1.171 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 19 Svar

Hvordan ser jeres dag ud mht aktivering Hvordan ser jeres dag ud mht aktivering

Jeg er lidt nysgerrig efter at høre hvordan I aktiverer jeres hund i hverdagen....
Hvordan ser en typisk dag ud for jer (eller rettere jeres hund) mht aktivering?

Jeg er lidt lost mht at finde på ny aktivering til hunden nemlig, så ville gerne have lidt inspiration...
Gerne hvad I gør morgen, middag og aften. Altså hvordan det er delt op i løbet af dagen...

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle afbryder korrekt 400 kr.
  • Rengøring af huset - 3 timer arbejde 1.200 kr.
  • Hænge maleri op 500 kr.
  • Slibe terrasse og give olie efter. 1.500 kr.
  • Opsætning af skab 600 kr.
  • Samle ikea pax skab 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvordan ser jeres dag ud mht aktivering
  • #1   25. feb 2012 Når i nu har fået hus - hvad så med at løbe 12 pinde og lære ham slalom...?
    Det er sjovt og udfordrende...

Mine dage er meget forskellige. Nogle dage kører vi i hundeskoven. Andre dage går vi og andre igen cykler vi. Bobby er jeg ved at træne op i slalom. Vi træner ca 3x 10 om dagen. De andre 2 træner jeg et par gange om ugen - 15-20 min max.
    Ellers leger vi kaste lege, og med alt deres aktiveringslegetøj.

• #2   25. feb 2012 i dag har vi været i "vores egen" skov (dvs. den for enden af vejen) i morges, så søge lidt guf i haven, så til træning fra 12 - 16.30 en hurtig tur i hundeskoven.. om lidt er der mad på programmet og så godnat. Aftenturen bliver i haven.

• #3   25. feb 2012 en standard dag:

sasha vækker min kæreste eller vækkeuret gør, og de to tager en gåtur hvor hun løber fri og snuser egen og solsorter op ca 20 min.

så kommer hun hjem og enten ind og sove igen eller også er jeg kommet op og så er der snart morgenmad. den får hun nogle dage i sin kong som opblødt, men ellers i sin skål (hun spiser det kun iblandet fx a38)

så sker der ikke meget mere fra morgenen af end at hun ligger i sofaen og slapper, men når vi nærmer os tiden for at jeg skal ud af døren venter hun på sit ben som hun får når jeg går ud og så har hun den at hygge med nogle minutter.

når jeg så kommer hjem efter ca 8 timer max står den enten på en huritg tisse tur først elller direkte til den lange 1 times tur hun får hver dag (weekender eller dage med tid er dette i søborg ved moserne eller på oxbjerget)

på standard turen er vi enten på kirkegården (stor og lidt skovagtig) hvor hun aktivt snuser i buskaser og vi holder stor 4- 5 gange og træner apport, blive, op (hun sætter forben på fx sten) eller kombinerer blive og apport, eller apport mens hun går plads mv.

men alt dette er ikke det primøre på gåturen da hun ellers bliver for fokuseret på mig og ikke på at udforske.

hjemme igen laver vi så et par gange i ugen søgeøvelser i stuen, eller hun leger tumlelege med os og legetøj i sofaen.

og så vanker der aftentur på 20 min uden aktivering, men løs 2/3 af turen af og til er man heldig at møde en legekammerat og så trækker turen ud og hun kommer godt træt i seng.

det var standarddagen for sasha - en næsten 7 år gammel labrador tæve der formentlig ikke ville brokke sig eller blive besværlig hvis hun kun fik halvdt så meget aktivering

så opsummeret så er det min. 2 timers gåtur hver dag, men nogen grad af indbygget træning og hundeleg.

vi skal dog starte til rally i maj hvor jeg forventer træningen tager til

• #4   25. feb 2012 Om morgen : Ud i haven og søge guffer (ca. 20 min, derefter 20 min gåtur)

Alene ca. 6-8 timer.

Eftermiddag: Ca. en time til 1½ time i hundeskoven.

Aften: luftes i haven

sen aften: gåtur ca. 30 min.

• #5   25. feb 2012 BB: vores have er pt én stor pløjemark, da den var gravet op pga jordvarme og derfor skal jorden lige have et halvt års tid til at falde ned igen inden vi kan sprede resten af jorden ud, fræse og så græs... Så det der med agility redskaber og sådan kan vi ikke rigtig begynde på endnu.. må lige vente nogle måneder til vi har fået græs i haven.. Men ellers en god ide...

Balto får ca 45-60 min gåtur om dagen, men da jeg har mange problemer med ryggen for tiden pga graviditet, har jeg fået ordre på af jordemoder at jeg ikke må gå for meget med ham, så det er kærestens job i øjeblikket, men han arbejder jo temmelig meget, så gåturene bliver der ikke så meget af (selvfølgelig de der 45-60 min hver dag), derfor ville jeg gerne have lidt ideer til ekstra aktivering herhjemme også... Idag har den stået på 3x fodersøg i haven, 1x fodersøg indenfor, gåtur på ca 30-40 min inkl lydighedstræning og fodersøg ved små græsarealer vi kom forbi, og nu får han så sin aftensmad i marvben istedet for i skålen...

