parring... pris og hvordan? parring... pris og hvordan?
hejsa
Jeg har brug for et råd da jeg ikke kan finde noget på nettet.
Har en hanhund som tilbydes til parring... ja en yorkshire terrie. Havde tænkt omkring de 7000 for en parring...er det for meget? Han er udstillet og vundet fine premier og han kan bestemt bidrage med noget godt til racen!
Men hvordan foregår sådan en aftale normalt?
Tæven kommer hjem til hannen ik? og hvordan med betalingen? Jeg havde tænkt at man betaler når man kommer med tæven... lykkes det ikke første gang kommer man igen.. så havde jeg tænkt at jeg kunne lave en skriftlig aftale omkring dette, til sikring for hunhundens ejer... er det helt ud i skoven eller hva????
mar 2007
Følger: 51 Følgere: 75 Emner: 250 Svar: 10.640
jun 2006
Følger: 4 Følgere: 68 Hunde: 5 Emner: 907 Svar: 17.422
Ellers så prøv at tale med din opdrætter.. De er sikkert meget villige i at vejlede dig
nov 2005
Følger: 21 Følgere: 22 Hunde: 4 Emner: 31 Svar: 775
dec 2007
Følger: 14 Følgere: 11 Hunde: 1 Emner: 17 Svar: 275
Lige hvad angår prisen for en parring ved jeg ikke så meget om.
Men den chihuahua der er parret med min chi, hun fik 2500....
men men ejeren har fået af vide af fagkyndige, at hendes hund er så
flot og helt perfekt, at hun nok skulle kunne få 8000 for en parring.
Der findes blanketer lige præcis med paringsaftaler med alt hvad det indebærer.
Og tor også der står at man betaler ved 1. parring og tæven skal komme i hanhundens hjem. De skal helst parre sig 3 måske 4 gange.
Hvis tæven ikke bliver drægtig, får man en omparring eller hvis der kun kommer en hvalp og den er dødfødt, får man også en omparing, for det betalte beløb.
Hos Dansk Kennel Klub kan man få sådan en formular til hjælp.
Bogen hvalpe på vej, er også en rigtig god bog, hvor der er hjælp at hente i forbindelse med parring, hvad man gør, hvordan man passer på de to hunde når de hænger sammen osv.
Sig til hvis jeg skal hjælpe dig mht bogen, for den kan ikke købes mere.
nov 2006
Følger: 52 Følgere: 53 Hunde: 7 Emner: 184 Svar: 9.220
Og jo, tæven kommer som regel hjem til hannen, det er bedst hvis han er på hjemmebane. Og normalt falder parringsgebyret, når 1. parring er overstået. Normalt tager jeg 2. rate, lige inden hvalpene skal registreres, således at jeg ikke har underskrevet registreringsanmeldelsen før pengene er på kontoen, eller kan det være svært at kræve pengene ind, men her er tæveejeren afhængig, så der er aldrig problemer med at få pengene, og ja, det er en god idé at skrive aftalen ned, så der ikke er noget at misforstå. Og går tæven tom, har de ret til gratis omparring.
jan 2006
Følger: 20 Følgere: 20 Hunde: 7 Emner: 81 Svar: 1.458
Man betaler et beløb, når tæver bliver parret og derefter et beløb pr levende hvalp 3 uger gamle. Prisen kan man jo sætte som man vil.
Den samme aftale bruges i det meste af Europa.
Jeg syntes det er en fair aftale...........nok især på de racer som ikke får ret mange hvalpe.
jan 2008
Følger: 26 Følgere: 25 Hunde: 5 Emner: 140 Svar: 4.176
Jeg har en parringsaftale, som er inspireret af DKK's formular, men jeg har dog en del tilføjelser.
Jeg tager 1000 for parring og 1000 pr. levende hvalp v. 3 uger. Hvis hvalpene sælges for over 10.000 vil jeg til at tage 1500 pr hvalp, men har ikke gjort det endnu. Og så gratis omparring, hvis tæven går tom.
Jeg vil gerne sende dig den aftale jeg bruger, hvis du kan bruge den til noget og jeg har også bogen "Hvalpe på vej" af Birgitte Schødt. Send mig en pb med din mail :o)
okt 2006
Følger: 29 Følgere: 48 Hunde: 4 Emner: 135 Svar: 4.930
Ved parring betales 1500 kr. Senest en uge efter hvalpefødsel betales restbeløbet.
Der skal være mindst to levedygtige hvalpe efter 3 uger, ellers en gratis omparring ved næste løbetid
Går tæven tom ,en gratis parring i næste løbetid
Tæven skal være stambogsført i DKK
Parringspris dengang var 5500 kr
nov 2006
Følger: 20 Følgere: 36 Hunde: 2 Emner: 94 Svar: 3.107
jul 2008
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 4 Svar: 35
mange tak
jul 2008
jul 2008
mar 2007
jul 2007
Følger: 9 Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 35 Svar: 432
feb 2005
Følger: 18 Følgere: 16 Hunde: 6 Emner: 165 Svar: 873
Og hvis tæven går tom får jeg en omparring.
Og jeg betaler ikke hvis de ikke har hængt sammen.
mar 2007
jan 2006
Følger: 20 Følgere: 20 Hunde: 7 Emner: 81 Svar: 1.458
Men hvis en tæve feks gang på gang kun får en hvalp eller for den sags skyld går tom..........hvor mange omparringer skal der så til ???
På den anden måde, hvor du betaler et beløb når du kommer med tæven og derefter et beløb pr hvalp 3 uger gammel.......er man ude over det med omparringer.
Igen må jeg sige, at jeg syntes det er en fair aftale både for han og tæve ejere.
Får en tæve kun en hvalp eller 2, så er beløbet derefter. Men får tæven et pænt stort kuld, så er det jo godt for både han og tæveejer.
Mange glemmer, at ejerne af hannerne tit og ofte betaler en bondegård for hente nyt blod i feks udlandet. Der betales yderligere en bondegård for at udstille hannen både herhjemme og i udlandet. Hvis du har en trimmerace, så er der en ekstra udgift hver mrd, hvis ikke du selv kan.
mar 2007
Ja synes også at en pris pr. hvalp er mest reel. Hos os er der så for det meste et loft mht. hvor meget tæveejeren skal betale...
I det samlet regnskab tjener man intet som hanhundeejer, når alle udgifterne regnes ud, som du selv skriver.. Dog er det jo nemt tjente penge som hanhundeejer.. Vi skal intet gøre mht parringen.. Tæven kommer på besøg x 2 og så er vores job overstået...
jan 2008
Følger: 26 Følgere: 25 Hunde: 5 Emner: 140 Svar: 4.176
mar 2007
nov 2006
Følger: 52 Følgere: 53 Hunde: 7 Emner: 184 Svar: 9.220
Ja, det er da nemt at have hanhund, men om det er lettjente penge ved jeg ikke, jeg har købt mine hanhunde hjem fra udlandet, og de koster fra 3800 euros og op, så der er jo lige noget, der skal indhentes før mine parringsgebyr er direkte i foret:-) Men ja, selve parringen er der ikke det store bøvl ved, det skulle hanhunden jo helst selv klare;-)
mar 2007
okt 2006
Følger: 29 Følgere: 48 Hunde: 4 Emner: 135 Svar: 4.930
Og alt dette forlanger jeg også af tæveejeren. Det er dyrt, men da disse sygdomme findes på racen, synes jeg det er et minimumskrav
parring... pris og hvordan?