3.383 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 9 Svar

Hund og uni? Hund og ungdom i det hele taget? Hund og uni? Hund og ungdom i det hele taget?

Jeg går med tanker om at få en borzoi hvalp snarligt, ja jeg har faktisk kontakt til en avler, som får hvalpe om 2 uger :). Om et par måneder flytter jeg hen på en gård, i et kollektiv, og skal bo der i 2-3 år mens jeg tager min studentereksamen færdig. Dvs. at jeg kan tilbyde hunden et vidunderligt liv på en stor gård med en stor have, lige ved stranden og lige ved skoven - hvor jeg vil bruge aaaal min fritid (der bliver ret meget, tager hf på enkeltfag om aftenen og kommer til at gå hjemme og dyrke have og gå ture og træne hund i løbet af dagen) på hund. Jeg løber og hund skal selvfølgelig med på de lange ture når den bliver voksen. Den kommer aldrig til at være alene, da det er et kollektiv fyldt med mennesker at nusse med og andre dyreglade personer. Og så skal den selvfølgelig med til lure coursing så ofte som overhovedet muligt smiley kort sagt, føler at jeg absolut kan tilbyde en hund en tilværelse som blommen i et æg smiley

"Problemet" et bare at når der så er gået 3 år, så skal jeg nok flytte, hvis jeg fx vil læse på uni, hvilket jeg godt kunne forestille mig. Hvordan er jeres erfaringer med at have en hund, og gå på uni, hvor der skal læses, og er tusind sociale arrangementer? Må man sige nej til meget? Nyder man at have hund, og kan man tilbyde den et godt liv i/nær byen?

Og hvad hvis jeg vil rejse, på højskole eller lignende? Er det synd at få sin hund passet i længere tid? (naturligvis hos et hjem med masser af kærlighed og andre hunde)

Det er sådan nogle spørgsmål jeg har nu.... for hvis jeg får en hund, så kommer den til at have det godt, hele sit liv! Men ville hade at stå i en situation hvor det "enten er mig eller hunden", hvis I forstår.... så vil gerne lige høre hvad I har af erfaringer, inden jeg sidder hos ønskehvalpene, og hjertet smelter, og jeg fuldstændig glemmer at tænke langsigtet og fornuftigt smiley

hilsen Røsle

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afmontering og rens af ventilationskanal, vådrum. Lejlighed øverst. 390 kr.
  • Montering af væghængt skænk 700 kr.
  • Ophægning af maleri i beton væg 1.000 kr.
  • Tilstoppet afløb i bad. 500 kr.
  • Shower sink water trap 1.000 kr.
  • Put a large tv up on a wall mount 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hund og uni? Hund og ungdom i det hele taget?
  • #2   8. aug 2012 Nu har vi ikke lige en hund (men en kat), men bor ude og studerer på uni, og for os fungerer, det at have ansvaret for et dyr fint. Men vi er også typerne, der hellere vil have dyr i hverdagen end at tage på 2 ferier om året fx.
    På uni er der en del mere "hjemme (læs: læse hjemme) tid" end på en ungdomsuddannelse.
    Man skal tænke meget på økonomien. Hund (og dyr i det hele taget) på SU kræver noget forarbejde og planlægning (fx. penge til dyrlæge, mad, legetøj, forsikring osv hver måned sat til side)

Jeg tror det ville være rarere for dig måske at vente til du er kommet godt igang med din videregående uddannelse, og har fundet et sted at bo som man må have dyr i og så se hvordan du helst vil leve dit studie liv smiley
    Det er svært at finde steder, hvor man må have dyr, og på den her måde har du tiden til det, uden at stå med en hund og håret i postkassen og ikke have et sted at bo.

• #4   9. aug 2012 Da jeg læste på uni, havde jeg to hunde og det gik fint. Havde faktisk mere tid til dem end nu, hvor jeg arbejder fuldtid. Men for mig var det også vigtigt at have nogle personer, der ville passe hunden, hvis det skulle være.
    Et vigtigt aspekt jeg altid tænker ved uddannelse og dyr, er økonomien. Hvad har man af indtægter året rundt, og hvad har man af udgifter (uden hund)?
    Jeg bruger en del penge på mine hunde (pt 3), foder, forsikringer, dyrlænge, hundetræning, tilbehør (halsbånd, sele, line, tæpper, bolde mm), godbidder, tøj til mig (vintertræningstøj, regnvejr), benzin/diesel vedr træning/ gåture og sikkert mere.

synes det er godt at du først tænker dig om og så (måske) anskaffer hunden smiley

• #7   9. aug 2012 Jeg tror jeg ville overveje det lidt mere for hvad nu hvis det er helt umuligt at få en lejlighed hvor du må have hund efter de 3 år? Og racen er jo ikke en lille hund, jeg ville vente for ikke at gå glip af meget eller ende op med at føle at hunden bliver understimuleret.

