757 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 23 Svar

indavl indavl

min søster har en veninde som har en blanding mellen en pudel og chi..
hunde mor har nu fået et nyt kuld ikke med samme far , og de skal så ha en af dem så de har han og hun , dyrlægen har så sagt at det ikke ville være indavl er det ikke en gang bræk ? ..
jeg ved da at dkk kritiserede en anden klup for at de måtte avle på kusine .

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Inspicering af opgave 205 kr.
  • Udskiftning af stik til “grisetryne” 230V ifm fjernvarmeinstallation. Haster! Vi skal have etableret et 230V el-udtag med jord inden fjernvarme installationen indendørs kan etableres på mandag. Skal udføres autoriseret. Vi har ikke selv materialerne. 1.500 kr.
  • Afbryde gulv varme i el tavle 1.000 kr.
  • Afmontering af defekt opvaskemaskine og montering af ny brugt 1.000 kr.
  • Rengøring af tomt hus 1.700 kr.
  • Lapning af dæk 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  indavl
  • #2   28. apr 2009 de vil jo så være halvsøskende....efter hvad jeg lige kan forstå, og jo, det er indavl.

• #3   28. apr 2009 øhh nu forstår jeg så ikke helt lige hvad du mener - men hvis det er en han og en hun hvalp med samme mor - dog med hver sin far, og de vil have hvalpe på dem, så er de søskende beslægtet - det er noget tættere på end fætter kusine parringer

• #4   28. apr 2009 nej de vil ikke lave hvalpe , men da de var til tjek havde hun spurgt ..
    ja det er tættere på end kusine , det var derfor jeg ville kalde det indavl fordi jeg ved at dansk kennel klub ikke tillader det som andre klubber gør .. men ja de ville være halv søskende .. dyrlægen havde sagt at der ikke er en eneste hund som har de samme gener og derved kunne man faktisk aldrig ville kunne få indavlet hunde

• #5   28. apr 2009 Ja det er hvlasøskende = indavl.

• #6   28. apr 2009 Altså det kan godt ske, at hunde aldrig har helt de samme gener, MEN indavl, det er det alligevel, men det kræver jo at de foretager en parring, ellers er det jo ikke indavl:-) men så har de bare 2 halvsøskende:-)

• #8   28. apr 2009 det var det der blev sagt , og så når det ikke var en racehund fordi så havde den jo fra begge racer

• #9   28. apr 2009 Ifølge den dyrlæge så kan man snildt parre to søskende, bare det er gadekryds - og så er det ikke indavl smiley ...Sikke da noget bavl !

• #10   28. apr 2009 indavl = linieavl eller hvordan?

• #11   28. apr 2009 Hmm min hund´s bedsteforældre er er søskende :=S Det må man åbenbart godt i DKK..

• #12   28. apr 2009 Kamilla: de har en hvalp hvor moren er Frida(fiktivt navn), faren til denne hund hedder fido(fiktivt navn). Nu er Frida så blevet parret med Frodo(fiktivt navn), og så vil de gerne have en hvalp fra det kuld af modsat køn af den de har. Dyrlægen siger, at det ikke vil være indavl, hvis de får hvalpe, men jo de er jo halvsøskende, så vil det jo være indavl.....

• #13   28. apr 2009 Kamilla: he he:-) godt at man kan være til gavn.....
    Jeg tror ikke, at de har planlagt at lave hvalpe, efter hvad jeg kan forstå, men det er dyrlægen, der har udtalt at det ikke ville være indavl, hvis man gjorde det....meeeen det må man jo alligevel sige, at det er.....

• #14   29. apr 2009 Ja det er der vis osse sage kennel noget om jeg ikke lige kan husk. jeg ser heller ikke noget problem i det når der er travle på =)

• #15   29. apr 2009 Jo hos DKK må man gerne laver linieavl/indavl -osse tættere end fætter/kusine. MEN de etiske ANBEFALINGER siger max 6,25& (det svarer til fætter/kusine)

AT man så skulle ønske at lave indavl på tavleløse hunde giver ikke mening for mig. Indavl/linieavl skal i DEN grad være kontrolleret, og er bestemt ikke for nybegyndere.

