NyChihuahua

NyChihuahua

Medlemmer: 430
Forside Forum Medlemmer Annoncer Hunde
Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle IKEA-møbler 800 kr.
  • Hækklipning 1.500 kr.
  • Stoppet handvask på badeværelse 900 kr.
  • Rensning af sofa 475 kr.
  • Skal have hængt tre egetræsrundstokke (trærør) op. De skal monteres fra en væg til en anden samt en hylde. 1.400 kr.
  • Jeg har brug for hjælp til 3 forskellige ting. 1.300 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Tænder?
  • #1   20. aug 2010 1½ aaarh.??? hvis de ikk er faldt ud der ville jeg nok få dyrlægen til at rykke dem ud???

• #2   20. aug 2010 synes også du skal have tjekket hans tænder hos dyrlægen, normalt siges der at de skal være skiftet i 6-7 mdr alderen, ellers skal de rykkes ud for ikke at skade de blivende tænder

• #3   20. aug 2010 Jeg har fået tænderne tjekket og hun fik hevet en tand ud på det tidspunkt - der var hun vist omkring de 7 mdr. Det var en hjørnetand.

Som jeg lige mærker det og kan se det, så er det i undermunden i højer side der tror jeg den er tabt. Det er ikke den tand lige efter hjørnetanden men det er tanden derefter - atså ikke en kindtand eller en hjørne tand men en af dem der imellem!?!

• #4   20. aug 2010 Dorte umiddelbart ser de fine ud, er rene og hvide osv. Og dyrlægen sagde de sad fint og som de skulle til tjek som ca. 7 mdr.
    Men lige nu når jeg mærker så synes jeg godt det kunne mærkes som at hun måske har tabt en til udover den jeg fandt da hun tykkede i går? det føles (uden at jeg ved noget om den slags) som om der er en del plads mellem den tand som kommer efter hjørnetanden og ud til kindtanden, måske plads til at der er tabt to i alt eller måske er det kun den ene.

Er der nogen der har hørt om så sen udskiftning af mælketænder eller er det uden tvivl hendes alm. tænder hun har tabt!?!?!

• #5   20. aug 2010 Jeg har lavet et album med et billede af tanken - hvis nogen ved om det er en mælke tand eller blivende må de meget gerne give deres vurdering.

Jeg har læst mig frem til at mælketænder er spidse og det er blivende tænder ikke - tanden som er tabt er ikke spids.

Nu går jeg selvfølgelig helt i panik og stiller 1000 spørgsmål: findes der en sygdom med tænderne? har i hørt om det før? kan i henvise til nogen som har prøvet det samme? hvad pokker gør man hvis det er en blivende tand hun har tabt og hun har tabt flere i undermunden i den side, det kan vel påvirke hendes spisning?

• #6   20. aug 2010 Tak Dorthe dem vil jeg kontakte også.
    Min egen dyrlæge sagde følgende:
    Det ses desværre tit hos racen chihuahua at der er tand problematikker. Og det der muligvis kan være sket er at der aldrig har været nogen blivende tænder neden under mælketænderne i den side, så tager det langtid for munden at skyde dem ud, og derfor sker det først nu. Der er så ihøjstsandsynligt ingen ny tand i Filuca´s mund som kommer op nu her efterfølgende. Hendes tænder ved siden af hjørne tanden er kun bitte små og ligner nogen mælketænder der er på vej op, men det er fordi de bare er så små og dem ville hun heller ikke forvente kom mere op.

Jeg skulle ikke ændre på kosten nødvendigvis hun kan fint tygge. Men jeg kunne godt give halvt dåsemad og tørkost hvis jeg mente det var nødvendigt pga. hendes vægt (som ikke er så høj). Men at dåsemad forøgede risikoen for tandsten så der skulle daglig tandbørstning indover hvis det var det man valgte og godt med tykke ben osv.

