12.443 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 16 Svar

flexjobber og helligdage, får man løn? flexjobber og helligdage, får man løn?

Hej HG
Min kærestes lillebror har lige fortalt, at hans chef vil trække ham i løn for de her 3 dage hvor det er helligdage..
Han er flexjobber på 25 timer.
Jeg VED at alle time, deltid, fuldtid SKAL have 7,24 timer for pr dag, men er ikke 100% sikker på hvordan reglerne gælder i forhold til flexjobber. jeg har svært ved at se det ikke også skulle gælde ham, men vil gerne være juridisk sikker.
men for ham er det jo meget at blive trukket 3 dage i løn og chefen har nu kaldt ham på arbejde torsdag og lørdag så han kan få bare lidt i løn...???

På forhånd tak..

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Problemer med vaskemaskinen 500 kr.
  • Græsslåning (højt græs) og fjerne ukrudt imellem fliser 1.200 kr.
  • Opsætning af savsmuldstapet og male ca 300 m2 205 kr.
  • Køkkenskabe og skabe til mødelokaler 1.800 kr.
  • Opsætte og skære loftlister i forskellige grader.(Kongens Lyngby) 700 kr.
  • Butiksskilt strammes 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  flexjobber og helligdage, får man løn?
  • #1   1. apr 2012 jeg er flex jobber, har dog ikke reglerne på skrift, men ja alle skal have det der er deres norm tid o forhold til de timer de aflønnes for også flex jobbere, det er jeg meget sikker på....

hans arbejdsgiver får jo flex refusion i forhold til hans tieansættelse, også på helligdage...

arbejder han 25 dage skal han have søgne-helligddags betaling svarende til 5 timer pr dag, det mener jeg....

• #2   1. apr 2012 det vil jeg helt sikkert også mene.. nu er jeg selv under uddannelse som butikschef og ved det gælder alle almindelige, så har meget svært ved at se de ikke også skulle gælde for flex. men kan ikke finde det nogle steder hvor jeg kan give ham det så han kan give sin chef det..

• #3   1. apr 2012 er han aflønnet med en fast månedsløn, eller ??+

Når man googler står der flere steder at folk på fast månedsløn aldrig har oplevet træk i lønnen ved helligdage, en spørg dog i en fagforening...

men jo er 99.9 sikker på at han skal have de 5 timer pr dag....

• #4   1. apr 2012 altså han får en fast månedsløn, men skriver sine timer ned hver dag, hvor meget han har været der. og hvis han så ikke har været der alle 5 timer bliver han trukket. jeg er også 99,9 % sikker.. men kan du se på din kontrakt om du er berettiget?? det skulle vidst efter sigende stå i den??

• #5   1. apr 2012 nej, aner ikke hvor den er, har været på fleks i snart 8 år.....

altså forstår ikke helt..... hvormange timer får han løn for ???

• #6   1. apr 2012 ligesom du skriver arbejder han 5 timer om dagen altså 25 timer om ugen, men får løn for 37 da han ikke er i stand til at arbejde så mange timer.

• #7   1. apr 2012 Uden at vide det men teoretisk set kan man så ikke flexe uden om helligdagene ?

• #8   1. apr 2012 så skal han have sin helt normale løn alle dage..... ellers scorer arbejdsgiver jo en større refusion, arbejdsgiver får refusion fra kommunen på fx 2/3 af lønudgiften, uanset om der er hlligdage eller ej, udbetaler han din kærestes lillebror mindre når han er væk, så sparer han en lønudgift med får helt sikkert den samme refusion... det er svindel....

din kærestes lillebror skal ALTID have den fulde løn, er han væk nogle timer fordi han evt nogle uger IKKE kan klare de 25 timer så skal han sygemeldes de timer og igen får arbejdsgiver så sygedagpenge refusion fra dag 1.....

Han må ikke trække nogen timer på noget tidspunkt.... få din kæreste eller dennes lillebror til at tale med kommunen... er sikker på de ikke vil finde dette rigtigt....

• #9   1. apr 2012 @ Ryan,,,, tror du tænker flexe som i forbindelse med at man har flex tid på en arbejdsplads... det har ingen sammenhæng med fleks job...

• #10   1. apr 2012 Når man er ansat på månedsløn, eller månedsløns ligende forhold så skal man have sin normale løn uanset om der er helligdage i en måned, det får alle og det skal fleksjobbere også have....

• #11   1. apr 2012 han har nu snakket med en kollega i butikken som er almindelig fuldtid. hun får heller ikke løn da dage, da butikken ikke er med i en overenskomst. du kan da ikke fravælge en overenskomst i en spar købmand??

• #12   1. apr 2012 tror de skal tale med en fagforening.... er købmanden eller den kæde han er med i medlemer af dansk arbejdsgiver forening så er han forpligtiget til at følge de overenskomster der ligger centralt på området...

kollegaen skal kontakte sin fagforening... der skal udbetales for søgne helligdage..... og lillebroderen skal kontalte kommunen for det er i mine øjne decideret svindel.... han får refusion penge fra kommunen fordi han SKAL betale den fulde løn, og så refunderes nok med 2/3, når han sparer løn til lilleb så snyder han, for refusionen reduceres IKKE...

Mht søgnehelligdage, så skal man endda da have det selvom helligdagen falder på ens fridag......

Lyder som en arbejdsgiver der snyder...

• #13   1. apr 2012 i og med han så skal gå til kommunen og ikke fagforening, vil det så sige at han ikke behøver være medlem af en fagforening, da kommunen egentlig er hans??

• #14   1. apr 2012 Jeg har været flexjobber, der hvor jeg var sparede jeg op til helligdage, ligesom alle andre gjorde, og så fik jeg søn- og helligdags betaling for de dage, for arbejdsgiveren får altså stadig flex tilskud på helligedage.

• #15   1. apr 2012 en fleks jobber har som sådan ikke noget gavn af en fagforening... og så dog.... man skal ihvertfald ikke være i a-kasse da man ikke kan få dagpenge ved ledighed, der får man noget der hedder fleksydelse og det er fra kommunen... jeg er så medle af fagforening for fx at kunne få juridisk hjælp vde behov osv... men ja hvis jeg var ham ville jeg gå til kommunen... er han medle af en fagforening ?? for så kan han også spørge der.... men som sagt mener jeg at arbejdsgiveren svindler i forhold til den refusion han får når han ikke betaler den fulde løn og når han trækker hvis der er dage udover helligdage lillebroderen ikke er der... det må han ikke, men lillebroderen skal selvfølge møde op når han kan, ellers er han syg og skal dermed sygemeldes, ikke trækkes i løn..... det er endnu værre hvis han sygemelder lillebroderen de dage han ikke kan komme og HVIS han samtidig trækker lillebroderen i løn, så er det virkelig bedrageri.... det lyder virkelig so om der ikke er styr på tingene, eller der snydes....

• #16   1. apr 2012 ok vi prøver at høre kommunen imorgen.. tusind tak for hjælpen

Kommentér på:
flexjobber og helligdage, får man løn?

Annonce