Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Inspicering af opgave 205 kr.
  • Udskiftning af stik til “grisetryne” 230V ifm fjernvarmeinstallation. Haster! Vi skal have etableret et 230V el-udtag med jord inden fjernvarme installationen indendørs kan etableres på mandag. Skal udføres autoriseret. Vi har ikke selv materialerne. 1.500 kr.
  • Afbryde gulv varme i el tavle 1.000 kr.
  • Afmontering af defekt opvaskemaskine og montering af ny brugt 1.000 kr.
  • Rengøring af tomt hus 1.700 kr.
  • Lapning af dæk 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Indavl !
  • #1   5. jan 2009
    Madam Blå på Dåse .:

Tak smiley vi har en støre "skænderi" om det;) så nu ville jeg høre jeres mening smiley

• #2   5. jan 2009 Der er ingen garanti for at det giver nogen defekter.

Men ligger der noget i linjerne og roder, og begge individer har det i sig, så er det klart, at hvalpen får det i dobbelt dosis.

Hunden kan senest få en abort når den er omtrent halvgående - så vidt jeg ved ;o)

• #3   5. jan 2009 hvad hvis hunden går over tid, altså så den ikke kan få abort. hvornår kan man se om hvalpen har et handicap ?

• #4   5. jan 2009 michelle:

hvordan kan man dog skændes om det?
    der er i mine øjne ingen diskussion: ABORT

det er jo mor og søn, for pokker!?
    hvordan ville det ikke være, hvis det var mennesker! da er der endda diskussioner omkring fætter-kusine indavl, og i mine øjne er det ligegyldigt om det er dyr eller mennesker!
    Indavl er 100% uacceptabelt!

• #5   5. jan 2009 hvilke positive argumenter er der for at gennemføre fødslen??

• #6   5. jan 2009 Maria-Louise, med hvilken begrundelse mener du, at indavl er 100% uacceptabel..
    Ikke 99, men 100?

Michelle, man kan først se misdannelser, når hunden er født.

Jeg mener, at man så hurtigt som muligt efter en far-datter-parring eller en mor-søn parring bør gå til dyrlægen og få medicin så tæven kan abortere.
    Det er ikke noget, man skal lave forsøg med, det skal bare gøres.

• #7   5. jan 2009 bare rolig det er ikke noget vi forsøger. Vi snakkede bare om det. smill.
    Ja jeg mener også det er yderst skadeligt.

men hvad siger i så hvis de var født uden synlig handicap ? vil i så sige de stadig skal aflives ?

• #8   5. jan 2009 CH: jeg retter: man bør tilstræbe en indavlskvotient på 0%

alle UPS parringer, uanset om der vil være indavl eller ej er i mine øjne uønskede.
    Hvis man har en racehund, ønsker man vel det bedste for racen? man har gjort op m sig selv, at hunden er værd at avle på, man kender dens svage og stærke sider, og man leder m lys og lygte efter en match, som opvejer ens egen hunds svage sider, således at hvalpene bliver så tæt på det ønskede racestandarat.
    Man ønsker at avle PRIMA hvalpe smiley
    hvis dette KUN kan lade sig gøre, ved at anvende en match, som er beslægtet med ens egen hund, bør man kun gøre det, hvis hvalpens indavlskvotient ligger mellem 0 og 2%

Men mor-søn parring er da helt hen i vejret!

• #10   5. jan 2009 Ja, hvalpene skal aflives. Selvom de måske skulle være så heldige at komme et liv igennem uden defekter, så kunne man forestille sig, at nogen kunne finde på, at lave hvalpe på dem..

Det er noget skidt.

Så det er ret enkelt - den slags parringer skal ikke finde sted, og gør de der, så skal drægtigheden stoppes så hurtigt som muligt.

Fætter-kusineparringer er i mine øjne ikke indbefattet her - men disse skal være nøje kontrollerede og IKKE tilfældigt. Er det tilfældigt, gør det ovenstående sig gældende - i mine øjne.

• #11   5. jan 2009 michelle:

jeg kan ikke kommentere yderligere på det, da jeg enten ville aflive hvalpene ved fødslen eller få abort.
    ingen diskussion.
    det er i mine øjen ikke engang en mulighed, uanset om hvalpene er nok så nuttede.

• #12   5. jan 2009 madam blå: hvor høj en kvotient ville du da tillade?

• #13   5. jan 2009 jeg kender en opdrætter i DKK, der har lavet en søskendeparring. Og for at det ikke skal være løgn, så var deres forældre halvsøskende.
    Det kalder jeg indavl af værste skuffe

• #14   5. jan 2009 Jeg synes ikke der er noget i vejen for at have et enkelt kuld med en højere indalvskoefficient, hvis det er med det formål, at forbedre racen.

Efter indavl kommer udavl. Gør man ikke sådan, så vil jeg påstå, at man "fortynder" de egenskaber, man ønsker et fremme.

