{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.711 visninger | Oprettet:

Ja det er flot du samler lort op, men hva m posen? {{forumTopicSubject}}

Det kan jeg bare ikke se ideen i, man samler lorten op, og smider derefter bare posen ???

Syns tit man ser de poser ligge rundt omkring. På gader, i skoven og på starnden. Så syns jeg faktisk det er bedre at lade lorten ligge, for den forsviner med tiden. Det gør posen ikke, det tager meget lang tid.

Men det er sgu mærkeligt =)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ja det er flot du samler lort op, men hva m posen?
  • #1   6. nov 2011 Det er mærkeligt. Jeg tror folk gør det for, at man ikke træder i den. Hvilket man jo heller ikke gør, når den er i pose.

  • #2   6. nov 2011 Ja det er måske rigtig nok, men syns da ikke det er svært at putte pose med i lort i en skaldespand. Men det må andre jo mene =)

  • #3   6. nov 2011 det er SÅ latterligt- så synes jeg man brude lade lorten ligge uden pose istedet for at smide endnu mere affald...Folk gør det også her hvor jeg bor - og ja det undre ved gud også mig... Forstå ikke det er så svært at tage både lort og pose med

  • #4   6. nov 2011 Ja jeg samler den op og har den med, indtil jeg finder en fælles skraldespand. I ved en til en masse lejligheder, eller ved en Brugs eller en tankstation.

  • #6   6. nov 2011 Det er utrolig sært, men som skrevet oppe, jeg tror det er for at folk ikke skal træde i den.. Hvor svært er det at ploppe den i en pose, og tage den med hjem? Herre gud altså..

  • #8   6. nov 2011 Ulla måske skulle du samle alle poserne sammen, og ligge dem i genboens have =D

  • #10   6. nov 2011 Super duper =)

  • #11   6. nov 2011 Ja det har jeg også tit tænk på......
    Det er nu bedre for naturen, og lade lorten ligge, frem for en plastikpose.


  • #13   6. nov 2011 jeg ville hellere have at de smider posen med lorten end bare lade den ligge..

    pt har vi en MEGA hund som skider lige ved vores hæk.. Det er seriøst klamt når det er sådan en 1 kgs lort der bare ligger


  • #14   6. nov 2011 *Molly*Kiki *
    jeg vil så hellere have en lort ligge så den kan regne væk osv isteder for at have den til at ligge og gære i en kukket pose som der så efter lag tid går hul i og det pænt klamme rådne indhold så kan komme ud. Desuden forurener posen også en hel del... men ja jeg så da helst at folk tog lorten med - pose eller ej ;o)


  • #15   6. nov 2011 cmp - i see.. men de her lorte som altid ender på min matrikel kan ikke vaskes væk.. de er simpelthen for store

  • #16   6. nov 2011 Molly Kiki....Tænkte lige på, at det ikke er dem man træder i, men derimod vælter over smiley

  • #17   6. nov 2011 Ja lige præcis.. Det er en lort som en større end vores hundes hoveder!

  • #18   6. nov 2011 Nej det er just ikke sjovt med sådan nogen smiley
    Find ejermanden til hunden, og smid den på dennes trappe.
    Så lærer de det med tiden...


  • #19   6. nov 2011 Jeg har overvejet det.. Men jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvad det er for en hund og hvor de bor xD
    Jeg har ellers siddet og luret xD


  • #20   6. nov 2011 Er der ikke noget med at der er lavet nogle poser som kan nedbrydes, så de er lavet til at man bare kan smide dem? Ved ikke om det er sandt, mener bare at jeg har læst det herinde.

    Jeg har også lige snakket om dette emne med min faster og hendes kæreste idag. Vi var alle tre enige om at man samler lorten op efter sin hund.. Anskaffer man sig en hund, følger der et ansvar med..


  • #21   6. nov 2011 ja det er klamt.. men der er altså mange der ligger posen når hunden har gjort sit, og så tager den med på tilbagevejen, istedet for at gå med en pose lort i en halv time.(:

  • #22   6. nov 2011 Jeg har poser der nedbrydes i naturen.
    Jeg smider dog aldrig posen alligevel.


  • #23   6. nov 2011 Som min tidl, kærestes farfar fik skrevet i frederiksberg avisen.
    Han troede ikke at de ville gøre det grundet hans ordvalg.


