1.870 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 49 Svar

Den umulige afgørelse ... Den umulige afgørelse ...

Øv den er svær denne her smiley

Iroc har jo som bekendt allergi - han har haft det siden han var 1 år, men har levet med det uden symptomer indtil for ½ år siden.
Han har fået råt og har ikke kløet sig.

Desværre startede han så på det for ca ½ år siden. Han har i samråd med dyrlægen været på 2 prednisolon kure, startende med 15 mg/dgl og herefter udtrapning hver 4. dag med 2½ mg.
Når han får over 5 mg bliver han inkontinent og vågner ikke når han skal tisse om natten.
Når han får, som nu, 7½ mg bliver han "acceptabelt kløfri" (han kløer sig, men vågner ikke fra sin søvn for at klø. Det kan han finde på når han får 5 mg).
Han har været på 7½ mg i 3 dage uden at tisse om natten i søvne, men her i morges havde han tisset igen - og lå i det og sov ...

Problemet er at han er SUPER glad, han hopper og springer og bærer på ingen måde præg af sin alder - og det er DET, der gør det så imponerende svært at køre ned med ham og slutte det.

Jeg mødte en labrador igår, som kom gående LANGSOMT bagved sin ejer .... med lidt slæbende skridt og et slukket blik i øjnene. Jeg spurgte hvor gammel den var og den var kun 9 år, men den havde bare ikke gnisten i øjnene mere.
Jeg ville i grunden ønske at Iroc så sådan ud for det ville gøre det langt nemmere at sige farvel - men udover den *biiiiiiiiiiiiiip* allergi, fejler han bare intet.

Jeg ville afsted med ham idag - men kæresten bad mig om lige at stikke en finger i jorden og se om vi ikke kunne finde ud af et eller andet .. så Iroc er her endnu.

Øv, hvor er det svært at vide, hvad der er den rigtige løsning smiley

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Elektriker 1.000 kr.
  • Græsslåning 1.126 kr.
  • Radiatorer på losseplads 1.500 kr.
  • Vandrør og afløb 730 kr.
  • Hjælp til nedrivning af skorsten 205 kr.
  • Flytning af strømstik 1.890 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Den umulige afgørelse ...
  • #1   29. feb 2016 Har i prøvet at kombinere med det der medicin mod slap blære..? Det fik Walle et par gange efter hun var blevet påkørt. Der gik 2 dage på medicinen så havde hun kontrol igen.

• #3   29. feb 2016 Når først han begynder at tisse i søvne og ligge i det, så ville jeg nok tage beslutningen i samråd med dyrlæge - og se om der vitterligt ikke er andet, I kan forsøge.. Hvis ikke.. Så havde jeg nok sagt farvel. Jeg ville ikke byde en hund, at skulle klø sig så meget, at den gør det i søvne, og slet ikke at den skal tisse i søvne på den måde..

Kan sgu godt forstå, at det er en svær beslutning. smiley

• #4   29. feb 2016 Luffe: kommer vel an på hvorfor han gør det...

• #5   29. feb 2016 Zarah - Ja, selvfølgelig. Men også derfor jeg ville snakke med dyrlægen igen smiley

• #6   29. feb 2016 Zarah - han har ingen problemer med at holde på vandet når bare han kun får max 5 mg prednisolon jo .. det er ikke en pludselig opstået skade, tænker jeg.

Carina - den der med inkontinensmedicin har jeg slet ikke tænkt på ? Det var da måske en mulighed ??
    Åh, det er så skide svært ...

And - enig .. det er nok også der jeg mest er ...

• #8   29. feb 2016 Martine: nej det er jeg klar over men når de 5 mg kan få det til at holde op med at klø må det jo være fordi det enten "bedøver" nerverne eller svækker "signalet" derfra..derfor tænker jeg andre funktioner også kan påvirkes. Lidt alla som hvis du tager Ipren i pilleform for menustrationssmerter så tager den samtidigt din hovedpine hvis du forstår..

Skyder jo bare med spredhagl og deler mine tanker.

• #9   29. feb 2016 Han er 10½ så han er da gammel.
    Jeg må lige tage en snak med dyrlægen om det medicin der - det kunne måske være en mulighed ?

• #10   29. feb 2016 Zarah - det gør jeg også selv, og jeg læser skam dine input og argumenterer bare selv også smiley

• #11   29. feb 2016 Sikke noget snot smiley
    Jeg oplevede det samme med min den gamle, da han en kort overgang var på medrol, det er sgu ikke værdigt.
    Men når han nu han ellers er frisk og frejdig, så ville jeg da prøve om medicin mod inkontinens kunne gøre tricket.

• #13   29. feb 2016 Uha, hvor jeg forstår dig.
    Har måttet aflive min gamle Malletæve for allergi og desværre, så har min lille nye tæppetiser også allergi.

