Frustreret, alene hjemme. Frustreret, alene hjemme.
Jeg er bare så ked af det for tiden.
Min skønne hund kan bare ikke være alene hjemme, eller jo det kan hun godt, hvis man ikke boede i et rækkehus i et villakvartere.
Problemet er at hun gøer, og hun gøer meget. Det er så snart hun høre en "fremmede" lyd. Naboen der smækker døren, børn der leger ude på vejen, hjemisbilen osv.
Jeg har været igennem et langt træningsforløb med dyrlæge/terapeut.
Jeg har jo et liv udover min hund og kan ikke altid sidde hjemme.
Hun er med på job, hvor hun ligger på et kontor.
Så er hun med ved hesten, men sidder i bilen, grundet ejernes andre hunde.
Men jeg har jo også veninder, træningscenter osv som jeg stadig gerne vil passe.
Hvornår er nok, nok? Jeg knuselsker min lille hund men hun har nogle ting med i bagagen som gør at hun er meget speciel og sensitiv.
Hun er bange for mange ting, så som når det blæser, mænd, høje lyde.
Udover det er hun meget beskyttende overfor mig og jeg kan fx ikke få et knus af et andet menneske.
Mig ville hun aldrig gøre noget, men hun har bl.a bidt ud efter min onkel..
Årh, øv jeg er træt af det hele lige nu. Håber i har nogle forslag til, hvad jeg kan gøre.
Folk er jo sjovt nok bange for hende i dette kvarter, da hun jo er en Rottweiler..
Hvad jeg præcist vil, ved jeg ikke. Men måske nogle råd? Har du selv en hund der er lidt vanskelig og hvordan fungere din hverdag?
feb 2007
Følger: 36 Følgere: 54 Hunde: 4 Emner: 78 Svar: 2.724
feb 2007
Følger: 36 Følgere: 54 Hunde: 4 Emner: 78 Svar: 2.724
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 135 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 159 Svar: 12.794
En fast rutine hver eneste dag, hjælper meget. Så kender hunden hvert skridt og bliver ikke overrasket.
Start dagen med rolig gåtur og derefter en halv times rolig hjernearbejde, fx fodersøg, spor mv. Bagefter skal den have ro i tyve min, hvorefter den kan forlades ganske kort. Du bygger så tid på. Det handler om at hunden skal være tryg og træt.
Du har valgt en arbejdsrace, så det kræver at du lægger noget arbejde i at gøre hunden mentalt træt.
Dens gøen skal du arbejde på. Det lyder ikke som om I har fået styr på basis i hvalpetiden, og det gør jo straks alting sværere. Det er langt nemmere at tage problemerne i opløbet og forebygge fremfor at behandle. Jeg har ikke gøende race, så kan ikke vejlede ret godt, men det kan du få hjælp til fra en dygtig adfærdsbehandler.
mar 2008
Følger: 8 Følgere: 23 Hunde: 8 Emner: 24 Svar: 3.186
Men til gengæld synes jeg du er inde på noget vigtigt, hvordan bliver hunden aktiveret? En rottweiler er en arbejdshund, og måske du har en frustreret hund, der ikke har fået arbejdet + brugt hjernen nok.
Har terapeutforløbet gået på træning af alene hjemme problemet specielt, nervøsiteten eller hvad har det skulle klare?
mar 2008
Følger: 8 Følgere: 23 Hunde: 8 Emner: 24 Svar: 3.186
Du må ikke ynke hende, vis hende at verden ikke er farlig ved din egen fremtoning, vær rolig, hvil i dig selv, vær selvsikker og lad de ting overgå til hunden.
Du har en stor stærk hund rent racemæssigt, og den kræver en fører, der ved hvad man har med at gøre - jeg ved ikke om du har haft de overvejelser med inde over......
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 135 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 159 Svar: 12.794
Hun skriver at hun gerne vil have et socialt liv udover hunden, og det er ikke sikkert der er plads til det lige nu.