    ''Her på frederiksberg brokker folk sig over de svin der lader deres hundes efterladenskaber ligger over alt til stor gene for os andre.
    Men de igtige svin er dem der samler op og smider posen når de kan opgiver at finde en skraldespand. Så lad hellere lorten ligge!''


  • #24   6. nov 2011 Hvis/når jeg har brug for at samle op, y'know, når Vaks ikke borer sig selv ind i en kæmpe busk, så tager jeg da posen med. Så svært at det jo heller ikke.

  • #25   6. nov 2011 • Elizabeth •
    Du må ikke benytte en fremmed mands skraldespand uden at have fået lov, det kaldes brugstyveri.
    Du er velkommen til at tjekke op på det.

    Jeg smider selv posen hvis der ikke er en skraldespand i umiddelbar afstand, og det er der sjældent.

    Det er grundejerens ansvar at gøre rent, og jeg tvivler slet ikke på at de vil foretrække at samle posen op, fremfor at samle lorten op.

    Så jeg kan slet ikke se problemet i at smide en pose ind til siden hvis grundejeren ikke har sørget for at opstille en skraldespand..

    Ifølge loven er man ikke længere tvunget til at samle lorten op, så man går faktisk udover hvad der kræves af en, når man er så flink at putte lorten i en pose.


  • #26   6. nov 2011 Jeg vil helt sikkert selv foretrække at folk putter deres lort i pose da det hermed også hæmmer en del sygdomme der kan spredes via lorten..
    Så den med at lade lorten ligge uden at putte den i pose er der klart den værste beslutning, uden tvivl.


  • #27   6. nov 2011 affugter
    det synes jeg godt nok er uansvarligt!!! så kunne jeg også med god samvittighed smide slikpapir, dåser osv. på fortove osv. bare fordi det er andres ansvar at gøre rent. og nu når vi taler om jura - så glemmer du at det altså ikke er lovligt at smkide affald (man man anser en pose for at være) - så du kan altså ikke bruge loven som argumentation for det miljøsvinerri. Det er korrekt at det er grundejerens ansvar at holde rent - MEN det er satid ikke lovligt at smidde affald!


  • #28   6. nov 2011 Hvis man smider posen, så har man ikke "rigtigt" samlet op... At lade den ligge, med eller uden lort, er ikke i orden.

  • #29   6. nov 2011 med eller uden POSE, skulle der stå smiley

  • #30   6. nov 2011 affugter
    og det med at forhindre spredning af sygdomme - nej den holder heller ikke - hvis posen ikke fjernes vil der gå hul i den og så er vi lige vidt. Desuden ligger der ingen forskning som bekræfter at lorte som ligger er den stor synder for sygdomsspredning - men derimod ligger der masser af dokumentation for hvor meget poserne belaster miljøet


  • #31   6. nov 2011
    ¤ Søster McFluff ¤
    helt enig


  • #32   6. nov 2011 CMP

    To ord: Fransk hjerteorm


  • #33   6. nov 2011
    ¤ Søster McFluff ¤
    ja det er rigtigt - og SELVFØLGELIG skal der samles op og tages med ikke mindst af denne årsag. Om så dette vil løse problemet nævneværtigt ved jeg ikke da jeg ikke regner med vi hverken forbyder ræve (og lignende) eller snegle...


  • #34   6. nov 2011 desuden er problemet på ingen måde løst hvis lorten bare ligger i posen og ikke fjernes da poserne med tiden (og reelt set ) ret hurtigt går i stykker som følge af syren og derved bliver hullede osv. Så igen posen skal med uanset

  • #35   6. nov 2011 Det siger jeg hellere ikke noget om. Du skrev bare at det ikke var bevist at afførring var sygdomsbærende. OK, orm er ikke ligefrem en "sygdom", men det er man nok ligeglad med hvis man har en smittet hund.

  • #36   6. nov 2011 Er der ingen skraldespand i nærheden, så bliver lorten liggende til grundejer.

    Brokker grundejer sig over jeg lader posen ligge, så skal jeg gerne tømme posens indhold, og tage posen med mig, og undgå at putte i pose hos denne grundejer igen.

    Ønsker grundejer et lortefrit miljø så må de sgu sørge for skraldespande..
    Længere er den egentlig ikke.

