1.171 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 14 Svar

Kalkchock Kalkchock

Puha sikke en morgen

Julie der jo ligger med 5 uger gamle hvalpe strtede morgenen med meget underlig opførsel.
Da den tog til henover morgene og da jeg opdagede at hun havde enorm hjertebanken, begyndende dehydrering samt var lidt slinger, skreg alle alrmklokkerne om Kalkmangel. jeg Ringede prombte til vores dyrlæge i vordingborg, som var enig i at det lød som sent kalkchock.

Babu babu til dyrlægen, undervejs blev julie endun mere Diffus og vi brugte tiden på at holde hende oprejst og fokuseret. vel ankommet ville hun ikke selv gå ind, men blev båret og fik med det samme lagt vædskedrop - kalk både direkte i blodet og som depoter i nakken. Temperatur på 38,9 ved ankomst og en puls der sagde mere end spar to.....
Efter 1½ time fik vi lov at tage hende med hjem under konstant observation, og vi skal til kontrol derude igen kl 14!

Dyrlægen roste os for vores hurtige reaktion. og fortalte at med de sene kalkchock, er det svært at forebygge. er simpelthen fordi tæven malker for godt og sætter produktionen op i stedet for ned.

STOR tak til Vordingborg dyrehospital for en hurtig og massiv indsats og behagelig hjælp og omsorg under forløbet - ALLE var med og ALLE var inde og kigge og holde øje med Julie (og os) - virkelig en positiv oplevelse!

Nu skal hvalpene vænnes fra og kun patte nok til at holde julie fra at få yverbetændelse, det bliver nok svært...

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hylde mursten 500 kr.
  • Rådgivning støbning gulv 205 kr.
  • Rengøring af hel lejlighed 900 kr.
  • Hand curtain rail on ceiling 400 kr.
  • Afhente mindre fældet nåletrå 1.000 kr.
  • Ophæng af ting 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kalkchock
  • #1   2. sep 2008 Aj for pokker.. sikke dog et held at du var hjemme.. Og godt du reagerede så hurtigt..

Jeg håber Julie snart er på toppen igen.. og at det går let med fravænningen

• #2   2. sep 2008 Øv for en oplevelse, men dejligt med så professionelle folk omkring sig i sådan en kritisk og svær stund.

Rigtig god bedring!

/ Trine

• #3   2. sep 2008 Stakkels jer og stakkels Julie, men hvor er det dog dejligt du fik reageret så hurtigt!
    Gid alle hundeejere var lige så opmærsom på deres hundes ve og vel smiley

• #4   2. sep 2008 Jeanette - ja heldigvis er jeg jo hjemme og har set køer med kalkchock, så jeg kunne kende det.
    Hvalpene spiser jo allerede fint, så tror det kommer til at gå fint, er mere julies yver jeg er bekymret for, for hun ligger jo helt vidt meget mælk til smiley

Trine - ja det var meget positivt.

Helle - Tak smiley jeg har meget føling med mine hunde og specielt da når ejg har hvalpe.. der kan jo ske ting som vi dårligt når at reagere på ellers

• #5   2. sep 2008 Kan man ikke få noget, der stopper mælkeproduktionen? Det kan man hos mennesker, ved jeg

• #6   2. sep 2008 det kan man godt, men vil de helst ikke give i forbindelse med kalchock - hvorfor ved jeg ikke

• #7   2. sep 2008 se billede nr 13 - hun er gudskelov ved at komme ovenpå igen.
    (link fjernet) 13:07:40

• #8   2. sep 2008 FIne tøs:-)

Okay, det kan være der er noget, der går ind og påvirker forkert..

• #9   2. sep 2008 Hold da op, godt det gik godt..

I skal være opmærksomme på at hun har stor sansynlighed for at få det igen, hvis hun får hvalpe på et senere tidspunkt..

• #10   2. sep 2008 PU ha, ---- dejligt hun har det godt nu. Jeg har selv prøvet det og skrevet om det for nylig herinde. Det er en frygtelig grim oplevelse

http://hundegalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?Msg_ID=251779

• #11   2. sep 2008 Vi er lgie kommet hjem fra tjek hos dyrlægen der meldte alt normaliseret smiley hun skal dog beholde droppet i til i morgen eftermiddag. i tilfælde af efterchock.

Men ja, der er stor sandsynlighed for at det kommer igen hvis hun får flere hvalpe. og hvis hvalpene patter for meget efterfølgende.

Pia - ja jeg havde læst dit indlæg og det med den minigravhund der også havde det. så var jo heldigvis opdateret på symptomerne.

Som dyrlægen siger er det MEGET sjældent det kommer så sent som julies og sikkert derfor hendes symptomer var atypiske

Er ved at lave et takkekort til dyrlægerne for god behandling, så kører vi ind med det og en stor æske chokolade i morgen! smiley

• #12   2. sep 2008 Jeg gjorde det samme til min dyrlæge,- en stor æske chokolade og takkekort.
    Jeg købte flydende kalk på apoteket, som min har fået siden det skete og får 14 dage mere.

Men rigtig skønt hun har det bedre hende Bette Julie. Ja, og sjældent det kommer så sent. Rigtig godt du var på forkant med symptomerne. Det har været med til at redde hende.
    Mange tanker herfra til jer, - og pas godt på hende.

• #13   2. sep 2008 Dyrlægerne var også meget glade for jeg var så hurtigt ude og virkede lidt benovet over at hun ikke var nå at gå i krampe før jeg fangede det..

Vi havde 2 dyrlæger og 2 vet.sygeplejerske på så synes de fortjener den ros smiley

vi har fået anbefalet blandekalk fra matas (det havde jeg nu derhjemme og har hun også fået hele tiden)

• #14   7. sep 2008 nej det er bestemt ikke sjovt vi prøvede det med min mors tæve sidste år og det var et held at jeg kom på besøg tidligt om morgen for min mor sov endnu og da jeg sagde hendes hund var mærkelig og ikke kunne holde balancen troede hun jeg var åndsvag men 10 min efter sad vi i bilen på vej til dyrlægen og det var hun godt nok taknemmelig for, hun klarede den også men fik også en efterbehandling med kalk om aften den fik vi selv med hjem og kunne give hende i nakken..

Kommentér på:
Kalkchock

Annonce