1.957 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
35 Svar
Toller/Setter Blanding Toller/Setter Blanding
Hej HG!
Med henblik på jagt, tænkte jeg på om der findes eventuelt Toller/Irsk setter blandinger?
Og i så fald, hvad koster disse?
Tak på forhånd!
0 synes godt om
apr 2008
Følger: 28 Følgere: 265 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.518
Du skal jo huske på, at det ikke nødvendigvis er de gode egenskaber fra hver race der føres videre. Du ved ikke, hvad du ender med, så det er altså et stort sats
nov 2009
Følger: 6 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 66 Svar: 560
aug 2015
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 12
Også tænkte jeg bare at en irsk setter
apr 2008
aug 2015
apr 2008
Måske du kan kontakte nogen med forstand på jagthunderacer og forklare hvad du leder efter? For at spore dig ind på noget, der vil passe?
aug 2015
apr 2008
nov 2009
Som jeg har forstået det, kan en stående jagthund også retrieve. Men hvis det er tollerens personlighed (og udseende?) du har forelsket dig i, må du nok gøre op med dig selv hvad der er vigtigst på en jagt for dig. Har du overvejet en FT spaniel?
aug 2008
Følgere: 1087 Hunde: 2 Emner: 87 Svar: 2.718
Så jeg er enig med de andre - det er noget af et sats.
nov 2009
aug 2015
feb 2013
Følger: 8 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 84 Svar: 7.519
feb 2013
nov 2009
Men tolleren er heller ikke oprindeligt avlet til at lave samme former for jagt som de andre retrievere - den er generelt bedst egnet til private små jagter, er mit indtryk.
Lyden er en skavank som dårlige opdrættere er skyld i grundet tollerens popularitet. Det er ikke alle tollere der har lyd, men i Danmark ser man mange af dem.
nov 2009
nov 2009
Jeg synes at tolleren er en fantastisk race til jagt på vores egen private jagtgrund med ænder, men den er ikke en race for alle. Den er meget klogere end de andre retrievere og derfor kan den også nemt være svær at motivere i gentagelser osv. Generelt tror jeg på, at der findes meget få tollere der er avlet ordentligt pga. det er en modehund, men tollerprøverne er faktisk langt sværere end retrieverprøverne. Det kan godt være, at man med en god retriever kan komme langt rimeligt smertefrit, men tilgengæld er der mange ting ved tolleren som jeg personligt synes opvejer med andre ting. Jeg vil helt klart vælge en labrador, hvis jeg ønsker at stille på retrieverprøverne, men ude på vores grund fyldt med ænder fungerer tolleren fantastisk!!!!
nov 2009
I lige måde og rigtig god jagt til dig også.
nov 2009
nov 2009
nov 2009
OK. Ja. En stående jagthund er spændende synes jeg. OK, ja, spaniels er nogle små krapyler tror jeg.
Man skulle da næsten have en af hver type, så kan man rigtig prøve de forskellige jagtformer med forskellige hunde!
Går du på bukkejagt? Vi har en masse lækre bukke på grunden, vi skød kun to i sæsonen fordi det er til egen spisning og vi kunne ikke have flere i fryseren. Men det vrimler med dem!
nov 2009
nov 2009
jul 2009
Følger: 6 Følgere: 17 Hunde: 3 Emner: 52 Svar: 1.318
nov 2009
nov 2009
jun 2014
Følger: 1 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 4 Svar: 84
Desværre deler du din holdning med rigtig mange, hvilket formentlig er et tegn på, at tolleren, som Natasha siger, er blevet en modehund.
Der er meget dårlig avl på tolleren, der er korrekt, men der er også utrolig mange der køber sig en toller, som aldrig skulle have været i nærheden af den race. Dette giver en stor del af de individer, som ikke er befordrende for racen.
En toller af linier hvor der er lagt vægt på energi og drive er altså ikke en sofakartoffel og ikke en hund for alle, ligesom en Border Collie ikke er det. Men det virker det til at man glemmer utrolig ofte, når man snakker om en tollere.
Jeg har selv en han på nu et år, og kender flere der træner med tollere. Jeg kender til ét individ, som passer til den beskrivelse du giver CF, ellers er resten utrolig venlige og har et rigtig godt hundesprog. Dette er selvfølgelig også et resultat af, at de har nogle førere som er bevidst om hvilken hund det er de har mellem hænderne. Om de er nuttede er vel en smagssag. Jeg elsker tollerens udseende, mens en ruhåret bestemt ikke tiltaler mig.
At de kun egner sig til spor og apport er direkte forkert. Hvis du forstår hvilken race du står med, og motivere den derefter, har du en fantastisk all-round hund. Vi har før debatteret om DcHs program, som er det program min bliver brugt til. Han er fremragende til dette, både spor, apport, felt og selve dressurdelen. Det kommer ganske enkelt an på, at forstå at træne racen på den måde, som får den til virkelig at ville være med.
Stress i racen er bestemt noget man skal være opmærksom på, men det handler altså igen enormt meget om hvorvidt den fører der står med hunden, kan finde ud af at tackle det. Min han kører meget i drift, og det er tit disse individer som naturligt ville have nemt ved at blive stresset. Derfor har det været en fokuspunkt helt fra han var otte uger, at det skulle være muligt at øge og dæmpe det niveau af stress han har. Det er muligt i dag fordi at det har været en fokuspunkt helt fra lille af. Det handler ganske enkelt om en sort/hvid verden for hunden.
nov 2009
jun 2014
feb 2013
Så rygtet om at de er forholdsvis skarpe er nok ikke helt uden hold i virkeligheden....
jun 2014
Jeg vil dog ud fra Jeres erfaringer ændre min påstand til, at det nok kommer meget an på, hvilke kredse og hvilke individer man omgås med. Jeg kan nemlig slet ikke nikke genkendende til Jeres erfaringer, ligesom I formentlig ikke kan med mine.
Jeg mener dog stadig man skal passe på med at skære en hel race over en kam
jun 2014
At de piver har dog utrolig meget med træning og konsekvens at gøre, så dette burde ikke været et problem såfremt at hundeføreren forstår at adressere dette, det samme med stressen, det er i hvert fald min erfaring baseret på min egen hund.
Men der er naturligvis ingen tvivl om, at de er bedst til den type jagt som de nu engang er avlet til, nemlig tolling som du også selv nævner, andet ville vel også være mærkeligt
nov 2009
Tolleren er, hvis den er avlet til det, velegnet til tolling og jagt indenfor dens område.
Min erfaring er både, at der findes rigtig søde og rolige tollere, men bestemt også det modsatte. Jeg tror dog, at det er sådan med de fleste racer, at størstedelen ikke er avlet særlig godt. Generelt er min opfattelse, at der meget ofte avles på individer der ikke er (i mine øjne) egnet til avl.
jun 2014
Nu skriver du at der findes søde og rolige individer, men også det modsatte, hvilket du har helt ret i, men der findes og søde og aktive individer. En rolig hund er ikke nødvendigvis lig med en god hund
nov 2009
Nogen tollere lider mere af tendens til lyd end andre og i mine øjne handler det om at undgå lyd så vidt muligt i avlen.
Toller/Setter Blanding