{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.344 visninger | Oprettet:

Lidt HD nørderi {{forumTopicSubject}}

Som hundenørd bruger jeg en del tid på nettet for at se hvad der rører sig i vores schæferhunde/brugshunde verden.
Og især HD/AD situationen i forhold til avl har min opmærksomhed.

Det undrer mig at der til stadighed avles med hunde der har C hofter og hunde der har et dansk HD index under 100, det undrer mig at der fødes hvalpe med et HD index under 100 da begge forældre i nogle tilfælde har index under 100.

DKK har en særdeles effektiv hundedatabase; hundeweb, som leverer oplysninger af ikke kun HD index, men samtlige HD oplysninger på den pågældende hund og dens familie!
Og går man ind og undersøger de mest brugte hanhunde herhjemme for tiden, kan man se at en skræmmende stor del har et elendigt HD index, dvs. under 100.
DKK definerer index tallet 100 som gennemsnittet af de danske hundes statistiske HD arvelighed. Det vil så igen sige at hvis en hund har et index over 100 er den statistisk set med til at forbedre HD situationen hvis den indgår i avlen, mens hunde med index under 100 statistisk set forringer HD situationen ved avl.
Hd indexet regnes ud på baggrund af HD data fra den pågældende hund, dens søskende, dens forældre og forældrenes søskende, og forældrenes søskendes afkom.

Jeg hører ofte på træningspladserne at "det er bevist at det kun i 5 % af alle HD tilfælde er genetisk betinget at hunden udviklede HD".
Hvordan forklarer man så de store forskelle der er på vores hundes statestikker? Kan man sige at dem der køber hvalpe efter hunde med dårlige index, statistisk set er dårligere hundeejere i og med at deres hunde oftere udvikler HD? ??
Nej selvfølgelig kan man ikke det.

HD er i mine øjne en primært arveligt betinget lidelse som især rammer schæferhunden netop fordi vi enten ikke tager det alvorligt nok, eller fordi vi fusker med vores avlsdyrs HD resultater.
Nu vil jeg ikke begynde at smide med skidt efter bestemte personer og deres hunde, derfor kommer jeg ikke med konkrete eksempler, men man kan jo kigge i schæferhundeklubbens medlemsblad og følge det op på DKK's hundeweb

Hvor finder vi så disse hanhunde med dårlige HD nedarvningsværdier?
Ja ifølge det nye blad fra schæferhundeklubben "Årskavalkade 2010" har top ti placeringen til HAS brugsklasse hanner følgende index:
111 (120)
99 (95) 3 kuld hvalpe i 2010
92 ( 90) 2 kuld hvalpe i 2010
92 (88) 2 kuld hvalpe i 2010
123 (124)
96 (96) 3 kuld hvalpe i 2010
101 (88) 6 kuld hvalpe i 2010
93 (93) 2 kuld hvalpe i 2010
97 (91) 4 kuld hvalpe i 2010
101 (100)
Disse index er fra HAS datoen dvs august 2010. Tallene i ( ) angiver HD index i dag den 16.12.2010.
Netop de bedst placerede hunde ved HAS bruges flittigt i avlen herhjemme.

Hvordan kan man forvente at hvalpekøbere skal kunne sætte sig ind i HD helvedet? De kan se at forældredyrene selv har A eller B hofter og tror at det er godt nok, men en HD status siger kun ganske lidt om hundens avlsværdi.
Det er der opdrætterne svigter, parrer man en tæve som har et index under 100 med en hanhund med et index under 100, så vil hver eneste hvalp der sælges statisktisk set være ringere stillet end en normal dansk schæferhund som jo i forvejen ikke er alt for god.

Kan man være det bekendt?
Hvorfor laver man sådan en parring når nu der faktisk findes hanhunde med gode index?
På hvilken måde forventer man at bidrage positivt til schæferhunde avlen ved at avle på den måde?

Jeg ville ønske at det blev et (DKK)lov krav at der fremover er krav om at hvalpenes index ved fødsel skal være minimum 100.

