9.718 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 16 Svar

mærkelig bule/knude mærkelig bule/knude

her til eftermiddag opdagede jeg en bule/knude/ hævet tingest på halsen af chika... lige under kæben i den ene side... den er ca på størrelse med et stort kirsebær eller sådan noget måske lidt større... ringede selvfølgelig til dr dyr med det samme men de havde desværre ikke tid før mandag og så skulle jeg holde øje med den og hvis den voksede skulle jeg ringe igen i morgen... men jeg er sq lidt bekymret fordi den lige netop sidder så tæt på spise og luftrør....og jeg synes måske den er vokset lidt...

nogen der har en idé om vad det kan være og hvad det måske kan være kommet af?

men jeg håber godt nok ikke at det er noget alvorligt.. smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Luge ukrudt 1.375 kr.
  • Flyttet et klædeskab. 700 kr.
  • Løs flise skal repareres / udendørs 500 kr.
  • Skrue ting ned ifm flytning 550 kr.
  • Plæneklipning med opsamling 1.000 kr.
  • Samle Ikea sovesofa Landskrona sammen 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  mærkelig bule/knude
  • #1   1. aug 2008 Det havde Viktor også for længe siden. Det var heldigvis bare en fedtknude.

Håber du kommer helskindet gennem weekenden smiley

• #2   1. aug 2008 Det kan være noget så enkelt som en flåt. Min hund og mine katte kan nogle gange få nogle ordentlige kugler efter de har haft sådan en siddende.
    Det er ikke sikkert du har opdagen den har været der, hvis den selv er faldet af eller din hund har kløet den af.

• #3   1. aug 2008 ja jeg synes bare der er lææææææænge til mandag... og det er altså helt forkert at have det sådan i sin weekend.. :S

• #4   1. aug 2008 Eller måske en lidt forstørret kirtel...... Ved det ikke, men en mulighed!

• #5   1. aug 2008 Mille - knuden/dimsen sidder ikke i pelsen den sidder inde bagved og flytter sig ikke på den måde når man flytter på pelsen...

• #6   1. aug 2008 Kan du tage fat rundt om den eller sidder den fast på muskulaturen?

• #7   1. aug 2008 Stine - hvis bare det ikke er noget mere alvorligt end det... for det går vel i sig selv igen? det er bare tanker som kræft eller måske noget der har sat sig fast i halsen på hende som så har dannet en betændt noget og alt det alvorlige der går igennem hovedet på en... men hun spiser og drikker heldigvis som normalt...

• #8   1. aug 2008 jeg kan ikke få fat rundt om den... den sidder for tæt på kæben og spise/luftrør... lige op af hendes adamsæble...

• #9   1. aug 2008 Jeg kommer til at tænke på spytcyste. Følgende står under netdyredoktor:

Spytcyster

Af dyrlæge Jesper Vetter

Hvad er spytcyster hos hunde?
    En spytcyste er en sækformet spytansamling, der opstår ved tilstopning eller anden beskadigelse af en spytkirtels udførselsgang. Tilstopningen eller skaden kan opstå i udførselsgangen fra den spytkirtel, som ligger lige bag underkæbens bagerste vinkel - eller i udførselsgangen fra den spytkirtel, der ligger på undersiden af tungen. Udførselsgangen fra den store spytkirtel under øret kan også blive tilstoppet, men det sker yderst sjældent.

Hvad er symptomerne på spytcyster?
    En spytcyste kan vise sig på to måder. Den kan ses som en langsomt voksende hævelse på siden af struben i vinklen mellem hoved og hals. Hævelsen er ikke øm og ikke varm. Den kan også vise sig som en blå-rød blære langs tungebåndet. Blæren kan være mere eller mindre spændt, og den kan blive så stor, at den hænger ud af mundvigen.

Hvordan kan din dyrlæge stille diagnosen spytcyste?
    Dyrlægen stiller diagnosen ud fra hævelsernes placering og ved at opsamle og undersøge sekret fra cysterne. Ved undersøgelsen af sekretet kan dyrlægen samtidig udelukke andre mulige årsager til hævelsen (betændelse, blødning osv.).

