{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
875 visninger | Oprettet:

Hvalpeflip {{forumTopicSubject}}

Hej alle

Jeg er ny hundeejer, og min hvalp er 9 uger og er efterhånden faldet til hos os efter seks dage. Vi har det problem, at han “flipper” om aftenen: drøner rundt, forsøger at hoppe op på sofabordet, bider i sofaen, bider i gardinet, bider i tæppet osv. det driver mig til vanvid, og jeg ved snart ikke, hvad jeg skal stille op. Her til aften tog det en time, før han faldt til ro.

Alle steder skrives der, at hunden skal afledes med legetøj eller tyggeben, men det varer cirka ti sekunder, så er han igen i gang med bordet eller lignende. Vi har også forsøgt at træne søgning med en lille kong for at han skal søge og snuse, men når den er tom, fortsætter han bare.

Vi er efterhånden ret desperate. Nogen gode råd for at få ham til at falde til ro!?

Kommentarer på:  Hvalpeflip
  • #1   7. jul Har i en have? For så smut derud og lad hvalpen brænde alt krudtet af smiley

• #2   7. jul Giver i ham legetøjet eller leger i med ham?

Jeg ville prøve at komme det i forkøbet og lave lidt konstruktivt (leg, træning) og så en snusemåtte/fyldt kong e.l. at "falde ned" på. Og så stoppe vovsen hvis den går i gang igen.

• #3   7. jul Det er ulvetimen - og det går over.
    Gå MED hvalpen i balladetimen - med leg, sjov, hygge - i stedet for mod, hvor I prøver at få ham til at holde op med at ............ være en glad lille vildbassehvalp smiley

Har I have, kan I lade ham tonse rundt (gerne sammen med jer) her.

• #4   7. jul Man lærer at hjælpe ulvetimen på vej, så den kan times lidt mere praktisk. Men man kommer altså ikke udenom, og hvorfor i alverden skulle man da også det?

Hvalpe er fulde af ballade og energi, og det skal futtes af, inden dagen ender. Med god og givende aktivitet i løbet af dagen, kan man tage gassen af ulvetimen, så det er 15-30 min fælles leg og hygge.

Så fjern dét hvalpen ikke skal bide i, sørg for at der er en masse gode stykker legetøj og kast jer ind i legen (og relationen). Det er overstået om et år eller to, afhængigt af race smiley

• #5   7. jul Gå udenfor og tilbyd hvalpen en anden aktivitet.

• #6   7. jul Tak for jeres gode svar. Det er en labrador. Det virker bare ikke som leg, og selvom vi leger med, så er han bare hurtigt henne ved sofabordet igen og bide i det. Og vi har fjernet alt, hvad der kan fjernes, men det er lidt svært at fjerne sofaen og sofabordet smiley han kører sig selv op og virker til at have meget svært ved at falde ned igen.

• #7   7. jul Han er bare en typisk hvalp. Han har en masse energi, han skal af med. Så hvis du ikke orker hans hvalpeflip, er det din opgave, at finde på noget, der gør ham træt. Tænk på, at han har haft en flok søskende, at lege med, nu er der kun dig. Det er din opgave, at give din hvalp oplevelser, der stimulerer både fysisk og mentalt. Men helt fri for hvalpeflip bliver du nok ikke. Det høre med til, at have en hvalp. Meld dig hurtigst mulig til et hvalpehold. Der vil du få gode redskaber til, at håndtere, at have hvalp. Det kan være hårdt lige nu. Men gør du en indsats nu , får du mere end du har givet ud, tifold tilbage og måske vil du om år, tænke tilbage på hvalpetiden, med et stort smil.

• #8   7. jul Vær glad for at det kun er om aftenen smiley

Ej, jeg er egentlig bare enig med de andre - prøver I at få ro på ham så han ikke får hvalpeflip, er det ligesom at hælde vand gennem en si. Det er jo heller ikke meningen, at flippene skal forsvinde.

Når man har en fræk lille hvalp må man bare væbne sig med tålmodighed og arbejde med flippene. De kommer, om du vil det eller ej. Så hellere være forebyggende og fjerne de ting, I ved han ikke må gå i, og planlægge lidt leg o.l. smiley

• #9   7. jul Hov, der kom flere svar i mellemtiden..

At køre op og være lidt skudt i hovedet og have svært ved at falde ned igen, er vel lige præcis sådan et hvalpeflip er. Eventuelt kan man jo gå udenfor og lave noget, hvor hvalpen gerne må være i smadre-mode.
    Jeg ville evt. prøve at lave en rutine for flippene, så hvis du ved, at de kommer på meget bestemte tidspunkter, kan du udnytte det og være lidt på forkant med en masse gode smadre-ting som hunden må gå ombord i, måske med afskærmning til dyr dyr sofa smiley

• #10   8. jul Tillykke, du har en dejlig og helt normal hvalp smiley

Som andre nævner, ulvetimen kommer man næppe udenom..

Åh kan tydeligt huske da jeg selv stod i det, SUK hvor kan man da få lyst til at kvæle kræet smiley
    Men i stedet for at bruge energi på at blive frustreret, så valgte jeg at "gå med på legen". Altså køre helt op i gear, være fuldstændig tosset, løbe rundt og tumle med hvalpen inde i sengen. Tør slet ikke tænke på hvad mine naboer har tænkt haha. Men det virkede! 10-15 min hvor jeg også "går amok" og så væltede hvalpen omkuld.. Og det var faktisk skide skægt smiley

Om det er den rette måde at håndtere det på, pas. Men det virkede her smiley

• #11   8. jul Åh jeg er så uhyggeligt hvalpe skruk! Og netop ulvetimen er noget af det, der kan være med til at skabe et rigtig godt bånd til hunden!
    Jeg ville heller ikke kæmpe for at stoppe det, men gå med på legen.
    For som Crazy så fint beskriver, så hjælper det tit hvalpen til hurtigere at få ro smiley

• #12   8. jul Hvis den bider i møblerne ville jeg starte med konsekvens pædagogik smiley

• #13   8. jul Også jeg, John - fjern bordet smiley

• #14   8. jul Mine hunde har heldigvis ikke brugt at bide i møbler - altså lige bortset fra en enkelt smiley

Jeg gad ikke gøre noget ved bideriet, for jeg var faktisk - og er stadig - lidt træt af det bord. Det bliver udskiftet, når jeg får tid smiley

profilbillede
  • Tania F
    Tania F Tilmeldt:
    apr 2021

Emner: 3 Svar: 41
    #15   9. jul Det kunne også lyde som at han er blevet overtræt og i virkeligheden har brug for at falde ned inden han når det stadie. Man kan evt træne med en stor hvalpehule/-taske og/eller en hvalpegård hvor han man kan hjælpe ham til at falde til ro uden at have fri adgang til hele huset/rummet. Altså hans rolige sted smiley og som flere foreslår aktivere ham godt inden med fysisk leg og hjernestimulering. Sådan bliver det måske lidt mere på dine præmisser end hans.

• #16   9. jul Jeg begyndte at lægge aftenturen på det tidspunkt. Så når hun trak op til ulvetime, så rejste jeg mig og gav snor på og gik en god tur med hende.
    Nu lå Cocos også ganske ideelt omkring kl.20-21 stykker smiley

Når vi så kom tilbage fik hun en lille tyggepind og kombinationen af lidt bevægelse, indtryk fra turen, tyggepind og mæthed/fordøjelse af denne gav en rimelig rolig hund til natten smiley

Kommentér på:
Hvalpeflip

x