Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Svejsning af en aluminium stol.En af de “brædder”man sidder på er gået i stykker i svejsningen 500 kr.
  • Stormsikring Pavillon 1.400 kr.
  • Hjælp til elstik 500 kr.
  • Vinduespudsning 600 kr.
  • Vandrør-skade 1.300 kr.
  • Luge ukrudt 1.375 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ingredienser i hundemad
  • #1   15. dec 2016 Det kan du ikke

• #3   15. dec 2016 Ginne

Vil det sige, at det kan være "hvad som helst" fra denne her kylling ?

• #4   15. dec 2016 Nu er jeg ret mistroisk anlagt - er der regler for hvad producenterne skal svare ? Altså - kan man forvente, at de svarer i overensstemmelse med sandheden ?

• #5   15. dec 2016 Ja

• #6   15. dec 2016 Tak for svar, Ginne smiley

• #8   15. dec 2016 Så frisk "kylling" og tørret "kylling" kan altså i princippet være fjer .. jamen tak for svaret smiley

• #11   15. dec 2016 Ja, det er Essentials ... hvad står der mere ?

• #13   15. dec 2016 Der står "35% frisk kylling", ik ?

Og så står der at der er and, laks, ørred, sild, lam, hjort og æg ...

Dernæst at der er 65% frisk/tørret kød, ik ??

Men intet sted hvad for en del af kyllingen der er tale om - så det kan jo snildt være fjer, som du selv foreslog.

Jeg undrede mig blot - det gør jeg ikke mere - tak for svarene smiley

• #14   15. dec 2016 Det vil altid kun være affalds kød og i bund og grund ikke noget med kylling kød at gøre... Barf.. smiley min egen vurdering....

• Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.143
    #20   15. dec 2016 Mener man kan se lidt her ..

https://www.foedevarestyrelsen.dk/Publikationer/Alle%20publikationer/2012105.pdf

69
    Vildledning
    Først og fremmest må foderet ikke markedsføres på en måde, der kan være vildledende, hverken med hensyn til oplysninger, der
    findes på selve mærkningen, eller som findes andre steder, for eksempel på opslag eller Internettet.

• Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

#29   15. dec 2016 Gnavere (Latin:Rodentia) mus og rotter ..

• #32   15. dec 2016 Kød, der fraskæres ben er også kød.

Står der kød er det kød.

• #34   15. dec 2016 Hvis det står på deres egen hjemmeside er det ligeså gældende som på posen, så det skulle være ok.

• #37   16. dec 2016 Det, min undren gik på var såmænd den enkle ... når der står "kylling" kan man så vide hvad for en del af kyllingen der er tale om.
    Og det kan man så åbenbart ikke ...

Tak for jeres svar - og nej, jeg skal ikke have min hund over på BARF - og giver iøvrigt en omgang til hele HG den dag det lykkedes at køre en hel fodertråd uden at en eller anden foreslår "den skal da bare overpå BARF" smiley :D smiley

• #39   16. dec 2016 Det er derfor vi er vild med Orijen og Acana. Der bruges der hele fritgående dyr, og ikke bare affald. smiley

(Det samme gælder "Mush" frem for "vom". Der bruges hele dyr, der har haft det godt.)

• #42   16. dec 2016 Sammensætning: Lam 31% (lam 16%, tørret lam 15%

Så det kan også bare være affald fra lammet?
    Er det korrekt forstået?

• #43   16. dec 2016 På Orijens står der "hele dyr". Og at det ikke er affalds produkter men at det er godkendt til menneskeføde smiley

http://www.trenddog.dk/shop/orijen-six-fish-5680p.html

• #44   16. dec 2016 Og Taste of the wild, som så mange siger er godt. (tilfældig sæk jeg kiggede på)

Ingredienser
    Hjortekød, lammemel, kikærter, ærter, linser, ærteprotein, ærtemel, æggeprodukter

• #45   16. dec 2016 Lige en kommentar til BARF smiley
    Det vanskeligste ved at barfe er ikke at have fryser, køleskab og køkkenbord til at flyde i kødskrald, men at lade være med at fortælle andre om fortræffelighederne ved det.

• #46   16. dec 2016 Men - hvis der bruges "hele dyr", som nogle firmaer reklamerer med. Er vi så ikke også enige om, at der OGSÅ bruges både hud, hår, fjer, næb, klove osv. alt efter hvilket dyr, der er tale om?
    Dvs. der bruges også alle de "biprodukter", som man er bekymret for at finde hos andre producenter?

• #47   16. dec 2016 Karina, jo det er også det jeg tænker.
    Men det er jo det samme som når du gir din hund fisk (barf) der er det da også øjne, osv. de spiser.

• #50   16. dec 2016 Agility O´holic ja præcis. Mine hunde får netop både hele fisk, hele daggamle kyllinger, hele kaniner osv. Stakkels hunde, der lever delvist af "affaldsprodukter" smiley smiley smiley smiley

• #52   16. dec 2016 BARF kommer på banen allerede i #14 smiley

• #56   16. dec 2016 Ofte glemmes den lille detalje at fx fjer og andre 'affaldsprodukter' faktisk er fine proteinkilder, som hunde i naturen også ville spise. En af mine gamle hunde tog mange mus og småfugle; hun stod ikke og pillede fjerene af gråspurven før den røg ned smiley og hun kastede da heller ikke fjerene op igen. Mange betaler dyre domme for fx klove og andre tørrede produkter, som tyggeting. Samme produkter vil man åbenbart helst ikke finde i fodersækken smiley
    Mht kød skåret af ben. Tjaaaa, jeg synes jo selv at noget af det bedste og mest smagfulde kød er det, der sidder tæt på knoglerne som skal koges af. Det er sg* ikke mørbraden, culotten, kyllingebrystet eller andebrystet, der virkelig er saft og kraft i smiley
    Vedr Rodentia så er det også kaniner, egern, marsvin, hamstre, flodsvin osv. Kaniner opdrætters i stor stil i mange lande til human konsumption. Det er oftest lår og ryg, der sælges i supermarkederne. Mens hoveder, forpart, brystkasse osv bare er 'affald' og dermed petfood smiley Marsvin er oprindeligt tæmmet for kødets skyld ..... Rotter og mus i foderet ville vel egentlig bare kunne betegnes som 'naturlig' føde smiley

• #58   16. dec 2016 Men hvorfor ? Fordi det føles forkert (helt iorden årsag at basere et valg på følelser) eller ?

• #61   16. dec 2016 Nej, undskyld de er de stødtanede (lagomorpha) smiley

• #62   16. dec 2016 "Kaniner er da ellers ikke gnavere"
    Nej, som alle ved, så er kaninen en pelsklædt papegøje uden evnen til at lære at tale

• #63   16. dec 2016 Tror jeg vil frabede mig at have min 6 kgs Franske Vædder sidende på min skulder smiley smiley smiley

• #64   16. dec 2016 @kenzie: Der er åbenbart forskel på hunde smiley Mine har altid ædt fjer og hele molevitten - også fra høns smiley

• #66   16. dec 2016 Ja, jeg har også google, men der er stadig kaniner i dyngevis på gnavergalleri

• #67   16. dec 2016 Jeg tænker netop også, at biprodukter er gode protein kilder, frem for korn og andet fyldstof der er i mange andre tørfodder mærker.

Mine får Olivers pt. og jeg har kontaktet dem, med henblik på at finde ud af hvad de mener med "tørret kylling" fx. om det er affalds produkter, eller hvordan.
    Og afventer svar. Har egentlig aldrig tænkt over det nok ikke "bare" er kød, som i kød. Men kan heller ikke se problemet i at de får proteinen fra skrog mv. men dog ikke fjer og pels.

• #71   16. dec 2016 Jinx, det link har jeg svært ved at overskue. Og jeg læser somregel ikke artikler mv. der er ældre end 3 år smiley

• #73   16. dec 2016 Altså jeg kan nu ikke som sådan se problemet i biprodukter. Det er mere når ALT sammen sætningen udelukkende er på næb, kør, fødder involde osv smiley

• #74   16. dec 2016 Naaarh Mette Marie, når vores hunde får en hel høne, så "plukker" de den. De æder ikke fjer. Pels æder de til gengæld. Jeg har set et program om ulve, hvor ulvene gør det samme.

Naaarh Kenzie - vores corso åd duer og fasaner i "en mundfuld" - de røg lige ned i løgnhalsen hurtigere end du kan sige "jeg synes BARF er den bedste måde at fodre en hund på".

Og drop nu det lille-pige fornærmethed .. du kan lave alle de indslag om BARF du lyster .. jeg er ikke typen, der sætter dig på filter - jeg kommenterer bare på det folk skriver og din forherligelse af BARF er en smule trættende, så du må nok påregne lidt .. hvad skal vi sige .. ikke-så-begejstrede kommentarer om netop den del af dine indlæg.

