{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.200 visninger | Oprettet:

Stinna T
Stinna T
Tilmeldt:
7. jan 2021
Emner: 1 Svar: 3

Min han hund på 3 år tisser indenfor {{forumTopicSubject}}

Hej

Min han hund på 3 år tisser indenfor, pt. er det i sofaen. Han blev kastreret for 1,5 år siden. Men derfor gør han det stadigvæk. Han kan sagtens gå hen til døren til haven hele tiden for at komme ud at tisse, men derfor gør han det stadig indenfor. Nogle gode råd?

Bruger Rodalon til at fjerne lugten, men synes ikke det er altid det hjælper med at fjerne lugten ??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Min han hund på 3 år tisser indenfor
  • #1   7. jan 2021 Dyrlæge

  • #2   7. jan 2021 Har han gjort det indenfor i alle 3 år??

  • Stinna T
    Stinna T Tilmeldt:
    jan 2021

    Emner: 1 Svar: 3
    #3   7. jan 2021 @Fünke Mere eller mindre. Der har været laaange perioder hvor han slet ikke har gjort det indenfor. Men lige nu er det ret tit han tisser i sofaen.

  • Stinna T
    Stinna T Tilmeldt:
    jan 2021

    Emner: 1 Svar: 3
    #6   7. jan 2021 @Pia. Han blev kastreret for at se om det gjorde ham mere rolig og ikke ville markere op af alt. Det blev meget bedre det med at markere. Men for tiden er det blevet slemt det med at tisse i sofaen bl.a.

    Feks. Da vi kom hjem efter en køretur på 45min hvor han havde tisset inden vi kørte hjem, mens jeg lige lagde min søn i seng, havde han gået ind og tisse i sofaen.


  • Stinna T
    Stinna T Tilmeldt:
    jan 2021

    Emner: 1 Svar: 3
    #8   7. jan 2021 @Pia.
    Tissebælte? Hvad er det? Og hvad gør det godt for?


  • #10   7. jan 2021 Hippie, den har nok ikke haft blærebetændelse i 3 år.


    Konstant brug af tisse ælte kan give blærebetændelse og andre infektioner.


  • #12   7. jan 2021 Brug urineoff i stedet for rodalon hvis I vil af med lugten

  • #13   8. jan 2021 Få da først og fremmest hunden tjekket hos en dyrlæge, det er jo ikke konstant i 3 år og lad tvivlen komme hunden til gode.

    Kastreret eller ej, så er det ikke normalt at tisse indenfor SÅ ofte, og viser det sig at være usikkerhed, efter dyrlægetjek, så få en dygtig adfærdsbehandler på til at hjælpe dig videre. Tissebælter på konstant er dælme ikke smart!


  • #14   8. jan 2021 Jeg ville gøre følgende som kombination af de foreslåede ting:

    1) Tjek hos dyrlægen for en sikkerheds skyld hvis du er i tvivl

    2) Tissebælte i perioden mens der trænes

    3) Vær over ham HELE tiden og bryd den dårlige vane! Hvis han har fået for vane at markere trælse steder så forsvinder det ikke af sig selv.

    Det kan godt være, at du er nødt til at have ham bundet til dig indenfor i en periode. Bare så han ikke får lov at stikke hen og markere. Jeg synes det lyder helt vildt at han har gjort det (on/off) gennem hele 3 år - det betyder så også at vanen virkelig har fået lov til at udvikle sig og gro fast!

    Nu er der selvfølgelig ingen herinde der kender din hund og ved hvad det er, så det er bare mit bud. Men en hanhund der har fået lov til at markere i huset i 3 år er et bæst at tackle. Jeg tror personligt kun det lykkes hvis du sætter ind med 100% kontrol og konsekvens nu. Held og lykke med projektet.


  • #15   8. jan 2021 Fuldstændig enig med Funke. Vanen skal brydes, og det kræver, at han ikke lykkes med at tisse der overhovedet.

  • #16   8. jan 2021 Du skriver “tisser i sofaen”. Stiller han sig op i sofaen og tisser? Altså sætter sig ned og tisser i puderne, eller letter ben, imens har står i sofaen? Eller letter han ben op af sofaen, imens han står på gulvet?

    Det første scenarie, altså hvor han står oppe i sofaen, er virkelig underligt. Det andet scenarie er mere normalt.

    En hanhund med blærebetændelse, vil typisk sætte sig ned for at tisse. De færreste letter ben, hvis der er en infektion. Det skal selvfølgelig tjekkes, uanset hvad.

    Men hvis han letter ben, så ville jeg tænke at det er opdragelse (vane), som skal trænes væk, sådan som Fünke beskriver.


  • #17   8. jan 2021 Hvis det kun er i sofaen ville jeg nægte ham adgang til den

  • #18   8. jan 2021 Brug lidt eddike på en klud og tør, det gør jeg. smiley

  • #20   8. jan 2021 Jeg må indrømme, at jeg ikke kan forstå, at I, der kalder "stress og usikkerhed" (hvilket højest sandsynligt er sandt), ikke også lige nævner behovet for at få den hund tjekket hos dyrlægen - blot for at udelukke én gang for alle, at der ikke er problemer med blære m.v.

    Det har jo ikke konstant været i 3 år, at den har tisset indenfor, og når den gør det lige efter en luftetur, kan det både tyde på usikkerhed OG blærebetændelse/andre sygdomme i blæren m.v.

    Man får da udelukket begge dele, så rette behandling kan sættes i gang, uanset diagnose?

    Undskyld, men det skylder man altså sin hund!


  • #21   8. jan 2021 Jeg synes det er vildt, man kan konstatere "vildt stresset og usikker" på baggrund af de sparsomme oplysninger... og så oveni give kastrationen skylden (i har set den gjorde det før også, ikke?

    Jeg er dælme rendt på mange unge hanhunde, der lige forsøger sig med lidt markering indenfor. De ejere der straks griber ind får det i reglen hurtigt stoppet. Bliver det vane, kan det blive svært.

    Der har også været et utal af tråde herinde gennem tiden med hunde der tissede i møbler, både hanner og tæver, så helt usædvanligt er problemet altså ikke.

    Der kan være mange årsager, og ja usikkerhed kunne være en... Men det kan da ikke konstateres så skråsikkert ud fra de givne oplysninger... vil man dele diagnoser ud, kunne man da som minimum spørge lidt til hundens øvrige adfærd, om den får tisset ude, om der er tale om reelt tisseri eller mere markering osv...


  • #22   8. jan 2021 Min hanhund lavede samme nummer i perioder - ud og gå og så direkte hjem og tisse på gulvet. Det viste sig at være prostataen, der var på størrelse med hans nyre...

  • #23   8. jan 2021 Regel nr 1: Lad ikke din hund kastrere, hvis du er nyt medlem på HG, for så har 'vi' noget på dig.
    Regel nr 2: Hvis du søger råd eller hjælp, så er du straks i den anklagedes rolle, hvis du er nyt medlem.
    Regel nr 3: Bare vent! Der kommer flere. Du opdager dem selv hen ad vejen smiley


  • #27   8. jan 2021 Det er et virkelig trælst problem og det hjælper ikke at pege fingre og fortælle at det var forkert at kastarerer hunden.
    Jeg synes heller ikke at det ligefrem skriger på at der er noget fysisk galt med hunden. Den har slet og ret fået et uhensigtsmæssigt adfærdsmønster. Hvorfor det i sin tid er startet kan være svært at svare på, men det lyder somom det har stået på i så lang tid at det er blevet hundens normaladfærd. For at bryde sådan en adfærd er man ganske simpelt nødt til at forhindre hunden i at udfører den i en meget lang periode. Og så samtidig istedet sørge for at det kan betale sig at udfører en alternativ adfærd. I dette tilfælde at tisse ude.
    Jeg ville give hunden et mavebælte med et bind i på og så sørge for at den IKKE KAN komme i sofaen. Man kan sørge for at han tisser ude ved at lufte ham steder hvor han er tryg (hvis issuet grundlæggende fx har været utryghed) og rose ham overdrevet for at tisse ude. En anden parameter er at sørge for at hunden sådan helt generelt bliver aktiveret både fysisk og mentalt NOK til at han er træt og gerne vil have en lur når han er indenfor. Hvad er han for en hund? Tager man ham i at tisse inde må man altså gerne ytre sit mishag med et NEJ.
    Jeg har selv haft en hanhund, der fik den trælse ide at det var OK at tisse op ad køkkenlågerne. Han blev forment adgang til køkkenet i en ret lang periode (jeg husker det som et par måneder). Et par gange forsøgte han sig et andet sted, men heldigvis da jeg så det. Jeg råbte højt og hunden stoppede promte. Han blev omgående lukket ud og jeg gik med ud og sagde roste ham for at strinte udenfor istedet. Han holdt helt op med at strinte indendørs.
    Min nuværende Clinton kan ikke lade være med at strinte når han kommer på besøg hos svigermor, der har to tæver (der iflg Clinton er MEGA nice og de skal jo imponeres). Han får en 'gentlemanwrap' på inden han træder ind af døren dernede. En enkelt gang strintede han med wrappen på. Det var åbenbart ikke særlig fedt at rende rundt med en våd 'ble'; Han har i hvertfald kun strintet i den den ene gang smiley


  • #28   8. jan 2021 Hov der kom til at mangle en del af en sætning; Hvad er han for en hund og hvad laver i med ham? Hvor meget fysisk og mental aktivering får han på en almindelig dag?

  • #29   8. jan 2021 Pia - jeg har ikke påstået, at kastration kurerer tisseri inde. Men det er altså heller ikke sådan, at det nødvendigvis gør det værre. Faktisk skriver TS, at hunden gør det mindre nu end tidligere... Så kunne man evt undlade at klandre for kastration - der jo alt andet lige ikke kan gøres om (og som faktisk KAN hjælpe på nogen hunde, hvis tisseriet skyldes territorial adfærd).

    At hunden gør det lige efter gåtur betyder ikke automatisk at så skyldes det stress og/eller usikkerhed... min mors gamle hund gjorde det samme - han havde ikke fået fornuftig træning og opdragelse før hun fik ham, herunder i renlighed, og for ham var det bare helt oplagt, at når man har været væk, skal man lige markere sine steder igen... Det var en vanvittig svær vane at bryde, men det lykkedes da med undtagelse af, hvis der var andre hunde på besøg.

    Reiki gjorde det også kortvarigt som helt ung - det samme sted han forsøgte sig hver gang. Det blev hurtigt stoppet inden det blev vane, bl.a. ved at have ham i snor, når vi kom ind og når vi besøgte andre.

    Jeg siger ikke, at TS hund bestemt ikke er usikker - blot at det dælme er et tyndt grundlag at konkludere på.


  • #30   8. jan 2021 Smid den sofa ud. Hunden tisser hvor der lugter kendt af tis. Bryd vanen. Snor på.
    Det problem skulle have været håndteret for år siden.


  • #32   11. jan 2021 Er det kun sofaen han tisser i?? Og er det kun når han ikke er sammen med jer ??

Kommentér på:
Min han hund på 3 år tisser indenfor

Annonce