1.354 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 32 Svar

HD ? HD ?

ehm jeg ved man skal kigge efter HD status, men så er jeg lost.. der er Hd A og B osv, men hvad betyder det? og ja læste noget med 120 % osv, men det siger mig nada..

altså : er fx HD A godt eller skidt?
hvad med Hd B ? værre eller bedre end A?

skær det helt ud i pap for mig, mange tak smiley

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Elektriker 1.000 kr.
  • Græsslåning 1.126 kr.
  • Radiatorer på losseplads 1.500 kr.
  • Vandrør og afløb 730 kr.
  • Hjælp til nedrivning af skorsten 205 kr.
  • Flytning af strømstik 1.890 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  HD ?
  • #1   11. dec 2011 HD A er bedste status.. = HD fri
    HD B er fri / let HD

Herefter følger C-D-E

• #2   11. dec 2011 A hofter betyder at den er fri for hd. B hofter betyder at den har en anmærkningen men må stadig bruges i avlen. C hofter er hd men bruges stadig i avlen, men det skal man helst holde sig fra.

• #3   11. dec 2011 De 120 er nok indeks..
    100 er vist gennemsnittet for racen, så 120 er bedre end gennemsnittet

• #4   11. dec 2011 •A: Gode hofter, ingen anomalier
    •B: Ikke helt korrekt struktur, men ikke udtalt dysplasi
    •C: Den mildeste form for dysplasi
    •D: Moderat affekteret hofter
    •E: Svært affekteret hofter

Vil tro det du har læst som 120 har haft noget med index at gøre, som udregnes ud fra de hunde i linjerne der er fotograferet..

• #5   11. dec 2011 tak for hjælpen smiley

Hvorfor bruger man dem med C i avl, hvis det ikke er så godt? det sys jeg da lyder lidt ulogisk?

så er indexet undet 100 er det mindre godt og over 100 så er det godt?

• #6   11. dec 2011 HD er 70 % Miljø/Foder og 30% arvebetinget, så desværre er det ikke bare så sort og hvidt at udelukker du c så er alt godt.. Mange andre ting spiller ind, bla. det der ligger bag hundene...

• #7   11. dec 2011 så ved C hofter, der vil de kunne have smerter og halte eller er det først fra D sådan ca ? smiley

• #8   11. dec 2011 Vil sige at c hofter er hd og kan gives vider til hvalpene. Så det ville jeg aldrig købe en hund efter eller avle på en hund som har det.

• #9   11. dec 2011 kan HD komme pga foder???
    ej det vidste jeg slet ikke, troede kun det var arveligt... det var da en rimelig vigtig info smiley

• #10   11. dec 2011 hørte her på det kursus jeg var på at man ikke kan sige at hunde med c hofter giver c hofter det har de fundet ud af over på dkk men vil ik selv bruge en c hofte .lad os nu se om hvores pronoser bliver bedrer nu efter januvar da det er andre der overtager det med at se hvor slem elller gode hvores hunde hofter er .

• #11   11. dec 2011 Tjahh, vi har en A hund der er parret med en A hund og index over godt over anbefalede, afkom er kommet ud med C og D..

Vi har en C hund parret med en A hund, med index l ved det anbefalede.. Afkom er kommet ud med A og B1 (B1 er tysk bedømmelse for tættere på A end på C)

Så igen tingene er bare ikke så sort/hvid, så ville det jo være hjertens nem, og vi ville hurtig få bugt med HD :o))

• #12   11. dec 2011 Nogle hunde reagerer på c hofter andre ser man først reaktion ved D hofter. Det har også noget at sige hvordan hundens muskulatur er.
    Jeg ville personligt også kun holde mig til a og b hofter men hos nogle racer er der så få med a og b pga belastningen pga vægt så man engang imellem er nødt til at bruge en c hofte. Dem parrer man dog ikke med andet end a - ellers er det i mine øjne uforsvarligt.
    Et lavt index dvs det med 120-100 eller der omkring. ville jeg også holde mig fra. Alt under 100 er under gennemsnittet for racen og er i mine øjne rigtig skidt.

• #13   11. dec 2011 Vicky, om hunden har C eller A hofter siger meget lidt om, hvorvidt det gives videre til hvalpe...
    Faktisk kender man ikke arvegangen for HD.

Der er ikke noget automatik i det, man man ved ihvertfald at et højt index med en stor sikkerhedsprocent giver mindre afkom med HD. Men to A-hofter kan godt give en hvalp E-hofter.

• #14   11. dec 2011 Lobar

Igen kommer det jo også an på hvad der ligger bag, ligger der nu kun D hofter bag, så ville jeg ikke gå efter den... Så man skal altså gøre lidt fodarbejde og ikke bare sætte sin lid til to bogstaver:o)

• #15   11. dec 2011 så man kan i princippet ikke regne med resultatet ?

jeg vil da helst have a hofter, men tror godt jeg ku tage en med B..

Hvornår tester man hvalpene for det?

• #16   11. dec 2011 Ch - tror bare det er et princip at jeg holder mig fra alt andet en a hofter 0 i albuer. Så næste gang jeg skal have hund skal der studeres lidt mere.

