Jeg vil gerne have en hund. God eller dårlig ide? Jeg vil gerne have en hund. God eller dårlig ide?
Hej alle hundelskere.
Jeg har gået i lang tid nu og tænkt på at få hund, men alle omkring mig synes det er en rigtig dårlig idé.
Jeg har lidt spørgsmål omkring det kan lade sig gøre, derfor skriver jeg en ærlig "status" om min situation, for hvis der er nogle kloge hoveder derude, der kan se det er en rigtig dårlig idé kunne jeg aldrig finde på og anskaffe mig et dyr.
Her er min situation:
Jeg er en pige på 21 år gammel. Jeg studere social og sundhedsassistent på Social og sundhedsskolen Århus. Jeg bor i Silkeborg, dvs. at jeg skal af sted om morgenen 06.30 når jeg skal i skole og er hjemme igen kl. 15.
Når jeg er i praktik er jeg af sted kl. 05.30 og aller senest hjemme kl. 17.
Jeg bor sammen med min søster under hele min uddannelse (har vi en klar aftale om)
min søster er i gang med hendes sabbatår (har planer om 2 år) og arbejder i en pølsevogn og hos en ungdomsklub. Hun møder tidligst kl. 9 og er hjemme fra ungdomsklubben (kun hver onsdag) kl. 23.
Ellers har hun senest fri fra pølsevognen kl. 21.
Det var lige lidt information om vores tider herhjemme.
Min søster og jeg er de mest kærlige mennesker, og vi elsker ALLE dyr over alt på jorden. Jeg selv har dog en lille angst for fugle. Jeg har altid elsket katte og hunde, og har nu en stor drøm om at få en hund man kan passe på, gå ture med, gøre godt for og have en masse glæde af.
Vi bor inde i midtbyen i en lejlighed på 75 kvm. LIGE over for vores lejlighed er der en KÆMPE park vi kalder lunden. Der er et mega græsareal og en sø mange hunde bader i, og man kan gå en dejlig tur rundt om søen på 30 min. (perfekt til gå ture med hunden og fri leg med andre hunde)
Jeg er på elevløn, og har kun mig selv lige nu, og igen er jeg ærlig og fortælle at jeg får 8.800 udbetalt. Min mor har jeg ved siden af som tit giver lidt ekstra til mad osv.
Håber meget i vil hjælpe mig!
Venlig hilsen Regitze
apr 2008
Følger: 28 Følgere: 265 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.518
Spørgsmålet er jo så bare hvilken hund. Der kan være rigtig rigtig stor forskel på sind, adfærd og behov hundene imellem. Og din søster kommer jo så til at bo med hunden også, i de her år du er under uddannelse, så regner med at hun også er med i planerne?
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 214 Hunde: 4 Emner: 287 Svar: 8.263
apr 2008
okt 2015
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
Ja min søster er hjemme de sene dage jeg ikke er.
Jeg ved ikke så meget om hunde, men tænker det skal være en lille en, da jeg jo bor i lejlighed og ikke har kæmpe have. Jeg har selv tænkt på en lille bomuldshund. Min moster har en, og den er bare for sød. Meget adlydende, og min moster bor selv et lille sted, dog er hun pensionist og er hjemme hele dagen.
Nogle gange er jeg også i Århus ude ved min kæreste, men så er min søster jo hjemme. Jeg flytter også sammen med min kæreste på et tidspunkt når det lige passer.
Jeg har åbnet idéen over for hende med hund, men det er jo stadig til overvejelse. Så jeg vil ikke tage en seriøs snak med hende inden jeg er 100 %.
apr 2008
okt 2015
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
Det har jeg fået rigtig meget ud af. Og tak for jeres ærlige svar. Kan godt se det ikke er fornuftigt og anskaffe sig en hund lige nu. Det var rart lige og høre andres meninger.
Tusind tak for det. Jeg vil vente!
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 32 Hunde: 4 Annoncer: 5 Emner: 73 Svar: 4.139
maj 2004
Følger: 10 Følgere: 15 Hunde: 5 Emner: 78 Svar: 2.553
Det er jo et ret vigtigt aspekt at have med. Det kan også være ret svært at finde lejligheder fremover, hvor man må have hund. :o)
jun 2015
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 7 Svar: 451
Du har glemt at sige hvor mange lange dage du har ca pr måned, er det permanent osv.
Men hvad med hultimer, dvs fri imellem to ting osv, bor du så du kan komme hjem og få hunden ud på tissetur takket være lang frokostpause? Er din nabo tosset med retrievere, så hunden meget gerne kan efterlades der?
Hvor lang tid er søster hjemme fra hun kommer hjem fra job et, til hun går til job to?
Der er for mange ting vi ikke ved, som kan være afgørende imellem om man synes en hund er for meget alene eller om det er ok?
Hvis du ville, kunne du nok finde ud af det.
Vær dog opmærksom på:
1) Der er mange ting du ikke kan tag hunden med til. En del venner vil måske ikke have du tager den med på besøg, andre er allergiske. Hvad med indkøb, kan du transportere hunden med dig? Har du andre hobbyer, som hunden ikke kan være med til? Må hunden overnatte når du besøger gamle venner?
Vil du opgive de ting, eller har du pasnings muligheder?
2) Kan du lægge 15.000 kroner med et par timers varsel, hvis hunden æder en ting og det skal opereres ud, eller tingen er noget du skal erstatte?
3) Som ung ændrer leveforholdene sig ofte. Dvs jeg tænker på, at man flytter meget ofte når man er ung. Man vil flytte sammen med kæresten, eller ens bofælle flytter ud og man skal finde ny, billigere bolig. Man skal flytte efter praktikpladser / at tage overbygningen på sin uddannelse. Folk bliver skruk, laver børn.
Er du nogen lunde sikker på at du kan have hund med de ting du forventer? Vær opmærksom på, at mange lejeboliger ikke tillader husdyr.
Dvs det bliver svært at flytte, medmindre du køber bolig.
Men selv om der er ting man skal planlægge efter er glæderne store ved at være hundemenneske.
God fornøjelse, når det bliver tid for dig.
sep 2013
Følger: 1 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 56 Svar: 530
Du skriver at du skal flytte sammen med din kæreste på et tidspunkt, hvad siger han til at få hund? Selvom det er din hund, så bliver han jo en del af det.
Jeg vil gerne have en hund. God eller dårlig ide?