833 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
18 Svar
P-sprøjte .... Go - No go ? P-sprøjte .... Go - No go ?
Jeg har planer om at Zoey skal steriliseres, men vi har haft nogle problemer ( hvilke kommer ikke sagen ved ) Så nu har jeg hørt man kan få en p-sprøjte til hunde, så tænkte jeg at jeg ville have hende på den indtil vi kunne få hende steriliseret, for drengene mister hovedet og minder lidt om poltergeist når hun er i løb
0 synes godt om
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 94 Hunde: 4 Emner: 956 Svar: 17.960
for det andet, en tæve der alligevel skal steriliseres ville jeg aldrig give hormoner, som en p sprøjte jo er ... risikoen for visse kræftformer øges jo ved kvinder der får hormoner, om det også er tilfældet ved hunde ved jeg ikke....
nov 2011
Følger: 30 Følgere: 29 Hunde: 4 Emner: 122 Svar: 2.702
Drengene har virkelig ingen hjerne og hyler og gør og piver, så det er jo ikke for evigt
feb 2007
Følger: 36 Følgere: 54 Hunde: 4 Emner: 78 Svar: 2.734
feb 2011
P sprøjter er vel heller ikke billige ....
nov 2013
Følger: 8 Følgere: 4 Hunde: 3 Emner: 18 Svar: 317
Så synes klart du skal vælge at lade være og så få hunden passet når den er i løb.
nov 2011
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.951
Så jeg ville ikke give p-sprøjte -i hvert fald kan jeg ikke lige komme på en situation hvor jeg ville. En løbetid eller to må være til at overleve, selvom det kan være træls mens det står på.
Du kan jo overveje om klorofyl-tabletter måske kan hjælpe lidt under løbetid og om du måske har mulighed for pasning af enten tæve eller hanhunde mens hun er højløbsk
-sidstnævnte gør jeg normalt selv. Det er kun de 4-5 dage hun er højløbsk der for alvor påvirker min hanhund, så pasning behøver jo heldigvis ikke vare hele løbetiden.
jan 2007
nov 2008
Følger: 13 Følgere: 11 Hunde: 3 Emner: 237 Svar: 3.145
feb 2011
Det er lidt et spørgsmål om ens tro omkring specielt omkring det med den mentale modning ...
Selv har jeg aldrig gjort det før efter 2. løb, men er også først med de hunde jeg har nu begyndt at sætte mig mere ind i fordele og ulemper ... tror hvis jeg får tæve igen bliver det 3. mdr efter 1. løbetid ....
jan 2007
Venter man til hunden er helt voksen, er der ikke meget udbytte af det længere, udover self at man fjerner risikoenf or livmoderbetændelse/livmoderkræft (som jo da osse er et plus).
Gaia er ikke sterilliseret. Jeg ville have det gjort efter løbetid da jeg fik hende, men vi rendte i forskellige forhindringer (sygdom mm)som betød at det blev udskudt -nu er hun længe ovre den alder hvor alle fordelene kan høstes. Måske det bliver gjort alligevel, jeg ved det ikke. Men hendes løbetider er uproblematiske, hun døjer ikke med falske drægtigheder, min hanhund stresser da en smule, men absolut ikke så det er problematisk og ja... egentligt ser jeg ingen grund til at begynde at operere på en sund og rask, velfungerende hund som ikke har nogen som helst problemer med sine løbetider
feb 2011
Den eneste fordel jeg kender der anderledes ved at gøre det før første løb er at der giver det tæt på 100% forebyggelse mod senere udvikling af brystkræft.
jan 2007
Jamen det handler jo bl.a. om at mange opfatter det som væsentligt for hunden at den mentalt får lov at modnes lidt før man cutter af for hormonerne..
Yderligere er der en lang række adfærdsmæssige (mulige) bivirkninger man skal have i baghovedet når man steriliserer. Tror det var hund og træning der lavede en artikel om de undersøgelser der er lavet på området, du kan jo prøve at se om du kan finde den (prøv evt at søge herinde, den har været oppe nogen gange)
Og så findes der undersøgelser der tyder på at der kan være en øget risiko for knoglekræft forbundet med tidlig neutralisering -det meste jeg har læst om dette har handlet om katte, men der findes osse lidt der bygger på undersøgelser af hunde.
feb 2011
jan 2007
Så jeg synes det er vigtigt at have så mange oplysninger som muligt, og så ganske enkelt overveje med sig selv, hvilke ricici man er villig til at løbe (der er jo nogen uanset om man vælger det ene eller det andet).
Det gælder i øvrigt osse med kastration, hvor der ellers er en tendens til at det anbefales/gøres, nærmest pr automatik.
Jeg er ikke modstander af neutralisering, men jeg er i høj grad tilhænger af at det ikke sker pr automatik. Man skal altså have alle facts og så træffe en beslutning derudfra... noget mange dyrlæger desværre ikke er ret gode til -min erfaring er at langt de fleste dyrlæger anbefaler neutralisering uanset hvilken hund man står med, såfremt der ikke skal avles på den. Og ganske ofte uden at oplyse om at det faktisk kan have andre birvirkninger end bare et sænket stofskifte (og derfor at man skal være obs på hundens vægt efterfølgende)
feb 2011
Jeg synes så man støder på overvejende positive erfaringer, men for dem hvor det ikke er gået helt så godt er generne jo trælse...
jan 2007
Og så tænker man måske "jo jo, men det er jo ikek alvorligt"... nej, ikke i forhold til kræft o.l.
Men det er i hvert fald for mig et STÆRKT argument for ikke at kastrere min hanhund... Han har en god pels nu, og jeg ved af erfaring hvilken nærmest håbløs opgave det kan være at passe en "kastrat-pels" på en islænder e.l.
Mine bedsteforældres tæve som havde samme problem, endte vi ganske enkelt med at klippe helt ned ca 4 gange årligt. Den blev børstet dagligt, og var alligevel umulig at holde, og fordi den massive underuld lukkede helt for luft til huden, fik hun en del hudproblemer...
Så jeg synes faktisk bivirkninger er MEGET udbredte... i hvert fald ved de langhårede hunde...
nov 2011
Jeg tror bare jeg fortsætter som jeg hidtil har gjort : Holde dem adskilt, og så ellers sterilisere hende i år.
Som jeg læser kan det ike betale sig med en P-sprøjte, når det er planen hun skal steriliseres så snart det kan lade sig gøre
Tak for svar
P-sprøjte .... Go - No go ?