Min gamle Malle fik allergi da hun var 8 år.
    Jeg fik lavet en vaccine til hende, men desværre reagerede hun ikke på den.
    Hun var utrolig frisk og glad, men når hun var på Prednisolon, så blev hun sløv og dvask.
    Jeg valgte at aflive hende, selv om hun var frisk.
    Jeg har den indstilling, at mine hunde skal ikke leve og fyldes med tabletter for min skyld.
    De har givet mig masser af glæde og det kan jeg takke dem for ved at aflive dem mens de stadig har det godt.
    Hvis min den lilles vaccine ikke virker mere, så vil jeg ikke starte med Prednisolon eller andet, hun vil blive aflivet.

Mine hunde bliver hellere ikke aflivet hos dyrlægen, delv om de elsker at komme de.
    Mine hunde bliver skudt.
    Jeg tager dem med ud på tur, smider noget lækkert kød og mens de søger og æder så er det forbi.

Jeg ville klart aflive nu

• #14   29. feb 2016 Nej jeg har ikke prøvet medrol - tusind tak for tippet Jinx smiley

Jeg har lige talt med Faxe og skal ringe derned 15.30, så jeg kan høre om mulighederne for inkontinensmedicin.
    Så kan jeg jo samtidig sige "medrol" også.

• #15   29. feb 2016 Anni - tak, jeg er nok meget på linie med dig.

Jeg har allerede besluttet at Iroc (som ikke har problemer med at komme hos dyrlægen), får et ærme med ind og får lov til at bide i det mens han får den sidste sprøjte .. jeg har desværre ikke din mulighed, for den lyder som en drømmeslutning for ethvert dyr.

• #16   29. feb 2016 Shit, ville lige redigere stavefejl i mit indlæg og kom så til at slette det.

Matine - den med ærmet er god. Det havde jeg slet ikke tænkt på.
    Jeg er sikker på, at min gamle Malle ville have foretrukket at komme herfra med et ærme i munden frem for at snuse efter guffer.

• #17   29. feb 2016 Jeg pipper lige - det var netop medrol som min mistede blærekontrollen af.. Men måske det kan fungere for din

• #18   29. feb 2016 Har du undersøgt om hans allergier er noget, som I kan vaccinere jer ud af?

• #19   29. feb 2016 MLA - okay, ja så er jeg jo lige vidt ....

• #22   29. feb 2016 På den måde har du ret. Jeg tænker bare, at han jo er slidt i systemet qva hans alder og det måske er derfor at han ikke kan holde allergien stangen ? Jeg ved det ikke, tankerne fiser bare rundt i hovedet på mig lige nu smiley

• #26   29. feb 2016 Sjovt nok så er dette emne lettest at diskutere, når det drejer sig om andres hunde. Set fra hundens synspunkt må værdighed være nøgleordet, og set fra ejers desuden det rent praktiske mht rengøring mm. Jeg holder på, at een dag for tidligt er bedre end een dag for sent.
    Summa summarum, jeg er ked af det på dine vegne, Martine. Men kan nogen klare det, er det dig.

• #27   29. feb 2016 Han har haft et langt og godt liv.
    Hos sådan en brugshund, som har været super aktiv lige siden den har kunnet gå, synes jeg at der også er andre ting som spiller ind.

Selv om den kan få et nogenlunde kløfrit liv, så vil medicin også påvirke kroppen på anden vis.
    Måske ved at blive mere lad og dvask.
    Men hundens hjerne bliver det jo ikke og hunden vil gerne være med - og gør det gerne
    Men kroppen kan ikke holde til det.
    I mine øjne er det synd at sådan en aktiv hund skal have en alderdom hvor den ikke mere skal være med.

• #28   29. feb 2016 Personligt ville jeg ikke engang overveje et vaccinationsprogram, da det simpelthen ikke virker hurtigt nok og man alligevel nogle gange må give op..

Det er heller ikke på nogen måde i mine overvejelser.

• #29   29. feb 2016 Tak Søren - dine ord varmer.

Anni - jeg er igen helt enig. Men når jeg ser ham på Feddet idag hvor han løber rundt, svømmer og driller min kærestes sure hanhund på 7 år, så har han jo bestemt stadigvæk livskvalitet.
    Ellers var det jo så nemt at vælge ....

• #30   29. feb 2016 I mine øjne er det synd at sådan en aktiv hund skal have en alderdom hvor den ikke mere skal være med.

Det kommer heller aldrig til at ske - aldrig !

• #31   29. feb 2016 Martine - Jeg ved godt at det aldrig vil komme til at ske for dine hunde smiley

• Lars N
    Lars N Tilmeldt:
    nov 2008

Følgere: 7 Hunde: 2 Svar: 435
    #32   29. feb 2016 Som Søren skriver, så hellere end dag for tidlig, frem for for sent.