• #17   11. dec 2011 Man kan først teste hvalpene med et sikkert resultat når de er udvokset...

Så man vælger ikke hvilken status ens hvalp skal have, men man tjekker det afkom som forældrene har lavet i forvejen. Om de forbedrer eller forværrer egen statistik, og om der generelt er ordentlige hofter i kuldene.

• #18   11. dec 2011 så man skal ik kun kigge efter forældrenes bogstaver men indextallene? og jo højere jo bedre...

• #19   11. dec 2011 Vicky, det er en god ide, for det siger meget lidt om risikoen for HD hos hvalpe, at forældrene har HD-A.

Man bliver nødt til at trække den nogle led længere ud for at få en fornemmelse.

• #20   11. dec 2011 Jo, det kan du, det er en sund hund, og hunden resultat er reelt nok men man skal stadig kikke hvad der ligger i, for det kan jo springe over i led...

Personligt fotografer vi ikke før 15 mdr +
    en vokseværk kan forveksles med HD, derfor vil jeg ikke gøre det ved for unge hunde (personlig erfaring hvor hund nær havde fået fjernet hofteskåle, grundet udsagn om slem HD) Viste sig at være slem vokseværk, og hunden fik senere bedømmeslen A A

• #21   11. dec 2011 Lobar, det er rigtigt - dog er der forskel fra land til land. Kigger man på Index i Tyskland skal tallet være så lavt som muligt og under 100.

• #22   11. dec 2011 arh, hvor kan man se status på forældrenes kuld?

Det havde jeg heller ik lige tænkt over at man kan se det på den måde... smart smart hehe sikke klog jeg bliver smiley

• #23   11. dec 2011 Det gør man på Hundeweb. Et værktøj, der er fuldstændig uundværligt, når man skal købe hvalp.

• #24   11. dec 2011 Okay, det vil jeg lige se på da smiley

Har haft blandingshund før, men der er 2 racer der tiltaler mig meget, og har næsten besluttet mig, men ingen hastværk, der går lige et par år endnu før vi skal ha en

• #25   11. dec 2011 Jamen så er det netop på høje tid at begynde at kigge. Hvilke racer er du på lur efter?

• #26   11. dec 2011 Dsg eller den Islandske fårehund..

Har Dsg i familien i mange år og er helt skudt i dem, de er så udtryksfulde og så glade, villige til at lære og opmærksomme...minusset er måske jagt instinktet... der er ik så meget men lidt er der jo..

og den Islandske passer så godt med dens sind og være møde og har været på et aftalt møde, hvor jeg mødte 3 voksne hunde og snakkede om alt om hundene.. minusset her er måske deres evt gøen eller at være alene hjemme

• #27   11. dec 2011 Ja HD er sgu drilsk.. Kig ikke blot på forældrenes status men længere ud i stamtavle og sørge for god opvækst og korrekt fodring.. Så kan man ikke gøre mere..

Har selv haft AB-kuld, hvor linjerne 4 generationer tilbage kun havde A-hofter, nogle B-hofter og én enkelt c-hofte, hvor der er kommet et par enkelte dårlige hofter ud af og en enkelt e-hofte.. Desværre blev størstedelen af afkommet ikke fotograferet, så kender kun status på 3 ud af 12. Folk tjekker det som regel kun, hvis hunden viser tegn på problemer..

Som et led i ens opdræt mener jeg derfor (og vil også selv gøre det, hvis jeg nogensinde skal opdrætte igen), at man bør forpligte køber til at fotografere hunden ved 2-års-alderen, hvor opdrætter betaler..MEn det er en anden diskussion smiley

• #28   11. dec 2011 Lobar: jeg han en dsg tæve der forhåbenligt ska ha hvalpe til februar, du er velkommen til at komme og kigge dem. Ingen købe tvang. Har også andre jeg kan henvise til, hvis det er det.
    Den anden tæve jeg har, ska hvis hun bliver avlsgodkendt ha hvalpe i 2013... DSG'en har specielle avlsgodkendelses arrangementer, de ska på. Og bliver her bedømt af 2 dommere, som går igennem hunden fra snude til halespids. Det ka ta op til 20 min pr hund.

Skriv til mig, så ka vi få en snak om det.

• #29   11. dec 2011 ja så tager det da pludselig noget tid at finde en sund hund smiley

ehm SKAL man være medlem af dkk før man kan homme ind og se hundedatabasen?? sys jeg der står, kan oprette mig som bruger, men sys ik lige jeg vil betale 400 kr for det lige nu

• #30   11. dec 2011 Ja det ska man, altså være medlem.

• #31   11. dec 2011 Hvis der er nogle hunde du gerne vil ha undersøgt, ska jeg da nok hjælpe dig...

• #32   11. dec 2011 hmm okay... vil lige studere racerne lidt mere inden jeg kaster mig helt ud i det smiley

vil gerne lige har styr på hvilken hund det skal være, selvom jeg er ret sikker på det blir en islandsk..

Kommentér på:
HD ?

Annonce