Hund og uni? Hund og ungdom i det hele taget? Hund og uni? Hund og ungdom i det hele taget?
Jeg går med tanker om at få en borzoi hvalp snarligt, ja jeg har faktisk kontakt til en avler, som får hvalpe om 2 uger :). Om et par måneder flytter jeg hen på en gård, i et kollektiv, og skal bo der i 2-3 år mens jeg tager min studentereksamen færdig. Dvs. at jeg kan tilbyde hunden et vidunderligt liv på en stor gård med en stor have, lige ved stranden og lige ved skoven - hvor jeg vil bruge aaaal min fritid (der bliver ret meget, tager hf på enkeltfag om aftenen og kommer til at gå hjemme og dyrke have og gå ture og træne hund i løbet af dagen) på hund. Jeg løber og hund skal selvfølgelig med på de lange ture når den bliver voksen. Den kommer aldrig til at være alene, da det er et kollektiv fyldt med mennesker at nusse med og andre dyreglade personer. Og så skal den selvfølgelig med til lure coursing så ofte som overhovedet muligt kort sagt, føler at jeg absolut kan tilbyde en hund en tilværelse som blommen i et æg
"Problemet" et bare at når der så er gået 3 år, så skal jeg nok flytte, hvis jeg fx vil læse på uni, hvilket jeg godt kunne forestille mig. Hvordan er jeres erfaringer med at have en hund, og gå på uni, hvor der skal læses, og er tusind sociale arrangementer? Må man sige nej til meget? Nyder man at have hund, og kan man tilbyde den et godt liv i/nær byen?
Og hvad hvis jeg vil rejse, på højskole eller lignende? Er det synd at få sin hund passet i længere tid? (naturligvis hos et hjem med masser af kærlighed og andre hunde)
Det er sådan nogle spørgsmål jeg har nu.... for hvis jeg får en hund, så kommer den til at have det godt, hele sit liv! Men ville hade at stå i en situation hvor det "enten er mig eller hunden", hvis I forstår.... så vil gerne lige høre hvad I har af erfaringer, inden jeg sidder hos ønskehvalpene, og hjertet smelter, og jeg fuldstændig glemmer at tænke langsigtet og fornuftigt
hilsen Røsle
aug 2012
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 109
På uni er der en del mere "hjemme (læs: læse hjemme) tid" end på en ungdomsuddannelse.
Man skal tænke meget på økonomien. Hund (og dyr i det hele taget) på SU kræver noget forarbejde og planlægning (fx. penge til dyrlæge, mad, legetøj, forsikring osv hver måned sat til side)
Jeg tror det ville være rarere for dig måske at vente til du er kommet godt igang med din videregående uddannelse, og har fundet et sted at bo som man må have dyr i og så se hvordan du helst vil leve dit studie liv
Det er svært at finde steder, hvor man må have dyr, og på den her måde har du tiden til det, uden at stå med en hund og håret i postkassen og ikke have et sted at bo.
mar 2009
Følger: 1 Hunde: 2 Emner: 9 Svar: 430
Et vigtigt aspekt jeg altid tænker ved uddannelse og dyr, er økonomien. Hvad har man af indtægter året rundt, og hvad har man af udgifter (uden hund)?
Jeg bruger en del penge på mine hunde (pt 3), foder, forsikringer, dyrlænge, hundetræning, tilbehør (halsbånd, sele, line, tæpper, bolde mm), godbidder, tøj til mig (vintertræningstøj, regnvejr), benzin/diesel vedr træning/ gåture og sikkert mere.
synes det er godt at du først tænker dig om og så (måske) anskaffer hunden
jul 2004
Følger: 20 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 94 Svar: 1.811
aug 2012
Ens liv kan ændre sig drastisk, og man kan ikke forudse det hele, men man gør det langt nemmere for en selv ved at gøre sit forarbejde godt
Ikke at du ikke kan det! Men det er meget at overveje
Vi (mig og min kæreste på hhv 21 og 24) har været sammen i 7 år, boet sammen i 2 år og har en stabil studerende hverdag, og vi har nok i vores ene kat i et år eller to endnu
maj 2012
Følger: 9 Følgere: 13 Hunde: 1 Emner: 86 Svar: 1.006
Mht. til sted at bo med hund, så regner jeg med at købe en andelslejlighed alligevel til den tid. Ikke dermed ment at det så vil blive skide let, men så er der i det mindste noget mere at vælge imellem
Men ja, I har helt ret i, at der er meget at overveje. Er ikke helt sikker
bliv endelig ved med at skrive flere nice svar!
aug 2012
Synes det lyder meget fornuftigt at træde et skridt tilbage og se det med objektivitet inden nogen beslutninger træffes
okt 2007
Følger: 14 Følgere: 14 Hunde: 2 Emner: 42 Svar: 536
okt 2007
Følger: 14 Følgere: 14 Hunde: 2 Emner: 42 Svar: 536
maj 2012
Følger: 9 Følgere: 13 Hunde: 1 Emner: 86 Svar: 1.006
derudover, ja så er jeg selv meget socialt anlagt, og kommer nok aldrig til at bo helt alene - højst med room mates, men foretrækker bofællesskaber, hvor der jo er en større chance for at der vil være nogen, når jeg er væk. Har intet imod at bo et stykke vej udenfor universitetsbyen
Borzoierne er udprægede flokdyr, så så længe der er liv omkring den det meste af tiden, vil den trives. Det er jo klart en fordel i forhold til de racer der knytter sig utrolig meget til MOR
desuden brænder de, som andre mynder, hurtigt sin energi af når den er ude og løber stærkt - og sover indendørs
Men er det ikke meget hvad man gør det til? Man kan jo fx inkludere hunden i sit sociale liv og tage den med på picnic, gåture med veninder og whatever. Og omvendt, tage sit sociale liv med hjem og fx arrangere læsegrupper og "caféhygge" hjemme hos en selv?
Det er vel meget en mentalitet man kan få, det handler om?
det kan godt være det lyder som om jeg "letiliserer" det hele. Men jeg har tænkt meget over det det sidste stykke tid, og min erfaring med mange ting er, at det er, hvad man gør det til. Dermed ikke sagt at hvis jeg tænker "det er pisse let at have hund og gå på uni" så bliver det det automatisk xD. Men med lidt ud-af-boksen tænkning og en large indstilling og en fornuftig blid hund, tror jeg, det kan lade sig gøre?
Hund og uni? Hund og ungdom i det hele taget?