1.549 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 13 Svar

Meget i tvivl om det bedste for mine marsvin :( Meget i tvivl om det bedste for mine marsvin :(

jeg har slået det samme op på gnavergalleri, men i plejer at være så gode til at komme med råd og ideer så tænkte jeg også ville smide den op herinde smiley

Hej

Jeg skriver herinde fordi jeg har 2 marsvin på forholdsvis 6 og 7 år, så de er jo ikke helt unge mere. det er to hunner og de har altid gået sammen, og de nyder virkelig hinandens selskab. jeg har haft begge fra de var helt små, så den ældste var knap et år da jeg fik den lille.
Nu er den store så desværre blevet syg, den lider ikke, men vi skal til dyrlægen med den på onsdag, og jeg tror og frygter desværre at den står til en aflivning, og den er jo også gammel, hvilket man godt kan se på den, så jeg tror det er bedst den får fred inden den begynder at lide under det.

MEN nu ved jeg ikke hvad jeg skal gøre med den anden den er begyndt at tabe pelsen omme på ryggen og rumpen i små plamager, men der er ingen sår eller noget, den kommer selvfølgelig også med til dyrlægen, men den er jeg ikke nervøs for om kan "reddes".. Jeg vil ikke have et nyt marsvin, da jeg flytter sammen med min kæreste om 2 uger, og han bryder sig ikke om gnavere, men hun/de kommer selvfølgelig med. :S Men hun har jo aldrig levet alene, bliver hun så ikke ensom når hendes makker er væk?
Kan hun få et godt liv alene, det bliver jo nok ikke mange år, for hun er trods alt allerede 6 år gammel, eller er det bedre at hun får fred sammen med den anden?

Jeg er virkelig i vildrede om hvad der er bedst for hende. Jeg elsker dem jo, og vil så gerne gøre det bedste for dem.
Håber virkelig der er nogle der kan hjælpe og har nogle gode råd

lige et gammel billede af tøserne

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Græsslåning (højt græs) og fjerne ukrudt imellem fliser 1.200 kr.
  • Opsætning af savsmuldstapet og male ca 300 m2 205 kr.
  • Køkkenskabe og skabe til mødelokaler 1.800 kr.
  • Samling af havemøbler 300 kr.
  • Kør fliser/sten på genbrugspladsen 500 kr.
  • Slå græs 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Meget i tvivl om det bedste for mine marsvin :(
  • #1   26. mar 2013 Hvis jeg var dig ville jeg vente og se hvad der sker på onsdag.

• #2   26. mar 2013 Kan ikke huske om marsvin er flok dyr, men mener jeg ikke de er? Så den anden burde kunne falde til uden sin "ven" smiley
    Men se tiden an, det på rumpen kan måske være skab eller ringorm smiley
    Håber på det bedste for de små :*
    Havde selv marsvin som barn, han blev 7 år smiley

• #3   26. mar 2013 Hvis du ikke er indstillet på at få flere gnavere, ville jeg give den anden fred også.

Marsvin er flokdyr og bør under ingen omstændigheder leve alene.

Her i huset er vi inde i en evighedsspiral, ældste marsvin er død for nogle uger siden, yngste var kun 3 år, han har lige fået en ny makker.
    Vi slipper aldrig af med de marsvin smiley

• #4   26. mar 2013 Kirsten, jeg vil mene alle dyr kan.. Og med kan mener jeg ikke skal smiley
    Men kan leve alene, hvis de får nok menneskelig kontakt til at tilfredsstille deres behov for socialt samværd og stimulering.

• #5   26. mar 2013 marsvin trives bedst sammen,de er bestemt flokdyr,jeg opdrætter racemarsvin.
    vent og se hvad fyrlægen siger og hvis den er rask så prøv at låne et voksen dyr,og se om de ikke kan trives sammen,så behøver du ikke starte forfra med en unge....en gammel hun,der er rar og nem kunne være godt for din hun

• #6   26. mar 2013 Jeg har selv stået i din situation, der havde jeg dog slet ikke et valg.
    Jeg fik to brødre fra en veninde, de har ALDRIG været adskilt i de tre år men Plet døde af sygdom hvor Krølle blev efterladt tilbage.
    I dagene efter var Krølle også ramt af sygdommen (kom til dyrlæge og fik antibiotika et par dage = rask! smiley ) og det var helt tydeligt at Krølle vidste at Plet var død.
    Da vi opdagede at han var død, lå han i den ende ende af buret mens Krølle var gået op i den anden ende.. Dagen efter Plets død, fik Krølle en bamse at putte med, det hjalp virkelig meget! Så hvis du har muligheden for det syntes jeg du skal, hold dog øje med at den ikke bliver bidt i. Jeg var sammen med Krølle enormt mange timer, lige fra at han bare lå i transportkassen i mit skød, til at guffe græs udendørs til at se tv i stuen.
    Krølle ville ikke have fungeret med en ny ven, så han lærte at leve alene smiley

Krølle fik mellem 2-3 gode år uden Plet, kom sig over på sygdom og sorgen men måtte aflives i sommers (2012) pga to store kræftknuder.

Men pointen er: Muligvis er det noget skab eller lign. dit marsvin har, den der (taber pels) og det kan sagtens kures hvis du viser dyrlægen det.
    Og hvis dit marsvin kan fungerer uden at få bristet nogen behov for selskab kan den sagtens gå alene, men det er ikke noget jeg anbefaler smiley

• #7   26. mar 2013 Hvis du ikke skal have flere gnavere så lad den anden få fred, hvis det er det den første skal.

• #8   26. mar 2013 Vi havde to marsvin - det ene blev syg og måtte aflives. De to havde gået sammen i årevis, og den tilbageværende blev aldrig rigtig glad igen og levede kun kort tid efter makkerens død smiley

• #9   26. mar 2013 mange tak for svarene, har taget dem alle til mig smiley

Jeg ved godt marsvin er flok dyr og det er også derfor jeg er så meget i tvivl, for Teddy (den yngste) har aldrig prøvet at gå alene, og kan jo se hvor meget de nyder hinandens selskab.

Som jeg ser det er valgene at få et nyt marsvin (eller to) og som Kirsten siger, have en evighedsspiral, eller give begge marsvin fred samtidig, så jeg undgår at den lille bliver deprimeret og syg af savnet til den anden. Den er trods alt også oppe i alderen, så den har nok ikke så mange gode år tilbage. Men det er godt nok ikke en let beslutning at skulle tage, men jeg prøver at gøre det bedste for dem begge to smiley

• #10   26. mar 2013 jeg vil sige at meget kommer jo an på det individuelle dyr - nu har jeg opdrættet i 10 års tid, og har oplevet mange forskellige typer psyke hos dyrene.

Ofte synes jeg at ældre hunner kan blive VIRKELIG kontrære og have svært ved at acceptere nye flokmedlemmer - altså de kan blive nogen seriøst sure strigler.

Og så er der dem, hvor de er SÅ knyttede til hinanden, at man ved at nummer to vil gå i spåner, når nummer et er væk.

Jeg har på et tidspunkt - selv om jeg havde flere marsvin at rokere rundt på - valgt at lade 2 komme afsted sammen.
    Det var to hanner, hvor den yngste havde gået sammen med den anden altid, og var meget meget afhængig af den gamle. Det var tydeligt at se, at da den gamle begyndte at falde af på den.. den tid hvor man ved at nu skal man holde øje med hvornår nok er nok, ja der tabte den yngre sig osse.. for 'far' var skidt. De var så tæt knyttede at den yngstes verden ville bryde sammen, og jeg ville simpelthen ikke at han skulle igennem/opleve at sætte sig hen i et hjørne og vente på at dø, fordi hans bedste ven var død. De fik lov til at komme over broen sammen, og blev begravet i samme æske ude i vores have.

Jeg vil udemærket kunne følge dig, hvis du lod begge komme afsted sammen. Det er stadig en rigtigt flot alder for begge, og de har haft et godt liv sammen.

• #11   26. mar 2013 Der er en i gnaver galleri der har sagt at hun gerne vil låne mig et marsvin hvis Shelly (Den ældste) bliver aflivet, hvilket jo er en rigtig sød tanke, og er også rigtig glad for muligheden. Men jeg ved bare ikke om det ville gavne Teddy.

Teddy blev købt af en dyrehandler på Vorbasse marked for 6 år siden, dengang var hun kun en lille unge, og hun gik sammen med sine søskende, og siden har hun så gået sammen med Shelly. De to elsker hinandens selskab, men jeg ved ikke om de er så tæt knyttede at de ikke kan leve uden hinanden. For ville da være dejligt hvis hun kunne få en fantastisk tid til det var hendes tur, men samtidig ved jeg heller ikke om jeg vil risikere at det bare ikke går med et andet marsvin og hun alligevel så bare bliver deprimeret og venter på at dø smiley

• #12   26. mar 2013 Hvis den ældste bliver aflivet og du ønsker at beholde den yngste hvis den ikke er syg, så lån evt. et marsvin og se hvad der sker. Du kan hurtigt se om de trivedes og gør de det så er det jo perfekt. Gør de ikke, ja så må du jo tage det svære valg og sende den yngste afsted os.

• #13   26. mar 2013 Jeg havde i starten af mit marsvinehold 2 hunner, hvor den yngste var sådan en følsom sjæl, som var dybt afhængig af den anden hun. Da hun blev alene, der endte jeg med sådan en hun, der sad i et hjørne og ventede på at dø... og det hjalp ikke at jeg havde andre hunner, for hun var ræd for de andre, når hun ikke havde sin veninde at støtte sig til. Jeg endte med at akutkøbe en mindre unge til hende (der var heldigvis udstilling den weekende med salgsdyr), som så havde en størrelse hvor den ikke var nogen trussel for hende. Det fik hende da ud af hjørnet, og hun levede et år mere. Hun fik dog aldrig noget nært forhold til de andre hunner.

Kommentér på:
Meget i tvivl om det bedste for mine marsvin :(

Annonce