Kig evt i Sørens indlæg #45 .. det er spot on smiley

• #76   16. dec 2016 Jinx ja jeg droppede det nu også, da jeg ikke kunne finde hoved og hale i det.

• #77   16. dec 2016 Min malinois nægtede at æde pels og ører fra de kaniner han fik - fasaner, duer, ænder rørte han ikke.

Så måske der bare er forskel på hvad hunde gider æde ?
    Han åd og åd og åd når han fik tørfoder - var ikke specielt begejstret for det rå og det var smadder ærgerligt, da han netop skulle have det.

Ham jeg har nu æder ALT - seriøst - jeg gav ham citron igår "bare for at se hvad han ville gøre" .. den røg ned og det var så ikke en fejl, for han åd et stykke mere bagefter smiley

Han er fantastisk at fodre på - ingen præferencer, ALT ryger ned og han elsker sin mad ..

• #84   16. dec 2016 @77: Jeg har også haft sådan en vovse, der absolut ikke spiste noget der var råt smiley Råt = klamt for ham - mangler opkast smily smiley Han spiste to ting: sit tørfoder (kun ét mærke duede) og frolic.
    Det er godt nok noget nemmere at fodre på en der glad og gerne spiser hvad som helst. Min gemal har opdaget at Clinton er vild med appelsin og mandarin. Jeg har mest opdaget at han er ret vild med kaninlort og døde dyr smiley

• Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

#85   16. dec 2016 En fjer der bliver til fem høns må være en drøm for enhver fabrikant af hundefoder ..

• #86   16. dec 2016 Fjer er jo en fortrinlig proteinkilde. Og så skal der kun bruges en brøkdel af det i forhold til fjerkrækødmel for, at få den samme %-del protein i fodret.... Smart for producenten. Men det kan være svært, at gennemskue for forbrugeren. smiley

Det er lige som, når de kamouflerer BHT og BHA under EU godkendte antioxidanter... smiley

• #88   16. dec 2016 Kun for at irritere Martine .. smiley

De andre har vist svaret på det du spurgte om smiley

profilbillede
  • #90   16. dec 2016 Jeps og 25 kg. hest smiley

Jeg er hverken til det ene eller det andet.
    Jeg er derimod for varieret kost.
    Derfor får mine både tørkost, vådfoder, råt og rester.

• #96   16. dec 2016 Haha, Martine, jeg blev spurgt hvorfor jeg ikke synes, at fjer og pels skal erstatte kød Det er jo åbenbart forbudt at sige, at det er fordi, jeg synes det rigtige er at fodre med råt Uha, så er man en forfærdelig, hellig veganer Det kan man se tidligere i tråden. Selvom der slet ikke er nogen, der har foreslået råt

Hvordan kan du beslutte dig for at det er "forbudt" ? Ingen - og slet ikke mig - skriver at du ikke må smide adskillige roser og andet i røven på dine indlæg om BARF og dets herligheder - så drop nu det der lille-pige fornærmethed. Du kan skrive hvad du vil for mig - det andet må du tage med Admin.

Jeg kan ikke gøre for at du - som du selv foreslår - må være blind. I #14 foreslås BARF .. jaja, jeg kan godt se at du foreslår at det er noget HELT andet indlægget betyder, men det er jeg ikke enig i.

Så gi gas - fyld blot tråden med billeder af hunde der er ved at kvæles i selvdøde kaniner, tremmekalve og afdøde mus - du har helt grønt lys herfra.

Men please please please .. ikke den der offerrolle, vel ?
    Den er så uklædelig smiley

• #98   16. dec 2016 Zenta -

Skal jeg blive "irriteret" over at du har to gamle hunde, der sidder og tigger efter råt kød ???
    Hvorfor i alverden ??

Og så lad mig da spørge dig - hvorfor lave indlæg i en tråd med det ene formål at irritere andre brugere ?

• #99   16. dec 2016 Jeg opgiver at svare mere i dine tråde. Den der tone orker jeg simpelthen ikke

Fair nok - du skal have lov til at komme med alt dit udokumenterede sludder om dine fodermetoder som det eneste rigtige - jeg skal bare rette ind og dyrke dig som en guru.

Det tror jeg ikke du nogensinde kommer til at opleve, så hvis det er formålet - kun debat for at få ret - så er det nok en meget god afgørelse du er nået frem til smiley

• #101   16. dec 2016 Tja - for nu at bruge det udtryk igen - det vil du ved nærlæsning af dine egne indlæg temmeligt sikkert kunne forstå smiley

Og nej - jeg gider ikke en ping-pong med en forurettet ung pige, der føler sig stødt over ikke at bare at kunne få ret i alt hvad hun skriver.

Så gør nu som du selv skrev - lad være med at svare mere i mine tråde smiley

• #103   16. dec 2016 Ja ikke John?
    Og som det ses på det beskidte køkkengulv, så røg der vidst også en del ned til dem smiley Heheh

• #105   16. dec 2016 Beskidte hunde, savl og kød, så ser gulvet sådan der ud efter et par timer smiley
    Er heller ikke hellig, deres vådfoder er fra Aldi smiley

• #107   16. dec 2016 Ja smiley

• #109   16. dec 2016 Ja hvis du køber de store billige dåser, så er det meget underligt i.
    Jeg køber 400 gram for 6,5 kr.
    Sådan en dåse passer med at jeg kan dele den imellem hundene og så gemme Laikas piller deri.

• #111   16. dec 2016 De store?
    De fås i alle butikker, 800 gram til 8-10 kr tror jeg. Dem køber jeg ikke, for der er nemlig alt muligt underligt i og sådan en dåse er der til flere gange og det er lidt irriterende at have og stå åben i køleskab.
    Men dåserne med 400 gram passer lige smiley

profilbillede
  • #112   16. dec 2016 Til alle intersseret, så har jeg fået svar fra Olivers omkring deres brug af ordet "tørret kylling" (og jeg har spurgt indtil om det er affaldskød, de bruger, og har fået dette svar i mail"

Hej Belinda

Jeg kan se at du har snakket med min kollega på hjemmesiden.

Alt vores foder indeholder rigtigt kød og ikke kødaffald.
    Vi angiver vores kødindhold i tørvægt.
    Det vil sige at dyret bliver slaget, tørret og vandet/væske fra den fordamper.
    Efterfølgende bliver den vejet og det er denne vægt som vi oplyser.

Der er desværre ikke nogle regler eller lovgivning for om det er tørvægt eller vådvægt som man skal oplyse.
    Mange andre foderproducenter slagter dyret, vejer det og derefter tørre det.
    Dyret vil derfor veje mindre efter vandet er fordampet men dette oplyses ikke om.

Så det man faktisk skal være opmærksom på er, at foderet skal angives i tørvægt da et er en præcise vægt som tilsættes i foderet og ikke frisk/fersk kød som andre desværre benytter sig af at skrive.

Du kan derfor være ganske rolig.
    Vi kommer kun ordenligt kød i alle vores produkter.
    Dette går vi meget op i da vores dyr ikke skal fyldes med affaldskød.

• #113   16. dec 2016 Nu bliver jeg lige nødt til at spørge - hvad er "affaldskød"??

Tak for at dele svaret herinde - jeg har skrevet til RC og spurgt om hvad det er for kød de propper i deres produkter (om nogle) smiley

• #114   16. dec 2016 Jeg skrev i min forespørgsel om det var fjer og pels. Hvilket det så ikke er, efter hvad jeg kan se i mailen.

Men jeg tænker at når de skriver dyret slagtes mv. så er det uden pels/fjer/uld og hvad der nu ellers er af de ting. Men at det derud over er et helt dyr? altså med knogler og indmad osv.
    Hvilket jeg heller ikke kan se problemet i det er smiley

• #115   16. dec 2016 Jeg kan heller ikke se at tingene på nogen måde bliver bedre hvis det udelukkende er okseinderlår, cuvette eller gullaschtern smiley

Jeg undrer mig bare over "affaldskød" ?? Hvad er det helt eksakt ? Ved du det ?

• #116   16. dec 2016 Nej det ved jeg ikke smiley men jeg kan spørge smiley det gør jeg lige og vender tilbage omkring det så.

• #117   16. dec 2016 Jeg tror godt, at jeg ved, hvad affaldskød er. Men min mund er lukket med syv segl, så jeg ikke ødelægger nogle illusioner hos burgerfolket smiley

• #118   16. dec 2016 Nej sig det endelig Søren smiley Jeg er hverken vegetar eller ren råfodre mine hunde, så jeg er ikke sippet. Og jeg spiser også burger på MacD smiley

• #119   16. dec 2016 Nej Søren - hvis du har reel viden om hvad "affaldskød" er, så del da denne viden. Jeg vil rigtigt gerne vide det.