Min gamle hund blev aflivet 1 uge for sent. Det har jeg fortrudt Big time idag.
    Det kommer ikke til at ske igen.

• #34   29. feb 2016 Nu fik jeg talt med dyrlægen og Iroc kommer på medrol nu - man kan se om det virker i løbet af en uge også mht bivirkninger - og dur det til ham så er det fantastisk, ellers er det slut.

Mht inkontinens - han er ikke som tæverne efter operation, inkontinent - han drikker bare uhørt meget vand som er en af bivirkningerne og derfor tisser han naturligvis også meget mere.
    Så ingen ekstra medicin til ham - enten virker medrolen eller også skal han ikke videre ...

• #35   29. feb 2016 Æv. Det er bare ikke en sjov situation at stå i. smiley

• #36   29. feb 2016 Men 4 mg Medrol, indeholder 5 mg prednisolon (Eller var det omvendt)

Netop - så Iroc skal have 8 mg medrol, som svarer til 10 mg prednisolon. Det bør tage kløen - og så er det bare kryds kryds kryds for at de bivirkninger bliver væk !!!!

• #37   29. feb 2016 Ville ikke aflive en hund fordi den er sengevædder, det var min gamle tæve efter en sterilisation..

Kan du ikke vaccinere dig ud af hans allergi sammen med hans foder?? Er der blevet taget prøver så i ved hvad han ikke kan tåle ??

• #40   29. feb 2016 At en ældre hund skal have lidt prednison eller lidt smertestillende, synes jeg slet ikke er et problem, hvis den ellers er glad og frisk, som det lyder til at din hund er. Når den mister gnisten, eller når den får ubehag af enten sygdom eller medicinsk behandling, så er tiden inde til at sige farvel.

• #41   29. feb 2016 Jeg vil bare give dig et kram, Martine.
    Jeg står selv med et ben i hver lejr, Laikas gigt driller hende helt enormt lige nu smiley

• #45   29. feb 2016 Æv for pokker smiley Jeg tænker lidt som Isabelle; hvordan har Iroc det med at han 'lækker' lidt og hvordan har i det med det ?
    Jeg har selv haft en hund på prednison i knapt 5 år. Han fik 5 mg dagligt og ja, han kom nogen gange til at lække lidt. Det tog vi bare med for min hund var stadig min glade og friske træningskammerat, der elskede at komme til træning. Min gamle Carlson blev 10 år gammel. Jeg sagde farvel til ham da han en morgen pludselig ikke rigtigt kunne følge med på vores løbetur. Men ellers virkede glad, frisk og normal.

• #46   29. feb 2016 Tak for jeres søde kommentarer smiley

Nej, Iroc lider ikke af at tisse om natten - problemet er at jeg gør ... både ham og Flax ligger ligesom i sengen .. suk ...

Jeg tænker lidt videre og har læst alle jeres kommentarer som har sat lidt omdrejninger i de grå igang.
    Så tak - jeg har lige hentet medrol og givet ham 8 mg, så nu er jeg spændt på hvordan det ser ud i morgen smiley

Og den gamle glade tosse har lige været ude at bide i fulddragt med fuld power - efter en formiddagstur på Feddet som varede 1½ time. Han er jo ikke helt færdig med at leve, og det er det, der gør det allermest indviklet jo.

• #48   29. feb 2016 Medrol er Binyrebarkhomon (hvilket prednisolon vel også er ikk?)
    men det kan være det har en anden virkning på Iroc end det han får nu.

ellers tænker jeg Martine om i kender til ciclosporin?
    det er forholdvis nyt i brug på dyr, men man har fundet ud af det hjælper på allergi
    eneste ulempe er. at det er ret nyt så man kender ikke rigtig alvorlige bivirkninger ved længere tids brug.

men hvis Iroc er 10½ år nu, så kunne ciclosporin måske være et forsøg så han kunne få et par gode år endnu. ?

• #49   29. feb 2016 jeg ved ikke om Faxe har kendskab til ciclosporin
    men jeg ved at dyrlæge Boysen har, og skriver om det på deres hjemmeside som en mulig behandling

• #50   29. feb 2016 Faxe talte om noget nyt som der ikke var alle de bivirkninger på - jeg kan bare ikke huske hvad det hed ?
    Men det kostede 1000 kroner om måneden den første måned, og derefter 500 kroner ... og hed vist noget med "A" ... tror jeg.

• #53   29. feb 2016 Martine

var det immunregulerende medicin, det de snakkede om ved faxe ?

