{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
935 visninger | Oprettet:

Max få 10% godbidder af daglige fodermængde! Hvor meget er det? {{forumTopicSubject}}

Min Collie dreng får mad morgen og aften, hvor han får ca. 198-200 gram Virbac HPM A1 Hypoallergy
De godbidder han får er Pure Range Paté med henholdsvis Kylling/Kalkun/Kanin, da det er dem med den laveste fedt procent og ikke mindst fordi hans mave fungerer rigtig godt på det! 
De forskellige varianters fedt og naturlige olie indhold er: Kylling: 9,1% Kalkun: 9,2% Kanin: 10,5%

Men hvor meget af det udgør 10% ?

Jeg kan godt regne ud at f.eks. Tirsdag og onsdag hvor han er med til træning eller hvis han er med til en prøve i weekenden, skal jeg nedsætte foderrationen til 178-180 gram, men jeg kan ikke finde ud af hvor meget han må af de godbids varianter han får, hvilket jeg meget håber der er en der kan hjælpe mig med at beregne eller evt. fortælle mig hvordan jeg beregner det?

Som tidligere nævnt er hans foder Virbac HPM A1 Hypoallergy ca. 198-200 gram 2 x daglig 
INGREDIENSER I FODERET:
SAMMENSÆTNING:
Kartoffelstivelse*, dehydreret insektprotein (29,5 %)**, animalsk fedt, mineralsalte, hydrolyseret protein fra svin og fjerkræ**,hørfrø, roesnitter, råfibre, frukto-oligosakkarider, ølgær, Lactobacillus.
*proteinkilder?**kulhydratkilder
ANALYTISKE BESTANDDELE:
(% i foder)
Protein
24 %
Fedt
18 %
Aske
7 %
Råfibre
5.5 %
Stivelse
30 %
Calcium
0.9 %
Fosfor
0.7 %
Natrium
0.4 %
Methionin + cystin
1 %
Omega-6 fedtsyrer
3.3 %
Omega-3 fedtsyrer
0.7 %
VIGTIGE NÆRINGSVÆRDIER:
Metaboliserbar energi (kcal/100g)
370
Proteinfordøjelighed (in vivo; %)
82
Fedtfordøjelighed (in vivo; %)
94.5
Energi fra protein (%)
23
Energi fra fedt (%)
42
Energi fra NFE (%)
35
Protein / kalorie-forhold (g/Mcal)
65

De godbidder han får er Pure Range Paté med henholdsvis Kylling/Kalkun/Kanin, da det er dem med den laveste fedt procent og ikke mindst fordi hans mave fungerer rigtig godt på det! 
De forskellige varianters fedt og naturlige olie indhold er: Kylling: 9,1% Kalkun: 9,2% Kanin: 10,5%

Men hvor meget af det udgør 10% ?

Kalkun: 100% Turkey Meat, Raw Protein 31%, crude fat 9.2%, moisture 57.46%, ash 1%. Crude Fibre < 0.5% Vitamin A: 4400 IU/Kgr Vitamin D: 300 IU/Kgr Vitamin E: 48 mgr/Kgr
Kanin: 100% Rabbit Mea, Raw Protein 17.3%, natural oils and fats 10.5%, moisture 64.2%, ash 2.7%. Vitamin A: 4400 IU/Kgr Vitamin D: 300 IU/Kgr Vitamin E: 48 mgr/Kgr
Kylling: 100% Chicken Meat, Raw Protein 31.5%, crude fat 9.1%, moisture 37.4%, ash 1.1%. Crude Fibre < 0.5% Vitamin A: 4400 IU/Kgr Vitamin D: 300 IU/Kgr Vitamin E: 48 mgr/Kg
Jeg håber der findes nogle kloge hoveder herinde, derf kan finde ud af at beregne det?

Link til godbidder:  https://indog.dk/vare/pate/
Link til foder: https://dk.virbac.com/hpm-allergy-1-hund


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Max få 10% godbidder af daglige fodermængde! Hvor meget er det?
  • #1   12. jul 2021 Øhhhh er der en speciel grund til at du vil have det regnet ud?? Jeg har da aldrig regnet på det, mine hunde får lidt mindre eller intet foder de dage de får mange godbidder smiley

  • #2   12. jul 2021 Hvis det skal være så præcist, så hvis de får en håndfuld godbidder, så tag en håndfuld fra deres mad inden du giver det.

  • #3   12. jul 2021 Jeg gør bare som Bodil.
    De dage mine træner, får de ingen aftensmad.


  • #4   12. jul 2021 Det lyder meget kompliceret. Hvad gør det godt for, at man regner det så præcist ud? smiley

    Mine får halv portion morgenmad eller aftensmad, eller fuld portion, afhængig af hvilken træning / stævne vi er til, og hvor mange godbidder de har fået.


  • #5   12. jul 2021 Hvis det bare er 10% i MÆNGDE, så svarer det vel til, at når han normalt får ca. 400 gr. foder om dagen, så må han højst få 40gr godbidder (som fodermængden så skal reduceres med)?
    Eller er det 10% af dagens fedt-indtag, du forsøger at regne ud?

    Jeg gør som de andre.
    Når vi har trænet en del i dagens løb, så bliver der bare skåret ned på aftensmaden - men der bliver ikke vejet af eller regnet ud smiley


  • #6   12. jul 2021 Jeg spørger fordi jeg er kommet med i et projekt ved en dyrlæge om “kræsen hund” og min hund er blevet ekstrem kræsen efter han fik en infektion i hans tarme med 2 bakterier, da han var 8 mdr. gammel (han er nu næsten 2,5 år) Det tog næsten 4 mdr. før der kom styr på det, men problemerne med hans mave blev ved med at komme tilbage indtil jeg skiftede dyrlæge for ca. 4 mdr. siden for at få nogle nye øjne på ham, hvilket helt klart har hjulpet. smiley
    Han må gerne tage lidt på ifølge dyrlæge og mig selv, hvilket er svært når han ikke altid vil spise, trods det at der står 2 andre hunde, der er klar til at spise hans mad, hvis han ikke gør det. Han har samtidig haft tendens til at kaste op, hvis han ikke har fået mad i ca. 15 timer.
    Jeg bruger ham til div. Hundesport og stiller jævnligt til prøver og vil gerne at jeg giver ham de bedste forudsætninger for at han kan yde en god præstation, derudover træner vi lidt de fleste af ugens dage.
    Jeg tænker at når man gerne vil at hunden tager lidt på, må man vel kigge på hvor mange kcal. den får i løbet af en dag! Og jeg kan ikke give ham andet foder med mere fedt i, da hans mave ikke kan tåle det smiley


  • #7   12. jul 2021 Øhh når hunden skal tage på, hvorfor vil du så skære ned i foderet?? Det giver da slet ikke mening

  • #8   12. jul 2021 Bodil jeg vil IKKE skære ned, jeg vil bare sikre mig, at han får den rigtige mængde foder med korrekte ernæring smiley
    Han må få al den mad han overhovedet vil, men han skal jo ikke kun leve af godbidder smiley


  • #9   12. jul 2021 Sæt mængden af foder op når du træner. Altså under træningen.
    Du kan bare benytte hans tørkost til de nemme øvelser og paté til det der måske kræver lidt mere, hvis han er selektiv på træningspladsen eller under træning.
    Træn evt flere gange dagligt ( korte sessioner)
    Brug aktiv belønning og flere små daglige måltider.
    Bland noget ekstra lækkert i hans foder, f.eks vådfoder


Kommentér på:
Max få 10% godbidder af daglige fodermængde! Hvor meget er det?

Annonce