• #120   16. dec 2016 Jeg vil lige "krukke" i et par dage og spilde lidt kostbar. Derefter vil jeg måske løfte lidt af sløret. Jeg kan røbe, at min viden kommer fra en 'insider' i en virksomhed, der udvikler maskiner til levnedsmiddelbranchen. En anden medspiller er strubekød - ja, det kaldes denne noble udskæring fra dyret, der siger muh. smiley

• #123   17. dec 2016 Det er vel ja, affald fra dyret?

• #124   17. dec 2016 Fantastisk svar Janni - men fair nok at du heller ikke ved det smiley

• #125   17. dec 2016 Jamen affaldskød er vel det vi andre ikke spiser?
    Affald er jo fjer, næb osv.

• #126   17. dec 2016 Og ja, I andre ved det jo heller ikke smiley Hehe

• #128   17. dec 2016 Jeg er kold mht pris, profit og overskud.
    Det skal bare være det, der får min hund til at fungere optimalt.

• #131   19. dec 2016 Så kom der svar fra Arion, smiley

Hej Belinda

Jeg beklager meget at du ikke har fået svar før nu. Men jeg har
    desværre været ude af kontoret.

Alt vores kød er 100% rent kvalitetskød. Dvs ingen affaldskød.

Hvis ikke du allerede følger os, synes jeg du skal gå ind på ARION
    Danmark på facebook.

God dag

• #133   19. dec 2016 Men man kan også vælge den langt mere interessante konspirations-teori smiley

• #135   19. dec 2016 Det er da en mulighed smiley
    Jeg foretrækker den model kontra at fodre med noget JEG synes ser godt ud, men fungerer dårligere til min hund.

Man kan dog vælge at kaste sig ud på vovehalsens overmod - og supplere foderet med noget "rigtigt" kød fra slagteriet i Vipperød ... og en lille sild fra tid til anden, kan det da også blive til smiley

• #136   20. dec 2016 Pia, jeg vidergiver bare mailen, omkring deres svar. smiley

• #138   20. dec 2016 134#
    Pia, ris er korn. Så hvis der er ris i kornfrit foder så ville jeg gå pæn udenom det smiley

Står der glutenfri så må der gerne være ris i smiley

• #139   20. dec 2016 Isabelle, ja altså man skal jo også kigge på hunden, uanset hvad foder man vælger, så er det vigtigste jo at hunden fungere på netop dét foder.

Nogle kan ikke tåle den ene slags, nogen med og uden korn, nogen med og uden fisk osv.

Det er jo det samme som når man skal give hunden foderet, man smider vel ikke bare noget i skålen / på græsset (what ever).. Uden at have tænkt på om det er for meget (eller nogen gør nok, hvis man ser hvor mange overvægtige hunde der er)
    Jeg vurdere fx. selv hver dag hvad mine skal have, alt efter hvor meget de har trænet, motioneret mv.
    Ville jeg give dem den mængde der står på sækken, ville de kunne trille om på gåturen om 14 dage, frem for at gå / løbe.

• #153   20. dec 2016 Der kan findes meget sjovt i hundefoder. F.eks vindruekerner. ..

• #155   20. dec 2016 Nej ikke rc denne gang.

Men det nye arion. Det er netop forarbejdet så det ikke er giftigt skrev de. Det er en god kilde til antioxidanter mener jeg de skrev.

• #156   20. dec 2016 Trixie har hundechokolade, som ikke er giftigt. For hunde SKAL jo bare have chokolade, der dindes jo ikke 100.00 andre ikke potentielt giftige godbidder til hunde jo smiley

Men deres avocado hundegodbid slår dog chokoladen. ...

Ej men altså. Man lave sgi da heller ikke hestegodbidder med tax smag 'indsæt smiley der ruller med øjnene '

• #157   20. dec 2016 De der "jeg-ved-alt" typer er så P... trælse !!!

Jeg havde min kærestes daværende Cane Corso med mig for en del år siden. Han sad på forsædet i min Mercedes Vito da jeg skulle til BARF-centret i Glostrup og hente lidt ting på tilbud.
    Ham BARF-manden hjalp mig ud med mine indkøb og fik øje på Lamto på forsædet.
    "Aj men SIKKE en flot hund og SIKKE en flot blank pels den har", sagde han, "et TYDELIGT bevis på, at det ER bedst at råfodre!!!"

Jeg takkede ham for de pæne ord om hunden, men fortalte ham dernæst, at den skam ikke fik råt - den var opvokset - og levede stadig - udelukkende på Royal Canin smiley :D smiley

Det mest sjove var, at han faktisk blev sur på mig - som om han mente, at jeg havde snydt ham ved at bringe en hund der levede på lortefoder og ovenikøbet lignede ½ million, til et center hvor man solgte GODT hundemad smiley

Tosse ...

• #159   20. dec 2016 Der er en del mennesker, som dagligt tager et ingefærshot. Jeg læste, at en forsker udtalte, at man lige så godt kunne spise et æble. Hm, ja ok, og hvis man så i samme moment lige hiver en negl af, så er den masochistiske del af manøvren også tilgodeset smiley

• #161   20. dec 2016 Om man er til kornfrit eller ikke, så går det jo begge veje smiley

• #162   20. dec 2016 Antikorn - probarf´erne har førertrøjen på når det gælder om fanatisme og selvfedhed smiley

• #163   20. dec 2016 Ja da, hvis man ser det fra hvor du står smiley
    Herfra er det lige omvendt smiley

• #164   20. dec 2016 Det er fordi du er farvet i din selvfedhed ... så deeet .....

• #166   20. dec 2016 Ja for det er du jo ikke omkring RC smiley

• #167   20. dec 2016 Mange mennesker går jo efter devisen at når noget er godt, må meget af det være meget godt, og det ved enhver jo ikke passer ... med mindre man taler øl og bacon ...

• #168   20. dec 2016 Men Martine, du taler jo ud fra den erfaring du selv har, det samme gør jeg og det samme gør andre.
    Du giver dine hunde hvad de trivedes på, jeg giver mine hvad de trivedes på, det er vel sådan man skal gøre det?
    Din måde at fodre på er jo ikke mere rigtig eller mere forkert end min er det.

• #169   20. dec 2016 Janni jeg er sikker på at du synes at det er rasende spændende at debattere med mig om dine snæversynede holdninger - og jeg ville virkelig ønske at jeg kunne goutere dit never-ending behov for at "irritere" mig .. men helt seriøst ... du kører i ring og du keder mig lidt, så jeg tror bare jeg kan konstatere, at lige her er der en af os der har ret - den anden er dig smiley

• #170   20. dec 2016 Øl og bacon smiley
    https://www.youtube.com/watch?v=l1IHbeq6stQ

• #171   20. dec 2016 Jeg prøver ikke på at irritere dig, jeg synes bare det er kedeligt at læse dit evige forsøg på at gøre grin med os andre der fodre kornfrit/råt/vådfoder og dit evige forsøg på at promovere RC som det eneste rigtige.
    Du forsøger at få det til at fremstå som om at folk som jeg er fanatiske og alt muligt andet, men det er du jo også selv, bare med RC.
    Som sagt flere gange, så tror jeg på at vi alle fodre med det vores hunde trivedes på, om det er kornfrit, med korn, råt eller vådfoder, eller sågar rester.
    Om ikke andet så gør vi alle jo vores bedste for vores hunde, ikke? smiley

• #172   20. dec 2016 Jeg prøver ikke på at irritere dig,

• #173   20. dec 2016 Okay så nu snakker vi noget jeg skrev for 4 dage siden?
    Men jeg troede faktisk at du sagtens kunne tage lidt sjov.
    Men det beklager jeg selvfølgelig hvis ikke det er tilfældet. smiley

• #174   20. dec 2016 Uha, jeg må ha misset "vi taler kun max 5 minutter tilbage" reglen herinde .. hvad side er det den står på ?

• #175   20. dec 2016 Som sagt så troede jeg faktisk at du kunne tage lidt sjov, men det er så ikke tilfældet og sådan er det jo bare smiley

• #176   20. dec 2016 Det kan jeg sagtens - siger du til, når du starter ?

• #177   20. dec 2016 Hvis du siger til når du ikke længere behøves være nedladende smiley

• #178   20. dec 2016 Har du nogensinde hørt udtrykket "som man råber i skoven får man svar" ??

• #179   20. dec 2016 Hvor Martine, hvor er jeg nedladende?
    Jeg skal gerne give en undskyldning for at være det overfor dig så.
    Der går intet af mig af den grund nemlig.
    Synes det er træls at man rigtig gerne vil debattere med dig men at det skal ende i at du er nedladende.
    Der er jo ingen der gider lege med de børn der er sådan.