• #15   5. jan 2009 bare iorden. Altså jeg er helt enige med aflivning-. selvom det er synd

• #16   5. jan 2009 Maj-Britt, ja den slags er bestemt svært at forsvare!

• #17   5. jan 2009 majbrit:
    det fremgår jo så af hundeweb, når man søger på de pågældende hunde! og sikke noget lort! møjopdrætter!!
    GRR...
    man må håbe at hvalpekøberne sætter sig ind i avlen, tjecker om deres hund er værd at avle på, og/eller lader den kastrere smiley
    stakkels hunde (og stakkels hvalpekøbere, hvis de tror de har købt en hund der er genetisk værd at avle på!)

• #18   5. jan 2009 Marie-Louise, dem, der køber sådan en hund har bestemt ikke gjort deres forarbejde, så det er lidt at ligge som man har redt ;o)

• #19   5. jan 2009 CH: ja der er vi enige smiley

men hvor meget ville du tillade?
    rafih havde samme hanhund på både mor og fars side...
    han var indavlet ca 11%
    og nej, hans gener var ikke særlig gode...
    om indavlen var skyld i hans svage psyke, eller om det var miljø/prægning der har gjort sig gældende, finder vi aldrig ud af.

• #20   5. jan 2009 De blev revet væk, hun har talegaverne i orden

• #21   5. jan 2009 madam blå: mener at DKK siger max 2 i indavlskvotient? men er bestemt ikke sikekr.

ogg ja, linjeavl kan være vejen frem, men man skal være varsom smiley
    alle de fejl OG fortrin som den pågældende hund har, træder jo dobbelt frem, hvis man ser på det statistisk set.

• #22   5. jan 2009 Jeg synes DKK's etiske grænser er ret fine - en indavlskoefficient på 6.25 som max.. Selvom det selvfølgelig er svært at sætte tal på den slags ;o)

Som køber ville jeg sandsynligvis vælge en hund med en mindre koefficient, men det handler om, at jeg ikke har det samme overblik over racen og linjerne som min opdrætter har.

• #23   5. jan 2009 Hvis det er første gang linierne krydses, er det langt fra sikkert, at der sker noget, men hvis der er lavet linieavl(ikke tæt indavl som i dette tilfælde), så er der en langt større risiko for defekter.
    Jeg kender nogen, der havde en kat, den fik killinger med en af nabolagets hankatte. De beholdte en hundkilling, denne killing blev så parret med sin far(kattene kunne gå ud og ind, som det passer dem). Den fik helt normale killinger. Men hvsi man lavede nummeret en gang mere, altså denne kat, så blev parret med en bror eller lign, så kan det meget nemt gå galt.

Personligt ville jeg ikke gøre det .Jeg kender til et kuld hvalpe med DKK tavle, hvor det er far og datter, der har parret sig. (ups kuld på dispensation)

• #24   5. jan 2009 jeg kender endnu en opdrætter der har parret far og datter, og det var ikke ups kuld.
    Men DKK gør desværre ikke noget, da de er førende opdrætter inden for racen

• #25   5. jan 2009 maj-Britt L
    Det er da frygteligt. Hvordan kan sådan nogen være førende opdrættere indenfor racen?

• #28   5. jan 2009 Theo -praktisk talt alle racer er opstået ved en eller ande grad af indavl. Nogen mere end andre self.

• #29   5. jan 2009 Theo: ja, du har fuldkommen ret, folk gør det med fuldt overlæg, synes virkeligt at det er klamt, prøv at forestille sig at skulle have børn med sin far eller mor alt efter hvad køn man selv er....føj da....

• Anne R
    Anne R Tilmeldt:
    aug 2007

Følger: 1 Emner: 29 Svar: 1.101
    #31   5. jan 2009 Linieavl/indavl er et vigtigt redskab for erfarne opdrættere. Det er ik noget man "bare" gør, fordi man lige har faderen, eller fordi feks far/datter kom til at parre sig.
    Søger man svar i sine linier, så parrer man tilbage. Og det at købe et helt nyt avlsdyr, det kan ligeledes volde stor skade i ens opdræt.

Hvordan tror i dog, at de ekstreme hunderacer er blevet til? Ja for den sags skyld alle hunderacer....

Men igen, det er ik noget man "bare" gør. Tanken bag skal være velovervejet *S*

• #32   5. jan 2009 Theo -mor/søn eller far/datter parringer tror jeg nu heller ikke er så udbredt. Somma jo kan læse, sker det, og det synes jeg er KLAMT. Men en hvis grd af indavl (linieavl) synes jeg nu er helt acceptabelt. Jeg synes DKK's retningslinier på området er ok.

