hund der skal tage flere kilo på hund der skal tage flere kilo på
hej her inde. jeg vil gerne høre jeres nmening og erfaring med hunde der skal tage på i vægt. jeg har en sibirsk husky fra sep 2012 som jeg gerne vil have lidt flere kilo på. nogen der har en god opskrift på det. han kan ikke tåle dåsemad og rester fra maden da han så får tynd mave han får et godt fuldfodre men problemet er at han ikke spiser som han skal er meget sparsom. vil jo gerne have han bliver en rigtig bamse hund
håber der er nogle der har nogle gode råd
nov 2005
Følger: 41 Følgere: 55 Hunde: 6 Emner: 431 Svar: 5.963
Man skal gerne kunne se hundens talje, og mærke hundens ribben ved et let tryg
Hvad fodre du med af mærke?
Du skal muligvis over til en variant til high energy hunde.
okt 2006
Følger: 59 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.904
Hvad vejer hunden? Og er den frisk og glad?
I kan prøve med et foder med højere fedtindhold, og i kan prøve at bruge foderet som aktivering.
sep 2012
Følger: 4 Følgere: 4 Hunde: 2 Emner: 3 Svar: 19
maj 2008
Følgere: 65 Hunde: 2 Emner: 124 Svar: 6.618
mvh søren
sep 2012
okt 2006
jul 2011
Følger: 9 Følgere: 30 Hunde: 3 Emner: 243 Svar: 5.803
nov 2005
For det er ofte meget misforstået.
Jamen hvad fodre du med, og hvor meget spiser han?
Det med energien, hvor meget aktivere du ham dagligt?
aug 2009
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 3 Emner: 4 Svar: 151
Det er jo ikke en sofakartoffel du har købt dig, men en atlet.
okt 2006
Du kan evt. Prøve med mere mental aktivering, trækarbejde ( evt. Med hjælp fra nogen som kan lærer jer om det), fremfor fysisk aktivitet alene.
jun 2009
Følger: 1 Følgere: 37 Hunde: 2 Emner: 2 Svar: 4.392
nov 2005
jun 2006
Følger: 4 Følgere: 68 Hunde: 5 Emner: 907 Svar: 17.422
Det har hjulpet rigtig godt at jeg fandt et tørfoder han gider ( Arion "No grain" med kylling og kartoffel ) Det får han ad libitum.. Når skålen er tom bliver den vasket og fyldt igen.
Og så får han et råt kyllingelår om dagen.
Han kan uden problemer gå et døgn uden at spise. Han roder bare noget af foderet ud af skålen, og så går han igen.
Hvis han har gjort det hele dagen, så blander jeg lidt lækkert i tørfoderet ( leverpostej, en pålægsrest, lidt råt kød, hvad jeg nu har ) Det får lidt gang i ædelysten.
okt 2010
Følger: 17 Følgere: 48 Hunde: 10 Emner: 78 Svar: 7.993
Får selv afsindig mange kommentarer om tykkelsen eller mangel på samme på mine whipper. Når jeg så siger, at sådan burde alle hunde se ud under pelsen, kigger de fleste på mig som om jeg var dyrplager.
Mine whipper er ikke afpillede, men ribben er synlige og hofteben kan anes.
maj 2008
mvh søren
ps! ok, hvis mit råd ikke dur, men jeg "lyttede" til dit spørgsmål
jun 2006
Jeg er GLAD for at han har en vis mængde pels, for ellers villle jeg få nogle grimme kommentarer.
Ved dyrlægetjekket sagde jeg selv at jeg godt kunne tænke mig at han tog et par kg på.
Dyrlægens svar var: JA!!! .....Det kan jeg godt forstå du gerne vil.... Meen altså han vejer præcis det samme som for et år siden, så det er ikke fordi han går og taber sig"
Og så er det lidt komisk når man følges med et par whippets, hvor den ene er sådan liige til den gode side.. Og det er whipperne, der får " Ej hvor er de tynde" kommentarerne
nov 2005
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 43 Svar: 1.421
Det med energien, ligger jo til racen og er helt naturligt, og så er den jo stadig en unghund også er der altså fuld fart over feltet, og det med at slappe af, kan man lære ved træning, mit råd er at aktivere og motionere mere, dog i hundens tempo og så må du på foder jagt, evt snak med polar klubben,
okt 2010
Følger: 12 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 54 Svar: 2.489
Jeg fodrer med høj energi foder til aktive hunde, tørfoder ad libitum, supplerer med råt, madrester og kattevådfoder.