Jeg har fået en tid hos dem så de kan tjekke det ordenligt, men umiddelbart mente hun det var sådan, og at jeg ikke skulle panikke og komme akut i dag, og at man evt. kan tage et billede for at se om der ligger tænder i undermunden som skal fjernes fordi de ligger forkert osv. Men hun mente ik det var tilfældet da hun tit så dette på små hunde - at der bare slet ikke var nogen blindende tænder.

• #7   20. aug 2010 Er der iøvrigt nogen der har link til et billede af et hunde tandkort?
    Hun mangler også det man kalder rovtanden i højer undermund udover den tand hun tabte i dag, kunne jeg føle mig frem til efter dyrlægens anvisning.

• #8   20. aug 2010 (link fjernet)

fandt lige denne her i en gaaaaamel tråd jeg kunne huske jeg havde set engang:-)

• #9   20. aug 2010 Tak for jeres svar, jeg må se hvad dyrlægen siger når hun kigger på det. jeg er især "spændt" på (spændt lyder helt forkert), om der er flere mælketænder som stadigvæk sidder i munden og der dermed nok heller ikke er nogen blivende tænder der under.

Det er måske 2 tænder hun mangler efter billederne :- (
    Jeg kan ikke mærke inden bag den første store kindtand som sidder efter rovdyrtanden, for på billederne er der jo 2 tænder der bagved også, der kan jeg ikke komme om og mærke.

• #10   20. aug 2010 Ej hvor sjovt Karina, da jeg så tanden tænkte jeg, sådan en har jeg da fra Caspar(en mælketand) Har lige kigget den det ligner til forveksling Filucas:o)

Micki mangler 2 præmolarer og Caspar mangler 5 af de små præmolarer... Ellers er deres tandsæt perfekt.. Caspars de mindste præmolarer er også meget små, så kunne sagtens forestille mig Filucas var mikro små.... Jeg fik at vide det ikke er unormalt overhovedet for chier at mangle dem, min fungere fint, trods dem de mangler:o)

• #11   20. aug 2010 der er rigtig mange chi'er der mangler præmolarer.. ;P

• #12   20. aug 2010 Kan jeg lige få en forklarin på hvad Præmolarer er? :- ) er det dem som sidder ude langs kæben som jeg nævner?

Jeg har tænkt lidt over det, burde dyrlægen have opdaget det var mælketænder? jeg var jo afsted med hende i narkose osv. jeg mener det var da hun var 7-8 mdr. Hvor hun fik hevet en hjørnetand ud fordi jeg var usikker på om den selv ville komme ud da den ikke kunne rokke som de andre. Her tjekkede hun de andre tænder - men det er måske drøn svært eller nærmest umuligt at se forskel? hun nævnte selv at det kan være svært fordi tænderne i de mdr måske er rigtig pæne og ikke har tegn på at roden er død og der ikke er noget til at skubbe dem op.
    Hun har tilbudt mig gratis at komme til tandtjek for at se om der skulle være flere mælketænder der sidder tilbage.

• #13   20. aug 2010 Karina,
    Hvis du ser på det link Charlotte har lagt inde er der i over og undermunnd nogle der hedder P1-P4 det er præmolarene....

Caspar mangler P1+P2 i begge sider i undermunden og P1 i den ene side i Overmunden...

Micki mangler P2 i den ene side af undermunden(troede han manglede 2 men det er kun 1:o)....

De er så bitte små de tænder og ja har ingen betydning for dem.... Jeg fik fortalt at det er fordi mange chihuahua simpelthen ikke har plads i deres mund til dem:o)...

De burde da nok ha set andre tænder som ikke var faldet ud, et tjek at munden når de er i nakose, synes jeg da er på sin plads... Men måske det har været rigtig svært at se, og se hvis det er en lille bitte chi som din, ved det ikke, bare et gæt... Tænk på de dyrlæger som har revet blivende tænder ud, WOW synes det er helt vildt det overhovedet kan ske, men det sker åbenbart:o(....