For min egen races vedkommende kan jeg sige at den højst sandsynlig ville uddø uden en eller ande grad af indavl. Genpuljen er ganske enkelt ikke stor nok til kun at lave afkom med indavlsprocent på 0

• #33   5. jan 2009 Personligt har jeg selv brugt linieavl, også tættere end det anbefalede, men jeg ville aldrig parre halvsøskende eller far/datter eller mor/søn med hinanden.
    Og jeg kan sige, at den linieavl jeg brugte gav meget ens type hunde, det kuld, der var mest ens af dem jeg har lavet.

• #35   5. jan 2009 maj-Britt L

Den far/datter parring kender jeg også til (tror at vi snakker om den samme person) og kan love dig at der er der mange andre der også gør....
    Synes at det er forkasteligt at der ikke bliver gjort noget ved det,,,eftersom personen udgir sig som et godt eksempel i offentligheden lys......

• #37   5. jan 2009 Theo -så det er bedre racen bare uddør. Eller at racerne med tiden ikke hverken ligner eller opfører sig som det de burde? For linieavl er osse med til at fastholde ting som udseende og egenskaber -såfremt man altså har styr på hvad man parrer.

Racer der døjer meget med sygdomme kan i teorien osse hjælpes ved linieavl (til e hvis grad). laver man det på exceptionelt sunde linier, kan det jo tilføre noget godt på den måde.

Igen drejer det sig ikke om så tt indavl som far/datter e.l.

• #38   5. jan 2009 At kalde det vammelt og klamt synes jeg egentlig er lidt malplaceret - det er hunde, vi taler om, ikke mennesker.

De har ikke de samme familiære følelser som vi har, for dem er det bare en parring.

Det er de fysiologiske konsekvenser, der er vigtige, synes jeg.
    Jeg ville aldrig kunne støtte indavl i først led, men fætter-kusineparringer giver faktisk nogengange god mening.

• #40   5. jan 2009 Theo at lege Gud ligefrem?

Jamen det er jo dette her, der har skabt racerne - det er ikke kommet af sig selv, det er menneskelig udvælgelse af ønskede egenskaber, der har frembragt dem. Så det har skam foregået i århundreder...

Alle racer bliver nødt til at blive avlet ind i ny og næ - sådan har det altid været, og sådan vil det altid være, hvis man ønsker at bibeholde noget, der hedder racer.

Det være sig både træer, blomster, hunde, katte, heste - og så videre.

• #41   5. jan 2009 Theo -for min race er det ikke tilfældet. Racen var ganske enkelt ved at uddø, og deror er genpuljen ikke større. Der var ikke meget mere at tage af.

Nu er hundene jo så heller ikke dybt indavlet. Det er ikke sådan at man laver høje indavlsprocenter. De etiske anbefalinger bliver skam (i hvert fald i de fleste tilfælde) fulgt g dvs at indavlsprocenter på over 6,25 procent altså ikke er hyppigt forekommende.

Linieavl er et nødvendigt værktøj ved selektiv avl, og at afvise det 100% gavner ikke rigtig noget.

• #43   5. jan 2009 Det kan godt være Theo - jeg tror det handler om, at ordet indavl måske ikke er så nuanceret når det bruges i daglig tale, som det er, når man går i dybden med fænomenet ;o)

Det kan både være godt og skidt - som det meste jo kan.. Alt med måde ;o)

• #46   5. jan 2009 I forhold til, hvor længe indavl har været en del af almindeligt husdyrhold blandt mennesker, så er jeg ikke bekymret for den løbebane, du beskriver.
    Det er HELT almindeligt blandt planter og dyr og har altid været det - siden mennesket holdt op med at være nomader. (måske før det, hvem ved?)
    Selektion er der mange kulturer (inklusive vores egen) der også har gjort i forhold til mennesker - man har valgt koner og mænd ud for at fremme mulighederne for familien.

• #48   5. jan 2009 Ja så er jeg på igen, skulle lige et ærinde.
    Anette l
    Jeg tror også vi tænker på samme person, og vedkommende taler ikke til mig i dag. Jeg har valgt en hund af brugsrace og det synes vedkommende ikke om. Jeg skulle da have købt en af den opdrætters hvalpe, indavl eller ej

• #49   6. jan 2009 indavl eller linieavl kan väre et fornuftigt avlsredskab, hvis brugt med omtanke.. jeg har kendskab til i hvertfald en avlskåret hund i rottweilerklubben, der var resultat af en far datter parring.. denne hund kom aldrig i avlen senere, men som avlsredskab ville den kunne ha afsløret meget om de linier den kom fra.

indavl/ linieavl er meget udbredt i visse lande, og med meget omtanke og masser af kritisk holdning til afkommet, kan man forbedre en race väsentligt.. flere rigtig gode rottweilerhanner fra en halvsøskende parring har klart forbedret rottweilerracen både på det brugsmässige samt på eksteriøret ( a kuldet fra vom lauterbrücke fra tyskland ) så at sige at indavl er lemt er jeg ikke enig i.

Kommentér på:
Indavl !

Annonce