5.797 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 29 Svar

Marsvin og byld - Igen! Marsvin og byld - Igen!

Ja, nu er det så 3. gang jeg skal til dyrlægen med et af mine marsvin, fordi den har fået en byld. Det har været samme sted alle tre gange, og jeg er efterhånden ved at tænke tanker som aflivning, eftersom jeg ikke synes at det er sjovt at have en fast udgift på 2-300 kr hver gang den skal tømmes. På den anden side, så er den jo sund og rask, og fungerer godt med de andre to.
Hvad ville i synes var bedst?
Er nemlig lidt usikker på, om en aflivning ville være ondt, for holder jo af kræet, men synes simpelthen det er træls.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Græsslåning (højt græs) og fjerne ukrudt imellem fliser 1.200 kr.
  • Opsætning af savsmuldstapet og male ca 300 m2 205 kr.
  • Køkkenskabe og skabe til mødelokaler 1.800 kr.
  • Samling af havemøbler 300 kr.
  • Kør fliser/sten på genbrugspladsen 500 kr.
  • Slå græs 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Marsvin og byld - Igen!
  • #1   6. aug 2011 Over hvor lang tid er de 3 gange foregået?

• #2   6. aug 2011 Tjah, den første kom for et år siden. Den blev så prikket, og den har så haft en lille kugle, som jeg fik at vide ikke kunne opereres eller prikkes hul på, da den var for lille. Så fik den prikket den her d.26 juli (Hvor den var ret så stor) og nu er den så kommet igen, hvor den skal prikkes.... Aner virkelig ikke mine levende råd. Ved jo godt, at den kommer igen pga rester i kapslen, men at der ikke går længere mellem tømningerne er foruroligende, og tør ikke selv, selvom jeg er fristet til at spørge dyrlægen om han kunne vise mig hvordan man selv kan gøre det smiley

• #3   6. aug 2011 Synes da bestemt du skulle spørge dyrlægen om det var noget du selv kunne gøre og evt. passe bagefter.

• #4   6. aug 2011 Jah, det tror jeg også det ender med... Synes bare det er så nervepirrende, da den sidder under halsen =__=

• #5   6. aug 2011 Jeg ville ikke bruge så mange penge på et marsvin, så jeg havde fået det aflivet.

• #6   6. aug 2011 Det er jo netop også noget at tænke over. Selve marsvinet har kostet mig 500 kr (da den er med tavle), men den har jo for længst kostet over købsprisen, og når der nu er så kort imellem dens udtømninger synes jeg det er lidt synd for den, og måske også lidt spild af penge... Min samvittighed siger bare også, at den jo ellers har det fint og virker glad... det er dælme svært. Ender nok med at jeg spørger dyrlægen hvad han nu synes...

• #7   6. aug 2011 Hvad er bylden for en slags?

Jeg har en skinny der har en talgbyld, der skal tømmes jævnligt.. det gør vi selv..

• #8   6. aug 2011 Det er for det meste tykt cremet pus. Tog den til en dyrlæge med en byld der mente det var kræft, men tog til en anden, der prikkede hul på den, og tømte bylden, så jeg tror ikke det er kræft smiley
    20 år? Det lyder af ret meget. Det må være verdens ældste marsvin xD

• #9   7. aug 2011 Karina: Det er en teddy jeg har, og dyrlægen mener det opstår pga betændelse i hårsækkene

Alfisten Natasja: Jeg forstår hvad du mener, men uanset, så ER det altså kun et marsvin vi snakker om, og så synes jeg altså at det er dyrt at give 2 - 300 kr op til to gange i måneden, for at få tømt en byld. Jeg ville heller aldrig stoppe op, hvis f.eks min hund blev syg, hvis nu dens dyrlægeregning oversted købsprisen, men et marsvin er et marsvin, og så føler jeg bare at det er lidt latterligt at bruge SÅ mange penge på en byld. Ja det ville jo så være nemmere hvis jeg kunne gøre det selv, men så skal jeg ihvertfald have lært hvordan. Er skam ikke totalt blind for alternativer.

• #10   7. aug 2011 Miss X 43 K: Jeg tror ikke det er vitaminmangel, de får masser af grønt indeholdende c-vitamin, fx hvidkål, rødbeder, broccoli osv, samt de bliver fodret med Xtra Vital til marsvin.

• #11   7. aug 2011 Hvis et marsvin får gentagne bylder, synes jeg godt nok ikke man skal blive ved med at behandle og give en masse penge for det.

For mig er der stor forskel på at bruge penge på en hund og så en lille gnaver, jeg ville også synes 500-600 kr er for meget at spendere på et marsvin, der iøvrigt kan have det rigtig skidt af de infektioner.

Vi mennesker skal lære at vi ikke skal holde liv i alt, og er et marsvin kronisk sygt så synes jeg det skal have fred.

• #12   7. aug 2011 Jeg ved ikke om de er lige værdsatte og elskede, det ville de aldrig være for mig - jeg kan slet ikke se, at et marsvin kan være værdsat og elsket på samme måde som en hund.