    Jeg render ikke rundt med en lort i lommen eller bilen fordi der mangler skraldespande.


  • #37   6. nov 2011 ¤ Søster McFluff ¤
    Hjælpe-Administrator

    nej jeg sagde nu ikke at lort ikke kan være en del at en spredning af parasitter - jeg sagde bare der ikke ligger nogen dokumentation som viser hvor stor en rolle hundenes efterladenskaber som ikke tages med har i dette. Men du har ret - at lade lorten ligge vil kun gavne spredning af hjerteorm - så vi er enige - de bæ'er skal med os hjem igen ;o)


  • #38   6. nov 2011 CMP .

    Ja hvis du mener at slikpapir er lige så klamt at putte i lommen, som en lort, go for it.


  • #39   6. nov 2011 affugter

    som sagt virkelig en uansvarlig holdning at have - har man valgt at have hund må man tage det sure med det søde - det er ved gud ikke grundejerens ansvar at du har vaægt at have hund og er lorteforskrækket. Sådan en holdning er netop den som skaber så mange problemer for ansvarlige hundeejere


  • #40   6. nov 2011 affugter; det var dog en mærkelig holdning at have til tingene..


  • #41   6. nov 2011 CMP .
    Fint med mig at du mener det er uansvarligt..
    Kan sgu ikke rykke ved noget i mig.

    Hvis grundejer ikke gider samle skrald op, så havde de sgu nok opsat skraldespande.. og dette gælder både til lort og til slikpapir.



  • #42   6. nov 2011 Mor til Puttehunden Prinsesse Silje!
    nå nå smiley


  • #43   6. nov 2011 Grundejer har jo ikke valgt at du skal have hund, og har måske ikke selv dyr. Hvorfor skal han have dine stinkende lorte til at ligge på sin grund, fordi han ikke vil investere i en skraldespand til diverse hundeejere? DU har valgt at have hund, og derfor må DU selv sørge for at fjerne din hunds lorte når den nu engang skal af med noget. Magen til holdning at have, føj siger jeg bare.

  • #44   6. nov 2011 affugter
    jamen så fortsætter du jo bare din uansvarlighed... Undre mig bare hvordan man kan være så uansvarlig og ligeglad når det handler om ens egen hund... men ja det er nok bare mig som har det sådan. I min verden er man først ansvarlig nok til at haven hund når man er ansvarlig nok til at tage ansvar for den - og der er du da langt fra kan jeg se... Men ja ja så fik vi da forklaringen på hvorfor nogle ikke magter at tage deres hunde efterladenskaber med...



  • #45   6. nov 2011 You know B
    Du tager fejl.

    Er ude herfra smiley


  • #46   6. nov 2011 affugter
    nix - loven siger - at det er grundejerens ansvar at holde rent på fortovet som ligger op til matriklen - det er korrekt. Men det har ingen betydning på den anden § som siger at det er ulovligt at smide affald på offentlige arealer! så er det godt nok dig som ikke evner at sætte en paragraf i forhold til resten af loven!!! det er dig som er galt på den her


  • #47   6. nov 2011 CMP .
    Nu skal jeg nok hjælpe dig lidt her..

    "Der gives bøder for dem som lader lorten ligge, for det er ifølge loven forbudt"

    Lort er lort og det skal jævnfør loven ikke samles op..

    Der stod intet om en pose vel.


    Og nu gider jeg egentlig ikke spilde mere tid på denne tråd.. Hav ondt i røven over det, I dont give a rats ass..
    Kan du nu have en god søndag smiley


  • #48   6. nov 2011 affugter
    forstår ikke hvor du vil hen med dit indlæg - det sidste gider ikke meget mening for mig - og sætter man det jeg tror du vil sige (men som du i citatet ikke siger, og hvis ikke er dit citat så sig lige hvor du har det fra?) så giver det heller ikke meget mening at du førsøger at arguemntere med loven når du vælger at lade både lort og pose ligge - og desuden skrive at "og dette gælder både til lort og til slikpapir"..
    det jeg reagere imod er at du forsøger at misbruge had loven siger og hvilken hensigt der er med loven til at argumentere for din egen praksis som altså som jeg sker det hverken er etisk eller juridisk ok.


  • #49   6. nov 2011 You know B
    Du magtede ikke at læse hvad jeg lige skrev. BRAVO!!