Og mon ikke dyrlægen taler om hvalpene her for sig -idet de er resultat af to ubeslægtede hunde (forskellig race) er de ikke indavl -men afkom efter en parring af de to hvalpe vil jo være indavl idet de er halvskøskende.

• #16   3. maj 2009 ja det vil jeg kalde en gang bræk ..de er halvsøskende og de kan og må aldrig blive parret

• #17   3. maj 2009 fatter sgu ikke at dkk tillader linjeavl som det så flot kaldes når det er indavl er ligeglad med om det kun er fætter og kusine .det er derfor der er syge hunde og skevanker .hos de fine tavle hunde ...helt ærligt .
    om der er tavle på dyrene man laver indavl på eller ej er for mig ligemeget begge dele er .....SYGT

• #18   3. maj 2009 Hvis ikke de har tænkt sig at parre hundene, så har dyrlægen jo helt ret. Så er det ikke indavl smiley

• #19   3. maj 2009 Linda -nu kan sygdomme ikke pr automatik tilskrives indavl. Der er faktisk osse HD-hunde o.l. blandt hunde med en indavlsprocent på 0.

Indavl tillades fordi det kan forstærke ønskede træk/egenskaber. Problemet er jo så at det osse kan forstærke uønskede egenskaber.
    -så indavl kræver at man kender sine linier til bunds. Desværre er det så ikke alle der bruger en eller anden grad af indavl, der gør det.

• #20   3. maj 2009 Som regel sker der faktisk ikke det vilde ved at lave indavl, så længe man ikke fortsætter med det. MAn kan f.eks sagtens parre mor og søn, uden at hvalpene bliver misdannede eller har sygdomme(hvis man tager højde for gode linier)Men så er det også meget vigtigt at man herefter parre ud af de linier igen, så man ikke laver yderliger linie/indavl, så er det at det for alvor begynder at gå galt.

• #21   3. maj 2009 Tine -det er nu engang sådan man fastholder typer og egenskaber. Hvordan tror du racer/typer er opstået?

Har man skullet bruge hyrdehunde, så har man da taget et eksemlar med særligt gode egenskaber indefor dette, og parret med far/mor/datter/søn osv, for at forstærke de egenskaber

• #22   3. maj 2009 I ørigt -indavl er tilladt ved mennesker, bare ikke tættere end 6,25& (= fætter/kusine), samme % som DKK anbefaler som max.

Indavl benyttes i øvrigt osse ved planter, landbrugsdyr, heste og alverens andre avlsprogrammer, idet det netop er en mulighed for at fastholde bestemte egenskaber

• #23   3. maj 2009 Jeg har faktisk hørt, at de vil til at gøre indavl lovligt. For nyelig var der et ungt par i retten, fordi de havde fået en datter sammen. De var bror og søster. de slap for en dom.

• #24   4. maj 2009 Min personlige holdning, er at tæt indavl, ville jeg ikke kaste mig ud i, men linieavl, altså avl på linier der er ens længere ude i anerne har jeg ikke noget problem med.
    Men ja, man behøver ikke at overdrive, og skal man lave noget tæt linieavl, skal man have styr på linierne først.

• #25   4. maj 2009 tine -det er ikke indavl, men derimod selektiv avl der har gjort at hundene ser ud som de gør (altså den esktreme overtypning).
    Hvis man vælger at avle på ekstreme individer, så kan man jo forvente at afkommet osse bliver ekstremt. Indavl har da med sikkerhed osse været brugt i den forbindelse. Men det er altså forkert selektering i avlsdyrene der gør at de ser sådan ud.

Nej vi kan ikke blive enige om at indavl er noget skidt -vi kan blive enige om at TÆT indavl ikke er fordelagtigt, men indavl er jo ikke bare bror/søster parringer. Indavl er det osse når man parrer to individer der har fælles aner længere tilbage (det der osse kaldes linieavl), og det kan så være godt eller skidt afhængig af hvordan avlsdyrene udvælges.

Kommentér på:
indavl

Annonce