Sove alene - jeres erfaringer Sove alene - jeres erfaringer
Kære Hg'ere
Jeg har bruge for nogle råd og at høre om jeres erfaringer ang. hvalpe og "sove alene".
Først lidt info:
Saga (9 uger) har boet hos os 2 døgn - hun sover i underetagen med vores anden hund Zico (13 år) - adskilt af et hundegitter.
Første nat sov Betina hos hende, på en madras ved siden af hendes kurv.
Vi gik i seng kl. 00.00 - jeg satte uret til 04.00 (ud at tisse), vi sov igen til 07.30.
Anden nat sov Klaus ved hendes kurv - de sov fra 00.30 til 04.00 (ud at tisse) og sov igen til 06.30
Vi har ikke haft noget nattepiveri eller "uheld" på gulvet.
Vores anden hund opfører sig som han plejer, spiser sin aftensmad og går i seng.
Vores 1. spørgsmål er:
Hvornår og hvordan skal vi lade hende sove alene? Hvilke erfaringer har i?
Vi har god tid til at få "soveriet" på plads, så det er ikke fordi det bare skal overståer og sidde lige i skabet NU. Men vi er på den anden side også opmærksomme på, at vi kan skabe unødigt bøvl, ved at vænne hende for meget til at vi også sover i underetagen.
Vores 2. spørgsmål er:
Hvis hun klynker når hun skal sove alene. Skal vi så gå ned til hende? (altså når der er pause i klynkeriet, snakke med hende og så gå igen når hun sover)
Hun skal jo nok stadig ud at tisse om natten nogle uger endnu - så skal vi bare gå ned, tage hende ud, og så gå igen når hun sover? Eller kan hun blive utryg ved at lægge sig til at sove, hvis hun tit oplever, at vi er "forsvundet" imens?
Hvad har i gjort hjemme hos jer?
På forhånd tak for hjælp og inputs
Mvh. Betina og Klaus
maj 2011
Følger: 11 Følgere: 10 Hunde: 4 Emner: 111 Svar: 3.108
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 4.998
Andre skal have mere tid, og nogle få kan sove alene fra første nat af. Mine har altid sovet på gulvet ved siden af min seng og så er de ellers flyttet ud frivilligt og af sig selv. Jeg kan ikke helt forklare hvorfor og hvordan, men sådan har det altid været.
maj 2011
aug 2008
maj 2004
Følger: 43 Følgere: 36 Hunde: 6 Emner: 79 Svar: 1.425
aug 2006
Følger: 17 Følgere: 17 Emner: 416 Svar: 5.181
Så ingen der piber og andet...
Da jeg boede i hus med førstesal, der kom hvalpen fra starten med op i sovevær. så jeg kunne vågne når den skulle ud....
De kunne hurtigt selv gå op og ned af trapperne, og så sov de hvor de selv ville....
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 135 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 159 Svar: 12.794
Det er unaturligt for en hund at være skilt fra flokken.
Når det så er sagt, så sover vores hunde i stueetagen, mens vi sover på 1. sal. Den ordning har de selv valgt. Lúa er meget selvstændig, og har åbenbart valgt at kurven i stuen er bedre end den i soveværelset. Nanna, som er en hvalp, følger bare sin mor.
Lúa sov ved siden af vores seng det første år, for det meste i hvert fald. Men da vores søn kom til verden, kunne hun ikke sove for al den larm, som sådan en baby laver. Så hun valgte at sove i stuen i stedet.
Selvom vores søn har sovet hele natten i lang tid, foretrækker Lúa stadig stuen.
Kort sagt, mener jeg at hunden selv skal vælge om den ønsker nærheden eller ej. Det virker som en straf bevidst at lukke hunden væk for natten.
maj 2011
aug 2008
jul 2010
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 10 Svar: 99
Efter 3 uger fik han sin store kurv med dynen i og den elsker han. Han ligger sig tit derud selvom han har 3 hundepuder rundt i huset.
Så han sover tilfrds alene ude i bryggers.... MEN vi abejder på skift om natten så han er sjældent alene hjemme om dagen
Sætter vi buret frem i dag, bliver han glad og går ind i det
jul 2005
Følger: 22 Følgere: 16 Hunde: 2 Emner: 116 Svar: 1.110
Når det så er sagt, så har jeg brug for svar på mit indlæg, hvori nogle, som ikke har hundene med i soveværelset, vil fortælle lidt om hvad i har gjort, for at det ikke skulle være en belasting for vappe
Ang. hvorfor hundene ikke sover sammen... De er ikke hinandens bedste vener (endnu?), Zico er 13 år gammel, madvogtende og har brug for sit eget sted, hvor han kan gå hen og hvor Saga ikke kommer. Men de kan se hinanden, hilse på hinanden gennem lågen, og nogle gange vælger Zico at lægge sig og sove op ad lågen, andre gange er det tydeligt, at han vil være alene og går ind i det bagerste rum.
jul 2010
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 10 Svar: 99
apr 2007
Følger: 37 Følgere: 43 Hunde: 4 Emner: 150 Svar: 9.052
og så ellers held og lykke med den bette...
men min logik siger mig, at efter de første måske 3 nætter, lyder en babyalarm ikke som en helt dårlig ide.....
og mon dog, der kommer problemer, når den bette jo kan se (og mærke) den store?
jul 2005
Følger: 22 Følgere: 16 Hunde: 2 Emner: 116 Svar: 1.110
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1466 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 30 Svar: 30.013
Men jeg syntes det lyder fornuftigt den måde du gør det på
Held og lykke med dem begge
sep 2010
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 8 Svar: 226
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 242 Svar: 15.319
Ville også prøve med babyalarm ...
Vil lige sige jeg synes det er virkelig dejligt at høre at I har arrangeret det sådan at I har tid til at sørge for at jeres nye vov får en god start i jeres hjem :o)
Både hvad angår renlighed, at sove sammen med den gamle vov og alenehjemmetræning etc.
Der er alt for mange der tror det hele kan gøres over en weekend og de står med en utryg hvalp som ofte får adfærdsproblemer de første år ...
Sove alene - jeres erfaringer