• #180   20. dec 2016 Hvis du ikke selv kan se det, så er jeg nok ikke den rigtige til at forklare dig det .... og helt ærligt, der er en masse andre unger herinde du kan lege med, så du klarer den nok endda smiley

• #181   20. dec 2016 Jeg har givet dig en undskyldning for billedet jeg smed ind for 4 dage siden, hvis ikke du synes det var sjovt, så fair nok.
    Men derudover kan jeg ikke se at jeg er nedladende overfor dig, mener du at jeg har været det, så beklager jeg gerne.
    Som sagt er det jo et spændende emne, men knapt så sjovt på det niveau.

• #182   20. dec 2016 Nu bliver det for navlepillende efter min smag.
    Jeg har ikke bedt om en undskyldning - jeg mener ikke du skylder mig en - og jeg ved heller ikke hvorfor dette pludselige behov for "beklagelse" ? Det er Martine du skriver med - ikke en tyndhudet "jeg sletter tråden hvis jeg får for meget modstand" bruger.
    Så låg på Janni - alt det der er slet, slet ikke nødvendigt i mit tilfælde. Husk nu, jeg er en af de unger de andre ikke vil lege med.

Tråden kører stadig - BATDOG og Salla har en interessant meningsudveksling igang .. hvorfor koncentrerer du dig ikke bare om den, når det nu er et så spændende emne jeg har taget op?

• #183   20. dec 2016 Fordi Martine, hvis du mener jeg har været nedladende overfor dig i debatten, så vil jeg gerne beklage det da det ikke er meningen med at deltage jo.
    Jeg kan forstå at du ikke finder det billede jeg smed ind i tråden for sjovt og det er fair nok, men derudover er det ikke min mening at være nedladende.
    Jeg ved godt du ikke sletter tråden af den grund eller sætter dig ned og græder over det, men derfor er det da stadig ikke i orden hvis jeg har været det.
    Jeg skrev at der ikke er nogen der gider lege med de børn der er sådan, jeg vil gerne være med i debatten, men da ikke hvis det kun er den nedladende tone jeg skal have retur.
    Vi kan vel sagtens være uenige og stå i hver sin lejr, uden at vi behøves blive nedladende.

• #184   20. dec 2016 Du forstod godt hvad jeg skrev i #182, ik ?

• #185   20. dec 2016 Den dag du formår at holde tonen og lade være med at blive så forbandet nedladende og personlig blot fordi man ikke lige deler dine synspunkter, det bliver en stor dag smiley

• #186   21. dec 2016 Ja, det må være irriterende, at blive ramt af egne skyts ...

• #190   21. dec 2016 Jeg kan faktisk ikke se nogen stor forskel på Chili, om hun får brugsens den billige eller orijen. De første 6 år af hendes liv fik hun bare næsten tilfældig tørkost - dog gerne med lavt proteinindhold. De seneste 3-4 år har hun fået orijen, for at pleje min samvittighed. Eneste markante forskel (foruden prisen) er mængden af hundelort, men det rager mig een af de blå markblomster, da jeg ikke samler op alligevel.

• Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

#196   21. dec 2016 Har også været på Barf vognen for en del år siden, men synes at det så ud til hundene manglede et eller andet hvilket bla. kunne ses på farven i pelsen...Måske noget med mangel på vitaminer eller makro- og mikromineraler? For tiden står den på tørkost Taste of the Wild (bison) og leder efter et alternativ i samme kvalitet, bare for ikke at blive ved med at fodre med det samme ..

• Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

#198   21. dec 2016 Har flere gange overvejet en enkelt dag om ugen med ben, men har haft den opfattelse at det ikke gik sammen med tørkost efter at have læst Ian Billinghurst "bible" og efter at have været til diverse foredrag om barf ..

• #199   21. dec 2016 Hvorfor skulle det ikke kunne gå?

Jeg kombifodrer med tørfoder og MUSH. Det fungerer rigtigt godt. smiley

• #201   21. dec 2016 Mine får tørfoder, vådfoder, hjemmelavet (tilberedt) OG en hel del råt.
    Ikke bare ben, men også "lever-bøffer", heste-bøffer, silde-filetter osv.

Tror min foder-religion hedder "Variation" smiley

• Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

#202   21. dec 2016 Hvorfor skulle det ikke kunne gå?

Nogen med mavesyre og ph værdi .. At hvis man fodrer med tørkost skulle mavesyre ph-værdien være en smule højere, og at der derved kunne opstå risiko for forrådnelse af bla. ben inden det hele kommer ud i den anden ende.. Altså efter hvad jeg har fået fortalt og læst lidt om..

• #203   21. dec 2016 Hvis man fodrer med et fornuftigt sammensat foder, gerne uden korn o.s.v. Så skulle ph-værdien automatisk blive noget lavere.

• Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

#204   21. dec 2016 Nu har Ian Billinghurst "give your dog a bone" jo en år på bagen..
    Kan dog også se at der er andre meninger..

https://therawfeedingcommunity.com/2015/01/08/digest-this-kibble-may-actually-digest-faster-than-raw/

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.225
    #205   21. dec 2016 Tænker om der ikke er forskel på sammensætning af vitaminer når man snakker "affald" kontra rent kød?. Altså at protein ikke bare er protein.

• #206   21. dec 2016 Det er sku læse stof der kan bruges... Der os en e bog jeg vil anbefale af Morgens Eliasens .... Til folk der vil fodre med barf...

• Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

#207   21. dec 2016 Som jeg har forstået det, er Vitaminer og mineraler tilsat efter at tørkosten er lavet?

• #209   21. dec 2016 En ting der sikkert... Emnet om hunde fodre... Er vist noget flere hunde ejere burde læse lidt mere om... Men fed debat .... God jul til jer alle og til de mange vapser...

• #210   21. dec 2016 Med barf-bølgen fulgte en masse myter. En af dem er den med PH-værdien.

Man kan sagtens mixe tørt og råt, det er uproblematisk.

Argumentet dengang var, at tørkosten passerede meget hurtigere gennem systemet end råt og at mixet så ville give problemer med fordøjelsen. Svaret var naturligvis at gå til det lokale barf-center, købe noget hakkelse og give hunden.

PH-værdien kom ind i billedet i forhold til risikoen for infektion med patogene bakterier. Også her vrøvlede man fuldstændig.
    Myten lever endnu - at hunde ikke er så udsat for mave-tarminfektioner fordi deres PH er lavere end menneskets.
    Det er to fejl i en. PH-værdien er grundlæggende den samme, nemlig ca. 1 og hunde er præcis så udsat som mennesker er.

Med de to myter fulgtes en masse andre. Gode salgstrick... Indtil de ikke var det mere og bixen måtte lukke.

• Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

#211   21. dec 2016 (Connie says:
    January 9, 2015 at 9:58 pm)

Personally I wouldn’t mix raw and kibble because I wouldn’t want the bacteria on the kibble being able to multiply when introduced to the moisture on the surface of the raw..it is why I don’t like mixing kibble and canned food or mixing kibble with water. Do you know how long that kibble sits around? it has an incredibly long shelf life, and the bacteria on it stays under control because it is so dry until it hits the acid of the stomach.. but mix it with something not acidic, those things can grow and flourish..

https://therawfeedingcommunity.com/2015/01/08/digest-this-kibble-may-actually-digest-faster-than-raw/

Kunne være spændende at se og følge hunde fra samme kuld som er opvokset på forskellige former for foder..

• #212   21. dec 2016 Læs læs og læs mere... Den største fejl folk laver, er at tror de ved alt ...
    Smiler konge debat...

• #213   21. dec 2016 Super link Peter...

• #214   21. dec 2016 Bakterier på overfladen af tørkost, som dramatisk udløses når der tilføres noget fugtigt???

Arrrh.... Kom nu...

• #216   21. dec 2016 Fordi man altid kan blive klogere... Og så længe dine hunde fungerer super så det jo godt for dig...

• Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

#217   21. dec 2016 The tests found 11 out of 12 pet food varieties contained bacteria considered serious health threats by the U.S. Food and Drug Administration (FDA) such as Staphylococcus and Acinetobacter, including drug-resistant varieties. They also found 3 out of 12 foods exceeded regulatory levels of nutritional content, and 4 out of 8 had medium or high levels of fungal toxins.

http://www.foodsafetynews.com/2015/01/16000-consumer-funded-test-finds-alarming-contamination-in-pet-food/

• Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

#219   21. dec 2016 “The more that you read, the more things you will know. The more that you learn, the more places you'll go.” Dr. Seuss

• #221   21. dec 2016 Jeg er som sagt heller ikke hellig, for var jeg det fik de ikke vådfoder fra Aldi.
    Det vigtigste for mig er variation. Både fordi jeg godt kan lide at variere det for dem, men også fordi det giver hunde der tåler alt og også fordi det er nemt for mig.
    Som sagt har jeg altid et eller andet de kan få, i og med de både får tørkost vådfoder, råt, rester osv.
    Og det mindsker faktisk også madspild i og med at de får ting der ellers ville ryge ud.

