3.629 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 15 Svar

Grøntsager til foder??? Grøntsager til foder???

Hjælp mig lige...

Min datter er for kort tid siden kommet med spørgsmålet om, hvad fodermajs og foderkartofler osv egentlig er for noget...?
Jeg svarede, at det var grøntsager, der blev brugt til dyrefoder...
Så ville hun vide, hvad forskellen var, hvorfor man ikke bare kunne bruge de "almindelige" og hvordan man kunne se forskel...

Jeg må med stor skam indrømme, at jeg faktisk ikke aner en bjælde om det, men jeg synes da, hun fortjener et lærerigt svar, når nu hun har gjort sig overvejelser om det...

Så vidt jeg mindes at have hørt, så er der forskel på hvilke sprøjtegifte, der må bruges, men jeg er ikke sikker... og jeg ved heller ikke, om mennesker ikke må spise fodermajs og -kartofler osv... men hun vil altså gerne have svar på det hele og meget mere...

Er der nogen her inde, der kender svarene?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Udskiftning udendørsstik 750 kr.
  • 4 timers rengøring af 100 kvm kontor 1.000 kr.
  • Et kabel er gravet gravet over, der mangler ca 10 cm ledning 890 kr.
  • tilpasning af dør 1.500 kr.
  • Hjælp til at male og spartle 1.500 kr.
  • Samle kommoder 880 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Grøntsager til foder???
  • #1   14. sep 2011 Jeg forestiller mig at det er majs og kartofler af så ringe kvalitet at det ikke "egner" sig til menneskeføde, og/eller produter der ikke er kontrolleret som værende menneskeføde.

• #2   14. sep 2011 Det handler om sorten. Der er mere og bedre smag i dem til mennesker- det er fremarvlet i sorten, hvor imod det er mere volume og næring i fodergrøntsagerne

• #3   14. sep 2011 Om de behandles anderledes ved jeg ikke, men det kunne jeg forestille mig.

• #4   14. sep 2011 De majs vi spiser er en meget sødere majs end dem køerne får. Vi har ikke det rigtig vejr i Danmark til at lave rigtige søde majs, så de majs er sikkert fodermajs. Fodermajs bliver tit snittet og lavet til ensilage til dyrene.

• #5   14. sep 2011 * "så de majs der står på marken er sikkert fodermajs" skulle der stå smiley

• #6   14. sep 2011 Foderkartofler er nogen der er på str med bagekartofler eller derover, og de bliver brugt til pomfritter, snaps og kartoffelmel .

Og fodergulerødder er nogen der måske ikke lig har den rette facon eller størrelse, og de kan sagtens spises, men i industrien tages de fra som snack til Bl.a heste.

Har jeg hørt for nogle år siden, af en vi købte hønsefoder hos. smiley

• #7   14. sep 2011 Foderkartofler som faktisk bare kaldes melkartofler bliver ikke brugt til fritter og snaps. Fritter laves af "spisekartofler" og snaps (nu om dage) laves af korn. Melkartofler bruges til at lave stivelse af. Bla. kartoffelmel. Men laaaangt det meste bliver puttet i alt muligt hvor der bruges stivelse. Andre fødevarer men også embalage indeholder stivelse.
    De andre fodergrøntsager har (lige som kartoflen) en ret træls "tør" og melet smag.

• #8   14. sep 2011 Interessante svar.. og nu bliver jeg da selv helt optaget af spørgsmålet:))

Jeg har da set på planteskolen, at man kan købe frø/kerner, så man kunne så sine egne majs i haven... men hvem gider det, hvis de ikke smager bedre end dem fra supermarkedet??

Birgitte.. Mener du så, at kartoflerne bliver sorteret efter størrelse, når de tages op af jorden?
    Er det så størrelsen den afgør, om det er en foderkartoffel eller en spisekartoffel?

• #9   14. sep 2011 Margit... det fik du lige skrevet samtidig med mig..
    Jamen hvordan kan man så se forskel?
    Og er det selve sorten, der afgør det? Eller lader man dem bare stå det længere?

• #10   14. sep 2011 Jeg kom selv i tvivl om det med foder kartofler og fandt denne : Størrelser
    Kartofler opdeles i 5 størrelser:

Brunekartofler (25 x 35 mm)
    Fiskekartofler (30 x 32 mm)
    Pillekartofler (eller jævne kartofler - 32 x 42 mm)
    Skrællekartofler (42 x 50 mm)
    Bagekartofler (minimum 50 mm)

Bagekartofler, der tidligere kaldtes foderkartofler, anvendes mest til industrielle formål som snaps, kartoffelmel og til pommes frites produktion.

Så blev jeg da lidt klogere, men det har jeg sikkert glemt igen om 14 dage hehe

• #11   14. sep 2011 Linda N ja det er sorten der afgør det. Melkartoflerne har et noget hæjere indhold af stivelse end spisekartoflerne har. En melkartoffel er nærmest uspiselig.

• #12   15. sep 2011 Margit.. har fodermajs og -gulerødder så også et højere indhold af et eller andet?
    Og hvad bruges de til? Kun dyrefoder eller?

• #13   15. sep 2011 Linda N her må jeg blive dig svar skyldig. Jeg ved ikke ret meget om majs og gulerødder kun kartofler. Men jeg mener at de dyrkes til foder og ikke andet. Hvor imod de kartofler man bruger til foder faktisk bare er et affaldsprodukt. Det er dem der bliver sorteret fra når spisekartoflerne bliver sorteret. Alle de skæve, for store ,de revnede og med stødpletter.De bliver ikke brugt til andet end at smide ud. Med mindre avleren er så heldig at han kan sælge dem som foder.

• #14   15. sep 2011 Jamen tak for svar - nu blev vi da lidt klogere her:)

• #15   15. sep 2011 Velbekomme smiley

Kommentér på:
Grøntsager til foder???

Annonce