1.561 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 17 Svar

Sove alene - jeres erfaringer Sove alene - jeres erfaringer

Kære Hg'ere

Jeg har bruge for nogle råd og at høre om jeres erfaringer ang. hvalpe og "sove alene".

Først lidt info:
Saga (9 uger) har boet hos os 2 døgn - hun sover i underetagen med vores anden hund Zico (13 år) - adskilt af et hundegitter.

Første nat sov Betina hos hende, på en madras ved siden af hendes kurv.
Vi gik i seng kl. 00.00 - jeg satte uret til 04.00 (ud at tisse), vi sov igen til 07.30.

Anden nat sov Klaus ved hendes kurv - de sov fra 00.30 til 04.00 (ud at tisse) og sov igen til 06.30

Vi har ikke haft noget nattepiveri eller "uheld" på gulvet.
Vores anden hund opfører sig som han plejer, spiser sin aftensmad og går i seng.

Vores 1. spørgsmål er:
Hvornår og hvordan skal vi lade hende sove alene? Hvilke erfaringer har i?

Vi har god tid til at få "soveriet" på plads, så det er ikke fordi det bare skal overståer og sidde lige i skabet NU. Men vi er på den anden side også opmærksomme på, at vi kan skabe unødigt bøvl, ved at vænne hende for meget til at vi også sover i underetagen.

Vores 2. spørgsmål er:
Hvis hun klynker når hun skal sove alene. Skal vi så gå ned til hende? (altså når der er pause i klynkeriet, snakke med hende og så gå igen når hun sover)

Hun skal jo nok stadig ud at tisse om natten nogle uger endnu - så skal vi bare gå ned, tage hende ud, og så gå igen når hun sover? Eller kan hun blive utryg ved at lægge sig til at sove, hvis hun tit oplever, at vi er "forsvundet" imens?

Hvad har i gjort hjemme hos jer?

På forhånd tak for hjælp og inputs smiley
Mvh. Betina og Klaus

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle IKEA-møbler 800 kr.
  • Hækklipning 1.500 kr.
  • Stoppet handvask på badeværelse 900 kr.
  • Rensning af sofa 475 kr.
  • Skal have hængt tre egetræsrundstokke (trærør) op. De skal monteres fra en væg til en anden samt en hylde. 1.400 kr.
  • Jeg har brug for hjælp til 3 forskellige ting. 1.300 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Sove alene - jeres erfaringer
  • #1   3. dec 2011 Da vi fik Kiki sidste år havde vi hende den første uge i en kurv ved siden af vores seng, og der havde ingen uheld været om natten.. Hun var oppe en eller to gange på den uge og tisse.. Derefter satte vi hende og mollys kurv over i hjørnet af soveværelset.. Også prøvede vi en enkelt nat at sætte dem ned i gangen sammen med en baby alarm.. Og der var ingenting.. smiley

• #2   3. dec 2011 Jeg tror det kommer an fra hvalp til hvalp. Min venindes sov nedenunder med sin hvalp de første 3 nætter, derefter havde hun på fornemmelsen at det kunne den måske nok klare alene og den 4. nat sov hun så i sin seng, men var klar til at gå ned hvis hvalpen ikke var klar alligevel, men det var den.

Andre skal have mere tid, og nogle få kan sove alene fra første nat af. Mine har altid sovet på gulvet ved siden af min seng og så er de ellers flyttet ud frivilligt og af sig selv. Jeg kan ikke helt forklare hvorfor og hvordan, men sådan har det altid været. smiley

• #3   3. dec 2011 M.I - Tror du ikke det er fordi de syntes du snorker for meget? Hiih smiley

• #5   3. dec 2011 *Molly*Kiki* : Hahahaha, ej det ville være tragisk hvis det var derfor.

• #6   3. dec 2011 Hvis hundene enes fint, hvorfor så ikke lade den lille få trygheden som den anden hund? Mine hunde sover fra dag 1 sammen. Da jeg arbejdede, var mine hunde altid i soveværelset om natten. Nu hvor jeg går hjemme sover de i reposen, op af soveværelset ( 3 hunde som storsnorker gik ud over min egen sovetid, så sov nogle gange kun få timer)

• #7   3. dec 2011 Mine hvalpe, ikke kuld selvfølgelig, de sover fra starten af i mit sovevær. og har fri adgang hvis det er sommer til at gå uden for hvis og når de vil.....
    Så ingen der piber og andet...
    Da jeg boede i hus med førstesal, der kom hvalpen fra starten med op i sovevær. så jeg kunne vågne når den skulle ud....
    De kunne hurtigt selv gå op og ned af trapperne, og så sov de hvor de selv ville....

