1.195 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 26 Svar

hvorfor..? avl på syge hunde hvorfor..? avl på syge hunde

Ja er lige kommet hjem fra arbejde, og er dybt rystet over en af mine kollegaer. hun har lige fået parret sin Tæve som har patella 2 på begge bagben, sammen med en han hund der skulle være kryptosid (staves) (efter hendes udsagn)

så tænker jeg bare, hvorfor gør man sådan noget, tænker man kun på penge?

Rådet hende til at gå til dyrlægen og få en abort sprøjte. men det faldt ikke i så god jord. skal lige siges at tæven kun er 13 måneder.

fatter simpelthen ikke man kan få sig selv til det, men troede heller ikke en hanhund med kryptosid (staves) kunne lave hvalpe.

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Der kommer ikke vand ud af vandhanen ved vasken. 2.000 kr.
  • Opsætning af hylder 900 kr.
  • hænge gardiner op 450 kr.
  • Rep. af kabelbrud på Alko robot der melder fejl CN010. Brud er fundet men forsøg selv fejler 400 kr.
  • Sette opp beslag til gardin 1.800 kr.
  • Smid et ikea skab ud som er fuldt afmonteret og står på gadeplan 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  hvorfor..? avl på syge hunde
  • #1   4. jan 2011 Penge penge penge penge ........ smiley Her efter jul skranter pengepungen måske lidt !! Det er sørgeligt !!!

• #3   4. jan 2011 Kryptocid betyder at 1 eller begge sten ikke er faldet ned, hvilket vil sige hvis den ene sten er faldet ned kan den godt få hvalpe..

Hunden burde være kastreret, da den sten der ikke er faldet ned kan udvikle sig til kræft..

• #4   4. jan 2011 jamen, så vil hun have omkring 6000 kr pr hvalp´.. er dybt rystet over sådan noget.

• #5   4. jan 2011 Sørgeligt, andet har jeg ikke at sige.
    Men jo, en kryptorchid hund kan godt avle. Egentlig burde de bare blive kastreret, så de ikke bringer det videre til hvalpene.

• #6   4. jan 2011 njord> ja det med stenen viste jeg godt. men havde bare hørt de ikke kunne lave hvalpe. smiley men kan de jo så desværre alligevel. hun sagde ihvertfald den kun havde en sten i pungen. men hun viste ikke det var arveligt.

krumme> det lyder jo også som total hul i hovedet, ja undskyld.

• #7   4. jan 2011 enig med medløber!!!! Fy for fanden!!

• #8   4. jan 2011 Det er da ufatteligt at man får sin hund patellatestet og så sk***r højt og flot på resultatet, når man vælger at avle alligevel - Mod dumhed kæmper selv guderne forgæves smiley

Jo en kryptocid hanhund kan sagtens lave hvalpe. Jeg har endog hørt om en som blev kastreret - d.v.s. fik kun fjernet den synlige testikel - og lavede derefter et ups-kuld.

• #9   4. jan 2011 ej en medløber> nej det er faktisk 2 af de der rotte hunde (kan ikke lige huske hvordan man staver til racen), og ved hendes har tavle i DKK og han er i DRU,

• #11   4. jan 2011 ej en medløber> ja du har da fat i noget der.. måske man skulle gøre det.. smiley

• #12   4. jan 2011 krumme> giver dig så sandelig kun ret.

• #14   4. jan 2011 det er 2 af denne race der er parret.. Prazsky krysarik...

• #15   4. jan 2011 hvis man da bare kunne gøre noget, de hvalpe fortjener ikke at komme til verden hvor de kan risikere smerter resten af livet.. er så sur på hende. hvordan kunne hun dog finde på det..

• #16   4. jan 2011 Jeg har svært ved at tro at nogen laver hvalpe på den slags hunde hvis de ved hvad det rent faktisk kan få af betydning både for deres egen økonomi og for hvalpenes fremtid.
    Det MÅ handle om uvidenhed.

Medløber -hvad skal man melde? Der er jo ingen brud på dyreværnsloven, så der er ikke rigtigt noget nogen kan gøre, udover self at undlade at købe hvalp der.

• #17   4. jan 2011 Er patella 2 slemt, hvordan angives det på en skala?

