7.278 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 19 Svar

Hvalp halter efter "spring"... What to do? Hvalp halter efter "spring"... What to do?

Min lille Cocio er kommet til skade... Tror jeg.

Sagen er den at vi i formiddags skulle i haven, og Cocio på bare 8 ½ uge er ikke glad for at have sin line på (er nødt til det da han er så lille at han kan kravle gennem maskerne i hegnet langs hækkene) så det jeg gør når vi skal ud er at give ham linen på og så bærer jeg ham ud for så at sætte ham på græsset. Men den bette er jo JUBEL-GLAD for at lege i haven, så da jeg bukker mig ned for at sætte ham på græsset (han er vel ca 40 cm over jorden) springer han ud af mine hænder. Først ser det ud til han lander ok, dog lander han med 'hagen' i græsset da han ikke fik taget fra med forbenene, men hverken piver eller ser øm ud. Men da så han rejser sig for at gå ud og lege vil han slet ikke gå på venstre bagben! Det sidder bare 'fast' oppe under maven. Vi tager ham op og vrikker lidt med benet, ganske forsigtigt, uden reaktion fra ham. derefter vrikker vi lidt mere (kører i lidt større cirkler) og stadig reagerer han overhoved ikke. Han halter så lidt på det en times tid, men så gik det over og han var helt sig selv igen. Men så her til aften da han og 'far' leger i stuen, ligger han sig pludselig ned midt i legen og da han efterfølgende rejser sig, halter han igen. Nu her ca 40 min efter legen halter han ikke længere igen.

Hvad mener i? er det en forvridning? Et slag/stød? Er det ok bare at holde ham i ro forløbig og se tiden an, så længe han ikke klager sig, eller skal vi forbi dr. dyr i morgen uanset hvad?

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Udskiftning af stik til “grisetryne” 230V ifm fjernvarmeinstallation. Haster! Vi skal have etableret et 230V el-udtag med jord inden fjernvarme installationen indendørs kan etableres på mandag. Skal udføres autoriseret. Vi har ikke selv materialerne. 1.500 kr.
  • Montering af gardinstang – soveværelse. 500 kr.
  • Monter lampe på badeværelse, og fjern gammel fastmonteret lampeudtag. 1.000 kr.
  • Hovedrengøring 2.000 kr.
  • Udskiftning af køkkenbatteri 1.000 kr.
  • Have mand 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvalp halter efter "spring"... What to do?
  • #1   18. jul 2011 Tror helt sikkert din lille hvalp "bare" har forstuet benet. Men er smerten ikke gået i sig selv om nogle dage, ville jeg lige ringe og spørge dyrlægen . God bedring til det lille pus smiley

• #2   18. jul 2011 Er han stadig ikke øm når i røre ved hans ben?? Er han varm eller hævet??

• #3   18. jul 2011 Han pev lige kort da han kravlede i sin sækkepude efter han havde lagt sig midt i legen her til aften, men da vi tog ham ned af puden for at mærke på benet sagde han stadig intet. Han er ikke hævet, og han er altid varm/har en god kropstemperatur generalt men benet er ikke varmere end resten af kroppen. Han ligger nu i en godt sammenkrøllet silling og sover, så det ser ikke ud til at han er dybt generet. Men ved ikke... Kan lige prøve at gå over og vrikke lidt igen...

• #4   18. jul 2011 Har lige vrikket lidt og kan både strække benet, bukke det og 'cykle' med det uden piven, dog hiver han det til sig når jeg bukker det, men det kan vel også være fordi jeg er træls at vække ham når nu han lå og sov... For han reagerer ikke udover at hive det til sig...

• #5   18. jul 2011 Hvis ikke den er varm og hævet tror jeg bare han har forslået den smiley Ville give ham nogen dage og hvis ikke det er blevet bedre så ville jeg ringe og spørge dyrelægen smiley

Men tror nu ikke der er så meget at bekymre sig om smiley

• #7   18. jul 2011 Jeg ville tage forbi dyrlægen i morgen, er benet helt skidt så er det med at få det sat sammen hurtigst muligt. Ellers tænkte jeg umiddelbart at det var et løst knæ... Det kan din dyrlæge tjekke.

• #8   18. jul 2011 Skal siges at det var lidt 'vild' leg de havde gang i her til aften, så måske han har overbelastet der hvor et evt slag har været... Men er bare så usikker... Er ikke vant til en så skrøbelig lille pusling, vores anden hund er jo total 'unbreakable' så vil heller spørge en gang for meget....

• #9   18. jul 2011 Kunne godt tænkes at det er en over belastning da der jo ikke var noget efter indtil han legede igen.

• #11   18. jul 2011 pia: Nej det er der nok ikke, er heller ikke ude efter en diagnose, men tænkte bare at der måske var nogle herinde som også havde prøvet at deres hund havde landet forkert eller lign og så kunne fortælle derudfra hvad der havde været løsningen i deres tilfælde.

• #12   18. jul 2011 Har haft en kat der hoppede ned fra et tre og landede forkert han fik en forstudning men er jo ikke noget en dyrelæge kan gøre så meget ved end at sige at de skal holde sig i ro smiley

Men er jo gratis at ringe og spørge dem ad men tror nok ikke der er sket noget alvorligt smiley

• #13   18. jul 2011 Altså han tog sit spring omkring kl 11. Ville ikke gå på benet i ca 4 minutter. haltede derefter indtil ca 12.15 Gik normalt og legede normalt med 'far' indtil han lagde sig midt i tov-trækning kl ca 19.55 og haltede indtil ca 20.25. Sover nu i mystisk stilling liggende på det 'dårlige' ben og strækker det fint når han strækker sig.

• #14   18. jul 2011 ville stadig sige han har forslået eller fået en lille overbelastning smiley

• #16   18. jul 2011 Han bruger nu også omtalte ben til at klø sig i ører og øjne med så er lidt mere rolig. Er der stadig bøvl i morgen ringer jeg til dr. dyr.

Tak for alle jeres super svar....

• #17   18. jul 2011 pia: jeg hører efter om han kan blive tjekket for det hvis han ikke er i tydlig bedring imorgen så.... Takker for din bekymring...

• #18   18. jul 2011 Min lille hund har da også slået benet kort i lidt tid, dog aldrig noget langvarigt... Så vent da lige et par dage.. smiley

• #19   18. jul 2011 Altså personligt havde jeg nok også lige set det an et par dage og givet ham lidt ro. Men du skal gøre hvad du selv føler bedst for, god bedring med den lille fyr.

• #20   19. jul 2011 Og så ville jeg ikke lade en 8 ugers hvalp lege med en voksen hund ret længe ad gangen!!
    Hvalpe kan meget let leges "i stykker" af voksne hunde, der selvklart ikke bliver trætte så hurtigt som en lille hvalp, og hvalpen lader sig animere af den voksne til at lege meget længere og voldsommere end den ville gøre med jævnaldrende.

• #22   19. jul 2011 Han har det fint idag, no probs overhoved. Han skal ned og re-vaccineres i næste uge og der vil jeg samtidig få ham tjekket for pl.

Marietta: Han har heller ikk leget med nogen stor hund, ved ikk lige hvorfor du tror det, men det er min kæreste derimod han legede med i går aftes som beskrevet.

• #24   19. jul 2011 Mange tak Pia.

Kommentér på:
Hvalp halter efter "spring"... What to do?

Annonce