• #8   3. dec 2011 Jeg er også af den holdning, at hunden skal sove sammen med sin flok, hvis den har lyst. Hundene er rigeligt alene i hverdagene.
    Det er unaturligt for en hund at være skilt fra flokken.
    Når det så er sagt, så sover vores hunde i stueetagen, mens vi sover på 1. sal. Den ordning har de selv valgt. Lúa er meget selvstændig, og har åbenbart valgt at kurven i stuen er bedre end den i soveværelset. Nanna, som er en hvalp, følger bare sin mor.
    Lúa sov ved siden af vores seng det første år, for det meste i hvert fald. Men da vores søn kom til verden, kunne hun ikke sove for al den larm, som sådan en baby laver. Så hun valgte at sove i stuen i stedet.
    Selvom vores søn har sovet hele natten i lang tid, foretrækker Lúa stadig stuen.
    Kort sagt, mener jeg at hunden selv skal vælge om den ønsker nærheden eller ej. Det virker som en straf bevidst at lukke hunden væk for natten.

• #9   3. dec 2011 M. I - altså herhjemme kæmper mand og hunde om hvem der kan snorke højest.. Så vi bliver nødt til at have dem sovende i gangen xD jo højere den ene snorker, jo højere snorker den anden og hvorfor skal den 3. så ikke prøve? smiley

• #10   3. dec 2011 *Molly*Kiki*: Det lyder rigtig "hyggeligt". smiley

• #11   3. dec 2011 Ved ikke om jeg tør svare på dette indlæg, for min hund sov i et hundebur med dyne ude i bryggers fra dag 1. af (4mdr gammel). Ja han pev lidt de 2 første nætter og vi stod op kl 5. Men han ELSKEDE det bur. Det stod åbent om dagen så han kunne gå ind og ud som han ville, og han lagde sig tit ind i det. Vi har ALDRIG skulle lokke eller tvinge ham ind i buret.
    Efter 3 uger fik han sin store kurv med dynen i og den elsker han. Han ligger sig tit derud selvom han har 3 hundepuder rundt i huset.
    Så han sover tilfrds alene ude i bryggers.... MEN vi abejder på skift om natten så han er sjældent alene hjemme om dagen smiley

Sætter vi buret frem i dag, bliver han glad og går ind i det smiley hehe

• #12   3. dec 2011 Tak for jeres indlæg - det er rigtig dejligt at høre om, de steder hvor i har valgt aldrig at lade hunden sove alene eller hvor i har mulighed for at have den med i soveværelset - tak for de gode fortællinger.

Når det så er sagt, så har jeg brug for svar på mit indlæg, hvori nogle, som ikke har hundene med i soveværelset, vil fortælle lidt om hvad i har gjort, for at det ikke skulle være en belasting for vappe smiley

Ang. hvorfor hundene ikke sover sammen... De er ikke hinandens bedste vener (endnu?), Zico er 13 år gammel, madvogtende og har brug for sit eget sted, hvor han kan gå hen og hvor Saga ikke kommer. Men de kan se hinanden, hilse på hinanden gennem lågen, og nogle gange vælger Zico at lægge sig og sove op ad lågen, andre gange er det tydeligt, at han vil være alene og går ind i det bagerste rum.

• #13   3. dec 2011 Min hund sover ikke i sove værelse...

• #14   3. dec 2011 Vil lige indskyde at jeg synes det er super, at i giver den gamle mulighed for at få ro smiley

og så ellers held og lykke med den bette... smiley kan desværre ikke bidrage, da mine også snorker om kap med manden i soveværelset ;o)

men min logik siger mig, at efter de første måske 3 nætter, lyder en babyalarm ikke som en helt dårlig ide.....
    og mon dog, der kommer problemer, når den bette jo kan se (og mærke) den store? smiley

• #15   3. dec 2011 Janni S - Nej det kan jeg læse, tak for dit indlæg - vi overvejer at købe en "hule" af en salgs, da hun tilsyneladende også elsker at kravle ind i noget og sove smiley

• #16   3. dec 2011 Kan heller ikke hjælpe da mine har hele huset hele tiden så det vil sige de os er i soveværelset.

Men jeg syntes det lyder fornuftigt den måde du gør det på smiley

Held og lykke med dem begge smiley

• #17   3. dec 2011 Walde sov ved siden af mig den første uges tid indtil at han var tryg ved sit nye hjem,derefter satte vi et børnegitter op ud til bryggerset.der opholder han sig om natten og mens vi er på job,hvis din hvalp piver så vent med at reager til den er stille og derefter kan du lige så stille kigge til den.

• #18   3. dec 2011 Min vov ligger og putter i sengen sammen med mig :o)

Ville også prøve med babyalarm ...

Vil lige sige jeg synes det er virkelig dejligt at høre at I har arrangeret det sådan at I har tid til at sørge for at jeres nye vov får en god start i jeres hjem :o)
    Både hvad angår renlighed, at sove sammen med den gamle vov og alenehjemmetræning etc.

Der er alt for mange der tror det hele kan gøres over en weekend og de står med en utryg hvalp som ofte får adfærdsproblemer de første år ...

Kommentér på:
Sove alene - jeres erfaringer

Annonce