• #18   4. jan 2011 michelle> hun har ihvertfald vist at patella kunne være arveligt, og vil lige hører hende i morgen om hun viste at han hunden også bar på noget arveligt. altså hun viste den var kryptosid, men ved ikke om hun viste det var arveligt.

• #19   4. jan 2011 A&D> patella fåes i 3 grader mener jeg min dyrlæge sagde. hvor 3 grad er slemt, at der ofte skal en operation til for at hunden kan "fungere" normalt igen. men kan jo selvfølgelig have misforstået det. ved bare at det kan være arveligt og at det ikke er smart at arvle på smiley

• #20   4. jan 2011 A&D
    pl 1 der kan knæskallen flyttes men ryger på plads
    pl 2 der ryger den ud og kan sætte sig fast(mener jeg)
    kender en med pl 3 og før den fik stål i benene så var det som at glo på en hund med gelebagben. hunden er superglad findes ikke søder hund end den, men det var syndt at se benene gik sån på den,

• #23   4. jan 2011 helt almindelig> kan desværre ikke svare du dig på om opdrætter har fået noget at vide om det.. og jeg ved desværre ikke hvem det er. men vil da sige til hende hun skal ringe og sige det til opdrætter ang patella.

• #24   4. jan 2011 Bare lige for at undgå misforståelser, vil jeg lige tilføje at, hvis det er prazsky krysarik hunde, kan de ikke have DKK stamtavle, da racen endnu ikke er FCI godkendt, men stambogsføres i den checkiske klub CMKU.

http://www.prazsky-krysarik.dk/

• #25   4. jan 2011 miemiv> okay anede jeg ikke, bare det hun sagde til mig at den var med DKK tavle.. hmm skal da lige snakke med hende i morgen..

• #26   4. jan 2011 Jeg synes du skal nævne for hende at de ting han og tæven fejler er arvelige skavanker som normalt gør køber kan kræve 1/3 af købsprisen tilbage, alternativt at hun skal betale for hvalpenes operation... Der til skal hun lægge den gene hundene kan få ud af det - kraft i testiklen, knæ der hopper af led m.m. Og hvalpekøberenes lidelser fordi de ender med en syg hund...
    Hvordan synes hun selv det er at vide ens hund er syg??? Hun må da kunne se det gør ondt på hendes hund når dens knæ sidder fast...
    Og ja, så er den belastning et kuld hvalpe giver på sådanne syge knæ jo ikke just godt for dem... Hendes hunds tilstand kan blive forværret. Plus alderen er alt for tidlig for en tæv til hvalpe. De modnes psykisk og fysisk op til 22 måneders alderen. Hun laver hvalpe på en hund der er teenager!!! Ville hun anbefale en 13 årig fik børn?

Der ud over er der ikke mange PK'er i DK - har hun forsikret sig de ikke er beslægtet??? For indavl optimere jo risikoen for de sygdomme hannen og tæven har videregives... smiley

• #27   4. jan 2011 A&D - http://www.canis-minor.dk/
    under "Nyheder/opdateringer" kan du læse om de nye regler pr.1.1.2011.

• #28   4. jan 2011 ginne> jeg vil gører mit beste for at forklare hende det hele, men hun bestemmer jo desværre selv. kan ikke tvinge hende til noget..

hvornår er det sidste chance for en abort sprøjte?

• #29   4. jan 2011 Hun er også erstatningspligtig i 2 år hvis der sker noget med hvalpene omkring de arvelige sygdomme

• #30   4. jan 2011 Tak for svar smiley

• #31   4. jan 2011 Med de 2 vildbasser -man kan godt vide at noget er arveligt, uden at forstå at det faktisk er noget rigtig skidt.
    Jeg husker da en del tråde herinde, hvor folk er uforstående over problemet med kryptorchisme f.eks. De ved det er arveligt, men anser det ikke for noget videre alvorligt, så hvad er problemet....

Jeg tror virkelig ikke at folk gør den slags fordi de er onde mennesker der bare vil have penge.
    Jeg tror "bare" ikke at de forstår hvilke konsekvenser det kan få for de hvalpe de laver.

Og ja som Ginne skriver, vile jeg da prøve at fortælle dem om købeloven -at det faktisk kan få økonomiske konsekvenser for dem, hvis de sækger syge hvalpe

Kommentér på:
hvorfor..? avl på syge hunde

Annonce