{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.833 visninger | Oprettet:

Kan en halekuperet hund deltage i internatinal konkurrencer {{forumTopicSubject}}

Har fået et spørgsmål fra en ven. Der er her i 2016 verdensmesterskab for POINTING DOG & SCT. HUBERT CUP her i Dk.

Mine venner skal deltage med Portugisiske pointer, men to af den er halekuperet, det er tilladt i PT. Men må de deltage i den konkurrence her i DK, hvor de jo ikke er på listen over hunde, der må halekuperes?

Synes ikke jeg umiddebart kan finde noget på skrift der siger noget om det, men måske nogen af de kloge HG'er kan hjælpe smiley

Hov, det er portugisere der skal deltage med portugisiske hund smiley


Kommentarer på:  Kan en halekuperet hund deltage i internatinal konkurrencer
  • #1   25. jul 2016 Jeg tror desværre ikke den må deltage, men villeringe og spørge hos arrangørene.
    Dette er fra DKKs prøvereglement og teksten er den samme om man kikker på lp,htm eller andet:

    Halekuperede hunde født efter den 1. juni 1996 kan ifølge
    dansk lovgivning ikke gå til prøve, uanset i hvilket land hunden er født. Forbuddet omfatter også
    hunde, som har fået halen kuperet af veterinære årsager, uanset om man har en dyrlægeerklæ-
    ring. Følgende racer er dog undtaget for halekuperingsforbuddet: Ruhåret Hønsehund, Korthåret
    Hønsehund, Breton, Vizsla og Weimaraner. Såfremt en hund er født stumphalet, skal det for
    dansk opdrættede hundes vedkommende fremgå af hundens stambog. For udenlandsk opdrættede
    hundes skal der fremlægges en engelsksproget dyrlægeattest, der er udstedt i det land, hvor
    hunden er opdrættet, som angiver at hunden er født stumphalet.
    For hunde født efter 1. oktober 2004 er det dog kun følgende racer, der på stambogen kan få på-
    ført, at de er født naturligt stumphalet: Australian Shepherd, Autralian Stumpy Tail Cattle Dog, Boston
    Terrier, Bouvier des Flandres, Braque du Bourbonnais, Breton, Dansk/Svensk Gårdhund,
    Engelsk Bulldog, Entlebucher Sennenhund, Fransk Bulldog, Gos d’atura Catala, Jack Russell Terrier,
    Karelsk Bjørnehund, King Charles Spaniel, Kroatisk Hyrdehund, Mudi, Old English Sheepdog,
    Perro de Agua Espanol, Polski Owczarek Nizinny, Pyrenæisk Hyrdehund, Pyrenæisk Hyrdehund
    m/korthårshoved, Schipperke, Terrier Brasileiro, Västgötaspids, Welsh Corgi Pembroke.
    For alle andre racer (med undtagelse af Breton, Korthåret Hønsehund, Ruhåret Hønsehund,
    Vizsla og Weimaraner, som er undtaget fra halekuperingsforbuddet) gælder, at hunde uden hale
    eller med kun en del af halen født efter den 1. oktober 2004 anses for at mangle legemsdele og
    kan derfor ikke deltage. Det er endvidere ifølge dansk lovgivning forbudt at fjerne vildtkløer af kosmetiske årsager.



  • #2   25. jul 2016 Jeg går ud fra at det er i FCI regi, så jeg ville spørge DKK. Hellere få det rigtige svar i første omgang end alle mulige "tror nok" svar.

  • #3   25. jul 2016 Jeg har kigget på reglerne men kan desværre ikke finde noget ang. kupering http://www.world-champ-pointing-dogs2016.com/kreds.asp?pid=18310



  • #4   25. jul 2016 Det er forbudt i henhold til dyrværnsloven.
    Men hvis der er tid, kan ministeren give dispensation


  • #5   25. jul 2016 #4 så hvis jeg forstår det korrekt, skal de vel kontakte arrangøren og så kan de vel hjælpe med at finde det rigtige ministerium?

  • #6   25. jul 2016 Nej, de må ikke deltage. Man skal følge det lands love som en konkurrence afholdes i smiley
    Og ja, der står noget om at der kan gives dispensation. MEN den gives bare af princip aldrig. En af mine gamle træningskammerater har forsøgt at få dispensation til en E-hund (DcH), der måtte have amputeret ca halvdelen af et øre pga blodøre. Der var tale om en schæfer, så altså ikke ligefrem noget 'fusk' for at få lov at stille op med sin ørekuperede hund smiley Det var et blankt afslag med begrundelse om at man aldrig gav den slags dispensationer. Jeg kender til flere af den slags sager og hver gang er det afslag. Så de kunne ligesågodt stryge den pasus der siger at man kan søge dispensation - eller ja, men kan jo sagtens søge, men der gives bare aldrig dispensationer smiley
    ... og det er justitsministeriet man skal have fat i, hvis man vil prøve lykken.


