238 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
6 Svar

29. jan 2005 Følger: 37 Følgere: 58 Hunde: 8 Emner: 398 Svar: 2.780
Sterilisation Sterilisation
Jeg går og tænker på at få steriliseret min lille tæve Bailey.
Hun er lidt over et år nu.
Grunden er at jeg ikke ønsker at løbe den risiko at hun kan blive drægtig under en løbetid.
Hendes sind er sådan at det ikke ville være forsvarligt at få hvalpe på hende.
Så jeg ville bare spørge jer - hundemennesker - om I har nogle "for" kontra "imod" ting i forbindelse med en sterilisation?
MVH
Rikke
0 synes godt om
aug 2005
Følger: 5 Følgere: 5 Hunde: 4 Emner: 32 Svar: 783
vi har en GD tæve som er steriliseret. hun havde lidt navlebrok så derfor valgte vi dette... men jeg har ikke noget imod det for det kan være det rigtige at gøre hvis man vil være sikker på der ikke kommer hvalpe.. bare man har en dyrelæge der kan gøre det rigtig og godt nok....
jun 2005
Følger: 33 Følgere: 32 Hunde: 6 Emner: 70 Svar: 1.118
Mammatumorer kan reduceres meget hvis man gør det tidligt. Hvis man gør det inden første løbetid reduceres risikoen til 0,5 % af den risiko, som intakte tæver har. Hvis man gør det mellem 1. og 2. løbetid reduceres risikoen til 8 %. Mammatumorer er den hyppigste kræftform hos tæver.
Pyometra (livmoderbetændelse). Risikoen forsvinder selvfølgelig helt hvis man fjerner livmoderen (hvilket jo ofte er det man gør, altså fjerner både livmoderen og æggestokke), men ifølge hollandske undersøgelser fjerner man også fuldstændig risikoen selvom man kun fjerner æggestokkene (pyometra kan kun opstå når livmoderen bliver påvirket af hormoner fra æggestokkene). Derfor overvejer man om man skal ændre proceduren herhjemme så man kun fjerner æggestokkene. Studier viser at 66% af alle intakte tæver udvikler pyometra på et tidspunkt i deres liv!!!
Derudover kommer selvfølgelig fordelen at tæven ikke risikerer at blive parret ved en fejl, for der findes idag ingen abortbehandlinger uden markante bivirkninger. Og man slipper for løbetider og tæverne som ofte bliver falsk drægtige efter løbetiden.
Ulempen er risikoen for inkontinens. Der er ikke præcise tal der beskriver hvor mange som bliver inkontinente, men risikoen falder betydeligt hvis man venter til efter 1. løbetid. Og 65% af de tæver som blive inkontinente efter en sterilisation vil kunne behandles med østrogen.
Endelig er det beskrevet hos nogle hunderacer (spaniels) at pelsen kan blive anderledes (mere underuld og derved mere mat).
Men som du nok kan se synes jeg at fordelene langt overstiger ulemperne, men det er jo selvfølgelig op til en selv at vurdere.
nov 2005
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 2 Svar: 28
Hvis du er helt overbevist om at du ikke vil have hvalpe på din hund, så er det på mange måder fornuftigt at få hende steriliseret. Udover at hun jo ikke bliver drægtig er der mange andre fordele: Hunden kan ikke få livmoderbetændelse. Nedsætter risikoen for at få brystkræft. Steriliserede tæver lever efter sigende også længere.
Kig evt. her: (link fjernet)
MVH
Stefan
jan 2005
Følger: 37 Følgere: 58 Hunde: 8 Emner: 398 Svar: 2.780
Tak for svarene! Beslutningen er nu taget, hun bliver stereliseret!
Hun er alt for sky til at jeg vil have hvalpe på hende.
Tak for hjælpen
Venligst
Rikke
apr 2005
Følger: 91 Følgere: 88 Hunde: 5 Emner: 174 Svar: 1.460
sep 2005
Følger: 71 Følgere: 68 Hunde: 12 Emner: 641 Svar: 9.595
Men hun er jo i løbetid nu, er det så ikke rigtigt at man skal vente til 3 mdr. efter løbertiden er over?
Syntes i hvertfald jeg har læst det et sted.
Jeg har haft et kuld hvalpe på hende, og det var hyggeligt på tords af et var et "hovsa" kuld - heldigvis med en Amstaff:o)
Men jeg ser ingen grund til at hun skal have flere når hun ingen tavle har, og desuden så har jeg også erfaret at hun fik sit første kuld som kun 9 mdr. gl. så hun er færdig med det sjov.
Men hun var ellers en rigtig god Mor, hvalpene fik sgu lov at die til den dag de rejste som 10 uger. gl.
Og flotte hvalpe var det jo også:o)
Sterilisation