mærkelig bule/knude mærkelig bule/knude
her til eftermiddag opdagede jeg en bule/knude/ hævet tingest på halsen af chika... lige under kæben i den ene side... den er ca på størrelse med et stort kirsebær eller sådan noget måske lidt større... ringede selvfølgelig til dr dyr med det samme men de havde desværre ikke tid før mandag og så skulle jeg holde øje med den og hvis den voksede skulle jeg ringe igen i morgen... men jeg er sq lidt bekymret fordi den lige netop sidder så tæt på spise og luftrør....og jeg synes måske den er vokset lidt...
nogen der har en idé om vad det kan være og hvad det måske kan være kommet af?
men jeg håber godt nok ikke at det er noget alvorligt..
sep 2007
Følger: 12 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 68 Svar: 1.643
Håber du kommer helskindet gennem weekenden
jul 2005
Følger: 2 Følgere: 2 Hunde: 2 Emner: 38 Svar: 187
Det er ikke sikkert du har opdagen den har været der, hvis den selv er faldet af eller din hund har kløet den af.
okt 2006
Følger: 8 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 291 Svar: 1.556
maj 2008
Følger: 8 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 23 Svar: 471
okt 2006
maj 2008
okt 2006
okt 2006
apr 2008
Følger: 3 Følgere: 3 Hunde: 3 Emner: 3 Svar: 307
Spytcyster
Af dyrlæge Jesper Vetter
Hvad er spytcyster hos hunde?
En spytcyste er en sækformet spytansamling, der opstår ved tilstopning eller anden beskadigelse af en spytkirtels udførselsgang. Tilstopningen eller skaden kan opstå i udførselsgangen fra den spytkirtel, som ligger lige bag underkæbens bagerste vinkel - eller i udførselsgangen fra den spytkirtel, der ligger på undersiden af tungen. Udførselsgangen fra den store spytkirtel under øret kan også blive tilstoppet, men det sker yderst sjældent.
Hvad er symptomerne på spytcyster?
En spytcyste kan vise sig på to måder. Den kan ses som en langsomt voksende hævelse på siden af struben i vinklen mellem hoved og hals. Hævelsen er ikke øm og ikke varm. Den kan også vise sig som en blå-rød blære langs tungebåndet. Blæren kan være mere eller mindre spændt, og den kan blive så stor, at den hænger ud af mundvigen.
Hvordan kan din dyrlæge stille diagnosen spytcyste?
Dyrlægen stiller diagnosen ud fra hævelsernes placering og ved at opsamle og undersøge sekret fra cysterne. Ved undersøgelsen af sekretet kan dyrlægen samtidig udelukke andre mulige årsager til hævelsen (betændelse, blødning osv.).
Hvordan behandles spytcyster?
En spytcyste kan kun behandles med en operation. Under indgrebet tømmes cysten for sekret, og dyrlægen fjerner den involverede spytkirtel. Når cysten er fjernet, kan den ikke gendannes. Som oftest er det kun en spytkirtel, der er ramt, og de tilbageblivende kirtler kan opretholde den normale spytproduktion efter operationen.
Hvordan er fremtiden for din hund, hvis den har en spytcyste?
Fremtidsudsigterne efter behandling af en spytcyste er gode. Hunden vil ikke have vedvarende problemer, når behandlingen er overstået.
Hvorfor får hunde spytcyster?
Alt, hvad der kan beskadige en spytkirtels udførselsgang, kan forårsage en spytcystedannelse.
Her skal nævnes :
Tilstopning af en udførselsgang (fremmedlegemer, spytkirtelsten/kalkdannelse).
Bidsår eller stiksår, som ødelægger udførselsgangen
Hvad er risikoen for, at din hund får spytcyster?
Spytcyster er en sjælden lidelse.
Hvilke racer er særligt udsatte for at få spytcyster?
Alle racer kan få spytcyster.
maj 2008
okt 2006
Stine - ja det er lidt træls og så lige op til weekend... men det er typisk... jeg har også en bøjle på indersiden af tænderne i undermunden som selvfølgelig skulle gå løs da jeg spiste aftensmad her til aften.... typisk at det lige sker fredag aften.. :S
maj 2008
apr 2008
Men se her nedenfor. Det kunne da være, der er kommet noget, der blokerer i forbindelse med skaden i munden.
Her fra netdyredoktoren igen:
Hvorfor får hunde spytcyster?
Alt, hvad der kan beskadige en spytkirtels udførselsgang, kan forårsage en spytcystedannelse.
Her skal nævnes :
Tilstopning af en udførselsgang (fremmedlegemer, spytkirtelsten/kalkdannelse).
Bidsår eller stiksår, som ødelægger udførselsgangen
okt 2006
apr 2008
okt 2006
mærkelig bule/knude