• #6   26. feb 2012 Min hunde dag ser således ud:

Begge hunde morgentur på ca 20 min i skoven hvor de løber løs og leger.

Begge går så i hundegård i min. 8 timer dagligt men jeg er på arbejde!

Eftermiddag: Træning med begge henholdsvis, spor, lydighed, eftersøgning, feltsøg.
    Begge bliver trænet dagligt hele året rundt og det tager ca et par timer dagligt og nogengange trænes de igen om aftenen!

Den gamle bliver løbet og cyklet med ihvertfald hver anden dag mellem 5 og 10 km så hun er i god form.
    Fra foråret af og indtil sent på efteråret svømmer den gamle også hver til hver anden morgen i ca. 15 min.

Mine hunde mangler vist ikke aktivering;-)

Dagen sluttes af med en god aftentur!

• #7   26. feb 2012 Hold da op, nej så meget aktivering får vores altså ikke lige... flere timers træning, det har vi simpelthen ikke tid til, når der også skal gåes tur og sådan...

Den der hundegård, er du ikke bange for at nogle skal snuppe dem? Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvordan I bor, men jeg synes også det kunne være fedt at hunden var ude hele dagen, men tør jeg simpelthen ikke af frygt for tyveri...

• #8   27. feb 2012 Der er skam lås på hundegården og den ligger nede bag i haven!

• #9   27. feb 2012 Mine hunde er jo heller ikke købt som hygge hunde men til brugs hunde så det er derfor de bliver brugt så meget som de gør dagligt smiley

• #10   27. feb 2012 Okay, ja hvis jeg kunne få en hundegård med lås og lukket helt af, ville det bare være fedt for vovsen tror jeg, men jeg tør nu alligevel ikke.. Men omvendt frygter jeg også altid der skal ske noget mens han er indenfor.. Indbrud, brand, han spiser noget farlig eller hvad ved jeg.... Ville heslt bare gerne være hjemme hos ham hele tiden hehe...

Ja okay vores er jo "kun" hyggehund... Han skal selvfølgelig aktiveres, men ikke på samme måde som dem med hunde der bliver brugt som brugshunde.... Han skal bare blive træt og være velfungerende smiley

• #11   27. feb 2012 Får helt dårlig samvittighed.
    Min lille vaps (4 måneder) bliver luftet i haven fra morgenen af , og derefter tumlet med og får sig så en aktiveringsbold for at falde til ro inden jeg tager afsted 4-6 timer.

Når jeg kommer hjem leger vi i haven eller tager i skoven.
    indimellem dagen er hun ofte ude og tisse/snuse i haven, og bliver tumlet med både inde og ude alt efter vejret.

Træningen er 5-10 min ca. 2-3 gange om dagen.

Til aften bliver hun luftet i haven igen.

• #12   27. feb 2012 Armen, der er skam da også forskel på en hvalp på 4 mdr og en voksen hund jo.. Da vores var så lille fik han skam slet heller ikke så meget aktivering... Mener ikke de har godt af for meget aktivering som helt små...

• #13   29. feb 2012 Vi træner 1-3 dagar om ugen. (svøming, DW og vildtspor. Hver søndag tar vi enten til skoven eller så har vi playdate med en anden hund. Jeg bor lige vid amagerfælled så jeg træner der. Svømmer gør vi i bassang ude i tåstrup. Her til april så starter vi med rallylydnad smiley Self tar vi en lang tur om dagen på 1h. Min hund er familiehund men jeg vil ha en sund, smuk velmående hund.

• #14   29. feb 2012 sen går jeg self turer morgon, middag, sen aften. Donna aktiveras dag/aftentid. Utfodras en gang om dagen alltid EFTER træning. (meget viktigt att tænke på når man træner fys-pas)

• #15   29. feb 2012 Jamen jeg er også kun interesseret i at hunden er velfungerene jo, så derfor ville jeg gerne have lidt ekstra inspiration til aktivering så han ikke begynder at kede sig med de samme ting...

Hvorfor udfores EFTER træning? Hvad er forskellen om det er før eller efter?

• #16   29. feb 2012 For det førsta så får Donna BARF, og sen er det viktigt att hon ikke har mad i maven vid fyspass men det er sådant som er regel no1 når man trænner et hårdt fyspas. Jeg føler att min hund har brug for både mental og fysisk stimulans for att hon skal ha det godt. Jeg begynde træne Donna "hårdt" vid en 2 års ålder.

• #17   29. feb 2012 Ok... Balto får også BARF og enten går vi tur inden han spiser ellers først nogle timer efter....
    Ok, men vi træner jo slet ikke på samme måde som du gør, så det er nok ikke så relevant for os smiley

• #18   29. feb 2012 Hehe nej precis det handler ju om hvad man laver med hunden. Og hvad som passer i vardagen. smiley

• #19   29. feb 2012 Ja netop... Og da vi ikke rigtig kan gå meget mere end en time med ham, skal han jo have en masse andre sjove ting at blive aktiveret med...
    Så den står på papkasser, marvben, fodersøg og lydighedstræning.... Så det var bare hvis folk nu havde andre sjove ideer til hvad man kan lave...

Fandt en hjemmeside med nogle gode ideer, som skal afprøves, så må vi se om det falder i hans smag smiley

Kommentér på:
Hvordan ser jeres dag ud mht aktivering

Annonce