1.070 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 36 Svar

Per F
Per F
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 38

Rå-fodring - Er det godt? Rå-fodring - Er det godt?

Efter vi blev nødt til at aflive vores Pyreneer, har vores anden hund nægtet at spise sit tørfoder af mærket Olivers. Så vi har en mistanke om, at han udelukkende har spist det, for at den anden ikke skulle "tage" det fra ham. Så nu skal vi skifte mærke, og jeg har altid gået og kigget lidt på det der rå-fodring, men jeg forstår det sgu ikke helt.
Er der nogen som har erfaringer med det og er det godt? Hvis ja, hvordan foregår det så? Og hvordan ser priserne ud kontra det vi bruger nu? Vi giver ca. 450,- for 13.5kg.

Håber det giver mening smiley

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Reperation af vaskemaskine 1.500 kr.
  • Sæt TV op med stativ og 3 rammer på væggen 500 kr.
  • Lægge sten i indkørsel 4 kvm 800 kr.
  • Diverse ophængninger 4.500 kr.
  • hæk klipning 1.950 kr.
  • Stoppet håndvask i badeværelset 1.400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Rå-fodring - Er det godt?
  • #1   14. apr 2013 Råfodring er råt kød, ben hunden kan spise (ribben, ryg, hals) - og hvis man synes, grøntsager smiley

Når hunden råfodres, så giver man en voksen hund ca 2-3% af dens ønskede kropsvægt - så om det er billigt eller dyrt, kommer helt an på hvor stor hunden er smiley

Kød og ben kan købes i supermarkeder (tilbudsjagt), ved slagtere (mange har affaldsprodukter man kan købe billigt) og ved forhandlere.
    - Forhandlere sælger (alt efter hvilken) både grove stykker og hakket helt i smadder med ben og det hele. Nogle steder er det en "fars" med tilsatte pulvere, vil tro det er vitaminer..

Svært er det ikke, man skal bare fodre varieret, og prøve at ramme "et helt byttedyr" nogenlunde smiley

Altså mest kødfulde ben (som nævnt, hals, ribben osv - ben hunden kan spise det hele af), kød og sidst indmad i mindre doser - nøjagtigt som et helt, levende dyr er sammensat af smiley

• #2   14. apr 2013 I min verden er det det eneste rigtige. Vi fodre 4 stk (2 schæfere, en schæfer/dobermix og en springer spaniel) med 60 kg om mdr. Det koster os et sted mellem 600 - 1000 kr om mdr. dvs. det dyreste vi når er ca.16,50 pr. kg (1000/60=16,6 kr x 13 kg.). som er omkring 225 kr for 13 kg.

Jeg har råfodret i snart 10 år og går aldrig tilbage til fuld tørfodring. Jeg er ikke en af de religiøse når det kommer til det og har med årene fundet den rette balance. Mine hunde er konkurrence/arbejdshunde (i vagtbranchen) og skal yde 100%. Jeg har desuden en snart 14 årig blanding som i skrivende stund jager en 2 årig schæfer rundt i haven. Den 2 årige er vokset op på råt og begge de hunde der er vokset op på råt har begge A/0.

• #3   14. apr 2013 Forskellen på råfodring og BARF er at BARF er et forretningskoncept..

• #4   14. apr 2013 Jeg har lige et tillægsspørgsmål hvis det er OK. Jeg er nemlig selv på vej over til råfodring. Kallun. Hører det ind under kategorien "indmad" eller "fedt" eller er det en kategori for sig selv. Jeg har nemlig set denne formel et par steder på HG nu
    25% spiselige ben
    25% fedt
    10% indmad
    40% kød
    Så hvor er kallunet? Er det slet ikke så vigtigt eller hvad?

• #5   14. apr 2013 Margit: her tæller det for indmad.

• #6   14. apr 2013 Det var også mit umiddelbare gæt at det måtte gøre til i den kategori. Takker smiley

• #7   14. apr 2013 men vi giver det aldrig alene da der nærringsmæssigt ikke er meget at hente..

