Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte ballofix 1.500 kr.
  • Hjælp til at hænge to plakater op 300 kr.
  • Montering af vaskemaskine og tørretumbler 500 kr.
  • 3 sal, stort bord til kældren 1.150 kr.
  • Montering 2 IKEA møbler 500 kr.
  • Punkteret cykel dæk 300 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Toller/Setter Blanding
  • #1   25. aug 2015 Hvad er det du præcis vil have ud af sådan en blanding?
    Du skal jo huske på, at det ikke nødvendigvis er de gode egenskaber fra hver race der føres videre. Du ved ikke, hvad du ender med, så det er altså et stort sats smiley

• #2   25. aug 2015 Det kan gå meget uheldigt når man blander to jagthunderacer. Hvalpene får ikke nødvendigvis alle de gode egenskaber fra begge racer. Tolleren er en race der kræver enorm viden før man kan avle på den. Der findes desværre mange stressede og syge individer indenfor den race, så det kræver, at man finder en dygtig opdrætter, hvis man vil have sådan en. Jeg kender ikke til setteren, så der vil jeg ikke udtale mig. Hvad vil du gerne bruge din jagthund til - hvilken type jagt? Tolleren er bedst egnet til at hente fugle, men jeg ved ikke, om den er god at drive med, fordi den kan stresse for meget af det.

• Frederik C
    Frederik C Tilmeldt:
    aug 2015

Følger: 1 Emner: 2 Svar: 12
    #3   25. aug 2015 Jeg har lidt forelsket mig i tolleren, men vil gerne have at den kan tage stand smiley Også var der lidt "bøvl" med tolleren genetisk pga den var ved at uddø i 60'erne.

Også tænkte jeg bare at en irsk setter smiley

• #4   25. aug 2015 Men hvordan ved du, at den vil gøre det, når du ikke aner hvordan egenskaberne kommer til udtryk? De fordeler sig ikke bare fifty-fifty så du får gode egenskaber fra hver race, og det synes jeg du skal være enormt opmærksom på, når du NETOP søger noget specifikt smiley

• Frederik C
    Frederik C Tilmeldt:
    aug 2015

#5   25. aug 2015 Min søster hund som vi bruger på jagt nu er Irsk setter, Labrador og dansk svensk gårdhund, han kan begge dele... bliver dog snart 12!!! Derfor ville jeg lige høre ad smiley

• #6   25. aug 2015 Jeg synes det er et sats når du søger noget specifikt, det ville være så ærgerligt at tro, at egenskaberne fordeler sig som du har regnet med og så er det bare noget helt andet. Du kan ikke forudsige sådanne ting når det er en blanding.

Måske du kan kontakte nogen med forstand på jagthunderacer og forklare hvad du leder efter? For at spore dig ind på noget, der vil passe?

• Frederik C
    Frederik C Tilmeldt:
    aug 2015

#7   25. aug 2015 Nej det var jeg godt klar over! Men det var mere en forespørgsel, om det overhovedet var muligt i den forstand smiley

• #8   25. aug 2015 Ja det skal jeg ikke kunne gøre mig klog på, har ikke set det. Held og lykke med søgningen, men synes det ville være drønærgerligt at købe en blanding som du ikke er sikker på falder ud som du har regnet med, så hellere støtte en god og ansvarsfuld opdrætter og få en hund, hvor du er sikker på hvad du får; og som matcher dig smiley

• #9   25. aug 2015 Frederik - OK. Lige netop tolleren ville jeg aldrig nogensinde blande på den måde - der er det vigtigt at vælge seriøst opdræt. Det er endda svært at finde her i Danmark. Tolleren er en meget lille race, og det kan nemt blive noget juks at ikke have styr på avlen indenfor tolleren. Tolleren kan være en vidunderlig race, men man skal sætte sig ind i mange ting for at finde en toller der er som man ønsker. Hvis du beslutter dig for en toller, så find en i Sverige (hvis du søger så tæt på Danmark som muligt)! Skriv dig op i god tid - de gode kenneler er booket op flere måneder inden hvalpene er født.

Som jeg har forstået det, kan en stående jagthund også retrieve. Men hvis det er tollerens personlighed (og udseende?) du har forelsket dig i, må du nok gøre op med dig selv hvad der er vigtigst på en jagt for dig. Har du overvejet en FT spaniel?