• #222   21. dec 2016 Og jo de må gerne få ben samtidig med tørkost, mine får som sagt en blanding.
    De kan sagtens få tørkost morgen og råt aften.

• #224   21. dec 2016 Åh jo ..
    Prøv at læs herinde hvad folks hunde ikke tåler ..

• #226   21. dec 2016 Jo .. Godt man ikke har den slags problemer smiley

• #228   21. dec 2016 Jeg tror at variation giver hunde der tåler alt smiley

• #230   21. dec 2016 Ja, men så er fejlen jo også at man fodre for ens hvis hunden reagere sådan.
    Mine elsker når jeg rydder op i køleskab, så får de en madskål hver med leverpostej, kødsovs, pålæg, toppet med en skive ost og en tår mælk til at skylle det ned med eller noget i den retning og de elsker det smiley

• #231   21. dec 2016 Børn og hunde skal hærdes og inspireres. Variation på smage og konsistens løser en masse problemer.. smiley

Sagde pædagogen smiley

• #234   21. dec 2016 Tak for info, John smiley smiley

• #237   21. dec 2016 John, der er stor forskel på indholdet af de forskellige mærker, pris osv.
    Så nej, de er ikke ens.

• #241   21. dec 2016 Man kan ikke skære alt tørfoder over en kam og sige de er ens.
    Hvis man bruger lidt tid på at gå dem igennem, så vil man opdage at der er stor forskel på kødindhold, pris osv.

• #242   21. dec 2016 Pris og kvalitet hænger jo sammen som med alt andet.

• #246   21. dec 2016 Så vis mig et eksempel hvor pris og kvalitet ikke følges ad når det omhandler tørfoder smiley

• #247   21. dec 2016 Zenta - det kommer vel lidt an på, hvad man mener med kvalitet?
    Lankas diætfoder er MEGET dyrere end drengenes tørfoder - og der er jo så stort set ikke noget "ordentlig" kød i.... smiley

• #248   21. dec 2016 Køber man nu foder i et supermarked, så er det billigt ja, men du får heller ikke et foder af ordentlig kvalitet så.
    Jeg synes som sagt bare ikke at man kan skære alle tørkostmærker over en kam og sige de er ens, for det er de altså ikke hvis man gider bruge lidt tid på at kigge dem igennem.
    Indhold, pris, fedt osv. variere ret meget.

• #250   21. dec 2016 Ja Karina, men det behøves jo reelt ikke være så dyrt.
    Jeg synes de køre en voldsom overpris.
    Jeg måtte en dag købe en sæk K/D hos dyrlægen og måtte give 639 kr! For 12 kg. smiley

Men det er nok en helt andet snak.

• #251   21. dec 2016 De der tests, som Tænk og DR1 (Kontant) har lavet er ikke en pind værd. De tager ikke højde for kvaliteten af råvarerne i fodret.

• #252   21. dec 2016 Haha ja præcis. Hvis man endda køber ved dyrlægen, så stikker det helt af!! Så kommer man snildt op på de der 60kr pr. kg.

• #253   21. dec 2016 Jo John, det mener jeg nu nok du gør.
    Jeg er en af dem der bruger meget tid på at nørde foder, så sådan en påstand burde du altså dokumentere. (Med fare for at lyde som en anden).
    Alt hundefoder opfylder de krav det SKAL opfylde, men derudover er der virkelig stor forskel i indhold, pris osv.

• #254   21. dec 2016 Ja nemlig Karina og det synes jeg altså er en voldsom overpris.
    Jeg synes det er fint der findes foder til en hund som Lanka der er nyresyg, men jeg synes til gengæld ikke at deres overpris er i orden.

• #255   21. dec 2016 Eftersom hunde trives forskelligt på forskelligt foder så fuldstændig ens er det jo ikke.

Det eneste vigtige for mig er, at huneene trives og at de har et fornuftigt energiniveau, udholdenhed og koncentrationsevne.
    Jeg har selv nogle små kæpheste men det er mine og handler ikke om hundene.

Vi har været heldige med Olivers i en lang årrække. Skifter mellem proteinerne og det kornfrie og kornholdige uden problemer, men vi skifter ikke fodermærke netop fordi grundkravene er opfyldt.

• #256   21. dec 2016 Det er helt ude af proportioner. Har lige tjekket og med noget af vådfoderet giver jeg op til 86kr. pr kg, selv når jeg køber det billigste sted i Tyskland.
    Og vådfoderet skal de jo have noget mere af end tørfoderet.
    Det er vanvittigt!

• #257   21. dec 2016 Helt enig Karina, jeg der fodre kornfrit giver ikke engang den slags priser som du gør for foder til Lanka.
    Det er altså at snyde folk synes jeg.
    Du SKAL jo bruge den slags foder til Lanka og er derfor tvunget til at købe det, men prisen er altså ikke i orden.
    Jeg ved godt man kan købe det lidt billigere i udlandet, men synes godt nok det er noget svineri at give 640 kr. for 12 kg hos dyrlægen.

• #259   21. dec 2016 Jo det kan hvis du gider bruge tid på at sammenligne nogle forskellige fodermærker.
    Jeg synes faktisk det er sjovt at du går højt op i at de skal have kød, mens du samtidig mener at det billige tørfoder uden kød i, er OK og det samme som alle andre slags tørfoder.

• #261   21. dec 2016 John, det kan jeg også.
    Men det nytter jo ikke noget, når hundene er syge på den ene eller den anden måde.
    I Lankas tilfælde med nyrerne, så hun ikke må få ret meget protein - dvs. specielt rent kød er nærmest gift for hende...

• #262   21. dec 2016 TÆNKS test er efterhånden tussegammel...
    Handler om, hvilket foder, der overholder minimumsgrænsen for de billigste penge.
    Den er ikke anvendelig i forhold til at vurdere foderkvalitet.

• #264   21. dec 2016 Karina er nødt til at købe det foder hun gør når hun har en nyresyg hund.
    Det er bare ikke i orden at hun er nødt til at betale overpris for det og det mener jeg altså at 640 kr for 12 kg.
    Nu er Lanka jo en mindre hund, men når man som jeg har Schæfer, så bliver det altså en dyr fornøjelse.

• #265   21. dec 2016 Jeg synes det er fantastisk at et foder som RC kan lave en så effektiv "skidestopper" som gastrointestinal, det er såvidt jeg ved det, der er bedst til en hund med dårlig mave ?
    De kan noget, som de andre ikke kan følge med i - og derfor køber sig til viden om - jeg glæder mig endnu engang over, at have fundet et foder som virker optimalt for mine hunde der alt andet lige kræver mere end the avarage family pet smiley

Men kød skal der til - min hund elsker det og den skal ha lov til at flå og flænse lidt i sådan nogle stykker en gang eller to om ugen.

Jeg gider nemlig heller ikke ha en af de her "den kan KUN tåle ...." indsæt selv fodermærke ... for ellers får den dårlig mave.

Men at smide et foder som Essentials i den er no-go - det FÅR den racermave af så det undgår vi.
    Ellers ryger der lidt forskelligt i den - rester og så´n inkluderet.

• #266   21. dec 2016 "Der er skam kød i tørfoder"
    Det er nok som man ser på det.
    Sammenligner jeg det med det foder jeg bruger, så er der ikke kød i det billige.

• #267   21. dec 2016 Karina - hvad får Lanka ?

• #270   21. dec 2016 Priserne er fra august 2015.
    CH har ret i at den er gammel.

• #271   21. dec 2016 Det er en pudsig ting med det kød der.

Kender flere der måtte stoppe råfodring fordi hundens ydeevne faldt pladask på jorden.

Det er tankevækkende - der er næppe noget der er godt for alle altid...

• #272   21. dec 2016 #268

Hvorfor får Anton diætfoder ? Og hvad slags foder, fodrer du med ?

• #273   21. dec 2016 Lanka får lige så varieret kost som de andre (bare noget andet)
    Hun får vådfoder fra: Rinti, Integra, Royal Canin, Hills og Specific
    Tørfoder fra: Integra, Bosch og Hills.
    Så får hun "hjemmelavet" efter en opskrift, jeg vred ud af dyrlægen, da hun slet ikke ville spise i begyndelse. Og så får hun "snyde-kødben", med råt kød, rå æg og MASSER af kogte ris, der så bliver blandet og frosset ned i portioner....

• #274   21. dec 2016 J0hN-p:

Hvordan kan du vide, hvad der er i det hundefoder?