Men synes det at de tilbyder dig gratis at få set på det lyder som en rigtig fin løsning:o)

• #14   20. aug 2010 Ja det er nok ikke nemt at se forskel, synes også det er et fint tilbud om et tjek nu :- )

Det er P2 og P3 Filuca mangler i den ene side af undermunden.
    Og P1 er sådan nogen små mini nogen som bare ligner de er ved at vokse op tipper. Men det er jo så bare sådan de ser ud. Men de er heller ikke ret store på billede kan jeg se. Og så tror jeg hun mangler P3 i den anden side af undermunden men er ikke sikker.
    Og jeg tror det er den der hedder P3 jeg fandt i dag da hun tyggede på sit tyggeben. Hun kiggede så sjovt og duftede til den, at jeg blev opmærksom ellers havde hun nok spist den så det var fint jeg nåede at opdage det så hun lige kan få et tjek.

Nu skal vi jo slet ikke udstille hende, hun har heller ikke stamtavle, men af ren nysgerrighed ville de så udelukkes i avl og udstilling hvis de ikke har alle tænder?

• #15   20. aug 2010 Se jeg spurgte også engang om dommerne dømte ned på manglende tænder altså ikke de foreste men alle andre... Og det ser dommerne slet ikke efter, lidt underligt egentligt, men ja det ville jo være overgreb på de små at skulle stå og kigges helt ind bagerst i munden, pyha nej det går vist ikke...

Så nej med mindre det mod forventning er en tandsygdom hun har skulle der ikke være noget i vejen for at avle på hende med de præmolarer hun mangler.

Ja de er bitte bitte små de P1'ere, selv på mine store drenge, ihvertfald Caspars P1'er er mikro:o)

• #16   21. aug 2010 Ja det er da lidt underligt, jeg forstår godt at man ikke skal stå og åbne dem i munden, men eksempelvis et tandkort kunne vises frem fra dyrlægen som kunne indgå i bedømmelsen - så kunne man jo avle på den som havde anlæg for at have alle tænderne, når nu man gerne vil gøre racen optimal gavn :- )

Min dyrlæge sagde også at det ikke betød noget, men det kan jeg nu alligevel ikke lade helt vær med at tænke på at det må gøre?
    Alle dem der sidder foran dem tygger man jo ikke med, og hvis man så mangler dem der sidder langs kæben så skal der udvikles en speciel tygge teknig der gør at maden skal helt ned bagved for at kunne tygges.
    Jeg har set at Filuca sluger sin mad, og dyrlægen forslog noget der var større end RC som hun får, så der SKAL tygges på dem, noget med mavesyren skal opbløde kosten og tandsten osv.

Jeg håber ikke der er flere tænder der skal ud nu :- )

Udover det er der så nogen der ved om det man kalder rovdyr tanden er P4 eller M1?! :- )

• #17   21. aug 2010 Jeg er så godt som sikker på M1 kalder man for rovdyrtanden, er dog i tvivl om man også gør det med P4'ern?Hmmm

Ja har heller ikke helt forstået det kun er fortænder man kigger da de bagerste større tænder i mine øjne må være mere vigtige..(tror dog de fleste chier har dem)... Jeg tror ikke de små præmolare gør den store forskel, det oplever jeg ikke med Caspar ihvertfald....:o)

Kan godt forstå man ikke kan kigge dem på en udstilling, men ja et tandkort er da en mulighed, men om det er for omfattende og ikke er et stort problem med racen, det ved jeg faktisk ikke:o)

• #18   21. aug 2010 Hvis det er M1 så har hun rovdyr tanden i begge sider, det er ikke nemt at lure :- ) nå men "dejligt" at høre fra andre som også har hunde der mangler et par tænder, og få den vinkel med at det ikke gør noget ved trivsel, kost osv :- )

Kommentér på:
Tænder?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce