{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.977 visninger | Oprettet:

enkeltydelse/overlevelseshjælp regler? {{forumTopicSubject}}

Er der nogen derude som er godt inde i reglerne?
Sagen er at min bror blev smidt ud hjemmefra i december, flyttede dernæst ind til vores søster, som så smed ham ud i maj. Vi flyttede så sammen, i en lejlighed for at han havde et sted at bo. I tiden han boede hos vores søster sparede han op, og disse penge er brugt på indskudet. (20.000) Nu har han så afsluttet uddannelse, og står uden indkomst, han har søgt flere jobs, og skal til samtale på mandag. Hvor han muligvis får jobbet.

Jeg vil gerne gå i dybten i PB, hvordan hans sag er forløbet. Han er ihvertfald blevet nægtet nogen form for hjælp.

Så søger lidt nogen som er godt inde i systemet, eller har kendskab, som måske kunne guide mig i, hvad jeg kan stille op nu.

I har ikke fået alle detaljerne her. De kan fåes på PB smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  enkeltydelse/overlevelseshjælp regler?
  • #3   14. jul 2017 http://www.familiejournal.dk/om-os/kontakt/brevkasser-til-alle

    De hjælper nogle rigtige tricky ting ind i mellem, og der er også en der er meget kyndig i jura hos ekstrabladet. tricket er så at deres betaling er en offentlig gørelse men de er somregel meget anonyme. Man skal virkelig kende personerne godt, for at vide det er dem der er omtalt.

    Nej jeg kan ikke se hvorfor han skal have hjælp, og tror ikke der er noget at hente, for så havde vi desværre nok ikke hjemløse. Det nærmeste er at jeg prøvede at hjælpe min gamle fleksjobber med at blive skilt fra hendes mand og få en lejlighed. Hun står på akutliste i et år, uden succes, og har fået forlænget hendes ophold på krisehjemmet fra 3 til 6 mdr.

    Men har aldrig sat mig ind i den slags situationer, og ved ærlig talt meget lidt. Min viden er meget baseret på viderfortællinger, og de skal oftest tages med en gran salt når det kommer til virkelig at kende reglerne som de er (og ikke som de formodes de er)

    Gå i banken og få et lån til en billig rente der er nogen lunde nemt at afbetale når han har et fast job igen.

    Ellers søg deltidsstillinger? Alle iskiosker, McD'ere, tankstationer etc mangler sommerferiepersonale


  • #4   14. jul 2017 Så han havde valget, at stå uden bolig, dog med en opsparing på 20.000. Det er da altid dejligt at have en opsparing, men skal bo i en papkasse på det nærmeste hjørne. Selv ungdomsboligere i holbæk, koster 20000 i indskud. Ingen var ledige på dette tidspunkt.
    Han blev tilbudt en lejliged på 9000kr, som han kunne overtage, hvilket han takkede nejtak til. Da det er urealistisk at sidde i på SU.
    Vi finder så sammen en lejlighed til 5000kr pr. måned, hvor 2500 ikke er en urealistisk husleje at have på SU. Hvor indskudet hed 15000, inkl. 1 måneds husleje. Hvilket han vælger at sige ja tak til, da han ikke ønskede at stå uden et hjem.

    Jeg kan virkelig ikke se, hvordan det at blive smidt ud ikke engang, men to gange, ikke er uforudset. Jo hans afslutning af uddannelse, så han komme. Men han har brugt pengene for at få et hjem.

    Nu står jeg så alene på SU, med dobbelt udgifter, ingen af os har en krone, og vi kan ikke få mad. Det eneste hjælp jeg kunne få (Kunne ikke få dækket mine udgifter, da jeg har betalt dem). Og jeg har jo frivilligt betalt hans andel. Hvilket jeg ikke kan se er "frivilligt" jeg vil jo helst ikke smides på gaden, ved udebleven huslejebetaling.

    At den som har siddet med hans sag, så har skrevet nogle ting som er dybt urimeligt. Det er selvsamme person som har "hjulpet" mig, med madbilletter. Jeg ved ikke engang hvad det indebærer.


  • #5   14. jul 2017 Ingen af os kan optage et lån i banken, og han har forsøgt hos diverse ekspresslån der er der ude. Der er ingen hjælp at hente for os.

  • #9   14. jul 2017 Han søgte ikke KH, da han har en ny uddannelse fra september. Så det er kun "overgangs" fasen, der er brug for hjælp til. Altså lige knapt 2 måneder.

  • #12   14. jul 2017 Man kan muligvis godt få kh i en mellemliggende periode mellem uddannelse og anden uddannelse mig bekendt.
    Jeg fik en enkelt måneds kh tilbage i 2007 mellem et vikar job og en elevplads.


  • #13   14. jul 2017 "Og det er det muligvis ikke, da han kunne have brugt sine penge på noget andet end et indskud. "

    Er det ikke først og fremmest tag over hovedet der er fornuftigt at bruge penge på?


  • #16   14. jul 2017 Du og din bror bor sammen, og han har betalt 20.000kr i indskud?
    Hvis du har en indtægt, tvivler jeg på at kommunen vil bevilge ham hjælp udover den kontanthjælp han evt. har ret til.
    Men kommuner er forskellige, og da det under alle omstændigheder er et meget lille beløb der er tale om, kan I da se om i kan suge lidt ud af systemet


  • #18   14. jul 2017 hvis han har søgt inden han betalte indskud har kommunen vurderet han havde penge nok, man må nemlig ikke have over 10.000 (dette indbefatter også en evt børneopsparing)

    hvis det er tilfældet, så søg igen


  • #21   14. jul 2017 Der er søgt efter han havde SU den første måned (Maj/juni) men juli/august, har han ingen indtægt.
    Sagsbehandleren skrev at grunden til at han blev afslået var ikke pga. opsparing, men fordi han "kunne" have lavet en endnu større opsparing hvis han havde taget SUlån for tilbage i 2014.
    Dette tidspunkt har han boet hjemme, og ikke haft behov for at lave en opsparing eller sætte gæld.


  • #23   14. jul 2017 Jeg er blevet afslået hjælp til at dække hans udgifter, da jeg har gjort det frivilligt, men jeg kan betale 40kr, pr vej (dvs 80kr) i alt, for at tage til kirkens korshær og hente en madbillet. Hvilket er urealistik når jeg skal betale for to voksne mad for de 600kr jeg havde til overs efter alle regninger var betalt. Jeg har ikke råd til at "hente" madbilletterne. Ved ikke engang hvad det indebærer.
    Dertil mangler jeg stadig at betale licens, og en elregning.


  • #24   14. jul 2017 I 2016, fik jeg 2 enkeltydelser, efter endt grundforløb. pga. 10 ugers karantæne. Uden problemer.

  • #26   14. jul 2017 Jeg kan slet ikke se problemet i at han har sparet 20.000 op og brugt på et indskud.
    Pengene er da brugt på noget fornuftigt.
    Jeg er ikke inde i alle de regler der, men kan der søges kontanthjælp, så synes jeg da at han skal gøre det.


  • #28   14. jul 2017 Hvad er sådan?
    Jeg er som sagt ikke inde i alle de regler der og har aldrig været på kontanthjælp.
    Så jeg ved ikke hvordan det fungere.
    Det var mere som svar på dem der forarges over at manden har sparet 20.000 op og brugt på indskud.
    Han har jo ikke drukket dem op.


  • #29   14. jul 2017 Hvis problemet er at han ikke forudså, at han stod uden indtægt (SU) mellem to forskellige uddannelser, så er der vist ikke hjælp at hente til dét.

    Men han kan vel stadig få KH? Det forstår jeg heller ikke? Og 40.000 synes jeg da lyder som en pæn sjat penge at lægge i indskud på en lejlighed til 5.000 om måneden smiley men jeg er også vant til markant mindre beløb


  • #31   14. jul 2017 Men har har vel lov at ansøge om KH? smiley Det er da et forsøg værd.

  • #33   14. jul 2017 Jeg kender heller ikke reglerne for enkeltydelse, har aldrig prøvet det, men kan da godt være han ville få et afslag?
    Men jeg synes da han skal forsøge at søge KH.


  • #34   14. jul 2017 -man har nu aldrig kunnet få KH mellem to uddannelser, for man er ikke oprigtigt til rådighed for arbejdsmarkedet... og enkeltydelser er jo lidt bestemt af samme system

    Jeg forstår dog ikke helt 15.000/2= 7500kr + 2500 i husleje...så bør der da være rigeligt tilbage af de 20.000 kr til at leve for en måned til han får sin løn fra et nyt job?

    Eller misser jeg noget?


  • #35   14. jul 2017 Tror de 20.000 alle er brugt på indskud.

  • #38   14. jul 2017 Man kan vel forvendte at kommunen stiller spørgsmål ved at kun brormand har betalt til indskud og første husleje. Og TS ikke har betalt 1kr.

  • #40   14. jul 2017 Nå, så missede jeg lige hvorfor bror betalte hele indskuddet? Troede de betalte hver deres halvdel

  • #41   14. jul 2017 Jamen hul eller ej, han står vel allerede uden penge nu?


  • #42   14. jul 2017 Var TS hjemløs, og havde ikke 1 kr. spytte i kassen da de 2 valgte at flytte sammen?

  • #44   14. jul 2017 Ja, Trine, sådan forstod jeg det nemlig - og deraf min kommentar om et indskud på 40.000

  • #48   14. jul 2017 Nej det er en lejlighed han og TS bor i

  • #49   14. jul 2017 Han betalte hele indskudet. Da jeg har boet ude og ikke haft mulighed for at spare meget op. Min historie er så en hel anden hvorfor jeg måtte flytte, men jeg havde ikke sparet nok op, og det jeg sparede op skulle jeg bruge på ekstra husleje. I min gamle lejlighed. Hele indskudet var 20000.

  • #54   14. jul 2017 Jeg tænker også, at du så faktisk har et lige så stort problem som ham?

  • #57   14. jul 2017 Det er muligt du har et job, men det er jo ikke kun dine penge, groft sat op, når han nu har betalt indskud for jer begge.
    Så må I jo leve af din løn i de to måneder?


  • #58   14. jul 2017 Altså, vi stod begge og skulle flytte, af den ene eller anden grund. Han stod i kø til diverse ungdomsboligere, som desuden også er 20000 i indskud. Kommunen mente han bare skulle have sparet op og lavet en endnu større opsparing da han begyndte på uddannelsen for 3 år siden. De mente han skulle gå tilbage til 2014 og have søgt su lån der. Der boede han hjemme hos vores far, som var på det tidspunkt sund og rask. Så begår en masse af vores fars familie selvmord, og i december fik han 3 dage til at flytte ud. Dette mener kommunen at min bror sagtens kunne have forudset, og derfor burde kunne have lavet en større opsparing. Samtidig mente de han bare kunne bo på en sofa hos en ven og betale ham nogle penge ud af de 20000 i stedet for at bruge dem på en SU. Min bror klagede over deres afgørelse og nu er den sendt til ankestyrelsen, og kommunen vil slet ikke på nogen måde hjælpe. Så tror ikke KH er en mulighed. Han vælger så at bruge 20000 på at få et hjem, hvor han ikke står til at blive smidt ud hver øjeblik og hvor han kan få styr på hans økonomi. I månederne op til uddannelsens slutning har han søgt jobs, men ikke fundet nogle. Før nu. Han er normalt ikke uforsigtig med hans penge. Lige nu sejler det bare.

  • #61   14. jul 2017 Og vil lige sige, det er ikke for at slå dig oveni hovedet, TS smiley
    Men det er ikke kun din brors problem, det er også dit og jeg tror også I skal søge sammen så.


  • #63   14. jul 2017 Vi har en klar aftale om hvordan og hvorledes med de 10000. Han skulle under alle omstændigheder have haft 20000 op af lommen.

  • #66   14. jul 2017 Koster alle lejligheder/værelser/ungdomsboliger virkelig 20.000 i depositum/indskud? Det er bestemt ikke fordi jeg ikke tror på det, du siger, men jeg bor i Aarhus og selv her kan man godt finde noget under, især hvis man kommer uden for byen smiley det er da helt grotesk, og ærgerligt

  • #68   14. jul 2017 Det er en meget normal pris

  • #69   14. jul 2017 Men 1 august, der er en halv måned til .. Det er da bare at få søgt nu og her.

  • #71   14. jul 2017 Min kostede kun 5000 i indskud, men steg til 2300 i husleje (1900 da jeg flyttede ind) men skal man bo i byerne, holbæk/roskilde, er det deroppe omkring.

  • #73   14. jul 2017 Ligemeget hvad, så er der ikke noget hjælp at hente mellem uddannelser.

    For man står reelt ikke til rådighed for arbejdsmarkedet, og derudover ER det altså en situation man har haft hele uddannelsens længde til at forberede sig på. Man ved jo den ender.

    Jeg er med på der er sket en masse i mellemtiden, men det ændrer ikke på at din bror hele tiden har vidst hvornår han potentielt kunne stå uden penge. Og derfor kunne have sparet penge op...og i kommunens øjne har handlet økonomisk uansvarligt ved at bruge penge på bolig, frem for overlevelse.



  • #75   14. jul 2017 Han har afsluttet en og starter på en ny? Tror jeg

  • #76   14. jul 2017 Det står i #9

  • #79   14. jul 2017 Zenta og Minion: ja, det er pissedyrt og også normalt her i Aarhus, men fra dét og så til at ALT ledigt i området og i en fornuftig radius udenfor - om det er ungdomsbolig eller lejlighed eller 9kvm værelse - koster mindst 20.000 i indskud/depositum, det er vildt. Jeg betvivler ikke at broren ikke har kunne finde andet ledigt, så det er ikke for at skyde skylden på ham eller starte en diskussion, jeg var bare målløs over at der ikke var andet overhovedet.

    Og derudover så er der godt nok mange af os, der står/har stået i den klassiske situation at man jo ikke har indtægt sommeren over når SU'en stopper (mellem to uddannelser). Det må jo siges at være ret meget planlagt. Men det lyder til at der er andet til historien ud fra hvad der bliver skrevet i startindlægget.


  • #81   14. jul 2017 I mens vi har været igang med at flytte har jeg taget fuld SUlån. Kunne måske prøve at søge et slutlån til næste måned ekstra.

  • #83   14. jul 2017 Jeg har ikke lige læst det hele men "Den Sociale retshjælp" kan sikkert vejlede jer (gratis)

  • #84   14. jul 2017 Jeg havde 589kr tilbage efter at de fleste regninger var betalt. Mangler licens pt. og efter betaling af el, fra den gamle lejlighed, men den har jeg fået udsat. Kommunen ville ikke hjælpe mig med mine resterende regninger, eller penge til mad, men kunne få nogle madbilletter ejg alligevel ikke kan indfri pga. det koster 80kr at tage til holbæk fra hvor jeg bor.
    Det bliver lorte hårdt, at skulle brødføde to voksne mennesker for under 600kr.


  • #90   14. jul 2017 Jeg har ikke læst hele tråden, så undskyld hvis jeg svare på noget der allerede er sagt.
    Jeg har selv prøvet at søge enkeltydelse, fordi jeg pludselig stod og ikke kunne tage en eksamen (Det er en længere historie), hvilket gjorde at jeg ikke havde timer nok i en enkelt måned til SU. Kommunen ville ikke hjælpe mig, da de vurderede at jeg kunne have forudset det og dermed have taget et SU lån. Jeg kunne på ingen måder have forudset det, men det mente de.

    Det er selvfølgelig forsent nu, men jeg tror det kommunen vurdere ved din bror, er at han kunne have forudset at han ville være færdig på uddannelse og derfor stå uden penge, og at det er muligt at gå tilbage og få SU for noget tid tilbage, jeg kan dog ikke huske hvor lang tid, så måske han ikke kunne. Men de må uanset som jeg læser det have vurderet at han ikke har lånt alt hvad han kunne i SU lån, hvilket han jo så skulle have gjort. Undskyld jeg ved godt at det ikke er en hjælp nu.

    Jeg er desværre ikke meget inde i systemet, men der skal så vidt jeg ved en del til for at få hjælp, og for at have størst chance, i følge min erfaring, skal der være børn indblandet, før de vil hjælpe. Der er sikkert nogle der kan uden, jeg har bare ikke mødt dem.

    Jeg kan se andre snakker om KH, der skal din bror bare huske at han ikke kan få udbetalt KH og SU samme tid, selvom det er for hver deres måned. Det vil sige at får han SU 1.9 kan han ikke få sin KH fra august, fordi de bliver udbetalt samme tid. Det er et virkelig dumt og latterligt system, men det er desværre sådan det er. Men han kan jo selvfølgelig søge og så få KH fra den dag han søger og indtil, men det er jo også træls at skulle arbejde for nogle penge man aldrig får. smiley

    Håber i finder en løsning på det. Knus til jer begge.


  • Rollo
    Rollo Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 9 Følgere: 13 Svar: 925
    #91   14. jul 2017 Reglerne for hvornår man kan søge hvad er kringlede - ja der er meget man kunne forudse, men jeg kan nu altså godt forstå man prioriterer en stabil bolig, og man må da tage hatten af for at broren har boet så ustabilt i så mange måneder, og alligevel har gennemført en udd.

    Måske I kan få hjælp i nogle af hjælpegrupperne på facebook, til mad og div. så I kan klare Jer?


  • #92   15. jul 2017 Som My siger, så er reglerne med KH/SU overgang virkelig dunme, fordi man mister en måneds indtægt pr. "skift".

    Dvs. hvis din bror har fået su 1/7 og får igen 1/9, så kan han IKKE få KH for August måned. Hvis han har fået su 1/7 og får igen 1/10 eller senere (eller ikke ved det), kan han få KH indtil måneden før han starter på SU..

    Angående indskud kan det være op til 6 måneders husleje. "Indskud" betyder nemlig depositum + forudbetalt husleje lagt sammen, og de må begge være på 3 måneders husleje. Ud over det kommer første måneds husleje jo så efterfølgende - så det kan hurtigt blive MANGE penge man skal lægge smiley


  • #93   15. jul 2017 Problemet er vel, set fra kommunens side at han burde burde have penge nok hvis indskuddet var fordelt rigtigt fra start af - så rigeligt endda. Kommunen kan da ikke stå til ansvar for, at en mand låner 10.000 kr ud, og så umiddelbart bagefter kommer og siger at han ikke har nogle penge og vil have enkeltbetaling.

  • #94   15. jul 2017 Jeg forstår ikke hvorfor banken ikke kan hjælpe? Det i teknisk set mangler er jo forskellen mellem bagudbetalt løn og forudbetalt su. Indskuddet dækker huslejen næste måned, så teoretisk mangler der ikke nogle penge i budgettet, de er bare forudbetalt.. Snak med banken om beviglet overtræk og det bliver jo indløst igen næste måned når der ikke trækkes husleje.

  • #95   15. jul 2017 Banken kan vel have sine grunde til ikke at ville låne penge?

  • #96   15. jul 2017 Det kan banken godt, og de kan have det ret hurtigt. Men synes ikke jeg lige kunne finde dem omtalt. (må indrømme jeg skimmede ret meget af teksten)

    Men hvis de ikke har deres grunde, lyder det som en vej ud for alle parter smiley


  • #100   15. jul 2017 Som ts skriver håber de på et job fra på mandag, men de er ramt af de glemte at su er forudbetalt af en eller anden underlig årsag.

  • #101   15. jul 2017 John..hvordan i al den vide verden kan du påstå at den udtalelse kan undtages fra at sparke ned af?!

    Du har tydeligvis ikke haft et liv der bød på større udfordringer end du kunne klare (og jeg siger ikke at du ikke har haft store udfordringer, men du har tydeligvis klare dem) -det giver dig ikke ret til at dømme andre som svage....

    Du har nogle andre forudsætninger, ressourcer og forhold i dit liv der gør du ikke er knækket på det.
    Så vær glad for det...

    -Men lad være med at tro at alle har haft det på samme måde....for der er dælme ofre for det her samfund der ikke "bare kan tage sig sammen og bære det ansvar" -som andre og større skulle have taget..

    Inden for rimelighedens grænser... for her synes jeg nu også godt man kunne have forudset situationen...og jeg synes ikke vi som samfund skal betale for at man låner penge ud til andre...eller ikke venter 2 måneder med at finde en lejlighed...


  • #103   15. jul 2017 Og hvis de børn så ikke klarer sig selv...hvad så? Så fortjener de verdens forargelse og de slag den giver....for de kunne bare have gjort hvad du sagde?

  • #106   15. jul 2017 Men selvom det er manglende planlægning - hvis det handler om "hov jeg fik da ikke SU over sommeren??" - så kan man da stadig have sympati med den møgsituation pågældende er havnet i. Det ene udelukker jo ikke det andet smiley

  • #108   15. jul 2017 For at være berettiget til at modtage kontanthjælp skal man have været ude for en ”social begivenhed”, som arbejdsløshed, sygdom, samlivsophævelse mv. Det forhold, at der i et uddannelsesforløb er en ferieperiode, hvori der ikke udbetales SU, er forudseelig og betragtes efter kontanthjælpsreglerne ikke som en social begivenhed.

    Dette er sakset fra beskæftigelsesministeriet.


  • #109   15. jul 2017 Hvis du stod i en situation, hvor det var nødvendig at flytte (hvilket jeg gætter på), hvad ville du så have gjort hvis han ikke havde haft de 10.000 han har lagt ud for dig til jeres lejlighed.

    Undskyld, men jeg kan simpelthen ikke se at det er kommunens problem at han udover hans egen boligsituation, også har hjulpet dig med at få en bolig, og nu klager du over at kommunen ikke kan give ham nogle penge, fordi DU mangler penge til mad.

    Du skriver at DU frivilligt har betalt hans halvdel ( gætter på at det er husleje), men han har også (U)frivilligt betalt 10.000 for dig i indskud.

    Han kunne have fundet en billigere alternativ, han var jo klog og havde sparet op, og tilmed søgt jobs. Han havde faktisk gjort hvad han kunne for at forberede sig.

    Så var han så sød at bruge hele hans opsparing på et indskud, som du i realiteten skulle have betalt det halve af. og det var en meget flot gestus af ham, men desværre er regler regler, og han er ikke berrettiget en krone fra det kommunale.

    Jeg synes det er rigtigt synd for din bror at han er havnet i den situation, og ja det kan være svært imellem uddannelser.


  • #110   15. jul 2017 Som Marlene skriver, så er det at have ferie mellem to uddannelser ikke noget der kan udløse kontanthjælp.
    Enkeltydeser kan man få, hvis der opstår en uforudseelig situation, og det kan ferie mellem uddannelser vel næppe beskrives som. Har selv prøvet at søge og fik afslag (jeg stod også helt uden indkomst, dog grundet sygdom mm.) - fik istedet tilbudt overlevelseshjælp, ligesom du har fået det. Hvis det er et problem for dig at hente madbilletterne, så kontakt kommunen, som muligvis kan hjælpe med et buskort (klippekort eller hvad man nu får i dag). Jeg fik i sin tid et klippekort betalt af kommunen, og det tænker jeg man også kan i dag.

    Jeg synes egentligt det er helt fair at reglerne er som de er ift. offentlige ydelser (når de da forvaltes, som de er tænkt,). Det kan virke urimeligt, når nu de ting man har brugt pengene på, virker ganske fornuftige. Det er jo ikke sådan at han har spillet dem om eller er gået i byen for dem. Ikke desto mindre giver det for mig god mening, at sådanne ydelser ikke er til forudseelige hændelser.



  • #111   15. jul 2017 2 Personer kan vel også købe fødevarer for 600kr, så de fint kan leve til den første.


  • #112   15. jul 2017 Det tænker jeg også - det er cirka 14 dage. Det bliver næppe engelsk bøf og Kobe steak, men til at overleve 14 dage skulle det række.

  • #113   15. jul 2017 Næstehjælperne på Facebook er også gode til at hjælpe i den slags situationer smiley
    Både med maddonationer transport og lignende.


  • #114   16. jul 2017 det der skære mig i øjnene mest, er at du opretter en tråd hvor det, ihvertfald i mine øjne er tydeligt at du for din bror til at fremstå som ham der ikke lige har styr på tingene osv. og så viser det sig at du rent faktisk skylder ham 10000. hvis han havde haft dem ville han vist uden problemer kunne klare sig til hans næste udbetaling, om i så har en aftale eller ej, så er det dig der ikke har styr på tingene, ring til din bank og så om du kan låne de 10k du skylder ham, det er vist mest fair, det lyder ikke til at han har økonomi til at låne sin søster 10k.

  • #115   16. jul 2017 Jeg skal ikke gøre mig til dommer over jeres situation, men jeg kunne dog godt tænke mig belyst hvorfor din bror ikke satser på et varigt arbejde istedet for yderligere en uddannelse.
    Jeg kan nemt sætte mig i arb.giverens situation når han skal behandle en ansøgning der kun skal gælde to måneders ansættelse.


  • #116   17. jul 2017 han har afsluttet en htx mener ejg at de kaldes smiley men han overvejer en fuldtidsstilling, da han er lidt skole træt.

    jeg har ikke prøvet at få min bror til at fremstå som noget som helst, jeg satte spørgsmålstegn ved kommunens valg. den ungdomsbolig han søgte, ville han have haft siddet for 4500 i husleje alene. Samt at indskudet var 22.000. Hans bank vurderede for ham at det kunne han ikke sidde i alene på en SU. Så han takkede nej tak til den og tog denne lejlighed hvor vi begge kunne bo. samt udgifterne blev billigere for os begge.


  • #118   17. jul 2017 Okay, jeg ville ikke dele hele vores liv på nettet, men det bliver jeg så nød til at gøre. jeg skylder ham ikke 10.000 for indskudet.
    Da han blev 18 havde jeg et fuldtidsarbejde og han lånte da 10000 af mig til et kørerkort. Jeg har så efterfølgende ladet ham undgå at betale det tilbage, da jeg ikke skulle bruge pengene her og nu alligevel. Han har så sparet 20000 op, og reelt set er 10000 af disse mine. Min bror og jeg har så valgt at slå en streg over det, da han betalte det hele.
    Så jeg skylder ham ikke 10.000. Har jo flere gange skrevet, at vi havde en ordning på de penge. Hvilket vi også har.


  • #119   17. jul 2017 Lyder fornuftigt da økonomien skal være iorden før videre uddannelse overvejes. (Hellere være arb.hest med penge end læsehest uden penge) smiley

  • #120   17. jul 2017 Erling, men problemet er jo ikke at han ikke har råd til at studere....det er to måneder mellem. Man skal da ikke droppe sin fremtid pga. 1½ måned på røven...

  • #121   17. jul 2017 Enig deri O'bsternasig, men at arbejde et års tid og spare op er vel ikke ensbetydende med at droppe sin fremtid smiley
    Det er immervæk sjovere at studere med penge på kontoen end uden smiley


  • #123   17. jul 2017 Erling...det er jeg godt nok ikke enig i. For det første er hans økonomi jo rimelig i forvejen. For det andet så var der ikke ti vilde heste der kunne få mig overtalt til at gå tilbage på SU efter først at have prøvet en normal indkomst smiley

    Det er godt nok et drastisk valg at udskyde sin uddannelse -fordi man mangler penge inden man starter på den. Og ikke noget jeg ville anbefale nogen.

