6.847 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 15 Svar

Tinna
Tinna
Følgere: 124 Hunde: 5 Emner: 736 Svar: 16.777

Underdanig hund - bedste metode Underdanig hund - bedste metode

Hvad er den bedste metode til at styrke en underdanig hunds selvtillid?

Sicki som jeg pt har på besøg til han har fundet nyt hjem er meget underdanig. Han smider sig om på ryggen så snart han bliver en lille smule utryg ved situationen - fx når vi træner, eller hvis han vil kæles.

Men jeg er lidt usikker på hvad der er den bedste metode til at få ham til at stoppe med at smide sig på ryggen. Jeg vil gerne kunne give det gode råd videre til hans nye ejere - så de kan arbejde videre med ham.

Lige nu ignorere jeg ham total når han underkaster sig. Vender mig om og stopper træning, leg eller kæl. Men ved ikke om det er hensigtsmæssig? Eller om der er andre metoder der vil virke bedre?

Håber I kan hjælpe lidt. Jeg er total grøn inden for adfærd, da det aldrig rigtig har interesseret mig det vilde. Men vil gerne give Sicki og hans nye ejere den bedste start sammen.

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Udskiftning af ca. 4 meter silikonefuge i brusekabine 1.400 kr.
  • Skifte greb i køkken 800 kr.
  • Enkeltsidet hækklipning (55 meter og 3 meter høj) samt beskæring af to æbletræer 2.500 kr.
  • Ophængning 1.000 kr.
  • Ophængning af vægspejl og justeting af vægbelag til TV 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Underdanig hund - bedste metode
  • #1   17. aug 2011 jeg plejer at svare hundens signaler så godt jeg kan - altså aflæse hvad hunden forsøger at kommunikerer og derefter reagere på dette. PÅ denne adfærd ville jeg reagere ved at snde dæmpende signaler og evt øge afstand. og så ville jeg (hvis det er specifikke situationer som gør hunden usikker) fx hvis man siger arr arr bukker siger over hunden eller andet undgå dette

• #2   17. aug 2011 jeg synes hurtigt man hjælper hunden igennem dette og derved undgår en del af denne adfærd ved at reagere og respeltere den så godt så muligt

• #3   17. aug 2011 Det lyder fuldstændig som min Bertil da jeg fik ham for et år siden.

Det jeg har gjort er ro ro ro , ingen krav til ham og masser af forudsigelighed i hverdagen.

Efter et stykke tid begyndte jeg at træne ham blidt og jeg var meget obs på , at ikke få ham derud hvor han begyndte at vise underdanighed , men stoppe lige før.

Men han blev først rigtig god da jeg startede til Agility , se den lille fyr være bange for at få sele på , krybe langs panelerne ved den mindste højrøstet stemme og så til at bare springe rundt på banen , med den ene succes efter den anden.

Stadig kan han finde på at vise underdanighed , men der er heldigvis langt imellem nu.

Så mit råd er , Agility agility og agility , sammen med forudsigelighed ,rytme , ro og ingen pres far ejers side.

Dem der så Bertil for et år siden kan slet ikke begribe det er den samme hund som var så bange og ydmyg. Nu kommer han hen til folk med løftet hale og rejste ører , læner sig op af dem og forventer at de vil kæle med ham.

• #4   17. aug 2011 Han bliver ikke utryg ved mig. Han bliver usikker på hvad det er jeg vil have ham til og så vælger han at smide sig.
    Han smider sig også ved kæl. Han kommer selv hen til en og smider sig så på ryggen. Ikke som min egen hund gør, for at blive kælet på maven - men på den underdanige måde.

Det er super svært at forklare.

• #5   17. aug 2011 Jeg forstår 100 % hvad du mener

Men ro og ingen pres er vejen frem , stop med det du gør hvis han viser tegn på usikkerhed .

Hvis du f.eks. altid har en bold med piv i lommen , kan du straks han viser utryghed få hans sindstilstand vendt til noget sjovt ved at finde bolden frem , dermed forkorter du hans tid i usikkerheden og glemt er angsten / usikkerheden for nu skal der leges.

