1.260 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 12 Svar

Muskelopbygning på hvalp Muskelopbygning på hvalp

Min 6,5 måneder gamle labbehvalp har haft en længere sygeperiode, hvor hun ikke måtte lave så meget andet end korte gåture.

På den tid har hun mistet utrolig meget fylde på bagbenene og over rumpen. Det ser forfærdeligt ud.
Hun var ellers i pæn stand. Men en pencilinkur ødelagde hendes flotte figur fuldstændig. Hun er så ranglet og tynd bagpå pt, at det er ubehageligt for hende at sidde på det hårde gulv smiley

Er der nogen gode råd til hvordan jeg kan træne hende op igen, så hun får muskler på bagdelen og lårene igen, uden at overanstrenge hende?
Og hvordan får jeg hende i bedre form - igen uden at overanstrenge hende.

God aften smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af loftslampe som er ved at falde ned og pt hænger i én skrue 400 kr.
  • Lavt tryk på varmt vand bruser 1.000 kr.
  • Gravearbejde med minigraver, 12kvm 1.600 kr.
  • Den gamle opvaskemaskine skal udskiftes og der skal monteres en ny opvaskemaskine. 625 kr.
  • 16A Kraftstik 1.500 kr.
  • Løsne 10 skruer 800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Muskelopbygning på hvalp
  • #1   17. nov 2014 Tja, stille og roligt udvide gåturene, evt lade hende svømme hvis i har adgang til den slags.
    Vil man ofre pengene på det, kan waterwalk osse være en måde at genoptræne på, men må indrømme at når ikke der lægger skader bag, ville jeg ikke poste pengene i det, men bare stille og roligt sætte mængden af motion op

• #2   17. nov 2014 Kun et råd som, det er svømning, det er den mindst belastende motion form for en hund

• #3   17. nov 2014 Ja og tålmodighed smiley

• #4   17. nov 2014 Da jeg skulle genoptræne min var det waterwalk, gå op ad bakker (langsomt) og gå i højt græs, i sand, gå i vandkanten.

• #5   17. nov 2014 Jeg tænker også at gå op ad bakker! smiley

• #6   17. nov 2014 Bakke træning samt gå/løb/leg i sand vil jeg personligt fraråde på baggrund af hundens unge alder. Inden man lave aktiviter som kræver ekstra fysisk styrke vil jeg mene det er vigtigt at hunden i forvejen har noget muskel masse hvilket i dette tilfælde ikke lyder sådan.

Pga alderen tænkter jeg også at ts skal være påpasselig med de hårdere fysiske aktiviteter for at forhindre overbelastning af hundens hofter og albuer. Husk den er ikke gammel og tålmodighed er som sagt det sværeste.

Dette er som sagt kun min holdning. Men for mig vil det være vigtiger at min hund fik opbygget muskelmasse naturligt ved mindst muligt belastning især i den unge alder

• #7   17. nov 2014 Hvis jeg var dig ville træne hendes proreceptore altså de helt små muskler langsrygraden og stile direkte på bagparten inden jeg gik gang med den styrketræning de andre taler om.
    Det gør du ved at lade hende træne balance. F.eks at stå på en sofahynde der ligger på gulvet hvor du står på (giver bevægelse i underlaget), en træstamme i naturen hun skal balancere på, en seng hvor du træder rundt om hende, en fitnessbold o.lign.
    Når hun kan disse begynder du at lave nogen ganske små skub på hende rundt omkring på siderne. Hun må ikke kunne udregne et mønster i bevægelsen. Du skal ikke skubbe så hårdt at hun flytter poterne, men hårdt nok til du kan mærke hun trykker i mod. Skal du træne bagpart vil du med fordel kunne skubbe foran på skuldrene (lægger vægten bagtil.) og på siderne af hende.

Derudover ville jeg træne i løft af poter på kommando (stående) Når hun løfter f.eks højre forpote lægger hun vægten bagover dvs. der hvor du gerne vil have.

Og så bakke øvelse og fra sit op i stå og fra dæk op i stå.

Disse ville jeg lave som en fast rutine i hverdagen.

Ser ikke nogen grund til anden målrettet styrketræning på en hvalp.

Det er ihvertfald de ting jeg ville sige til en start hvis du kom i genoptræning hos mig. smiley

• #8   17. nov 2014 med bakkeøvelse mener jeg ikke bakke som de andre taler om (altså som i bakker i landskab.) men om øvelsen GÅ BAGLÆNS. smiley

• #9   17. nov 2014 jeg mener heller ikke egentlig styrketræning i form af træning i løst sand, bakker osv er vejen frem, dels fordi det er en hvalp, og dels fordi jeg mener den slags er mere egnet til at give lidt ekstra til en hund der i forvejen er i ok form, fremfor til at bygge muskler på en hund der er helt ved 0.

Man kan da godt lave diverse øvelser for at bygge muskler, men hvis den har tabt muskelmasse fordi den har været holdt i ro, så kommer de jo helt af sig selv igen, når den begynder at bevæge sig mere, så tror helt ærligt ikke jeg havde gjort en masse ekstraordinært for det.

• #10   17. nov 2014 Luftmadras!

• #11   17. nov 2014 Min var 7-8 mdr ved genoptræning da vi fik anbefalet at gå langsomt op ad bakker, gå i sand, højt græs etc. Jeg siger jo ikke det skal være i timevis. Min hund brugte ikke knæet ordentligt og manglede muskler. Vi trænede også waterwalk og de øvelser Zarah nævner plus cavaletti, balancepudee og luftmadras. Vi gik til træning på en Life's Fysio afdeling i 3 mdr... Men generelt er hvalpe så livlige at de er dygtige til at optræne muskler uden indblanding.

• #12   17. nov 2014 Tusind tak for alle svarende smiley
    Det vil jeg tage til mig smiley
    Tålmodighed er noget af det største jeg har, når det gælder hunden smiley så vi tager det stille og roligt smiley

Kommentér på:
Muskelopbygning på hvalp

Annonce