LP - Placering i felt LP - Placering i felt
Jeg er i kl 3 i LP i felt/fremsending øvelsen skal hunden løbe ca. 20 til 25 m ud i feltet, hvor jeg stopper hende i en stå og herefter får hun en dæk.
Mit problem er, at Ester er får så meget fart på, at hun har ved min stå kommando har svært ved at lave en stå uden at få lavet en bue. Dette gør at hun ofte ender alt for tæt på (nogle gange ud over) sidelinien.
Har nogle af jer, nogle gode ud af boksen øvelser til at få en mere stabilt placering i feltet ?
Jeg bruger meget
At shape hende til midten
Lad hende løbe til feltet med en belønning bag feltet
Target
Indløb fra kortere afstand
Kan man træne at sænke farten en smule i et fremløb ? (jeg vil jo heller ikke have en hund i trav)
jan 2014
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 217
Hvis du sender frem på target, står hunden så ikke på den? Og dermed midt i feltet?
Hvis hunden har tendens til at komme ud over venstre side i feltet, så prøv at træn med at lægge target lidt længere til højre, så har din hund mere plads til at vende rundt.
sep 2007
Følger: 17 Følgere: 37 Hunde: 9 Emner: 153 Svar: 4.952
det lyder lidt som om du måske har prøvet lidt for mange forskellige ting - jeg ville vælge én tilgang og så træne på den. Personligt vil jeg bruge lokning eller target. Jeg har ikke set mange haft stor suicces med shaping af en stabil position.
At placeringen ikke er præcis hænger ikke sammen med for højt tempo!
sep 2007
5.25 laver vi felt. Han løber pænt stærkt, men stopper altid i feltet og uden bue alligevel. Min påstand vil klart være at det ikke hænger sammen med tempo
feb 2014
Følger: 4 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 32 Svar: 1.206
feb 2014
sep 2007
Lige med ham går jeg rigtig meget op i, at hans placering ikke er for langt bagud, da han har tendens til at løbe for langt. Og så går jeg op i at han laver en hurtig vending, og ikke en stort bue.
Med hurtige hunde, der har stor motivation for at løbe langt, vil jeg typisk vælge at hunden skal have en placering midt i feltet.. Med hunde der ikke er så hurtige og har så høj motivation, vil jeg typisk vælge at de står i den bagerste halvdel.
Hvad med bare at køre target på i en periode? Hvis jeg skulle træne placering kunne et træningspas se sådan ud:
Felt med target og udlagt genstand på target (eks. bold)
Felt med target uden genstand
Felt uden target
Felt med target med genstand
Noget andet du måske skal overveje, er om hun rent faktisk kan en stå godt nok. Altså om hun kan tage kommandoen tilpas hurtigt og præcist.
Det kan du træne ved at kaste en synlig godbid, så snart hun har spist den giver du en stå kommando. Når hun står, roser du og kaster en ny (Gerne længere væk). På den måde får du trænet en stå på afstand af dig.
feb 2014
sep 2007
feb 2014
Man bliver så blind især i hundetræning
sep 2007
Jeg tænker bare, at hvis hun var 100% sikker på positionen, så ville hun jo ikke havne i siden. Derfor må hun have en lidt for "bred" opfattelse af, hvad der er den rigtige position.
Jeg vil sige at indenfor 1x1 meter skal hunden kende sin position.
LP - Placering i felt