1.604 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 17 Svar

Chihuahua, manglende testikler. Chihuahua, manglende testikler.

Hej kære brugere.

Jeg tænkte at i måske var nogle der vidste noget om det her.
Jeg har købt mig en chihuahua. En dejlig hanhund på ca. 3 måneder.

Dog er hans testikler ikke faldet ned, så egentligt har han slet ikke nogle.
Jeg fik af vide af min dyrlæge, at hvis ikke de snart fald ned, skulle han på operationsbordet, for at formindske chancen for testikelkræft. Gætter på at operationen er en form for kasteration.

De gamle ejere har dog snakket med deres dyrlæge, som tjekkede Baloo og som gav ham vaccination, chip osv. Deres dyrlæge siger at hun aldrig har hørt at det skal opereres, og hun har aldrig oplevet det før.
Min plan er dog at ringe rundt til samtlige dyrlæger, og hører hvad de siger til det, og hvad de mener omkring det. Deriblandt Ansager dyrehospital.

Men jeg tænkte at der måske sad nogle kloge hoveder herinde, som muligvis kunne hjælpe mig lidt på vej? Måske har oplevet det samme? Jeg takker i hvert fald mange gange på forhånd for jeres hjælp smiley

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Reperation af vaskemaskine 1.500 kr.
  • Sæt TV op med stativ og 3 rammer på væggen 500 kr.
  • Lægge sten i indkørsel 4 kvm 800 kr.
  • Diverse ophængninger 4.500 kr.
  • hæk klipning 1.950 kr.
  • Stoppet håndvask i badeværelset 1.400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Chihuahua, manglende testikler.
  • #1   27. feb 2013 Ved der har været mange emner om det her inde, prøv at søg efter dem smiley

• #2   27. feb 2013 Har opdrætters dyrlæge aldrig hørt om kryptochide hanhunde eller har hun aldrig hørt at det kan øge risikoen for testikelkræft? Begge dele ville lyde meget bizart i mine øre...altså at en dyrlæge ikke kender til enten det ene eller andet (eller begge ting).

• #3   27. feb 2013 En dyrlæge som aldrig har hørt om en kryptorkid hanhund? Den tror jeg ikke på!

Når det så er sagt, så er der en del meninger om hvorvidt operation er nødvendigt eller bør undgåes. Jeg ville nok bede min dyrlæge undersøge de nyeste studier eller selv gøre det, og træffe en beslutning ud fra det.

Man plejer at give hannerne til de er fyldt 8 måneder minimum før man oppererer. De kan nå at falde ned sent - det sker... Sjældent men nogen gange.

Hvis stenene ikke er faldet ned som 8 måneders har du ret til 1/3 del af købsprisen retur - med mindre du har skrevet under på noget som fratager dig reklamationsretten på det område.

Han må ikke indgå i avl!

• #4   27. feb 2013 Tak for jeres svar.

Dyrlægen i Skjern havde aldrig hørt om at en operation skulle være nødvendig, undskyld jeg beskrev det lidt utydeligt smiley

Ginne - sjovt nok nævnte min dyrlæge intet om de 8 måneder.
    Hvor står der at jeg har ret til at få 1/3 del af købsprisen tilbage? Har du mulighed for evt at finde det til mig?

Han skal ikke indgå i avl, det kunne jeg næsten gætte mig til at han ikke måtte smiley

• #5   27. feb 2013 For lige at understrege det - så er det er begge der ikke er faldet ned, og de er ikke til at mærke.

• #6   27. feb 2013 Det er alm. kutume at man takserer kryptokisme til 1/3 af prisen. Med mindre du er blevet gjort bekendt med fejlen ved køb eller har fraskrevet dig reklamationsret.

• #8   27. feb 2013 Det kan da næsten ikke passe at din dyrlæge ikke har hørt at det opereres (eller faktisk er det jo bare en kasteration omend nogengange en lidt mere kompliceret en af slagsen) -det har været standard praksis i mange år at kryptorchide hanner kastreres for at undgå testikelkræft.

Nye studier har dog vist at risikoen for testikelkræft hos kryptorchide hanner slet ikke er så voldsomt forøget som man tidligere antog, så derfor er der mange der ikke længere kastrerer medmindre self der er andre årsager til at gøre det

• #9   27. feb 2013 Han skal nok opereres hvis de ikke falder ned, i nogle tilfælde kan det blive meget smertefuldt hvis den ikk bliver opereret(-:

• #10   28. feb 2013 Har godt nok aldrig hørt om kastration af kryptorchide hanner på baggrund af smerter.
    Skal ikke kunne sige om det forekommer, men i så fald kan det ikke være ret ofte.

• #11   28. feb 2013 jeg har kun læst og hørt at det giver en lidt større risiko for kræft. dog kan jeg læse lidt forskelligt om hvor stor chancen er. for nogle er chancerne meget små, og andre er chancerne dobbelt så store.. det er svært hvad man skal forholde sig til. men det bedste svar kommer vel fra de forskellige dyrlæger.. smiley

• #13   28. feb 2013 Det er ikke livsnødvendigt at kastrere en kryptorkid hanhund, men jeg ville gøre det for at fjerne risikoen for ups-parring og testikelkræft helt.

Ifølge DKK har man ret til at få 1/3 af købsprisen retur, hvis hunden efter 8 mdr er kryptorkid, idet at det er en alvorlig fejl ved hunden.

Kryptorkisme/sent nedfald er arveligt, og man skal derfor ikke avle på hunde der har en af delene.

• #14   28. feb 2013 Hunden har ikke stamtavle i følge dens galleri. Så ts er ikke berettiget til penge retur.

• #15   28. feb 2013 Stambog eller ej kryptorisme er en mangel som må berettige til et nedslag i prisen eller at opdrætter betaler evnt. Operation med mindre køber er blevet gjort bekendt med fejlen ved købet og har aksepteret det.

• #16   28. feb 2013 Bodil - ikke hvis den er købt privat, ligesom at man ikke har returret. Jeg har i hvert fald altid fået afvide at man ikke har de rettigheder når det er uden tavle.

Jeg har os haft en krypto hund og han blev ikke opereret for det.

• #17   28. feb 2013 Eddies ene sten faldt ikke ned, jeg blev rådet af dyrlæge til at få ham kastereret, hvilket jeg nu fortryder at jeg gjorde.. Det var en dyr omgang, da det er et mere kompliceret indgreb end en alm. kasteration og helt sikkert ikke sjovt for hunden. Eddie blev skåret op tre steder fordi stenen sad længere nede end de forventede. Jeg mener bestemt ikke at sådan et indgreb er de 2500 værd, som jeg måtte af med..

• #18   28. feb 2013 Jeg har haft Baloo med hos en anden dyrlæge i dag. Dog af anden årsag (forstuvet forben)

Hun anbefalede mig ikke at få det lavet. Noget helt andet er, at hun sagtens kunne mærke hans sten i pungen, så jeg skal ikke længere bekymre mig om det. Tak for jeres svar alle sammen smiley

• #19   28. feb 2013 Anya -returret har man aldrig, medmindre sælger vælger at give denne service eller varen er købt over nettet.

Og medmindre sælger specifikt har skrevet nogen undtagelser i kontrakren, så gælder købeloven altså osse for private

Kommentér på:
Chihuahua, manglende testikler.

Annonce