• #10   25. aug 2015 Man skal måske også lige overveje, at hvis man synes der er dårlig avl på tolleren, så er det nok ikke lige de bedste eksemplarer af den race, som så bruges til blandingsavlen.

Så jeg er enig med de andre - det er noget af et sats.

• #11   25. aug 2015 Tucksen - netop. Der findes mange fantastiske tollere, dog ikke så mange i Danmark, og desværre er racen blevet så populær at folk har avlet på hvad som helst. Men der findes stadig mange kanon gode tollere, og i mine øjne er det den bedste jagthunderace (for mig).

• Frederik C
    Frederik C Tilmeldt:
    aug 2015

#12   25. aug 2015 Mange tak Natasha! Det har nemlig været "begrænset" hvad jeg har kunne finde herhjemme. Det vil jeg undersøge nærmere deroppe smiley Endnu engang tak!

• #15   26. aug 2015 Afhænger valget af jagthunderace ikke temmelig meget af hvilken form for jagt man dyrker ? Der er da pokker til forskel på andejagt i vandkanten, hvor man bruger tolleren og så jagter efter hønsefugle på store åbne arealer, som setteren er designet til.

• #16   26. aug 2015 @Børge: Er der overhovedet nogen i DK der bruger tollere til jagt ? Jeg kender dem fra lydighedsbanerne (her bliver den mere og mere populær), hvor mit indtryk er en pokkers stresset race indeholdende adskellige individer med et noget dubiøst temperament.

• #19   26. aug 2015 Børge - i Danmark er der desværre ikke så mange dygtige tollere til jagt. Men tager du til Tyskland eller Sverige (eller længere væk), så finder du altså nogle fantastiske nogen.

Men tolleren er heller ikke oprindeligt avlet til at lave samme former for jagt som de andre retrievere - den er generelt bedst egnet til private små jagter, er mit indtryk.

Lyden er en skavank som dårlige opdrættere er skyld i grundet tollerens popularitet. Det er ikke alle tollere der har lyd, men i Danmark ser man mange af dem.

• #21   26. aug 2015 Børge - Ja, tolleren egner sig nok bedst til de mindre jagter, som den oprindeligt er avlet til.

• #23   26. aug 2015 Børge - endnu en gammel jæger med fordomme langt op ad benene.

Jeg synes at tolleren er en fantastisk race til jagt på vores egen private jagtgrund med ænder, men den er ikke en race for alle. Den er meget klogere end de andre retrievere og derfor kan den også nemt være svær at motivere i gentagelser osv. Generelt tror jeg på, at der findes meget få tollere der er avlet ordentligt pga. det er en modehund, men tollerprøverne er faktisk langt sværere end retrieverprøverne. Det kan godt være, at man med en god retriever kan komme langt rimeligt smertefrit, men tilgengæld er der mange ting ved tolleren som jeg personligt synes opvejer med andre ting. Jeg vil helt klart vælge en labrador, hvis jeg ønsker at stille på retrieverprøverne, men ude på vores grund fyldt med ænder fungerer tolleren fantastisk!!!!

• #26   26. aug 2015 Børge - De tollere vi bruger er voksne, hende vi har nu er stadig "under uddannelse" og unghund, men hun skal da med og se på til oktober hvor vi skal på jagt. smiley

I lige måde og rigtig god jagt til dig også.

• #27   26. aug 2015 Børge - på de små private jagter fungerer de fantastisk. Det er jo en andelokker, og det er det man skal se på, hvis man vil have en toller. Hvis man ikke bruger tolleren til den type jagt den er beregnet til kan man ikke forvente den brillierer jo.

• #32   26. aug 2015 Børge - men jeg vil gerne en dag have en labrador, for jeg interesserer mig for forskellige formål med hundene. Jeg synes det er spændende at træne forskelligt med forskellige racer. FT Spaniel er nok den næste hund på min liste. Jeg har dog ingen erfaring med de stående racer - har du erfaring med dem? Jeg kunne godt tænke mig at lære mere om hønsejagt og hvordan det foregår.

• #35   26. aug 2015 Børge:

OK. Ja. En stående jagthund er spændende synes jeg. OK, ja, spaniels er nogle små krapyler tror jeg. smiley Lige noget for mig! smiley

Man skulle da næsten have en af hver type, så kan man rigtig prøve de forskellige jagtformer med forskellige hunde!

Går du på bukkejagt? Vi har en masse lækre bukke på grunden, vi skød kun to i sæsonen fordi det er til egen spisning og vi kunne ikke have flere i fryseren. Men det vrimler med dem!

• #36   26. aug 2015 CF - jeg kan også rigtigt godt lide hønsehunde, men er de særligt egnede til andejagter?

• #38   26. aug 2015 Børge ok. Ja smiley Jeg glæder mig meget til at få vores lille pige med ud og se andejagt på grunden her til oktober. Jeg ved godt, at man kan sige meget om den lille lort, men hun var altså den dygtigste på et brugsprøvehold jeg deltog i engang. Hun var ikke ligeså gammel som de andre endda. Hun elsker at samarbejde med mig og vil rigtig gerne apportere. Vi har også trænet med krage som hun fint henter og bringer. Men nu skal jeg heller ikke stille op i de vildeste prøver med hende. smiley

• #42   26. aug 2015 Har du kigget på Breton? Jeg havde selv Breton, som jagthund, for mange år siden, han var en rendyrket fornøjelse at arbejde med.

• #44   26. aug 2015 CF - må prøve en rughår på et tidspunkt så. En meget spændende hunderace i mine øjne ihvertfald!

• #46   26. aug 2015 CF er rughåren delt op ligesom labrador osv., eller er rughår til jagt ligeså egnede som udstillingshunde osv.?

• #48   26. aug 2015 Det var dog en voldsom generalisering du laver i indlæg #34 CF.

Desværre deler du din holdning med rigtig mange, hvilket formentlig er et tegn på, at tolleren, som Natasha siger, er blevet en modehund.
    Der er meget dårlig avl på tolleren, der er korrekt, men der er også utrolig mange der køber sig en toller, som aldrig skulle have været i nærheden af den race. Dette giver en stor del af de individer, som ikke er befordrende for racen.
    En toller af linier hvor der er lagt vægt på energi og drive er altså ikke en sofakartoffel og ikke en hund for alle, ligesom en Border Collie ikke er det. Men det virker det til at man glemmer utrolig ofte, når man snakker om en tollere.

Jeg har selv en han på nu et år, og kender flere der træner med tollere. Jeg kender til ét individ, som passer til den beskrivelse du giver CF, ellers er resten utrolig venlige og har et rigtig godt hundesprog. Dette er selvfølgelig også et resultat af, at de har nogle førere som er bevidst om hvilken hund det er de har mellem hænderne. Om de er nuttede er vel en smagssag. Jeg elsker tollerens udseende, mens en ruhåret bestemt ikke tiltaler mig.
    At de kun egner sig til spor og apport er direkte forkert. Hvis du forstår hvilken race du står med, og motivere den derefter, har du en fantastisk all-round hund. Vi har før debatteret om DcHs program, som er det program min bliver brugt til. Han er fremragende til dette, både spor, apport, felt og selve dressurdelen. Det kommer ganske enkelt an på, at forstå at træne racen på den måde, som får den til virkelig at ville være med.

Stress i racen er bestemt noget man skal være opmærksom på, men det handler altså igen enormt meget om hvorvidt den fører der står med hunden, kan finde ud af at tackle det. Min han kører meget i drift, og det er tit disse individer som naturligt ville have nemt ved at blive stresset. Derfor har det været en fokuspunkt helt fra han var otte uger, at det skulle være muligt at øge og dæmpe det niveau af stress han har. Det er muligt i dag fordi at det har været en fokuspunkt helt fra lille af. Det handler ganske enkelt om en sort/hvid verden for hunden.

• #50   26. aug 2015 Jeg tror også at man ofte glemmer hvilken type jagt tolleren er avlet til. smiley

• #51   26. aug 2015 Jeg påtaler på ingen måde din holdning til tolleren som jagthund, men derimod at du mener at de fleste af dem har et skarpt sind. Det er dette som for mig er en forkert generalisering som du laver.

