Indavl Indavl
Jeg har i noget tid haft kig på en lille powder puff hvalp som jeg er ret forelsket i. Jeg var sådan set lige ved at sige at den ville jeg have og sad lige og nærstuderede stamtavlen længere tilbage, men nu ser jeg at hunden er rimelig meget indavl. Farfar og mormors mor er helsøskende.
Det skal lige siges at da der er så få chinese crested og endnu færre der indgår i avlen, vil der altid være flere hunde der går igen når man søger lidt tilbage i tavlerne, dette kan ikke undgås, da der er så få.
Nu vil jeg så gerne vide hvad det egentlig har af betydning for hvalpen?
Jeg vil gerne bruge den til avl hvis den er egnet, så det er også vigtigt at vide om det har følger på dette område.
Vil også gerne høre jeres generelle mening om dette.
På forhond tak...
Venlig hilsen Vanja
apr 2005
Følger: 24 Følgere: 24 Hunde: 3 Emner: 19 Svar: 372
Klaus - jeg troede linieavl var udelukkende når hensigten var at avle på nogle bestemte gener? I dette tilfælde er det så fordi der ikke er så mange avlsdyr, og de der er, er derfor meget dominerende i avlen.
Er rigtig glad for at I alle siger det!!
Er bare helt vild med den lille kønne dreng
maj 2006
Følger: 105 Følgere: 99 Hunde: 6 Emner: 704 Svar: 8.219
Gitte
apr 2005
Følger: 24 Følgere: 24 Hunde: 3 Emner: 19 Svar: 372
Om alt går godt og som jeg håber kommer der en lodder dreng i familien om ca. 5 uger!
feb 2005
Følger: 10 Følgere: 11 Hunde: 2 Emner: 42 Svar: 373
Min han Jason er også linjeavlet i samme udstrækning som din, selvfølgelig skal du være opmærksom, undersøg linjerne meget nøje, der der ligger noget dårligt temperament indenfor kineserne, derfor er det en linje med tedens til det, så er det ikke vært at linjeavle på, og derfor ikke en hund, man selv bør bruge i avl.
Min kære mor er også opdræt af Kinesere, dog kun PP, hun venter hendes første hvalpe i 2007... Derfor har jeg set meget godt, men også rigtig meget lort. Problemet er at racen ikke er så udbredt i DK, så der bliver avlet på alt hvad der er muligt, det samme har vi set på min egen race Bearded Collie.
Heidi
Indavl