Han tager ikke på og kommer nok ikke til det, før han evt, bliver ældre og mindre aktiv
Dyrlægen siger:
Vi kan godt lide at se hunde, der rent faktisk er til den slanke side, men... altså... den der måtte gerne lige tage 1-2 kg på - hvad for noget foder har du prøvet at give ham?
Han er en korthåret collie, 4,5 år, 56 cm høj og vejer pr. 18,5 kg.
Vi har prøvet meget forskelligt foder og råt, men intet har hjulpet på vægten/appetitten. Han synes f.eks. rå and er direkte ækelt - han kan nærmest rynke hele snudeskaftet, hvis du lægger et andelår, en andehals og tingene fra indvoldsposen i hans madskål
Jeg supplerer ikke med ren fedt eller pemmikan dog - synes ikke, han er nær aktiv nok til at skulle behøve det og derfor ville det kunne belaste hans organer unødigt at give det. Hvis han var en husky og MEGET aktiv (dvs. blev brugt til træk eller lignende), så ville jeg supplere med f.eks. lammefedt, pemmikan eller andet til meget aktive brugshunde.
jul 2013
Følger: 7 Følgere: 8 Hunde: 2 Emner: 10 Svar: 131
sep 2012
jeg søger gode råd til et godt fodre til denne race. eller om jeg evt kan komme noget olie i hans piller og hvad det evt skal være for noget olie. er der nogen der har erfaring med dette
sep 2012
nu er jeg faktisk ikke ret god til at stave men det må du sørme undskylde..
maj 2004
Følger: 13 Følgere: 28 Hunde: 6 Emner: 126 Svar: 5.042
Og så skal de være slanke. Din ser fin ud på billederne. Den skal ikke tage på.
sep 2012
maj 2004
Følger: 13 Følgere: 28 Hunde: 6 Emner: 126 Svar: 5.042
For en husky må altså på ingen måde blive stor og bamset... Det er en sporty hund.
Det bedste fodermæssigt du kan gøre, er at portionsfodre, holde dig til et godt fodermærke, ikke give alt muligt ved siden af, og hvis du virkelig synes den er for tynd, så få den tjekket for orm.
BARF får også de fleste hundes appetit op. Men hunden må aldrig blive stor og "bamset". Den skal være slank.
okt 2006
I kan enten købe andet foder som hunden finder tiltrækkende. Hvad der virker er forskelligt - prøv jer frem.
I kan bruge foderet i aktivering - gør spisningen til leg. Fodersøg på gulvet/græsset. Belønning for tricks. Aktiveringsbolde. Gem foderet. Tag det med på tur og smid det på jorden så hunden skal finde det osv.
De ting vil både gøre foderet mere spændende og gøre hunden mere mentalt træt.
Men igen. En husky som er frisk og aktiv, skal være slank og på jeres billeder ser jeres vaps så fin ud. Han er jo ikke en tung udstillingstype, men ligner mere en løbstype.
Prøv at afvej hvor meget han får at spise på et døgn? Hvis det er nogenlunde ens fra dag til dag, så ingen alarm. En husky er jo lavet til at yde optimalt på minimalt foder.
Jeg havde husky sammen med familien, da jeg købte en lille selskabshund, blev jeg mildest talt overrasket over de spiste samme mængde foder. Min 3 kg hvalp spiste 120 gram. Den ældre husky på 18 kg 150gram daglig..
sep 2012
okt 2010
Følger: 12 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 54 Svar: 2.489
Han får pt. foder, hvor han spiser ca. 250 g tørfoder pr. dag. Han har fået Tholo kornfrit, hvor han spiste ca. 350 g pr. dag. Han har fået foder, hvor han har spist ca. 200 g foder om dagen. Men for os har det altså ikke ændret noget som helst på hans huld. Hovedparten af foderet har været til aktive hunde med en fedtprocent på over 20%.
Har prøvet kun råt - det er ikke et hit.
Har prøvet vådfoder - han spiser større mængde, men tager ikke på...O_o
Tror bare man må acceptere at nogle hunde bare ikke sådan lige tager vægt på, hellere en god form med masser af energi end ende med en hund, der vejer for meget
sep 2012
maj 2008
mvh søren
aug 2012
Følger: 29 Følgere: 27 Hunde: 3 Emner: 86 Svar: 3.856
sep 2012
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
Men - det var jo der, han var tilpas. Han regulerede selv så fint, hvor meget mad han havde brug for og eftersom han var frisk, glad, sund og havde en masse energi, så var der jo ingen grund til at ændre på det.
For det er jo i virkeligheden ikke for hunden skyld, at vi vil have dem til at tage på, det er så vi bliver fri for andre menneskers blikke. Hunden har det glimrende.
jun 2006
Min er 59-60 cm og vejer 22 kg.
hund der skal tage flere kilo på