om ingenting var sket.. Skal lige sige hun også blev stivbenet bagtil, men det troede jeg var gigt, da hun også har gigt i albuer.. Efter en tid lagde jeg mærke til at det var mest når hun gik på sten..hun får sådanne "anfald" ca 1 til 2 gange ugentligt.hun ser ikke ud til at have ondt når det sker.. Har været ved dyrlægen som mente det evt kunne være Spondylose , der forsagede en slags kramper.. Eller tab af muskelmasse.. Har valgt ikke at lægge hende i narkose igen, da hun ikke ret godt tåler dette.. Hun får gigtmedicin dagligt, plus diverse kosttilskud.. Hun har også et par knuder på ryggen, dyrlægen mener det er fedtknuder, da de er ikke vokset på nogen måder.. Vi har valgt at give Freja den bedste alderdom, men vil ikke rive hende igennem flere "forsøg" hos dyrlægen mere..når hun ikke har det værdigt længere og er glad for livet, så er det på tide at sige farvel..
    Zarah tak fordi du har overskud til at skrive.. Gav du Nova noget for sygdommen? Tænker på kosttilskud ?

• #13   11. sep 2015 Vil selvfølgelig kigge din video, den har jeg ikke fået set endnu.
    Har søgt og søgt på nettet. Og faldt så over denne sygdom, tænkte det evt kunne være det. Desværre

• #14   11. sep 2015 Hvilken race er hun?
    Hvor gammel er hun ?

Nova havde også spondylose.

DM er jo ikke noget man kan give noget for. Det er kroppen der selv går ind og nedbryder nervevirksomheden. Du kan se det lidt som hvis du klipper en ledning over. Så har du en masse kobbertråde liggende inden i.
    hvis alt plastikken udenom er slidt bliver kobberen blottet og derved får folk stød og lampen begynder at blinke og give udfald. Det er groft sagt det der sker. Tilgengæld hvis du pakker det tyndslidte stykke ind i elektrikkertape er stykket ikke så sensitivt.

Derfor skal man ud i at nervene ikke får lov at "dø".

PT. er standard behandlingen for DM at holde hunden i ro og indstille sig på at aflive indenfor 6 mdr fra diagnose når hunden ikke længere kan gå, holde på afføring eller holde sig selv ren. I USA udstyre man hundene med kørestol. Det gør man typisk ikke i DK.

Med Nova valgte jeg at råbe røv af diagnosen. Fandme heller om en sådan crappy sygdom skulle vinde over min super tøs! Jeg skulle have en diagnose og så skulle jeg finde det rigtige våben at slås med også skulle DM dragen have klø.

Jeg valgte at gøre det modsatte af hvad jeg blev anbefalet. I min optik gav det INGEN mening at parkere hende og lade musklerne gå til. Det slog mig at hun kun fik udfald ved påvirkning op i poterne , derfor smed jeg sko på hende. Med gode tykke såler. På den måde kom der intet op mellem poterne. Hun havde dem på hele dagen og sov uden i vores gæsteværelse med babygitter for døren så hun ikke gik rundt (selvf. med en skål vand).

Og indledte jeg et træningsregime. Jeg fik hende tilset af en neuroglog, en kiropraktor, en fys/massør, en tysk fysiologisk klog dyrlæge og en dansk dyrlæge med speciale i bevægelsesapperattet.

Fyssen og jeg satte et program sammen med sidst nævnte dyrlæge og så startede vi. Vi trænede øvelser og nervestimuli DAGLIGT! og så fyssen ca. 2-4 gange om mdr. Oveni det fik hun kiropraktik, akupunktur, tenz, waterwalk , coretræning og massage.

Vi deltog på et par "hundegymnastik" hold.

Du kan prøve at se vores video fra Juli 2012 (den hedder noget med "starten" ) det er den første video jeg laver af Nova inden vi får diagnosen. Vi har på dette tidspunkt set hende "trække streger" i gruset (som ses i videoen) et par gange over et par mdr og tilskrev det faktisk spondylosen som du også skriver... om det er det din pige fejler kan jeg ikke sige, men kan anbefale dig en super dygtig neurolog hvor du skal starte hvis du skal have en diagnose.