• Per F
    Per F Tilmeldt:
    apr 2013

#8   14. apr 2013 Vores hund er en blanding af Labrador, Broholmer og Berner Sennen. Dog er det Labradoren som skinner mest igennem, som I kan se på billedet. Og det er den sorte af dem smiley

Han er pt. Overvægtig, men vi er gået i skarp træning. Det I har skrevet omkring råfodring, gør bare at jeg har endnu mere lyst til at begynde at give vores hund det. Men det lyder bare utrolig kompliceret i mine ører, og jeg er rigtig nervøs for at skade vores hund eller fejlernære ham. Er det kompliceret og bør man benytte sig af f.eks. BARF eller dem her: http://vomoghundemat.dk/

profilbillede
  • mb
    mb Tilmeldt:
    jul 2011

Følger: 1 Emner: 14 Svar: 105
    #9   14. apr 2013 Jeg fodrer også med barf og er glad for det:) men tror simpelthen jeg må til at komme på tilbuds Jagt i super markederne oh slagteren i stedet for at købe det i dyre domme. Mener det er 28 pakker a 500g jeg køber for li knap 500kr det er satme dyrt kan jeg regne ud i forhold til hva i andre gør. Det er over 30 kr pr kg. Men tænker lidt jer der køber fra andre steder end i barf forhandlere om i evt ku smide er eks på hvor og hvad i køber ind til en måneds tid?:)

• #10   14. apr 2013 Sarah ok. Så det er en god ide at kombinere det med noget andet fra "menu-kortet" også. Det vil jeg notere mig smiley

• #11   14. apr 2013 mathilde: vi køber f.eks kylling i netto/fakta/lidl/aldi hvor 1,5 kg koster 30 kr. 15 kr på tilbud.

svineben fåes ofte også på tilbud. Sild og kyllinge indmad koster ikke en fis i føtex og spar. osv osv:)

derudover køber jeg ind hos HHhansen i Roskilde.

• #12   14. apr 2013 Margit: nemlig. Altså f.eks fik vores igår : et fladt lammeribben, en gang lamme mix (som er kød og brusk) sammen med en håndfuld lammekallun.

• Per F
    Per F Tilmeldt:
    apr 2013

#13   14. apr 2013 Men hvordan ved I de ting? Har I en facitliste som viser jer at en hund SKAL have så og så mange næringsstoffer i løbet af en dag/uge/måned, for at den har det som kroppen skal bruge?

Det jeg mener er at, jeg kan jo sagtens gå ud og købe noget kylling og lam til hunden. Men det kan den vel ikke få alle ugens 7 dage? Der skal vel noget variation i kosten, eller det er måske ikke nødvendigt?

• mb
    mb Tilmeldt:
    jul 2011

#14   14. apr 2013 Ok tak:) syns faktisk de kan være lidt svær ved at handle ind på den måde. For er ikk sikker på hva man skal ha i fryseren af det hele. Det han får nu er jo en blanding og stiller bare hånden i fryseren og hiver noget op da det er godt blandet:)
    Men go ide at købe kyllingen evt på frost i supermarked smiley

• mb
    mb Tilmeldt:
    jul 2011

#15   14. apr 2013 Ved ikk hvor du er fra men hvis du kommer fra Nordsjælland er der nogle foredrag omkring barf ved jeg:) har overvejet det selv

• #16   14. apr 2013 Enig med Batdog.

Mine hunde får også rester og tørfoder som godbidder på f.eks spor osv. De får også grønt, mælkeprodukter osv,.

• #17   14. apr 2013 Om det er godt afhænger jo i store træk af ens hund, og hvad den trives på.

Vi råfodrer selv, men jeg er slet, slet ikke fanatisk omkring det, og jeg mener at meget tørfoder kan være ligeså godt. Det kræver dog, at man gider bruge lidt tid på at finde noget ordentligt, som hunden trives på, men for os er råt det rigtige.

Vi køber råt fra bl.a. supermarkeder og lidt fra en lokal dyrehandler, der har nogle gode krondyrben, men hovedparten køber vi over nettet via. https://www.das-tierhotel.de

• Per F
    Per F Tilmeldt:
    apr 2013

#18   14. apr 2013 Jeg ville virkelig ønske at jeg forstod det, men min hjerne kan ikke lige fatte det åbenbart.