• #52   26. aug 2015 Mht tollere og sind: jeg har trænet hund i mange mange år og har jo som følge deraf mødt rigtig mange hund. De sidste ca 10 år har tolleren vundet mere og mere indpas og mange bruger dem til LP eller DcH programmet. Rigtig mange af dem er den slags, hvor ejerne holder overdrevent stor afstand til andre hunde smiley Jeg kender flere der er rystende nervøse for fællesdæk fordi de ved at deres toller kan finde på at være 'knap så flink' overfor hunde der går hen til dem - og det sker jo altså engang imellem i fx LP2. Jeg har trænet sammen med en der under træning absolut ikke ville lægge sin tollerhan i samme hold som min irerhan. Grunden var at min irer altid lå dæk med halen højt og det provokerede hendes nok til at den rejste sig i ville i hovedet på min - selvom de lå i hver sin ende af gruppen smiley
    Så rygtet om at de er forholdsvis skarpe er nok ikke helt uden hold i virkeligheden....

• #53   26. aug 2015 Jeg anfægter ikke Jeres erfaringer, for de er naturligvis korrekte. Jeg kan blot sige, at det overhovedet ikke er min erfaring. Jeg træner i en DcH klub hvor der er fire tollere, og ikke én af disse, har et skarpt sind. Jeg træner derudover på et lille privathold hvor der også er en med en toller, og denne er også utrolig venlig og et stort legebarn.

Jeg vil dog ud fra Jeres erfaringer ændre min påstand til, at det nok kommer meget an på, hvilke kredse og hvilke individer man omgås med. Jeg kan nemlig slet ikke nikke genkendende til Jeres erfaringer, ligesom I formentlig ikke kan med mine.
    Jeg mener dog stadig man skal passe på med at skære en hel race over en kam smiley

• #55   26. aug 2015 Jeg har som tidligere nævnt ikke nævnt deres anvendelighed på jagt på noget tidspunkt Børge, da dette område for mig er totalt ukendt. Så der har I uden tvivl mere viden om deres anvendelighed end mig. At jeg kalder tolleren for en all-round hund er i den henseende at den vil kunne gøre sig både inden for DcH program, LP, Rally Lydighed, Agility, forskellige slags spor og trickstræning. Det er ikke baseret på jagt smiley

At de piver har dog utrolig meget med træning og konsekvens at gøre, så dette burde ikke været et problem såfremt at hundeføreren forstår at adressere dette, det samme med stressen, det er i hvert fald min erfaring baseret på min egen hund.
    Men der er naturligvis ingen tvivl om, at de er bedst til den type jagt som de nu engang er avlet til, nemlig tolling som du også selv nævner, andet ville vel også være mærkeligt smiley

• #56   26. aug 2015 Lyden er bestemt også arvelig, og jeg kan godt forstå, at man ikke ønsker en hund med lyd til jagt. Derfor er det vigtigt at man ser på, om forældredyrene har tendens til lyd blandt andet. Og om de har en god tænd/sluk knap. Der er virkelig stor forskel på tollere.

Tolleren er, hvis den er avlet til det, velegnet til tolling og jagt indenfor dens område. smiley

Min erfaring er både, at der findes rigtig søde og rolige tollere, men bestemt også det modsatte. Jeg tror dog, at det er sådan med de fleste racer, at størstedelen ikke er avlet særlig godt. Generelt er min opfattelse, at der meget ofte avles på individer der ikke er (i mine øjne) egnet til avl.

• #57   26. aug 2015 Selvfølgelig er det arveligt, men det er også noget der har noget med træning og opdragelse at gøre i forhold til, i hvilke situationer det er acceptabelt og i hvilke situationer det ikke er acceptabelt.

Nu skriver du at der findes søde og rolige individer, men også det modsatte, hvilket du har helt ret i, men der findes og søde og aktive individer. En rolig hund er ikke nødvendigvis lig med en god hund smiley

• #58   26. aug 2015 Ja, mente ikke rolig som i ikke-aktiv. Men mente en god tænd/sluk knap.

Nogen tollere lider mere af tendens til lyd end andre og i mine øjne handler det om at undgå lyd så vidt muligt i avlen. smiley Samt ikke avle på hunde der er alt for stressede. Det er ikke sådan den oprindelige toller skal være ihvertfald.

Kommentér på:
Toller/Setter Blanding

Annonce