Mit råd er kort og godt , undgå at presse ham , hvis det så alligevel sker , så få ham hurtigst ud af denne sindstilstand vha. afledning af noget sjovt.
    Jeg ville nok ikke bruge godbidder , da du så forstærker det uønskede adfærd , hvorimod bolden/ legetøjet er afledning

Ingen ynk til ham , men leg og sjov

• #6   17. aug 2011 Tak for det, det vil jeg prøve og give videre. Ved ikke hvor længe jeg selv har ham - men vil meget gerne kunne give ny ejer noget med, så de kan arbejde med at gøre ham en mere sikker hund. Kineseren er kendt for sin usikkerhed, men med Sicki er det bare lidt for meget.

• #7   17. aug 2011 Ps

Jeg har lige gennemlæst dine indlæg igen og kan nu se , at du har brugt at ignorer ham ved det uønskede adfærd.
    Det ville jeg nok ikke vælge til en usikker hund , da han har brug for dig til at komme videre og ud af sin underdanighed , så bolden er stadig mit bedste bud
    ( eller andet legetøj som du ved tænder hans ønske for leg )
    Hvis du ignorer ham vil han opleve at være overladt til sig selv i sin underdanighed og det vil kun gøre ham endnu mere usikker på hvordan han skal nærme sig dig næste gang han ønsker kontakt.

Hvis du gør dig " lækker ,indbydende og uimodståelig " , så vil hans lyst til at deltage i din fest overskygge hans usikkerhed.
    Du skal blot huske på , at det tager meget lang tid , at ændre sådan et adfærd. Indtil videre har jeg arbejdet målrettet med Bertil i et år og det er først indenfor de sidste måneder han har vendt sig.

Hvor gammel er han og hvad har han oplevet før han kommer til dig ??

• #8   17. aug 2011 Han har bare ingen ønsker om leg og reagere ikke på legetøj. Ikke endnu hvert fald.

Jeg ignorere ham kun til han rejser sig op og så roser jeg ham til skyerne og starter med træningen igen.
    Jeg fjerner mig fra ham, for netop at få ham til at rejse sig, for han vil hele tiden være tæt på mig (eller en af hundene)

Men vil prøve at få ham ud af usikkerheden på den måde du skriver smiley

• #9   17. aug 2011 Hold mig endelig opdateret , for jeg taler jo kun om mine egne erfaringer med Bertil , har intet andet at have det i smiley men de har ihvertilfald virket her

• #10   17. aug 2011 Det skal jeg nok smiley Nu ved jeg jo ikke hvor længe jeg har ham.

• #11   17. aug 2011 Jeg ville ikke sende ham dæmpende signaler, for det bekræfter ham kun i, at "verden" er meget farlig (det må den jo være, når den "store stærke leder" har brug for at dæmpe).

Tilgengæld er jeg med på agility, især hos en, som træner på hundens præmisser og som kan læse hunden godt nok til, at vide hvor og hvornår man kan lægge et lille bitte pres på. Agilty er godt, fordi der er mange gobidder og en masse ros. Hunden kan næsten ikke gøre noget forkert og derfor er træningen mere "lys". Jeg har også selv haft brugt, agility til at bygge en hunds selvtillid op.

• #12   18. aug 2011 Jeg har ikke lige læst det hele, så bær over med mig hvis der er gentagelser - jeg går i seng om 2 min ; )

Kaoz var da jeg fik ham lidt af en skjoldridder (vendte sig om på skjoldet ved mindste forventning til ham)..

Sammen med kontaktøvelser, succesoplevelser og en massec stabilitet gjorde jeg dette i situationerne:

Feks - øvelsen sit.. hunden vender sig på skjoldet: "jeg forstår dig ikke, men gør mig ikke fortræd - jeg er ikke nogen trussel"

Min reaktion - skridt tilbage, kald hundens navn i normal tone (for høje toner og for megen energi kan fremtvinge en skjoldridder), gentag øvelsen når hunden står på 4 ben igen.

Jeg trænede ham til at blive på benene og have tillid til at jeg ville have tålmodighed og overskud nok til at kommunikere og lære fra mig..

Da han først havde lært at jeg til start egentlig bare forventede han blev på sine ben, så gik resten af træningen MEGET lettere =)

Det handler udelukkende om succesoplevelser, at få hunden til at have så stor tillid til føreren at alle "farer" kan overkommes bare ved at stå ved siden af (eller mellem mine ben som Kaoz foretrak det første år)..