Det kan lige så godt være lavet på en gammel lædersål og noget brugt motorolie. smiley

• #275   21. dec 2016 Fedt at du alligevel kan fodre varieret omkring Lanka smiley

• #276   21. dec 2016 Tak Zenta. smiley

• #278   21. dec 2016 smiley

• #279   21. dec 2016 CH -

Præcis !
    Det var også tilfældet med Iroc. Der var mærkbar forskel på ham på råt og ikke råt.
    Hvad for hunde kender du, der måtte skifte over til tørkost igen? (racer tænker jeg)

• #280   21. dec 2016 #274 - hvem var den til Gitte? smiley

• #281   21. dec 2016 Undskyld den var til John P.

• #282   21. dec 2016 Karina er nødt til at købe det foder hun gør når hun har en nyresyg hund.
    Det er bare ikke i orden at hun er nødt til at betale overpris for det og det mener jeg altså at 640 kr for 12 kg.

Hvad er det for et foder, der koster 640 kroner for 12 kg som der bliver skrevet at du fodrer med, Karina ?

• #284   21. dec 2016 Det er schæfere, Martine.

• #285   21. dec 2016 Det er Hills, Martine

• #286   21. dec 2016 #277

IBD ?

• #287   21. dec 2016 Okay men ingen perverse billeder i dag John, lover du det?

• #288   21. dec 2016 Lige det der, som Zenta nævner var Hills. Det jeg selv nævner til 81kr pr. kg. er Royal Canin smiley

https://www.drhoelter.de/royal-canin-renal-frischebeutel-fuer-hunde.html

Det var den første variant, jeg kunne få i hende (udover hjemmelavet) efter diagnosen smiley

• #289   21. dec 2016 CH -

IPO-schæfere går jeg ud fra ?

• #292   21. dec 2016 Hvis man har en hund, der ikke er syg, så må man gøre et eller andet rigtigt. Jo, jeg ved godt, at man kan være uheldig, at hunden får skavanker, men den gode tid kan ingen tage fra os.
    3473 dage uden dyrlæge til andet end vacc. smiley

• #293   21. dec 2016 #288

Pheeew ... så er det da også betalt ! Men omvendt fedt at der findes et foderfirma som benytter så meget forskning, at vi kan holde liv i nogle hunde, som vi tidligere blot måtte aflive.

• #295   21. dec 2016 Jeps John, jeg har ikke skiftet nummer siden igår smiley

• #297   21. dec 2016 Ja tag endelig ikke fejl.
    Jeg kunne sagtens have valgt aflivning (som dyrlægen klart anbefalede, når jeg stod med en 12,5 år gammel hund, med den diagnose) og jeg er da SINDSYGT taknemmelig for, at hun stadig lever nu her godt 1,5 år efter. Og er glad, frisk og velfungerende.
    Så jeg er da virkelig taknemmelig for, at det foder findes, og at hun gerne vil spise det nu smiley

• #299   21. dec 2016 #294

Og det glider naturligvis ned af sig selv ... eller skal man måske blande et eller andet i det, for at få Fido til at æde det ??

• #300   21. dec 2016 John, jeg har fået en kat steriliseret i bytte for et sæt små højttalere smiley

• #302   21. dec 2016 #301

Netop min pointe. Tror næppe, der findes mange hunde (nogen om muligt?) der frivilligt æder loppefrøskaller og skal der tilsætning til, går ideen jo lidt af. Det, der er smart ved gastrointestinal er jo, at man kan fodre normalt og hundens mave stadig går i orden.
    Naa - ikke verdens smarteste tip fra den dyrlæge - med mindre han naturligvis har en bi-beskæftigelse som foie gras leverandør smiley

• #305   21. dec 2016 Jeg må være svar skyldig, jeg har ikke hunde med tyndskid, så aner ikke om de ville æde det uden at få det i vådfoder smiley

• #307   21. dec 2016 Jamen folk må da bestemt gøre som de lyster - jeg brugte GI til min hvalp da han havde splat-mave og det virkede. Jeg er kold som jordbæris overfor priserne - det skal bare du til min hund - og så skal det være nemt.

• #308   21. dec 2016 #304 Jeg ville få undersøgt min hund, hvis den pludselig ændrede mønster mht foder. Jeg skal på ingen måde kloge mig på om den evt fejler noget, jeg ved bare jeg ville få det tjekket, hvis det var min.

• #309   21. dec 2016 Det skal fungere og være nemt. Amen
    I øvrigt et krav man sagtens kunne benytte i mange andre sammenhænge.

• #311   21. dec 2016 BATDOG -

Det lyder fornuftigt - det giver en vis form for ro at få tjekket sin hund igennem.
    Jeg kan kun svare for mine egne der nåede op i alderen, og der oplevede jeg ikke problemer med maver ved foderskift.
    Så om det er normalt, pas ?

• #312   21. dec 2016 Jep, IPO hunde, Martine

• #313   21. dec 2016 Lige en serviceinformation.

Den der ting fra TÆNK - jeg har luret lidt rundt og har forsøgt at finde originalartiklen, den gemmer sig noget. Leder lige videre.

Men - jeg har fundet en ret fyldestgørende kritik af testen, som jeg egentlig synes er værd at læse.

Bemærk at den originale artikel blev skrevet i februar 2004 - det er trods alt lidt tid siden nu...

http://www.dch-aarhus.dk/side8e.htm

• #314   21. dec 2016 Jamen du har ret, den test er RET gammel, for jeg kan da huske den fra år tilbage.
    Og jeg vil gerne læse kritikken, men den er ikke så relevant for mig, for jeg ved godt at den er mangelfuld osv.

• #316   21. dec 2016 Jeg taler ikke om at barfe - det er jo et fast koncept.

Jeg taler om råfodring.

Det, som dem jeg har kendskab til oplever er, at det virker som om energien går til fordøjelse, ganske enkelt.
    Det er egentlig let at forestille sig.

Jeg tror godt jeg vil lægge hovedet på blokken og sige, at de her folk ikke fodrer med dårlig kvalitet råt. De skal bruge hunden og de fleste er bevidste om, at der skal ordentlig mad til at en hund yder sit max.

Disse hunde var ikke ugidelige og dovne - men de mistede stamina og de mistede toppen af deres energi.

• #320   21. dec 2016 CH -

Det tænkte jeg nok smiley

Mit postulat er, at det rå ikke dur til IPO hundene - de skal "eksplodere" og yde max MAX i en forholdsvis kort periode og de får ganske enkelt ikke den nødvendige energi ud af råt foder.

Jeg ved godt at mange så mener, at det ikke er det rigtige rå - men jeg tror mere sandheden skal hentes i, at ligeså mange ikke aner hvad der skal til for at holde tryk på en IPO-hund.

Det dur ikke - og nej, enig - det Iroc fik var ikke sekunda !!!!! - han fik bare drøn på de gule kedler, når han røg over på tørt op til konkurrencerne smiley

• #321   21. dec 2016 Enig Vark - ikke alle hunde / mennesker er ens. Min forrige malle gad i forvejen ikke rigtigt æde, så det havde da garanteret hjulpet at smide nogle loppefrø og et skvæt vand på hans foder ... eller ikke ..

• #323   22. dec 2016 Så du kan se på en IPO-hund om den har mistet toppen ?? Det er godt nok sejt at du kan det, Lenschow .. hvorfor ikke bare acceptere at råt ikke dur til den energiudfoldelse, det kræver for en IPO-hund ?

Du - og andre med dig - kunne måske overveje, at når vi siger, at det ikke dur til IPO, så er det ikke fordi det var dårligt kød, eller forkert fodring ... så er det bare netop derfor - det dur ikke til IPO-hunde smiley

• #324   22. dec 2016 Fejlernærede var de ikke, disse hunde.

Hvis de ikke var sportshunde havde man ikke kunne se, at der var et issue. De fungerede superfint i fritiden, der var som sagt der, hvor hundene skulle yde max, at energikurven viste sig at være for nedadgående.

Jeg tror i bund og grund at det vel for de fleste er ligemeget eftersom de færreste bruger denne top af ydeevne til noget - men for IPO-hunde betyder det noget.
    Og for disse hundes vedkommende betød det nok til at de måtte skifte tilbage til tørkost.

Kender da også nogle stykker, der til stadighed råfodrer - jeg formoder at de ikke har mærket noget til dette....

• #325   22. dec 2016 Eller de har ikke observeret forskellen.

Jeg fodrede jo Iroc på råt, grundet hans allergi og tænkte ikke rigtigt over om han måske manglede noget.
    En god ven gjorde mig opmærksom på det med det rå - og jeg prøvede at sætte Iroc over på RC 14 dage inden en konkurrence for at se hvad der skete. Det var mærkbart så stor forskellen var.

