1.835 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 19 Svar

Kan navlebrok vokse ud igen? Kan navlebrok vokse ud igen?

Hej alle!
Lige et spørgsmål, som overksirften nok antyder: kan navloebrok komme tilbage efter en operation?

Kalra blev sidste mandag steriliserert hvor dyrlægen i samme omgang fjernede et lille navlebrok hun havde, men igår opdagede jeg så at under operationssåret, der hvor navlebrokket sad før, er der nu kommet en lille knudelignende sag, der umiskendeligt ligner det gamle navlebrok, bare mindre. Er det noget jeg skal være bekymret over, eller kan det blot være operationssåret der er ujævnt og at det forsvinder igen?

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Assemble IKEA Hemnes and Ramnefjäll beds 1.500 kr.
  • Toilet vil ikke skylle ud 750 kr.
  • Fjerne og bortskaffe haveaffald 1.000 kr.
  • Cykel lås 400 kr.
  • plæneklipperservice Klippo Comet SE 1.000 kr.
  • Havemand til at flytte jord 1.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kan navlebrok vokse ud igen?
  • #1   14. apr 2006 Hvordan fjernede de det navlebrok?

• #2   14. apr 2006 Øhhh... det ved jeg ikke.. Dyrlægen sagde bare at han også havde fjernet hendes navlebrok..

• #3   14. apr 2006 Navlebrok er en fedtforstoppelse der sidder som en prop i navlen, og det fjernes ved et operative indgreb, hvis man ikke har fået fjernet det i tide, men dyret har gået med det i lang tid kan det sagtens vokse ud igen, men det skulle være ufarligt såvidt jeg er blevet oplyst fra mine dyrlæger!

• #4   14. apr 2006 Et brok er en udposning af det organ der ligger lige inde bagved. Ved operation syr man for det hul der er i muskulaturen, og der kan ikke poppe noget ud igen.

• #5   14. apr 2006 (link fjernet)

• #6   14. apr 2006 Trine: jeg formoder at det er opstået lige efter fødslen, men ved det ikke da hun er fra Grækenland hvor hun blev fundet på gaden som lille bitte. Men hun havde brokket da hun kom hjem som næsten 4mdrs, og hun er nu 6mdr!
    Skal alligevel til dyrlægen på tirsdag, og så må jeg lige høre ad.. Men der burde ikke være risiko ved at vente til tirsdag, vel?

• #7   14. apr 2006 Navlebrok. Ses hyppigt hos hunde, isærungdyr, og volder sjældent problemer. De fleste går væk af sig selv. Observationog evt. optrykning eller opbinding er dog vigtig. Størrelsen kan variere meget. De heltstore navlebrok bliver oftest opereret, især hvis de opstår hos de lidt ældre dyr.
    Taget fra Vet.dk

• #8   14. apr 2006 Det kan godt vokse ud igen - jeg har en kat som er blevet opereret for navlebrok som ikke skal forveksles med brok i al almindelighed, og det kan sagtens vokse ud igen, hvilket min kat er et tydeligt bevis på. Men tjek det evt ud her:

(link fjernet)

• #9   14. apr 2006 Så tror jeg der er tale om brok og ikke navlebrok

• #10   14. apr 2006 Tror du at Karlas ikke er navlebrok? Det sagde dyrlægen at det var...

• #11   14. apr 2006 Jeg læste det som om at din hund havde født hvalpe og derfor skrev jeg at jeg torede så det var bork i al almindelighed, men det var forkert læst. Brok ses ofte i forbindelse med fødsler... men prøv evt at tjekke nogle af de links du har fået - jeg skal ikke gøre mig klog, men fortalte blot om de erfaringer jeg har gjort mig i forbindelse med mine katte.
    Min ene kat fik brok efter sterilisation og det kan også forekomme i forbindelse med en fødsel, navlebrok var den ene af mine killinger født med og fik det fjernet i forbindelse med sterilisation, men fik at vide at fordi hun havde gået med det for længe godt kunne vokse ud igen, hvilket det også har gjort, men katten har det fint og stortrives det til trods.

• #12   14. apr 2006 Mig bekendt er navlebrok ufarligt - det er den besked jeg har fået med min kat og hun har gået med det i ca 1 år fordi jeg fik at vide at jeg lige så godt kunne vente med at få det fjernet til hun skulle steriliseres og hun har ikke ladet sig mærke med noget som helst og har ikke haft smerter så jeg tror ikke der sker noget ved at vente til tirsdag ellers ville din dyrlæge vel insistere på at du kom hurtigere eller??? Held og lykke!

• #13   14. apr 2006 Trine, er skam også meget taknemmelig, jeg blev blot lidt forvirret, for jeg var da helt sikker på at det er navlebrok hun havde/har! Men jeg må spørge dyrlægen på tirsdag.. Jeg var blot lidt bnervøs for om det mon var farligt at det sådan kom igen så kort tid efter!

• #14   14. apr 2006 smiley Tak!

• #15   14. apr 2006 Ja man er altid bekymret for de små kræ. Selv tak og som sagt held og lykke!

• #16   14. apr 2006 Brok ses på mange forskellige måder, brok i navle-regionen og lyskebrok er de mest normale typer. Det skyldes en manglende lukning af bugvæggens strukturer (muskler, sener, bughinde mm.) som gør at der er en åbning, hvor bughulens organer (især tarmene) kan komme ud af. Man kan kalde det en udposning på bughulen. Størrelsen af hullet ud til denne pose er afgørende for hvor alvorligt man skal tage det. Hvis man ikke engang kan få spidsen af en lillefinger ind, så er det ikke så farligt. Men kan man få en/eller flere fingre ind eller kan man mærke nogle hårde strukturer inde i "posen", så er den gal. Tarme kan blive indeklemt i sådanne "brokposer" og det kan hunden/katten dø af pga. kredsløbsforstyrrelser i tarmen der ender med koldbrand.

Hvis man har en hund med brok, skal man være meget opmærksom på om posens indhold, om den pludselig bliver hård og øm, samt om hunden viser tegn på ubehag/sygdom (manglende appetit, sløvhed, o.lign.).

Men når nu din hund er blevet sterilliseret og i den forbindelse har fået fjernet et mindre navlebrok, så burde der ikke være chance for at det kommer igen. Man lukker jo så at sige hele bughulen og hullet sammen under sådan en operation. Men der kan dannes noget arvæv i forbindelse med operationssåret, som kan føles som noget brok. Det er nu nok sådan noget. Men sørg for at dyrlægen for mærket på det på tirsdag.

God påske!

Stefan

ps: Fedtpropper i navlen med dannelse af et "navlebrok" må svare til en udadvendt navle som Frække Frida havde. Prøv at trykke på den og se om hunden bliver usynlig...... LOL

• #17   14. apr 2006 *GGGG* Stefan.. Har prøvet at trykke på den og hun hverken forsvinder eller har andre bivirkninger!

Ok, arvæv, ja det har jeg også tænkt, det ligner bare meget det tidligere navlebrok, men hvis du siger at arvæv godt kan det, så kan det sikkert også godt være arvæv..

• #18   14. apr 2006 Hov, og tak... God påske også til dig!

• #19   14. apr 2006 din hund kan måske ha fået oprations brok ???

for det fik vores hund nemlig af at få fjernet navlebrok..

Kommentér på:
Kan navlebrok vokse ud igen?

Annonce