Nico

P.s Hundeweb længe leve


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lidt HD nørderi
  • #1   16. dec 2010 Hej Nico

    Efter de nye Index regler er et index under 100 ikke nødvendigvis noget negativt for racen, som vi tidl. har kendt indexet, så nu er under 100 ikke kriminelt som det tidl. var, jeg kan så ikke finde så meget rundt i det nye index


  • #2   16. dec 2010 Der er jeg så uenig med dig Citronmåne.
    For jeg er skam opmærksom på at udenlandsk registrede hunde der bruges i avl herhjemme naturligvis ikke har den samme HD mæssige baggrund i og med at DKK kun har dansk registrede hunde i deres system. Og derfor er udenlandske hunde dårligere stillet med HD index.

    Man kan jo supplere den danske HD indes med den tyske ZW, og der er ofte sammenhæng på de 2 systemer, hunde der avler dårligt i tyskland avler ikke bedre her i DK.
    Men med hundeweb kan du direkte gå ind og se hvad der rent faktisk bliver avlet af HD.


  • #3   17. dec 2010 Hej Nico.

    Jeg er fuldstændig enig i din pointe. Må bare lige kort tilføje at udstilling sjældent har gjort noget godt for nogen race.
    Har vi en pæn hund vi kan vise frem er vi ikke til at skyde igennem. Så hul i sundheden..
    Er det egentlig ikke bare det, det handler om?

    God jul til alle med samvittigheden i orden.


  • #4   17. dec 2010 Ja i min klub er der en opdrætter som i mange år kun har haft c tæver i avlen.
    Så der for gir jeg ikke så meget for opdrættere.....Men jeg bruger så også et års tid på at finde mine nye hunde.....
    Det som for mig går det ekstra svært er også at jeg ikke vil have en hundegårdshvalp.........
    Jeg vil kun have hvalpe som i alle uger har været i huset.
    Det er der desværre ikke ret mange af de store opdrættere som har.
    Men jeg kigger på tavlen i alle led, jeg kigger på tævens bygning, og så på kuldet samlet og så på de hvalpe som ingteressere mig.
    Så tester jeg den enkelte hvalp, og de fleste dúmper så i min optik.
    Jeg tror så også at det ikke kun er avlen genetisk som giver hd. Jeg tror de hvalpekuld som kun har været i hundegård, og i en hvalpekasse de første uger, de slet ikke har udviklet muskler led og knogler til at klare den store omvæltning de kommer ud for når de som 8 ugers hvalpe bliver overladt den nye ejer.
    Der går det galt....
    Je4g har så mange gange set det på træningsbanen til hvalpemotivation....Hundegårdshvalpene halter langt bag efter i fysikken i forhokld til de få stueiopdrættede, som har fået opbygget kroppen på naturlig vis, inden de flyttede hjemme fra.

    Min sådan er der så meget vi har alle vores egne kæpheste, og opdrætter og dommere de lider ofte af kennelblindhed.


  • #5   17. dec 2010 Snow, om man vil have fra hundegård eller stueopdræt er vist lidt skarpt skåret op. Man kan jo få begge dele.

    Jeg foretrækker fra hundegård, men hvor hvalpene og moderen naturligvis har været inde i huset og som ihvertfald har oplevet andre ting end bare hundegården.

    Der hvor jeg har min yngste hund fra kommer hvalpene i haven når de kan bevæge sig godt nok til det, og når de er blevet lidt bedre kommer de med ud på længere gå ture og de oplever både andre unghunde og andre voksne hunde i det daglige.

    Begge hans avlstæver går sammen når de har hvalpe og hjælpes om at passe dem.

    http://www.youtube.com/watch?v=g5PP1MRD1gw&feature=mfu_in_order&list=UL

    Og du har helt ret, kennelblindhed er meget udbredt, desværre.


  • #6   18. dec 2010 Nico. Ja, man kan få begge dele. Men der er langt imellem de stueopdrættede. Men det er jo godt der er for enhver. Jeg må bare bruge det længere tid.