Hvis ikke man har tiden, erfaringen og overskuddet, er det dumt at overtage en voksen hund med problemer, for det er altså et kæmpe arbejde at fjerne vaner og problemer. Det er nemmere at gøre alting rigtigt fra start af.
okt 2008
Følger: 13 Følgere: 12 Hunde: 1 Emner: 16 Svar: 58
1) Maddie overtog jeg da hun var 1½ år og havde haft (inkl. opdrætter) 3 hjem. Så hun er lidt forstyrret oveni hovedet.
2) Jeg er ikke sådan en type der render i byen osv. Men jeg vil bare gerne kunne fx passe min træning.
3) Maddie og Jeg startede op i August, dvs ca 8-9 mdr med intenst træning omkring det at være alene.
Hun har fået medicin mod sin angst, men det er ikke noget hun må være på hele tiden, da man ikke kender til bivirkninger, udover det har vi DAP halsbånd og DAP i stikkontakten. Derudover køre min radio (tvet duede ikke, da hun gøer på fx ringklokke, bildør osv i tvet)
4) Jeg bor i et lille rækkehus, hvor der er køkken/stue, gang og mit soveværelse. Jeg har i samarbejde med dyrlægen aftalt at hun skulle gå i soveværelset, da det er her hun altid selv trisser ind, når jeg fx sidder i stuen. Faktisk ligger hun derinde i skrivende stund og snorkbobler.
5) Maddie får sin morgenmad i haven, imens jeg gør mig færdig. Så kommer hun med på job, hvor hun har sin egen krog af kontoret, jeg er der ikke ret meget, da jeg skal passe grise. Her ligger hun også bare og snorkbobler.
6) vi går tur morgen, med snor. Så er hun lige ude at tisse 2 gange i løbet af arbejdsdagen. efter arbejde, går vi en lang tur uden snor. Udover marker, markveje osv.
Så køre vi til hesten lige efter, her sover hun i bilen, imens jeg får ordnet den.
Så kommer vi hjem igen. Maddie bliver affodret og får så en lang aftentur, dog med snor.
Der udover træner jeg lydighedstræning med hende, på de fleste af lufteturene. Hun er meget lydhør.
Maddie er altid med på besøg, men er voldsom jaloux, så snart jeg er til stede. Og jeg må knap snakke med en anden hund, så maser hun sig ind foran.
7) Ynker hende ikke. Og dyrlægen fortalte at det var vigtigt at det var mig der tog initiativet til, når vi skulle snakke. Hvis hun kommer hen og vil snakke når jeg sidder her ved computeren, skulle jeg ignorere hende.
8) hun er generelt meget roligere her, end hvad hun har været tidligere. Min havedør står åben og børn leger, folk er i haven og hun siger ingenting.
Det er så snart jeg ikke er hjemme og hun fx høre en bildør, så gøer hun meget, højt og semi længe. Men går hen på tæppet igen, efter lyden er "væk".
9) Jeg har filmet hende de gange hun har været alene og hun har været stille i 45 minutter, hvor hun bare ligger og spiser de frosne ben, som hun får inden jeg går. Men sidst gøede hun efter knap 1 time.
Så det er altså ikke fordi hun er bange eller utryg, hun vogter ligesom bare over sit hjem og det er der jo intet forkert i. Men med naboer til begge sider, kan jeg selvfølgelig godt forstå det!
Fik jeg svaret på det hele, ellers spørg igen
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1466 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 30 Svar: 29.871
aug 2009
Følger: 4 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 201 Svar: 1.651
Jeg husker vidst at du har været på besøg hos os med din hund (Du skulle se på Loke dengang)
Min egen hund har også haft massive alene hjemme problemer. Vi begynde at træne sådan at vi gik ud af døren og ind igen nogle gange. Så begyndte vi at blive lidt længere ude og sådan fortsat vi opad. Derudover så får han et gammel dynebetræk hvor jeg putter pølser i, som han går helt amok i - det trætter ham også - derudover har vi en radio tændt. Det har hjulpet meget på hans gøen.
Måske du kan bruge noget af det?
okt 2008
Renee - ej hvor sjovt. Det er os rigtigt. Desværre er alt prøvet, og intet hjælper. MEn tak for rådene!
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1466 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 30 Svar: 29.871
aug 2009
Følger: 4 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 201 Svar: 1.651
okt 2008
Frustreret, alene hjemme.