    At lade være at samle lort op er ikke strafbart..
    Fang pointen, vil du ikke nok søde ven.


  • #50   6. nov 2011 CMP .
    Omskriv lige dit indlæg så det giver mening, hvis du da ønsker mit svar på noget der.


  • #52   6. nov 2011 Wickie S
    Der findes organisk nedbrydelige poser.


  • #53   6. nov 2011 affugter
    forstår nu godt at hvad du skriver bliver uklart for du bruger ikke din egen argumentation særligt stringent!

    og hvis du ikke til fulde forstå eller formår at læse to dele af loven sammen eller se på hesigten af loven vil dette måske kunne hjælpe dig

    Retsudvalget 2009-10
    L 163 Svar på Spørgsmål 61
    Offentligt

    Folketinget
    Retsudvalget
    Christiansborg
    1240 København K


    Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 61 vedrørende forslag til lov om ændring af lov om hunde og dyreværnsloven (Forbud mod besiddelse mv. af visse hunde, båndpligt, aflivning af hunde, der skambider, midlertidig frakendelse af retten til at have med dyr at gøre mv.) (L163), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 3.maj 2010.


    Spørgsmål nr. 61 vedrørende forslag til lov om ændring af lov om hunde og dyreværnsloven (Forbud mod besiddelse mv. af visse hunde, båndpligt, aflivning af hunde, der skambider, midlertidig frakendelse af retten til at have med dyr at gøre mv.) fra Folketingets Retsudvalg:

    ”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 1. maj 2010 fra Helge Andersen, herunder hvem der er ansvarlig for at fjerne hundes efterladenskaber, og om der efter ministerensopfattelse er behov for lovændringer vedrørende ansvarsplaceringen.”

    Svar:

    Helge Andersen har rettet henvendelse til Folketingets Retsudvalg vedrørende ansvaret for bortskaffelse af hundes efterladenskaber. Helge Andersen anfører i den forbindelse, at det bør fremgå af hundeloven, at hundeejeren har pligt at fjerne hundens efterladenskaber fra offentligt tilgængelige områder.

    Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Transportministeriet, der har oplyst følgende:

    Pligter for hundes ledsagere
    Vejlovgivningen bygger på et princip om, at det er forbudt at efterlade affald som f.eks. hundes efterladenskaber på vejarealer, herunder fortove.

    For så vidt angår offentlige veje følger det således af § 102, stk. 1, nr. 1 i vejloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 893 af 9.september 2009, at en offentlig vejs vejareal ikke må anvendes til varig eller midlertidig anbringelse af affald m.m. uden vejbestyrelsens tilladelse.

    Det samme gælder for private fællesveje i byer og bymæssig bebyggelse, jf. § 49, stk. 1, nr. 1, i privatvejsloven, jf. lovbe-kendtgørelse nr. 433 af 22. maj 2008.

    Den, der overtræder bestemmelserne i vejlovens § 102, stk.1, og privatvejslovens § 49, stk. 1, ved uden kommunens tilladelse at anbringe affald på vejareal kan straffes med bøde,jf. vejlovens § 113, stk. 1, nr. 2, og privatvejslovens § 67, stk. 1. Endvidere er der efter både vejlovens og privatvejsloven mulighed for, at affaldet kan fjernes for den pågældendes regning.

    Endelig følger det af § 17 i lov om vintervedligeholdelse og renholdelse af veje (vintervedligeholdelsesloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 391 af 22. maj 2008, at hvis nogen efterlader eller henkaster affald eller genstande, der er til ulempefor færdslen eller er særligt forurenende, på en vej eller en sti, der er åben for almindelig færdsel, kan kommunen og i påtrængende tilfælde politiet lade det efterladte eller henkastede fjerne for den pågældendes regning. Denne lov gælder også for private fællesveje på landet.

    Grundejeres pligter
    At en hunds ledsager har pligt til at fjerne hundens efterladenskaber fra vejarealer, herunder fortove, udelukker ikke, at også en grundejer kan have en renholdelsespligt.

    Kommunen kan således som vejbestyrelse bestemme, at ejerne af ejendomme, der grænser til en offentlig vej eller sti i byer og bymæssig bebyggelse, skal renholde fortov og sti ud for ejendommene, jf. vintervedligeholdelseslovens § 5,stk. 1. Beslutningen skal forhandles med politiet.