Hvordan behandles spytcyster?
    En spytcyste kan kun behandles med en operation. Under indgrebet tømmes cysten for sekret, og dyrlægen fjerner den involverede spytkirtel. Når cysten er fjernet, kan den ikke gendannes. Som oftest er det kun en spytkirtel, der er ramt, og de tilbageblivende kirtler kan opretholde den normale spytproduktion efter operationen.

Hvordan er fremtiden for din hund, hvis den har en spytcyste?
    Fremtidsudsigterne efter behandling af en spytcyste er gode. Hunden vil ikke have vedvarende problemer, når behandlingen er overstået.

Hvorfor får hunde spytcyster?
    Alt, hvad der kan beskadige en spytkirtels udførselsgang, kan forårsage en spytcystedannelse.
    Her skal nævnes :

Tilstopning af en udførselsgang (fremmedlegemer, spytkirtelsten/kalkdannelse).
    Bidsår eller stiksår, som ødelægger udførselsgangen

Hvad er risikoen for, at din hund får spytcyster?
    Spytcyster er en sjælden lidelse.

Hvilke racer er særligt udsatte for at få spytcyster?
    Alle racer kan få spytcyster.

• #10   1. aug 2008 Ok. Vores gamle hanhund havde mange uskyldige fedtknuder, men dem kunne vi ligesom tage fat rundt om. Tør ikke kloge ret meget i det, men er da sikker på at det ikke er noget slemt. Men træls, at du skal gå og tænke på det hele weekenden!

• #11   1. aug 2008 Anne-Lise - det lyder da som en større omgang... hun var faktisk lidt uheldig med en pind for godt 14dage siden men det virkede ikke som om hun var kommet til skade andre steder end lige på tunden og så på noget af tandkødet og dyrlægen fandt heller ikke noget og hun kom på antibiotika men måske kan der være sket et eller andet dernede af.... står der noget om at det er en akut tilstand eller?

Stine - ja det er lidt træls og så lige op til weekend... men det er typisk... jeg har også en bøjle på indersiden af tænderne i undermunden som selvfølgelig skulle gå løs da jeg spiste aftensmad her til aften.... typisk at det lige sker fredag aften.. :S

• #12   1. aug 2008 Sådan en bøjle har jeg også i overmunden - vildt træls, når de går løs, for det kan man bare ikke gå med i et par dage!

• #13   2. aug 2008 Jeg har kendt en person, som fik tilstoppet spytkirtel, og han lignede en med fåresyge. Det blev operativt ordnet, og så var den ikke længere.
    Men se her nedenfor. Det kunne da være, der er kommet noget, der blokerer i forbindelse med skaden i munden.

Her fra netdyredoktoren igen:
    Hvorfor får hunde spytcyster?
    Alt, hvad der kan beskadige en spytkirtels udførselsgang, kan forårsage en spytcystedannelse.
    Her skal nævnes :

Tilstopning af en udførselsgang (fremmedlegemer, spytkirtelsten/kalkdannelse).
    Bidsår eller stiksår, som ødelægger udførselsgangen

• #14   3. aug 2008 Anne-lise - okay... smiley vi tog hende til dyrlæge igår(lørdag) hvor dyrlægen kiggede på det og konstaterede at det enten var en lymfeknude eller spytkirtlen... men fordi begge dele ligger lige oven i samme område var det lidt svært at fastslå... så hun har fået antibiotika og hvis det så er væk på fredag hvor hun skal ind igen så var det en lymfeknude men er det det der stadig så skal hun undersøges lidt mere grundigt... men vi krydser fingre for at det "bare" er en lymfeknude...

• #15   3. aug 2008 Det lyder da rigtig godt. Ja, vi krydser fingre for at hun er kureret når I når frem til fredag. God bedring:-)

• #16   3. aug 2008 mange tak... smiley hun ved heldigvis ikke selv at hun fejler noget så det er altid noget.. smiley

Kommentér på:
mærkelig bule/knude

Annonce