    Desuden...så er der ikke meget man kan spare op på et år der kan gøre den store forskel fordelt på en uddannelse der kan vare op til fem år...


  • #124   17. jul 2017 Er der ikke noget med at man kun kan søge ungdomsbolig når man er under uddannelse? Det er han jo teknisk set ikke når han er mellem 2 uddannelser

  • #126   17. jul 2017 Jeg læste kun at han var færdig med HTX og agtede at læse videre om et par måneder. Jeg vidste ikke at han allerede var optaget på et nyt studieforløb.
    Jeg er derimod ikke enig i at man ikke kan vende tilbage til en videreuddannelse efter et år på arb.markedet smiley Det tror jeg at mange har gjort allerede.
    Har lige skimmet tråden igen og kan godt se han er optaget på et nyt forløb i september, men jeg kan også læse at han overvejer et fuldtidsjob fordi han er lidt skoletræt og lige netop derfor var det måske en ide at tage et job det næste årstid.


  • Rollo
    Rollo Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 9 Følgere: 13 Svar: 925
    #128   18. jul 2017 Du kan, de fleste steder, søge ungdomsbolig med indflytning 6mdr før påbegyndt udd. - og må bo der i op til 1 år efter færdiggjort udd.

    Mht. et sabbatår, så er der da fordele ved det, bestemt. Men der er også ulemper, og især politikerne presser dælme på for at folk IKKE tager et sabbatår.


  • #129   18. jul 2017 Jeg ved ikke hvor din bror bor, men jeg ved at Føtex i Korsør inderligt godt kunne bruge lidt hjælp. Jeg ved ikke om han har erfaring i forvejen, hvilket prioteres i det omfang der kan 'tillades'

  • #130   19. jul 2017 Rollo - men et sabbatår går jo ikke negativt udover din studieøkonomi. Øger du tiden på dit studie o.l., så kan du få problemer med SU sidst på studiet, men at du starter et år senere, giver mig bekendt ikke nogen økonomiske ulemper. Dermed ikke sagt, at det er hvad TS's bror bør gøre, men at politikerne ytrer, at de ikke ønsker man "fjoller rundt" inden uddannelse (og hvordan de nu ellers har udtrykt det), betyder jo ikke, at man ikke kan gøre det, uden at det bider en i halen.

  • #131   19. jul 2017 Jeg tror desværre det er nedlagt, men Hus Forbi havde engang en "Red Røven" fond til netop hjemløse eller tidl. hjemløse som blev afvist kommunalt...

  • #132   19. jul 2017 Men bror er jo ikke hjemløs, og som jeg forstår det, har han heller ikke været det?

  • #133   19. jul 2017 Altså han opfylder så vidt jeg kan se socialstyrelsens definition af hjemløs, for det gælder også hvis man bor hos slægtninge og ikke har kontraktmæssig råderet over et afgrænset værelse eller mere. smiley


  • #135   19. jul 2017 Men han bor jo SAMMEN med TS og ikke HOS hende, og så er man jo ikke hjemløs. De "ejer" hver en del af lejligheden så at sige.

  • #136   19. jul 2017 ...hjemløse OG tidligere hjemløse smiley

    Hvis han siden december har boet uden kontrakt hos forskellige familiemedlemmer så har han jo været hjemløs i over et halvt år smiley


  • #137   19. jul 2017 nej, man kan godt bo hos nogen uden at være hjemløs..

    det er ikke en kontrakt der udgør om man er det, men om man har sin folkeregisteradresse et sted..

    fx boede jeg med kæresten i en periode og kun han var på kontrakten, men jeg var ikke hjemløs, da jeg havde adresse der


  • #138   19. jul 2017 Frk Jensen...jamen tak for info.

    Socialestyrelsen (Og hjemløseenheden) er godt nok uenige, men det er godt vi fik det på plads så... smiley Jeg må også hellere huske at informere de hjemløse jeg arbejder med at de ikke længere kan have en "adresse" til post, for så mister de deres sociale rettigheder i forhold til deres hjemløsestatus på kommunen....


    "Definition af hjemløshed
    Som hjemløse regnes personer, som ikke disponerer over egen (ejet eller lejet) bolig eller værelse, men som er henvist til midlertidige boalternativer, eller som bor midlertidigt og uden kontrakt hos slægtninge, venner eller bekendte. Som hjemløse regnes også personer uden et opholdssted den kommende nat."