Jeg synes faktisk det vil være frygteligt hvis en hund kun var værdsat som et marsvin.

Hermed mener jeg ikke, at marsvinet ikke skal behandles ordentligt, for det skal alle de dyr vi holder os - men havde jeg kanariefugl, hamster, guldfisk eller marsvin ofrede jeg ikek penge på dem, som jeg vil gøre på mine hunde - for at være helt ærlig.

• #13   7. aug 2011 Jeg værdsætter da mine dyr, for hvad de er, og det de bringer mig, hvilket er hyggeligt, men de kommer jo aldrig til at give igen på samme måde som en hund, og jeg har jo prøvet at få bylden fjernet flere gange. Jeg græder da også når de skal afsted, for jeg holder af dem. Jeg kan ikke sige jeg ligefrem elsker dem, men jeg holder 100 % af dem.

• #14   7. aug 2011 Jamen et marsvin med gentagne tilfælde af bylder er jo ikke rask, jeg havde aflivet uden at have dårlig samvittighed over det.

Og jeg må indræmme, jeg kunne aldrig græde over et dødt marsvin.

• #15   7. aug 2011 Når det bare er en byld, havde jeg helt sikkert kløet på med behandling.
    Så vidt jeg kan forstå, så er det den samme byld du ikke kan få bugt med, ikke? Det der undrer mig er at du skriver, at du får dyrlægen til at udtømme den...
    Jeg har selv marsvin, og har selv tumlet med genstridige kastrationsbylder. Jeg fik den skåret op og udtømt ved dyrlægen, og så rensede jeg dem selv 2 gange dagligt med sterilt saltvand og antibiotika i gel-form (sådan en du bruger til yvernetændelse ved køer). Samtidig fik de baytrill sprøjtet i munden to gange dagligt.
    Sådan en omgang skal bare virke

• #16   7. aug 2011 Kennelmor - det er vidst den samme byld der er tale om

• #17   7. aug 2011 Line selvom det er den samme byld så gør det ingen forskel for mig. Mennesker der har bylder beretter om, at det er frygteligt smertefuldt og meget ubehageligt - det kan et marsvin ikke give udtryk for, så jeg ser ingen grund til at udsætte et sygt marsvin for den behandling gentagne gange.

• #18   7. aug 2011 Det er en byld der opstår konstant, ja, men min dyrlæge mener ikke den bør efterbehandles efter udtømning, på trods af, at jeg vasker den med varmt vand og sæbespåner.. Vil lige høre om jeg kan få den der gel form antibiotika med hjem :), og tak for råddet

• #19   7. aug 2011 Sabina - hvis han ikke mener at den skal efternehandles, så skal du skifte dyrlæge smiley du kan så nemt slippe af med den byld, med det rette behandling.
    Dyret skal på baytrill (mængden afhænger af vægten på dyret), og så skal dyrlægen skære bylden tilstrækkeligt op. Det hul skal du så forsøge at holde åbent så længe som overhovedet muligt, ved at rense det to gange dagligt eller oftere.
    Når du renser det, så skal du først forsigtigt presse eventuelt puds ud af bylden, og derefter bruger du en engangssprøjte (uden nål selvfølgelig) til at skylle såret godt igennem med saltvand. Skyl gerne mange gange. Til sidst fylder du antibiotika i såret.
    Der er trimlac vet du skal have fat i som gel, og baytrill som den skal have oralt.

Btw - hvis dyrlægen vil give dit marsvin penicillin, løber du ud af døren og finder en ny dyrlæge

• #20   7. aug 2011 20 år? Har læst at de blive 4-5 år og enkelte blive lidt ældre. Op til 10 år eller sådan noget.

• #22   7. aug 2011 De kan heller ikke blive 20 år smiley normalen er 4-8 år. Tror dog de 8-årige er relativt "sjældne"

• #23   7. aug 2011 Og igen igen ved Miss X nogenlunde alt om alt..

20 år er sgu ikke almindeligt for et marsvin...

6-8 år er normalt, og der er da helt sikkert nogle der bliver ældre, men jeg ville aldrig regne med noget over 8.. Mine er blevet omkring 7...

Hvad bylden angår ville jeg få tjekket dens tænder.. Den sad på halsen ikke?? De får tit tandproblemer, og det kan give bylder... Og så ville jeg få den tømt operativt, så man er sikker på at alt kommer ud en gang for alle..

• #24   7. aug 2011 Det passer altså ikke.. Verdens ældste marsvin blev 14 år og 10 mdr, og det er dæmme sjældent der når nogen op i så høj en alder!

• #25   7. aug 2011 *GG*

• #26   7. aug 2011 Så synes jeg du skal skrive ind til Guiness rekordbog

• #27   7. aug 2011 Line Madsen: Hvad er der i vejen med penicillin til marsvin?

• #28   7. aug 2011 De kan ikke tåle det smiley

• #29   7. aug 2011 Sabina syntes det villle være en god ide, at du melder dig ind på gnavergalleriet, der kan du få mere hjælp og vejledning, det har jeg gjort af samme grund.

Kommentér på:
Marsvin og byld - Igen!

Annonce