Batdog siger f.eks. 40% fedt, 25% ben/brusk 25% muskelkød, 10% indmad. Er det dét indhold som der skal være i 1 portion? Og hvordan regner I det ud? Det er jo ikke bare at gå ned i Brugsen og købe et kg. Hakket oksekød og sige værsgo´ hund smiley

• #19   14. apr 2013 Tænk, jeg gik aldrig op i det med %. Jeg gav kød en dag, ben en anden dag, hvis afføringen var blød. Og så varierede jeg ellers bare.

Jeg har råfodret i lidt over 7 år. Men pt er Luna på tørfoder, efter at have fået fjernet 2 rovtænder, der var flækkede.

• #20   14. apr 2013 Og jeg har råfodret min hund, med et dårligt resultat. Han kan ikke så godt lide det, og så fik han en voldsom allergi af det. Så han er på tørfoder igen, men får rester fra min mad og så får han tørrede kalveribben. Og hvad der ellers falder for, men ikke for meget råt, det tåler han ikke

• #21   14. apr 2013 Nå ja, Luna har ikke fået kallun i de sidste par år. Andet end i tørret form smiley

Derudover er Luna nået den alder, hvor der bliver taget blodprøver for at tjekke lever og andre ting. Og alt har set fjong ud smiley

Ih jeg savner det sgi

• #22   14. apr 2013 jeg hænger mig ikke i procent men på en fornemmelse. Nogen dage får de kun indmad andre dage kun kyllingelår osv.
    Men igen har også gjort det i mange år så det er meget en vane. Tænker ikke det store over det.

• #23   14. apr 2013 Per og Margit: her er en gratis netbog om det på dansk. Det jeg har nået at læse af den virker ok.
    Måske det kan hjælpe jer lidt:)

http://www.rawmeatybones.com/translations/danish/intro.html

profilbillede
  • #24   14. apr 2013 Tak for link Sarah. Jeg har godt set den i en anden tråd. Tror jeg lige skal have det printet ud.
    BATDOG. Jeg er helt og aldeles nybegynder inden for råfodring (er jo faktisk ikke startet helt endnu smiley ) Så det er altså ikke for at spille klog. Men er det 40% FEDT og 25% KØD??????? Er det ikke omvendt?

• #25   14. apr 2013 her er fedt det der er på maden eller et tilskud (en håndfuld) før dage de skal yde max. Ikke noget vi måler op på procent.

• Per F
    Per F Tilmeldt:
    apr 2013

#26   14. apr 2013 Jeg ved sgu ikke. Ideen med råfodring var fordi at han ikke havde rørt sin mad, siden i Onsdags, hvor vi fik aflivet vores Pyreneer. Dog fik han her for nogle timer siden, sit tørfoder råt med lidt olie på. Førhen gav vi dem altid fodret med en klat leverpostej. Men det spiste han altså og han spiste hele skålen. Jeg synes dog at han har lidt meget skæl for tiden, og han har altid fældet ufatteligt meget, så jeg tænkte at det kunne være en god idé at prøve noget andet.

• #27   14. apr 2013 Per: hvad er det der gør dig utryg? Sådan helt specifikt?

• Per F
    Per F Tilmeldt:
    apr 2013

#28   14. apr 2013 Sarah > Det er mere om jeg ville kunne gøre det rigtigt. Altså give ham det rigtige mad, så han ikke bliver fejlernæret. Det kan godt være at jeg gør mig mere dum end jeg er, men jeg forstår sgu ikke rigtig alt det folk skriver mht. Fedt udregning osv.

• #29   14. apr 2013 40% fedt. Jeg er LIDT bange for at Charlie ville komme til at ligne en gennemsnits-golden så smiley Men igen. Det er vel "bare" om at holde øje med hunden og se om den taber sig eller tager på og så justere det derefter. Akkurat som med tørfoder.