• #15   11. sep 2015 Hun er en blanding af amr. Staffordshire terrier og lab. Fylder 12 år til nov..
    Hun er ikke særligt godt gående (går langsomt) vi går en kort morgentur på ca 15 mon.. Hvilket hun nyder og rigtig gerne vil.. Og vil rigtig gerne lege med pind..(korte kast) BADE er det bedste hun ved. smiley
    Har set filmen med Nova, og det er NØJAGTIGT det samme Freja gør.laver spor i stenene.. Hvor mange gange om ugen sådan ca gjorde Nova det?

• #16   11. sep 2015 Jamen før hun fik sko på et par gange fordi vi tog det ret tidligt. I starten var det kun ude hvor stenene er dybe.

Du skal have sko på hende - hurtigst muligt så hun kan gå normalt. Hvor i verden bor du ??

• #17   11. sep 2015 De her er de absolut bedste på markedet. Alle andre drejer rundt og giver dårlig gang. Og du smider kun sko på bagbenene.

De får det ikke på forbenene.

http://www.zooplus.dk/shop/hund/hundebekaedning/hundesko/330061

• #18   11. sep 2015 Jeg bor på Nordfyn .. Må indrømme at jeg ikke har penge til adskillige behandlinger af fys/ kiropraktor.. Måske jeg selv kan give hende massage.
    Hun har ikke gjordt det i 5 dage nu smiley og har gået på perle sten..
    Men god ide med sko.. Hvis hun vil gå med dem. smiley

• #19   11. sep 2015 Sgu ked af det.. Er næsten sikker på det er det samme..

• #20   11. sep 2015 Hun SKAL gå med dem.

Jeg har heller ikke milioner.. tvært imod. Men har sparet på alt andet.

Der er masser man kan gøre selv, men hvis du allerede nu har taget en beslutning vedr. behandling er det jo et spørgsmål om at gøre den sidste tid så værdig som muligt.

• #21   11. sep 2015 Tak for linket .. Det skal vel være str m Eller l ?
    Ja zarah vi har brugt ca 25.000 inden for de sidste 8 måneder..vi har ingen forsikring på hende..de er brugt til blodprøver, scanninger ved mistanke om livmoderbetændelse .. Røngten af ben.. (Svær AD )
    Sååå syntes hun har været nok igennem.
    Men kender dog en hunde kiro der måske vil hjælpe..
    Kan ikke takke dig nok fordi du vil svare mig i den svære tid..

• #22   11. sep 2015 Nova brugte en XL og hun var dobermann/schæfer.

Lyder godt med kiropraktoren. Hvis du vil have lidt øvelser så smid mig en pb. måske jeg kan hjælpe med massør og fys også. hvor på nordfyn bor du mere præcist? (kommer oprindeligt fra Svendborg så er ikke tabt geografisk på fyn ;))

• #23   11. sep 2015 Jeg bor i søndersø..så skal Freja nok også have xl..
    Sender dig en PB imorgen hvis det er ok..vil selvfølgelig også kigge nogen af de emner du skrevet om novas sygdom.

• #24   11. sep 2015 Ellers er de søde til at bytte dem. smiley

Gør endelig det.

• #25   11. sep 2015 Vildt at se hvordan Nova sprang som en gazelle selv som 15 årig.. Det kan Freja ikke mere.. Kun trippe afsted.. smiley
    FANTASTISKE NOVA smiley
    Ære være hendes minde.

• #26   11. sep 2015 denne video er 3 dage og en uge før hun forlod mig...

https://www.youtube.com/watch?v=HUfAmrcsISE

• #27   12. sep 2015 smiley dejligt minde at have..
    Ved jo heller ikke om det er det hun fejler, men når jeg ser videoen med Nova i perlesten er det som at se Freja.. Har læst stolpe op og ned om sygdommen, der er jo desværre ingen kur.. Man siger 6-12 mdr fra diagnosen er stillet.. Men kan da læse at flere hunde har fået længere tid..
    Så er det godt det er i så sen en alder når det nu skal være..
    Nogle gange kan det gå uger mellem anfald..
    Nå men har sendt dig PB zarah.. Bare når du har tid og lyst.. smiley

Kommentér på:
Degenerativ myelopathi

Annonce