Iroc levede dog på råt hele livet - men op til konkurrencer, når træningen rigtigt intensiveredes, røg han på RC.

• #326   22. dec 2016 Det er sandsynligt, de ikke har set det.

Det lyder som en god løsning den der med at bruge tørkosten som en slags booster op til konkurrence.
    Det er som om at det er lettere for hunden at trække den hurtige energi ud af tørkosten, det andet giver en eller anden mystisk "tyngde".

Svært lige at sætte ord på det *GG*

• #327   22. dec 2016 Det tænker jeg, de ikke har ?

Og enig - det er næsten umuligt at forklare hvad det er der mangler - men synes nu du ramte ret godt plet med det her :

Disse hunde var ikke ugidelige og dovne - men de mistede stamina og de mistede toppen af deres energi.

smiley

• #329   22. dec 2016 #328

Der var ordene smiley

• #331   22. dec 2016 Tak, Batdog - netop!

Jinx, en hund får sin energi fuldstændig som alle andre dyr - fedt, protein og kulhydrat.

Jeg har ikke forstand på andre sportsgrene end IPO, jeg ved kun, at i denne sport ser man det.
    Og det handler om de situationer - som Martine nævner - hvor hunden skal eksplodere - altså bruge mængder af energi på meget meget kort tid.

Hvad angår jagt- og slædehunde, så er det jo en helt anden måde at arbejde på. Det er mange timer og ikke denne eksplosion af energi.
    Jeg kender slet ikke måden hunden bruger sin energi på i agility, så det kan jeg ikke udtale mig om overhovedet.

• #332   22. dec 2016 Jeg tror ikke, at nogen giver deres agility-hunde et kæmpestort ben med masse af kød dagen før et stævne... Jeg ville ihvertfald ikke selv gøre det, og jeg ved at mange bruge noget tilskud, til at booste energien dagen før - og på selve dagen. Og det er IKKE råt kød...

• #335   22. dec 2016 Hvis hunden aldrig har fået andet - så har man jo ikke en chance for at vide, om den "mangler et gear" smiley

• #336   22. dec 2016 Hvad forstår bønder sig på agurkesalat smiley

• #339   22. dec 2016 Jeg kender ikke den pågældende kennel og aner ikke hvad hvordan deres hunde arbejder.
    Alt jeg ved er, hvad folk har fortalt de selv har oplevet...

Der findes masser af schæfere, der opdrættes på råt og velsagtens også kenneler, der anbefaler råt.
    At de får råt betyder jo altså ikke at de dratter døde om eller går i slowmotion på en IPO-bane.
    Det betyder noget for deres max-ydelse. Ganske enkelt - og bruger man ikke denne max-ydelse, så er det jo uproblematisk....

• #341   22. dec 2016 Jeg er ikke ude i en bandlysning af råt til IPO-hunde.

Jeg påpeger et problem, der kan være. Aner ikke om det gælder alle, men jeg kan bare konstatere, at det er oplevelsen.

Det er jo i øvrigt også langt fra alle IPO-hunde, der nogensinde når til at skulle yde max.
    Og igen - vi taler om marginaler her, så det kan meget let forekomme at man aldrig opdager forskellen - hvis man altså ikke afprøver det som Martine gjorde...

• #342   22. dec 2016 Det har ingen relevans, at nogle fodrer råt til ipo-hunde. Hvad der derimod er interessant, er om de råfodrede hunde yder max eller bare nogenlunde. Jeg kender et par fodboldspillere, der næsten udelukkende spiller på en diæt af slotspils og junk fra grillens ønskebrønd. Det er vel næsten unødvendigt at nævne, at disse heltes ydelse ikke tilhører øverste hylde

• #344   22. dec 2016 Jinx, jeg er aldrig firkantet - heller ikke her.

Som sagt kender jeg folk, der råfodrer og stadig træner IPO. De får det jo til at virke.
    Jeg skal dog indskyde at det ikke er folk, der har været i konkurrence med de hunde, de råfodrer.

Jeg ved, at nogle har haft problemer med det - helt som jeg har skrevet i denne tråd.
    Hvad Martine skriver vil jeg helst ikke stå på mål for.

Jeg vil ikke lægge hovedet på blokken og sige at det er forkert eller rigtigt for alle...

• Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

#349   22. dec 2016 Alt er ikke sort og hvidt ..

As a professional dog trainer and a world championship competitor in utility dog sport, I give my dogs only the best training, the best housing, and of course, the best food. Before I started feeding my dogs Degomeat, like most of my colleagues I was feeding them only dry dog food from the popular brands. The result was inconsistent as some of my dogs couldn't put on weight, had skin irritations, and produced faeces and urine with very strong odors. I always believe the domestic dogs should have a diet a closed as what they eat in nature, but to prepare that myself is extremely time consuming and also not very economical. I started my research for a natural raw dog food and I found Frankie and Degomeat. I have started feeding my dogs Degomeat since 2010. Because of its wide range of choices, now I can give my dogs a diet that is closed to dogs' natural food source, easy to prepare, cost effective, and excellent for their health and performances. I highly recommend Degomeat to every dog owner !

Felix Ho
    8 times IPO World Championship Competitor
    2 times Belgian IPO CAC Winner

http://www.degomeat.be/klanten_eng.html

• Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

#351   22. dec 2016 Kommer til at tænke på OL-atleter, hvor nogen også forsyner sig med McD-burgere...

• #352   22. dec 2016 Jinx - bemærk at hun skriver at hun skiftede til tørt i perioden op til konkurrencer smiley

• #355   22. dec 2016 Tænk hvis Iroq både havde fået tørkost OG en skudefuld Pemmikan - tjuhej en fart smiley

• #358   22. dec 2016 Vark, har du ikke bemærket, at Martines ipo-hunde ofte døjer med næseblod? Enten får de lige et par flade for at højne tændingen eller også . . . . . smiley

• #359   22. dec 2016 #354

Min nuværende er 9 mdr, så han er ikke så langt endnu smiley
    Min daværende, som fungerede fint på tørt, fik det samme mad hele tiden - ham prøvede jeg iøvrigt på både råt og kornfrit.
    På råt kunne jeg mærke at hans energi (topniveau) dalede - på kornfri (retfærdighedsvis prøvede jeg kun WB, TOTW, Acana og Orijen og altså ikke samtlige kornfri produkter), dalede det yderligere, plus at han som sidegevinst fik lind mave og tabte sig.

Det er jo ikke et udtryk for en gennemgribende videnskabelig undersøgelse - jeg har bare set det på mine egne to - og jeg har hørt det fra flere ipo-udøvere,der har forsøgt på både rå og kornfri.

• #360   22. dec 2016 Jeg blandingsfodrer, 2/3 tørt og 1/3 råt, dåsemad, rester mv.
    Det tørre er en blanding af kornfrit og foder med korn, både til hvalp og voksne, det fungerer helt fint.

Jeg kommer ikke til at fodre udelukkende kornfrit, det er prøvet tidligere (flere forskellige mærker) og det fungerede bare ikke til mine whipper, typisk skulle de have det dobbelte af den anbefalede dagsration for bare at holde vægten, deres energiniveau dalede og som følge deraf mistede de muskelmasse.

450-550 gram tørfoder til en hund på 14-17 kg., synes jeg er vildt, når de samtidig får andet ved siden af.

• #361   22. dec 2016 #349

Her Felix Ho som udtaler sig om hundemad ... det lytter du bare til alt det du orker. Manden er en sadistisk nar, som jeg personligt er græsk-katolsk med hvad mener eller udtaler sig om diverse ting.

https://www.youtube.com/watch?v=ky4gSrXXYW4

• #363   22. dec 2016 Jinx, det kan godt være det er mig, der er fuldstændig tungnem, men jeg forstår ikke hvad du mener.

Synes ikke man kan kalde det, at skifte basisfoder som at give tilskudsfoder. Hvis hunden stadig fik råt, men blot suppleret op, så giver det for mig mening, men ikke når der skiftes helt over.

Jeg synes i bund og grund ikke det er så ulogisk - hence Batdogs fine indlæg tidligere - at hunde optager foderet forskelligt og at det kommer til rådighed for musklerne på forskellig vis.
    Så egentlig synes jeg ikke der er noget odiøst i, at det sker, at hunde mister max-ydeevne når de bliver fodret med foder, der i høj grad omsættes langsomt.

Det er ikke anderledes for os.
    De færreste tror jeg ville gå på Hereford Beefstouw i tiden op til et marathonløb, man gerne vil vinde.

• #364   22. dec 2016 #363

Det er ikke bare dig ....

• #366   22. dec 2016 Men - man giver det jo kun fordi det, der ER basisfoderet ikke rækker til formålet.