• #30   14. apr 2013 Per: der er ingen dumme spørgsmål kun dumme svar. Men tror meget man med råfodring vælger retning. Enten vælger man en slavisk plan fra et af barfcentrene eller også tager man det lidt mere afslappet.;) i bund og grund handler det jo om at gøre hvad man har det bedst med. Nogen er jo ved dø over skulle give rå kylling andre er mere bange for andre ting. Men du må huske at tænke på at tørfoder er jo ret nyt og hunde har jo overlevet før det kom på markedet smiley

• #31   14. apr 2013 Bortset fra det, så kan det jo altså også være pga sorg, at han ikke spiser.

• Per F
    Per F Tilmeldt:
    apr 2013

#32   14. apr 2013 Jeanette > Det havde vi også i tankerne, men han virkede ikke særlig modløs på andre områder.

Sarah > Det er selvfølgelig rigtigt nok. Men hvor vigtigt er det at variere? Og hvordan ser en uge plan ud? Er det sådan noget med:

Mandag > Oksekød
    Tirsdag > Svinekød
    Onsdag > Kylling
    Osv.

Eller er jeg helt forkert på den? Og lad os så sige, at vores hund vejer 40 kg. Skal han så have 800g råfoder om dagen, hvis man går efter 2% reglen?

Og hvad er det der med at man fodrer med ben? Er det bare gnaveben som nede fra supermarkedet og så ikke andet mad den dag?

• #34   14. apr 2013 Per: hos mig handler det om variation.
    Jeg har i marts lavet et lille studie af vores fodervaner her de sidste par uger for at tjekke op på det. så her får du lige et bud:

11/3: Kalkunhalse (hele - brusk, ben, kød, indmad)
    12/3: Kyllingelår (hele) græsk youguhrt med rå æg.
    13/3: Lammeribben, lammekød,fedt og brusk, lammekallun
    14/3: Oksestrubehovede.
    15/3: Indmadsmix (lever,hjerte,lunge fra hest og ko mixet)
    16/3: hest med brusk og ben.
    17/3: Oksehjerte.
    18/3: ½ kylling med ben og indmad til hver.
    19/3: Ryd køleskabet dag: Yougurht , bær, grønt (gulerødder, blomkål), kogt skinke, hakket okse, rå æg og 2 pandekager.
    20/3: Oksestrube.
    21/3: svineben
    22/3: hest med ben og brusk
    23/3: hakket lam med brusk, ben og indmad
    24/3: Kyllingelår og stykker med ryg + rå æg.

Dertil starter de dagen med tørkost søg i haven (2-3 håndfulde af hvad vi har stående spredt ud på 500 kvm græsplæne). De får tilbudt lidt frugt og grønt, brød osv. i løbet af dagen når jeg spiser det hvis de kommer og vil have det. F.eks har jeg lige delt et æble med min gamle tøs, ingen af de andre ville have. Igår fik de honningmelon og rugbrød som småguf i løbet af dagen.

og ja når der er bendag så er det kun ben den dag. Men igen kommer det an på hvilke ben. F.eks de ben en hest og en ko står på (bærende knogler) kan de ikke spise helt så der tilføjes noget andet. Hvor kylling, svin og lam kan spises helt.

• Per F
    Per F Tilmeldt:
    apr 2013

#35   14. apr 2013 Se, det giver rigtig god mening så. Tusind tak :O)
    Men er det ikke meget meget dyrt? Lige pt. Køber vi som sagt Olivers 13kg til 450,-

• #36   14. apr 2013 har skrevet hvad vi giver længere oppe smiley

• Per F
    Per F Tilmeldt:
    apr 2013

#37   14. apr 2013 Sarah > Læste det lige igen, det ser jo helt fint ud smiley

Batdog > Det virker jo også ret billigt. Hvis vores hund skal have 800g om dagen udfra hans kropsvægt, så må det jo give 24kg på 30 dage. Så 24kg af 20,- er jo 480,-.

Det er jo ikke ret meget mere end hvad vi giver nu.
    Hvad med fastedage? Nogen skriver jo at det er vigtigt at hunden faster en gang om ugen?

Kommentér på:
Rå-fodring - Er det godt?

Annonce