  • #140   19. jul 2017 det du skriver er jo også at man ikke behøver have kontrakt hvis man bor hos nogen og har rådighed over et værelse.. Det er de færreste forældre der laver kontrakter med deres børn fylder 18 og bor hjemme.. Mener du så også at de er hjemløse?

  • #141   19. jul 2017 Frk Jensen...

    https://socialstyrelsen.dk/om-os/kontakt

    Værsgo...

    De får løn for at debatere det med dig, og det er dem der har lavet reglen...

    jeg er personligt bare glad for den for det gør min og de hjemløses tilværelse meget nemmere i længden smiley


  • #142   19. jul 2017 Nu spørger jeg dig og ikke dem...



  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #143   19. jul 2017 Man skal jo bo varigt et sted for ikke at være hjemløs..

    Bor midlertidigt og uden kontrakt hos familie, venner eller bekendte – som såkaldt ’sofasurfer
    https://vidensportal.dk/temaer/unge-og-voksne-hjemlose/definition


  • #144   19. jul 2017 Ikke for at blande mig alt for meget i et emne jeg ikke er vildt klog i. Men jeg tror i snakker forbi hinanden.

    At have post adresse og folkeregister adresse er sted er to vidt forskellige ting. Man kan godt være hjemløs og have post adresse der hvor man opholder sig. Har du folkeregister adresse på stedet er man ikke hjemløs, og det ved jeg for det har jeg fra kommunen da min ex i en periode var hjemløs.
    Ellers ville man jo også være hjemløs når man bor hos sine forældre, eller som jeg gjorde hos en kæreste, hvor man ikke selv står på lejekontrakten, og det er man altså ikke smiley


  • #145   19. jul 2017 Solvej med al respekt så nej...det passer altså ikke. Man kan sagtens have folkeregisteradresse et sted og være hjemløs, mange kommuner kræver faktisk man har en folkeregisteradresse (lovmæssigt) og kan man ikke hoste op med en...så registrerer de dig på diverse opholdssteder.

    Man får jo også folkeregisteradresse på mændenes hjem og diverse andre herberg hvis man bor der...men man er stadig hjemløs.

    Man kan iøvrigt også eje en lejlighed og stadig få visse rettigheder som værende hjemløs....

    ""Kommunalbestyrelsen skal registrere den, der ingen bopæl har, på vedkommendes faste opholdssted i kommunen uanset dettes karakter"."

    "Du skal være registreret med bopæl i CPR på den adresse i Danmark, hvor du reelt opholder dig. Det gælder, uanset om det er din egen bolig, eller du bor hos andre." -Fra CPR


  • #146   19. jul 2017 Obsternasig, det var altså ikke det min ex fik at vide da han var hjemløs.. der var der noget med folkeregister adressen, og den havde han ingen steder, for han havde ikke et sted at sætte den. Havde han haft det havde de ikke set ham som hjemløs, det sagde de selv.
    At der så måske er nogle steder der gør at man kan have en folkeregister adresse og stadig være hjemløs, det har du sikkert ret i, men det var altså sådan det var for min ex. Og han havde ikke en folkeregister adresse i over 6 mdr.


  • #147   19. jul 2017 kommunen kvalificerede mig heller ikke som hjemløs da jeg flyttede her til byen og midlertidigt boede hos nogle kammerater, da jeg havde folkeregisteradresse der..

    Men jeg begynder at forstå hvorfor der er så mange hjemløse registreret i kbh hvis det er de regler de kører efter.. For så er man jo hjemløs så snart man fylder 18 og ikke lige har en kontrakt, da det at bo hjemme jo kun er midlertidigt


  • #148   19. jul 2017 Solvej...jeg kan kun sige at det ved jeg altså at man kan, og de får stadig hjælp. Det er muligt din ex fik en hård medfart af kommunen, de er heller ikke ligefrem kendt for deres retfærdighed eller altid indsigt i egne regler.

    Men det er jo i bund og grund også 100% irrelevant....for Hus Forbi er IKKE kommunen...

    En rigtig stor del hjemløse er jo som sagt også funktionelt hjemløse, og nogle ejer endda den bolig de burde bo i, men som de af forskellige sociale problemer ikke kan. Men de bliver stadig regnet som hjemløse og kan benytte sig af de samme tilbud som alle andre hjemløse.



  • #149   19. jul 2017 Frk Jensen -heldigvis er kommunen lidt mere nuanceret i deres skelnen mellem "midlertidig" bolig....

    Og der er jo ikke tale om at man MISTER sin bolig -blot fordi man fylder 18... smiley ...slet ikke hvis man bare bliver boende SAMME sted. Man har det samme hjem som man har haft hele tiden...


Kommentér på:
enkeltydelse/overlevelseshjælp regler?

Annonce