  • #7   25. jul 2016 #6 tak smiley Man kan jo håbe at de vil give dispensation når nu det er en international konkurrence og det er tilladt at kupere hundens hale i dens hjemland.
    Det er jo ikke portugiserens skyld at deres hunde ikke er på den danske liste over hunderacer der må kuperes smiley


    profilbillede
  • #8   25. jul 2016 Nej det vil bestemt ikke mene at de må.
    vores race var oprindelig kuperet. Hunde der er kuperet lovligt i. deres hjemland, må ikke deltage i nogen officiel konkurrence her.


  • #9   25. jul 2016 Mener heller ikke at kuperede hunde måtte deltage på verdensudstillingen i Herning i 2010

  • #10   25. jul 2016 Mener det er noget andet når hund ikke er dansk og føre heller ikke er.

    Men ville skrive til dem der holder det og høre.


  • #11   25. jul 2016 Nej, udenlandske kuperede hunde må heller ikke udstilles eller deltage i konkurrencer i DK, selv om de er kuperet og ejet i et land, hvor det er lovligt.

    Læs Randi's indlæg # 2


  • #13   25. jul 2016 Ja, der er god grund til at tænke sig om, hvis man vil have en kuperet hund og samtidig har konkurrencemæssige ambitioner, for der er flere og flere lande, der har forbud ikke bare mod selve kuperingen, men også mod at hundene deltager i konkurrencer.

  • #14   25. jul 2016 Nu er både hunden og ejeren bosiddende i Portugal smiley Tror ikke lige de har tænkt så langt, da de deltog i de kvalificerende prøver, at det lande verdensmesterskabet i år bliver afholdt i, ikke tillader deres hund i konkurrencen, hvis de skulle være så heldige at kvalificere sig smiley

    Nå de søger om dispensation, det er jo det eneste de kan gøre smiley


  • #15   25. jul 2016 Hold os gerne opdaterede på hvordan det går med dispensationsansøgningen. Vi er nogle der er meget interesserede i at hører om det overhovedet kan lade sig gøre (jeg kender jo som sagt hunde der har fået amputeret dele af øre eller hale der har fået blankt afslag også selvom det ikke engang drejer sig om racer man nogensinde har kuperet).

  • #16   25. jul 2016 Det skal jeg gøre smiley Jeg tænker det er da noget man må have i sine overvejelser når man vælger at afholde en international mesterskab for racer, hvor det i mange lande stadig er normalt at kupere haler smiley

  • #17   25. jul 2016 Mht arrangørens overvejelser så er det er jo ret beset ikke anderledes end fx en international udstilling eller en international LP konkurrence smiley
    ... og her får man altså ikke lov selvom man kommer fra et land hvor det er tilladt.


  • #19   25. jul 2016 Der er et EU direktiv der forbyder kupering af hunde, så Portugal må også have et forbud. Men hvis racen er undtaget i deres lov, er der et godt grundlag for at søge dispensation.

  • #20   25. jul 2016 Mai-Britt er fordi der ikke er mulighed for at give dispensation for raceforbud, sådan som der omkring "udstilling" af kuperede hunde.

  • #21   26. jul 2016 Tine, da loven om forbud mod halekupering blev indført, var fokus naturligt nok på dyrevelfærd, ikke på om en eller anden udlænding ikke kunne deltage i en konkurrence eller udstilling.

    Eftersom flere og flere europæiske lande har forbud mod kupering og deltagelse i prøver m.m. med kuperede hunde, ville man begrænse det alt for meget, hvis ingen af de land skulle kunne afholde internationale mesterskaber. Det er nu engang sådan, at når man kommer til udlandet, er det det lands love, der gælder. Hvis vedkommende får afslag på dispensationsansøgningen, må vedkommende jo bare håbe på, at mesterskabet næste år afholdes i et land uden det forbud.

    Men jeg er da også interesseret i at høre, hvordan det går med dispensationsansøgningen.


Kommentér på:
Kan en halekuperet hund deltage i internatinal konkurrencer

Annonce