    Hvis kommunen ikke har truffet en sådan beslutning, påhviler pligten kommunen, jf. vintervedligeholdelseslovens § 4,stk. 1.

    Kommunen kan endvidere efter forhandling med politiet pålægge ejerne af ejendomme, der grænser til private fællesveje i byer og bymæssige områder, at renholde såvel fortovet som kørebanen, jf. vintervedligeholdelseslovens § 7, stk. 1.

    Tilsvarende kan kommunen bestemme, at private fællesveje på landet og private veje, som er åbne for offentlig færdsel og af væsentlig betydning for denne, fx interne boligveje og veje på havneområder, skal renholdes, jf. vintervedligeholdelseslovens § 8 og 9.

    Renholdelsespligten omfatter efter vintervedligeholdelseslovens § 13, stk. 1, bl.a. pligt til at fjerne affald og andet, der er særlig forurenende eller til ulempe for færdslen. Kommunen kan efter forhandling med politiet fastsætte nærmere konkrete bestemmelser om renholdelsens udførelse, jf. bestemmelsens stk. 3.

    Kommunen fører tilsyn med, at grundejerne overholder deres forpligtelser, og hvis en grundejer ikke renholder tilstrækkeligt, kan kommunen fjerne affaldet på grundejerens regning.

    Den, der overtræder bestemmelserne i vintervedligeholdelseslovens § 5, § 7, stk. 1, og § 13, kan straffes med bøde, jf.vintervedligeholdelseslovens § 20, stk. 1.”


    Da der således allerede i vejlovgivningen findes regler, som indebærer, at en hunds ledsager har pligt til at fjerne hundens efterladenskaber fra vejarealer, herunder fortove, er det Justitsministeriets opfattelse, at der ikke er behov for tillige at regulere ansvaret for bortskaffelse af hundes efterladenskaber i hundeloven


  • #55   6. nov 2011 ja det jeg siger i mit andet indlæg er at du prøver at argumentere med en lille del af loven (taget ud af kontekst) til at det er ok du lader psen med lort likke fordi det er grundejerens ansvar at fjerne det. Det du så bagefter siger er at lort ikke er affald.... De prøver at anvende loven til at argumentere for noget som du gør - men som jo tydeligvist (hvis men evner at læse og tolke loven og dens hensigt i en helhed) ikke er ok

  • #56   6. nov 2011 Jeg vil også mene at tager man ikke posen med, så er det bedre ikke at samle op, men i bund og grund er ingen af overstående løsninger acceptable.

    Vil så sige, at jeg nogle gange lader posen ligge, hvis jeg ved at vi går samme vej tilbage, sådan at jeg kan tage den med der istedet for at gå og slæbe rundt på den.


  • #57   7. nov 2011 Hold da fast en livlig debat, og i en god tone =) Dejligt at se. Men affugter, du ødelægger det lidt smiley

    Og den holdning du har, er da helt ude i hampen...


  • #58   7. nov 2011 Vi samler altid op efter vores hund. Ej, jeg kravler ikke efter hende ind i krat osv, men ellers gør både mig og manden. Vi hader selv når vi eller ungerne jokker i noget..

    Og jeg er typen der går kæmpe omveje for at finde en skide skraldespand til posen, og ender med at selv pjevsen bliver træt og vi tar lorten med hjem. Suk. Gid der dog var nogle der ville stille skraldespande op i skove og på stier, men ja eftersom de altid bliver væltet af fulde børn osv har de nok opgivet!!

    Er også engang blevet skældt herre meget ud fordi jeg hængte posen på en gren mens vi trænede indkald.. Posen må åbenbart under ingen omstændigheder forlade ejerens hånd under turen, heller ikke selv om man ingen intentioner har om at forlade den kære lort. Sjovt nok så jeg samme mands kone smide sin lorte pose nær vores hæk da hun gik forbi smiley Det er da humor! Omend den irriterende slags..


  • #59   7. nov 2011 Da jeg boede i Schweiz betalte hundejerne i vores kanton hundeskat. Til gengæld var der rigtig mange skraldespande stillet op kun til det formål OG med poser hængende ovenover selve skraldekurven. smiley

Kommentér på:
Ja det er flot du samler lort op, men hva m posen?

Annonce