  • #7   20. dec 2010 Hej Nico P. Når du ser på avlsdyrene fra HAS, må du godt tænke lidt længere. Hvis du parrer en dansk han med en dansk tæve uden tyske aner, er det vel en god ide, at bruge index som vejledende. Når du ser på HAS deltagerne, har de fleste tyske aner. Da vi ikke kan sammenligne tysk med dansk index, så har DKK valgt, at sætte alle tyske hunde til 100 i dansk index. Så parrer du en tysk tæve med et fint tysk index med en anden tysk han med et fint tysk index, bliver de begge sat til 100. Er det en dårlig parring? Det er ikke så ligetil at være schæferhunde avler i Danmark. Men selvfølgelig har du ret i, at vi har et stort problem, og vi er ikke kommet meget længere gennem årene.

  • #8   20. dec 2010 Ej Berith.

    Det skal såmænd nok passe at de tyske hunde får index 100 hvis de ikke har afkom i DK endnu.
    Men så må man da som opdrætter alligevel sørge for at hvalpene fødes med index OVER 100 ved at bruge en tæve der har index 100+.

    Desuden har mange af de tyske som anvendes i avl HD fotogtraferet afkom i DK, og der er store forskelle i deres afkoms status.
    Det kan man jo se på hundeweb.

    Opdrætterne skal ikke slippe så nemt som de gerne vil.


  • #9   21. dec 2010 Hej Nico. Jeg mener bare, at det er forkert kun at bruge et URETFÆRDIGT index. Det er også tilladt at tænke selv. Hvis du køber en ung tysk tæve med et tysk index på 80, har den et index i Danmark på 100. Hvis du parrer den med en anden ung tysk han med et tysk index på 80, har han også et index på 100. Hvad synes du om den parring? Hvalpene er ikke over 100. Skulle du hellere have brugt en dansk han på 98 i index? Her er hvalpenes index bedre. Men avler den danske bedre?
    Nu er en hund jo andet end index. Jeg vil nødig vælge en tysk han med et fint tysk index fra, fordi DKK har valgt at sætte han til 100 i Danmark.


  • #10   21. dec 2010 Ja berith, men så kan man jo anføre det tyske index!

    Desuden kan de tyske hunde jo sagtens have hel og halvsøskende i DKK, og det vil jo automatisk blive en del af de tyske hundes DKK index, og hvis de så ikke er særlig gode er deres 100 i index jo temmelig skidt.


  • #11   21. dec 2010 Nu har en danskopdrættet hund efter tyske forældre ikke et tyskindex. Du kan regne det ud på SV geneties, men hvalpen har det ikke ved fødslen. Det er jo netop det, jeg mener er et problem. Vi skal selv tænke og ikke bare bruge index ukritisk.

  • #12   4. jan 2011 Hej Zanzie. Jeg håber aldrig at se en schæferhund med farven blue merle smiley Du kan let få en alm schæferhund uden den meget faldende ryglinie. Se på forældrerne. Det der betyder noget er vel, at hunden kan bevæge sig frit uden problemer, uanset hvad du skal bruge den til. (brugs-, konkurence- familiehund) Den alm. farvet schæferhund bliver også testet i væsen ved brugsprøver og andre prøver, avlskåringer og avlsmønstringer.

  • #13   4. jan 2011 Man køber vel ikke en schæferhund for udseendets skyld.. Så farven Merle på en schæferhund er vel temmelig overflødig.

    Og den faldende ryglinie kan ALLE hunde have hvis man stiller dem rigtigt (forkert).
    Det med ryglinien skal du tænke mere på når man ser hunden bevæge sig frit og når den står naturligt.


  • #14   10. apr 2011 Syntes at HD er noget der skal tages meget alvorligt! Det er en skavank der ofte rammer schæferen og derfor skal man tage det seriøst.
    Syntes det er utrolig skræmmene med de tal.:(


Kommentér på:
Lidt HD nørderi

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce