994 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 23 Svar

lav madskål for at undgå mavedrejning? lav madskål for at undgå mavedrejning?

Hejsa

Her hjemme får mine hunde mad sin mad i stativer....men nu har jeg lige hørt at nye undersøgelser viser at
høje skåle kan være skyld i mavedrejninger ....

øh og jeg har serveret mad i høje skåler for jeg troed at det det var den bedste måden at undgå mavedrejninger....

Har I hørt noget her for nylig om nogle nye undersøgelser om høje skåle --- mavedrejning?

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Der kommer ikke vand ud af vandhanen ved vasken. 2.000 kr.
  • Opsætning af hylder 900 kr.
  • hænge gardiner op 450 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 600 kr.
  • Rep. af kabelbrud på Alko robot der melder fejl CN010. Brud er fundet men forsøg selv fejler 400 kr.
  • VVS hjælp 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  lav madskål for at undgå mavedrejning?
  • #1   11. maj 2008 nej det har jeg ikke hørt.. Jeg er også blevet flasket op med den holdning, at store hunde skal spise af høje skåle for ikke at få mavedrejning...

• #2   11. maj 2008 det med at spise langsomt lyder fornuftig. Ja men jeg venter med spenning hvad folk siger.

• #3   11. maj 2008 har også altid fået afvide at høre madskåle.. eller madskåle der er vandret med hundens krop , formindsker muligheden for mavedrejning

• #4   11. maj 2008 Den med skålen kender jeg ikke. Men har altid i de mange år jeg har haft hunde , fået at vide , at hunden ikke må være i for voldsom aktivitet den første time efter de har spist. Før f.eks. træning nul mad.

• #5   11. maj 2008 Jeg ved godt, at naturen ikke altid og pr. definition gør os en tjeneste - men for mig har der altid været noget logisk i, at hunden bøjer sig for at indtage sin føde...

Giver man dem et kødben, skiftevis står og ligger de - aldrig har jeg set dem placere benet på en overflade, der er højere oppe end den, de selv står på....

Jeg tror faktisk, at der skal madsøg, langsom spisning og ro efter måltiderne til...

• #6   11. maj 2008 jeg har aldrig fodret i stativ, til mine hunde.....og aldrig haft problemer....
    men min veninde har altid fodret i stativ, da hun har en Irsk Ulvehund og det har hun fået at vide hun altid skal pga mavedrejning.

• #7   11. maj 2008 CH, kvinde, 33 år >> Chiffon kommer faktisk med sit kødben og vil gerne have at vi holder det mens han gumler. Så hans kødben kommer op i højde ;p

• #8   11. maj 2008 mine ligger sig med kødbenet.. - plan med kroppen

• #9   11. maj 2008 Bare lige for at sige at jeg har set det med kødben i højde med hunden ;p

• #11   11. maj 2008 Jeg har også hørt det med de høje skåle, og det skulle være ud fra at hunden kan spise hurtigere og dermed sluge mere luft samtidig med. Om det passer ved jeg ikke. Mine spiser også af høje skåle, men de spiser også altid stille og roligt.

• #12   11. maj 2008 Katrine, det handler vist mere om selskabelighed end om hundens mest optimale spisestilling ;o)

• #13   11. maj 2008 Dobermann er også disponeret for mavedrejning, derfor spreder jeg hans mad ud over græsplænen og ingen motion lige efter...

• #14   11. maj 2008 øjeblik jeg skal finde den dyrlæge som faktisk andbefæler at hunden skal indtage føde på golvet/jorden

• #15   11. maj 2008 (link fjernet)

• #16   11. maj 2008 Fodrer ikke i skål.. Så ved det ikke

• #17   11. maj 2008 Daisy spiser ikke af stativ, men det gjorde min GD.

Han fik en mavedrejning på grund af stress :o(

• #18   11. maj 2008 CH, kvinde, 33 år .>> Helt enig, men du skrev: "aldrig har jeg set dem placere benet på en overflade, der er højere oppe end den, de selv står på...."
    Og det har jeg ;p

Ang. mavedrejning har jeg hørt at det er oftes store hunde med dyb brystkasse der rammes og det at fodre i højde er en af flere måder at undgå det på. Min dyrlæge sige "Ingen motion indtil to timer efter fodring"

• #19   11. maj 2008 Har I læst artikelen jeg linket til ? Hvor en kendt dyrlæge klinik siger stik modsat om hvad de fleste her inde gør.....at man skal UNDGÅ HØJE MADSKÅLE for at undgå maveomdrejninge.

• #20   12. maj 2008 Vores tager en kææææmpe mundfuld fodder fra skålen (som står på gulvet) det drysser han så ud over gulvet og spiser det derfra.

Når han får ben skal vi helst holde dem, de skal i hvert fald tygges helst liggende på vores arme eller et ben kan også gå.

• #21   12. maj 2008 Meget lidt af min hunds mad gives i en madskål. Hun BARFES og henter sit kød som smides på jorden, og kødet tager hun så med ud midt i haven hvor hun skiftevis står, sidder eller ligger og æder sin mad ...
    Får hun mad i skålen står denne på jorden/gulvet.

CH: "Jeg ved godt, at naturen ikke altid og pr. definition gør os en tjeneste - men for mig har der altid været noget logisk i, at hunden bøjer sig for at indtage sin føde..." Jeg er helt enig her :o)

Åsa: Godt link :o)

• #22   12. maj 2008 Jeg har så ikke hørt den med at høje stativer skulle kunne afhjælpe mavedrejning.
    Salgstrikkene jeg har hørt i forbindelse med høje stativer er at det hjælper til mindre svineri i forbindelse med at hundene spiser og drikker og at de skulle kunne afhjælpe slid på store hundes skelet ved at hundene ikke behøver at bukke sig efter vand og mad ...

• #23   12. maj 2008 Sanne: Ja men det er jo det. Man hører at de høje stativerne gør så at det ikke er så hårt for hundens ryg og nakke og at det skulle afhjælpe mavedrejning....

Jeg har tre Border Collies, mao en hunderace af mediumstørrelse. Jeg har stativer til dem, men har fjernet dem fordi de simpelthen ikke gider spise fra dem, så de får nu sin mad spredt ud i haven eller traditionelt i en skål på golvet.

man siger det er hårt for ryggen og nakke....men måske man isted skal tænke omvændt: at hunden faktisk styrker sine nakk- og rygmuskler gennem at spise ned på jorden som nu naturen een gang har skabt dem.

Jeg skal fiske lidt mere i dette med de høje stativer ved min egen dyrlæge, og høre om det er fejltryk i den artikel jeg link til

• #24   12. maj 2008 Det virker på mig som et slagstrick, det med de høje stativer ...
    Jeg synes at den artikel virker meget konkret og saglig.

Kia elsker at ligge med sin vandskål mellem poterne/med poterne i vandskålen (om sommeren) :o) Men jeg tror bestemt ikke dette er for at skåne nakken/ryggen. Det er da dovenskab der vil noget ... og så køler vandet jo dejligt i den hede ...

Kommentér på:
lav madskål for at undgå mavedrejning?

Annonce