575 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
15 Svar
Labradorhvalp til redningshund... Labradorhvalp til redningshund...
Hejsa.
Jeg er ved at hjælpe en træningskammerat med at finde en ny hund - en labrador, der skal bruges til redningshund.
Vi søger derfor en hvalp, der bliver født indenfor overskuelig tid, og som er af jagtlinier - det er ikke en formel 1 efter forældre der kører i højeste gear hele tiden vi søger, men derimod en der er efter arbejdsglade hunde, der også har vist "ro på post" under praktisk jagt.
Nogle der kender nogle gode kenneler at kigge hos - hvalpen skal have DKK stamtavle, og naturligvis være efter fysisk og mentalt sunde forældre.
/Carina
0 synes godt om
okt 2007
Følger: 8 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 19 Svar: 439
sep 2005
Følger: 23 Følgere: 24 Hunde: 6 Emner: 93 Svar: 1.356
Jooo - men så får jeg bare oplyst hvilke kenneler der er, men en labrador er jo ikke bare en labrador, når man kigger på brugsegenskaberne :o).
/Carina
jun 2005
Følger: 84 Følgere: 76 Hunde: 5 Emner: 119 Svar: 8.030
Prøv at skrive til hende, jeg er sikker på hun kender til kenlerne herhjemme :o)
(link fjernet)
jun 2005
Følger: 84 Følgere: 76 Hunde: 5 Emner: 119 Svar: 8.030
Lige de to jeg tænkte på :o))
jan 2005
Følger: 161 Følgere: 154 Hunde: 3 Emner: 300 Svar: 30.793
Hun er også knalddygtig:-)
jun 2005
Følger: 33 Følgere: 32 Hunde: 6 Emner: 70 Svar: 1.118
Jeg vil helt sikkert også anbefale at I går efter en hvalp af udstillingslinier (jeg ved godt at det ikke er det du skrev), men hvor I er meget opmærksomme på at forældrene (og afstamningen generelt) ikke er for tunge og lave. Samtidig bør I jo gå efter hunde med højt HD-indeks (og tilsvarende afstamning mht. albuer) for der bliver jo ikke meget redningshund ud af det medmindre den er stærk i bygningen (deriblandt også knogler og led).
jun 2005
sep 2005
<b>Jeg vil helt sikkert også anbefale at I går efter en hvalp af udstillingslinier </b>
Hvorfor vil du anbefale efter udstillingslinier - det skal være en hund der har drift nok til at kunne arbejde 12 timer om dagen i ekstreme forhold i flere dage i træk ... i nogle tilfælde længere tid om dagen.
Det skal være hurtigst muligt - dog stadigvæk hellere vente på den rigtige hvalp end impulskøb :o).
/Carina
sep 2005
Det skal være en labrador med DKK-stamtavle :o).
I øvrigt en hund med stor arbejdsglæde og drift, hvilket næppe har været et krav til en hund til en blind mand (nok tværtimod).
/Carina
sep 2005
hvalpen er 1½ år nu, og ejer er Meget glad for hunden :)</b>
Jo - men at ejeren er glad for den, bliver den jo ikke til en DKK-stambogsført labrador af :o).
- Og i øvrigt er det jo forskelligt hvilke krav der er til den hund man køber ... de hunde jeg køber, vil mange nok betakke sig for at komme i nærheden af ... og mange af de hunde som "almindelige" hundeejere har, synes jeg da er meget søde, men det var ikke noget for mig :o).
/Carina
jun 2005
Min gamle hanhund (som var 100% af udstillingslinier) havde en fantastisk evne til at gå fuldstændig død i bilen på vej fra den ene såt til den næste, men uanset at han havde knoklet i 6 timer kunne jeg næsten ikke styre ham når han kom ud af bilen, for så ville han bare arbejde.
sep 2005
OK - jeg skal ikke gøre mig klog på labrador eller jagt i det hele taget ... mine erfaringer er bare, at de virkelig gode hunde, som også bliver brugt flittigt på jagt fint formår at have ro på post selvom de er af jagtlinier.
- Men helt bestemt, det er ikke en af de der forvirrede formel 1 der bare flyver forvildet rundt vi er på jagt efter ... men dem tvivler jeg nu også på at man kan bruge til jagt !
/Carina
sep 2005
Men så er det nok måske et spørgsmål om hvad man forstår ved den "gamle type" - det er nok den type jeg kalder dual-purpose ?!? ... altså hunde der kan bruges til jagt uden at rende forvirret rundt, og som stadigvæk ligner en labrador ?!?
Jeg har mødt nogle "formel 1", som var totalt forvirret i hovedet og knap nok lignede labrador, og nogle "udstillingsmodeller" der mindede mest af alt om en kommode, der ikke kunne andet end at stå og se godt ud (hvis man er til den type hund).
Så kan være jeg skal skrive at det er af "den gamle type" i stedet for - altså hunde der kan arbejde vedholdelde i lang tid, og som bliver ved uden at stresse op :o).
/Carina
jan 2005
Følger: 161 Følgere: 154 Hunde: 3 Emner: 300 Svar: 30.793
jun 2005
http://www.schweisshund.dk/
Så det kunne måske være noget.
Labradorhvalp til redningshund...