Og her er det så tilfældigvis råt. Der er uden tvivl en masse hundefoder, hvor problemet er det samme - jeg undrer mig over at det er så svært at forestille sig lige om råfodring. Specielt når vi nu ved, at det er langsomt optageligt.

Logikken mangler jo ikke?

• #367   22. dec 2016 Det er bare pisseirriterende, at det lige er Royal Canin, der kan gøre jobbet, for det, har vi jo allesammen lært, er noget hundeæde. Nej, vent lige! smiley

• Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

#370   22. dec 2016 Her Felix Ho som udtaler sig om hundemad ... det lytter du bare til alt det du orker. Manden er en sadistisk nar, som jeg personligt er græsk-katolsk med hvad mener eller udtaler sig om diverse ting

Tak, Tror du har helt ret smiley Det var da for vildt det klip smiley

• #372   22. dec 2016 Nå ja, for alle de aktive hunde får jo RC smiley

• #373   22. dec 2016 blandt andet at en del brugshunde bliver fodret med råt.

Hvad er "en del" - og hvilke brugshunde taler du ? Du smider ét link til en amerikansk kennel ... er det "en del" ?

• #374   22. dec 2016 Søde lille Janni - prøv at nøjes med at LÆSE (og forsøge også at forstå) hvad der bliver skrevet .... du skal ikke kaste dig ud i tolkning - du er skod til det

• #375   22. dec 2016 Men du er som altid genial til det med det personlige, begynder at tro at du ikke kan klare dig på andre måder.

• #376   22. dec 2016 min egen fik RC 4800 den gang det stadigvæk kunne købes

Det kan det stadigvæk ..

• #377   22. dec 2016 Var du SÅ længe om at finde ud af det ???

• #378   22. dec 2016 Jeg er jo typen der tror på det bedste i alle, så jeg håbede at jeg tog fejl.

• #379   22. dec 2016 Det gør du tit og ofte, Janni - så det må du da efterhånden ha vænnet dig til ?

• #381   22. dec 2016 Hos Royal Canin - de reklamerer da ihvertfald med det, og en jeg kender med slædefætre, benytter det til hans hunde.

• #383   22. dec 2016 Jeg har lige købt 4800 hos Royal Canin i sidste uge. Mine whipper får en håndfuld dagligt her i den kolde tid, hvor de bruger en del ekstra energi på at holde varmen.

• #385   22. dec 2016 Det har været der hele tiden ... så du må have set forkert.

• #387   22. dec 2016 Ja, det må du ha gjort - det har været der hele tiden ihvertfald.

• #388   22. dec 2016 Der er jo kæmpe forskel på hvordan brugshunde bliver brugt.

Max ydelsen kan være i udholdenhed, det er ikke tilfældet ved IPO, hvor udfordringen energimæssigt ligger nærmere 100 meter løb end marathon.

Musklerne har brug for noget forskelligt til sådanne præstationer.

Så at der er højtydende slædehunde, der fungerer fremragende på råt er ikke den store overraskelse - men står heller ikke på nogen måde i modsætning til at IPO-hunde kan være udfordret ydelsesmæssigt på samme føde.

• #389   22. dec 2016 Vark, oksefedt (og andet fedt) er ikke så hurtigt omsætteligt - det er skidegodt som tilskud undervejs, synes jeg, men det kan ikke kompensere for at kosten i sig selv består af langsomt optagelige næringsstoffer.

Tørkosten optages bare anderledes - også selvom det ikke er en stor kulhydratbombe.

• #390   22. dec 2016 Sådan er det jo også med mennesker, CH. Dem, der løber 100 m spiser heller ikke om dem, der skal løbe marathon.
    Jeg tænker, at det er derfor, at RC har lavet en ny variant - 4100 - som, når man læser det der lige står, virker til at være bedre til IPOhunde end 4300 og 4800.

• #392   22. dec 2016 Joo... det er jo fordi det er proppet med sukker.

Jeg taler om oksefedt.

• #394   22. dec 2016 For Søren da - der er da ikke noget galt med det.

Jeg har selv givet en af mine hunde oksefedtpulver en overgang, no problems.

Det var bare ikke oksefedtpulver svaret handlede om, men oksefedt - og det er jo altså ikke tilsat glucose. (Forhåbenligt, men ok, man ved sgu aldrig i disse oppumpede tider smiley )

• #396   22. dec 2016 Det er brandgodt til at give hurtig energi. Min gamle hund fik Marcus Mühle og tilskud af oksefedtpulver på grund af den lave fedtprocent - og resultatet var rigtig godt. Oksefedtpulveret gav et super energiboost....

Ideen i at kalde det oksefedtpulver forstår jeg så ikke rigtig for det er jo et kombinationsprodukt og indeholder så store mængder sukker, at det er lidt "snyd" at det ikke står tydeligere frem.

• #398   22. dec 2016 Der er også meget sukker/stivelse i foder med kartofler i. smiley Kroppen omdanner selv stivelsen til sukker. Og hvis man vil mindske det mest muligt, så skal man finde et foder, hvor der bliver brugt linser istedet.

• #399   22. dec 2016 Gitte, det giver da ikke mening - der er masser af kulhydrat i linser...

• #400   22. dec 2016 Der skulle være færre kulhydrater i linser end i korn og kartofler. smiley

På denne side er der en ret interessant video fra den 5. december. https://www.facebook.com/PlanetPaws.ca/?fref=ts

• #402   22. dec 2016 Mange tak, Jinx. smiley

Det var jo straks en helt anden snak. smiley

• #403   22. dec 2016 Kogte linser ca 20 g kulhydrat pr 100 gram
    Kogte kartofler, 17-18 gram pr 100...

• #405   27. dec 2016 Så har jeg fået et uddybene svar fra Olivers smiley Til dem der er interesseret.

Hej Belinda,

Jeg har fået givet dit spørgsmål fra min kollega ang. ”Kødaffald” i foder.

I daglig tale bruges ”kødaffald” og ”biprodukter” i flæng, men i bund og grund har de samme betydning. Ved kødproduktion til human brug vil der være kød som er mindre salgsbart til mennesker, da det ikke er lige så efterspurgt, det kød kan så indgå i bl.a. hundefoder. F.eks. produktionen af kyllingebryst; hertil vil der være dele af kødet som er ganske næringsrigt, men som vil være et bidprodukt af produktionen. Kødet i sig selv er ganske næringsrigt og kan derfor indgå i hundefoder for at minimerer spild samt skåne miljøet bedst muligt. Her er biprodukt/affaldskød altså en ganske fin ting.

Der hvor vi bevæger os hen i en gråzone er, at biprodukter teknisk set kan være alt fra fjer til næb, som ingen næringsmæssig værdi har for hunden. Biprodukter må rent juridisk set indeholde alt fra dyret. Olivers har dog fravalgt alt kødaffald/biprodukter som ikke bidrager til hunden næringsmæssigt. Dvs. der forekommer ingen fjer, næb, fødder etc. I vores foder.

En god tommelfingerregel herfra er altid at høre producenten, hvad biprodukterne specifikt indeholder og IKKE indeholder. Hos Olivers forekommer der intet i foderet hunden ikke kan optage.

Jeg håber det kunne besvare dit spørgsmål tilstrækkeligt.

Rigtig godt nytår!

• #407   27. dec 2016 Så må du jo finde noget andet at fodre med, John smiley

• #409   27. dec 2016 Nej, det er jeg ikke blevet overbevist om - det var heller ikke det min undren gik på smiley
    Jeg spekulerede på om der var kød i RC - det har jeg fået svar på nu.

• #410   27. dec 2016 Altså jeg har en hund der æder æggeskaller - også hvis de er tømt for indhold smiley

• #411   27. dec 2016 Hov fuck.. Jeg så blot lige det sidste indspark på den anden side med loppe skaller smiley

• #412   27. dec 2016 John, jeg er ikke overbevist om noget som helst.
    Jeg både fodre med råt og tørt.

Og hvad andre gør og tænker er jo deres valg.

• #414   27. dec 2016 Ja altså her har vi ikke fryseplads nok til at rent fodre råt smiley vi har i forvejen 2 kummefrysere og en lille i køleskabet smiley
    Vi er en familie på 7, og 3 hunde. Så hundene må nøjes med 50/50 smiley

• #415   27. dec 2016 #413

Så du tænker ikke dyrevelfærd på nogen måde når du kan foretage et ret enkelt valg i den retning ?

Jeg var glad for at fodre med HIKE fordi de brugte frilandskyllinger - men desværre er RC bare bedre til min hund, og så må jeg jo kompensere i valget til mig selv og hvad jeg indtager.

• #417   27. dec 2016 Økologi har ikke noget med dyrevelfærd at gøre, sorry to say.

Kommentér på:
Ingredienser i hundemad

Annonce