• #8   9. aug 2012 Eller i værste fald.. at hunden bliver en kastebold mellem nye ejere smiley
    Ens liv kan ændre sig drastisk, og man kan ikke forudse det hele, men man gør det langt nemmere for en selv ved at gøre sit forarbejde godt smiley og det er fx at sikre et hundevenligt sted at bo, at man har en stabil økonomi osv.

Ikke at du ikke kan det! Men det er meget at overveje smiley
    Vi (mig og min kæreste på hhv 21 og 24) har været sammen i 7 år, boet sammen i 2 år og har en stabil studerende hverdag, og vi har nok i vores ene kat i et år eller to endnu smiley For det er en stor ting at påtage sig et ansvar for smiley

• #9   9. aug 2012 TUSIND tak alle sammen! smiley :)

Mht. til sted at bo med hund, så regner jeg med at købe en andelslejlighed alligevel til den tid. Ikke dermed ment at det så vil blive skide let, men så er der i det mindste noget mere at vælge imellem smiley

Men ja, I har helt ret i, at der er meget at overveje. Er ikke helt sikker smiley tror lige jeg ser tiden og min nye hverdag an. Er nu ellers bare virkelig tændt på at have en hund smiley

bliv endelig ved med at skrive flere nice svar! smiley

• #10   9. aug 2012 ALL good things come to those who wait.. smiley

Synes det lyder meget fornuftigt at træde et skridt tilbage og se det med objektivitet inden nogen beslutninger træffes smiley Det er jo dit valg, men husk det er også dig der skal leve med det.

• #13   9. aug 2012 Tænker også det bliver svært for hunden hvis den går fra en tilværelse med mennesker omkring den 24/7 på en gård med masser af plads til at løbe og så først om 2-3 År skal begynde at bo i en lille lejlighed i en storby hvor den er noget mere selv hjemme.

• #14   9. aug 2012 Men jeg nyder ogsåmlivet på uni med hund. Dog er jeg glad for et bo med min kæreste så jeg med god samvittighed kan have et arbejde efter skole tage ud og hygge med veninder osv.

• #15   13. aug 2012 Jeg tænker at i løbet af de år på gården hvor jeg vil have rigtig meget tid til hunden, der kan jeg jo træne hvad som helst - også alenetræning. Har bestemt ikke tænkt mig at forsømme de ting, lejlighedshunde lærer, selvom den ikke til at starte med er en lejlighedshund smiley
    derudover, ja så er jeg selv meget socialt anlagt, og kommer nok aldrig til at bo helt alene - højst med room mates, men foretrækker bofællesskaber, hvor der jo er en større chance for at der vil være nogen, når jeg er væk. Har intet imod at bo et stykke vej udenfor universitetsbyen smiley
    Borzoierne er udprægede flokdyr, så så længe der er liv omkring den det meste af tiden, vil den trives. Det er jo klart en fordel i forhold til de racer der knytter sig utrolig meget til MOR smiley så jeg tror faktisk godt, at jeg med forholdsvis god samvittighed ville kunne tage væk ½ år på rejse eller højskole, fx hvis den kunne blive boende på den gård, hvor den vil blive opfostret, med den vante flok omkring sig. Eller hvad synes I?
    desuden brænder de, som andre mynder, hurtigt sin energi af når den er ude og løber stærkt - og sover indendørs smiley zzzzzZzzz Mynder er generelt anbefalede som lejlighedshunde af den grund - de behøver faktisk ikke så meget plads inde, når de bliver aktiveret og kan fræse udenfor hver dag, for inde, ja der sover de smiley

Men er det ikke meget hvad man gør det til? Man kan jo fx inkludere hunden i sit sociale liv og tage den med på picnic, gåture med veninder og whatever. Og omvendt, tage sit sociale liv med hjem og fx arrangere læsegrupper og "caféhygge" hjemme hos en selv? smiley Få udendørs jobs hvor man kan have hunden med, og generelt vænne sig selv at omverdenen til at jamen hvis man selv bliver inviteret, ja så følger der en livskammerathund med smiley
    Det er vel meget en mentalitet man kan få, det handler om? smiley
    det kan godt være det lyder som om jeg "letiliserer" det hele. Men jeg har tænkt meget over det det sidste stykke tid, og min erfaring med mange ting er, at det er, hvad man gør det til. Dermed ikke sagt at hvis jeg tænker "det er pisse let at have hund og gå på uni" så bliver det det automatisk xD. Men med lidt ud-af-boksen tænkning og en large indstilling og en fornuftig blid hund, tror jeg, det kan lade sig gøre? smiley

Kommentér på:
Hund og uni? Hund og ungdom i det hele taget?

Annonce