Feks blev han utryg ved ting i vejkanten..
    - Jeg vidste som regel godt hvad der gemte sig i græsset og blev stående roligt med koen ved min side mens han blev mere og mere overbevist om hvilke hundeældende trolde der kunne gemme sig i en raslende plasticpose.

.. og der stod vi så... Mig rolig og fattet, tålmodig som en helgen. Roen smittede langsomt af på koen, og da han var tryg nok til at blive stående sagde jeg roligt "kom, lad os kigge på det" og fulgte hans tempo.

De første gange stod han lidt bag mig og var på ingen måde nogen tapper soldat. - Jeg lignede så en idiot med hænderne fulde af klamme poser efterladt i vejkanten, men roste posen og fortalte den hvor flot den var mens jeg delte frolic ud bag ryggen ; )

Lidt efter lidt var ting i vfejkanten ikke sååå farlige, og Kaoz ville også se hvad det dog var der var så pænt og dygtigt i græsset - han lærte hurtigt hvor begejstret jeg blev når han rørte tingen med poten, og idag 5½ år efter skal jeg bare spørge "hvad kan den", så ryger han hen og tramper på det ukendte ; )

- Ikke at han stadig ikke kan blive i tvivl om hvad det mon er der lurer i skyggerne, men min sætning "hvad kan den" betyder for ham "det er helt sikkert, stol på din moar og du får kiksere og ros" =)

Det er et tålmodigt arbejde at hjælpe en hund ud af frygt og skjoldridder-sindet, men jeg har en meget stabil hund idag der - hvis han flygter fra noget - kun flygter på plads og afventer min reaktion..

Min hund kunne ikke kapere alt det ukendte, men han lærte at stole blindt på mig - og så er det ukendte ligemeget så længe jeg er rolig og har overblik =)

Håber det giver mening - klokken er alt for mange til en som mig ; )

• #13   18. aug 2011 Vores underkastede sig også rigtig meget, da hun var hvalp, både overfor mennesker og andre hunde.
    Vi begyndte at lave selvtillidsøvelser med hende. Vi tog hende med på legepladsen, lod hende gå op og ned at borde og bænke. Lod hende kravle op i legetårnet, og pludselig en dag tog hun rutsjebanen ned :o) Vi tog hende med ind til byen, og lod hende gå på bænke derinde, og købte sådan et rør (agility) som hun kunne komme igennem, og det gjorde hun en dag. Nu har hun en fantastisk selvtillid :o)

• #14   18. aug 2011 Tak for jeres råd smiley Der er lidt at arbejde med.

• #15   18. aug 2011 myr M
    sådan opfatter jeg det nu bestemt ikke når du sender signaler tilbage til hvalpen - jeg ser ikke det som udtryk af at du bekræfter hvalpeni dens adfærd men som at man forstår og respektet hvalpens signaler. Er hvalpen fx bange for skud kan man med fordel fx smaske til den da dette dæmper den og ikke bekræfter den i dens adfærd...

men er enige i at en del øvelser (herunder agility) støtter utroligt godt op om hundens selvtillid. Men dette mener jeg helt bestemt skal beuges sammen med signaler som støtter hunbden. Ellers oplever jeg ofte man kan få en stresset hund da den stadig kan blive usikker.

Men det er meget foskelligt hvad der fundere - min hund noah var ekstremt bange og underdanig. (han kunne finde på at skrige hvis man fx gik i mod ham og så man på ham smed han sig altid på ryggen og tissede på sig selv. I en sådan situation mener jeg helt klart det primære må være de dæmpende signaler - at tvinge en sådan hund til fx agilitytræning ville være synd - det er et andet stad som man bør starte. men ja når hunden er kommet længere synes jeg bestemt forskellige øvelser som agility osv. kan støtte en sådann hund meget - alt efter hvordan man træner.

men at bekræfte hundens adfærd ved at reagere og svare på dens signaler det mener jeg slet ikke man gør tværtimod - derimod mener jeg ros og forkert reaktion på hundens signaler kan gøre dette

Kommentér på:
Underdanig hund - bedste metode

Annonce