• #54   29. feb 2016 Jeg kan ikke huske det Malene.
    Jeg tænkte medrol lige der - ikke alle mulige andre ting smiley

• #55   29. feb 2016 Kunne godt være du kunne huske det smiley

ville blot nævne det i tilfælde af medrol ender med ikke at være løsningen.
    om det er dyrt skal jeg ikke kunne sige, jeg har personligt ikke selv prøvet det til min allergi hund.
    men jeg ved det også bliver brugt imod allergi og det er noget immunregulerende medicin. smiley

• #56   29. feb 2016 Nu irriterer det mig at jeg ikke kan huske hvad det hed ... må ringe og spørge igen smiley

• #58   29. feb 2016 TAK !!!
    Det er nemlig lige præcis det, det hedder smiley

• #59   29. feb 2016 Pia - det lyder dælme sært .. men giver i grunden OK mening ....

• #60   29. feb 2016 Atopica virker desværre ikke på min hund.

Martine - det hedder et tissebælte og de kan købes.
    Mange udstillingsfolk bruger dem til hundene når de er på hotel

• #61   29. feb 2016 Krydser fingre for at én eller flere af ovenstående forslag virker for iroc for han virker bestemt ikke som om han er færdig med livet. Vi andre lægger os jo heller ikke til at dø, fordi vi får lidt små skavanker. Så synes ikke hans chancer er udtømte for at leve et langt og værdigt senior liv smiley kram til jer

• #62   29. feb 2016 Anni - jeg har også besluttet at enten er det medrol der virker, eller også er det ikke. Jeg vil ikke blive ved med at prøve og prøve - synes ikke om det, hvis han skal klø sig for meget hele tiden smiley

• #63   29. feb 2016 Nu han sover i sengen, hvad med et vådligger lagen? Det bruges til ældre mennesker, så hvorfor ikke til ældre hunde smiley så går det ikke ud over madrassen, at man så skal vaske dyner og sengetøj lidt oftere end normalt, det overlever man vel.

Fik lige set at der nævnes bleer, der findes ble til hunde. Men de skal vist købes på nettet. Men det er sikkert billigere med børnebleer.

Og som andre nævner, værdighed! Jeg har været vidne til en senior hund, der hvor min islænder står, og de trak den alt alt alt for langt inden aflivning. Hunden, labbe schæfer blanding, stavrede af sted til sidst, næsten døv og blind, og endte med at blive urenlig. Hun blev omkring 13 år.

Jeg er helt på det rene med, at afsked er så ufattelig hårdt. Min barndomskat blev næsten 12 år. Og ja, det gjorde så ondt at sige farvel! Ubeskriveligt! Men, det er vores ansvar at de kommer herfra på en værdig måde! Så må vores følelser altså stå i baggrunden. For det må da bestemt være vigtigt at ens bedste ven, kommer herfra på en værdig måde, end at vi kan få x antal måneder sammen.

Umiddelbart, hvis din hund kun har problemer med kløe pga allergi, men ellers er fit for fight, så tænker jeg ikke at hans tid er kommet.. Det må være muligt at få kløen under kontrol?

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.225
    #64   29. feb 2016 Har selv en hund på 10år og er klar over at tiden kan være begrænset. Man tror det er lettere når man har prøvet det før,men det er det ikke.

Din hund har haft et fantastisk liv og er sikker på, at du tager den rigtige beslutning,når den tid kommer. Jeg håber at hunden reagerer positiv på det nye medicin og får flere gode år.

I har om nogen givet den gas og i har været en fornøjelse at følge.

• #66   1. mar 2016 Måske et longshot, men jeg vil alligevel nævne det for en sikkerheds skyld.
    En kammerats hund har lige fåer konstateret lavt stofskifte - eneste symptom er allergilignende hudproblemer med prednisolon- og antibiotikakure som følge.
    En skarp dyrlæge spottede den...

• #67   2. mar 2016 Okay, den tanke har ikke været vendt og jeg ved ikke engang hvordan man undersøger for lavt stofskifte ?
    Iroc har nu været på medrol 8 mg i 2 dage - jeg synes (og det er svært helt at afgøre), men altså, synes at han drikker mindre end på prednisolon ??
    Han klør sig ikke så meget, men det giver jo god mening, eftersom han er gået fra 7,5 til 10 mg ... og så har han 7-9-13 holdt sig om natten.

Et spinkelt håb er begyndt at brede sig smiley

• #68   2. mar 2016 Martine, stofskifte undersøges ved blodprøve smiley
    Jeg har selv en med lavt stofskifte. Og skulle han have det, så er der medicin mod det og de virker rigtig rigtig godt.
    Og så vil jeg bare sige at det glæder mig at hører at der er en spinkelt håb smiley
    Jeg er selv lige kommet hjem til en 11 årig hund på speed. Hun er helt oppe og kører smiley

Kommentér på:
Den umulige afgørelse ...

Annonce