{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.255 visninger | Oprettet:

Sterilisation - Lhasa Apso (og bare generelt) {{forumTopicSubject}}

Ja den lille rappenskralde skal fixes inden for relativt kort tid.. Hun blev 5 år i onsdags, så det er vidst ved at være på tide - ISÆR med 1 stk. Costa som bliver mere og mere kulret i hovedet for hver løbetid, at madammen må sendes hjemmefra i samtlige 3-4 uger.. smiley

Blod-show, afhængighed af pasning i 4 uger, en fuldstændig kulret hanhund - Det er slut og hold op hvor jeg glæder mig.. smiley

Men alligevel så kommer de der 1000 spørgsmål op (på trods af at man læser som en gal)..

- Den lille dame har en fantastisk blød pels, vil den ændre sig?
- Hvor meget OBS skal jeg være på kost og vægt? Hun har 7, 9, 13, aldrig haft problemer med vægten uanset hvad hun spiser.. smiley
- Temperament, vil det evt. ændre sig? Hun har et fantastisk sind, dog en hidsigprop overfor fremmede hunde..

Ja, kom i gerne med alle jeres råd, huskere osv osv, som i kan give til en ejer af en kommende steriliseret tæve.. smiley

På forhånd tak.. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sterilisation - Lhasa Apso (og bare generelt)
  • #1   19. maj 2017 Fifi og Freja har begge blød pels, det har ikke ændret sig.
    De har heller ikke taget på, selv om de spiser, hvad de vil.
    De har heller ikke ændret adfærd, så alt i alt to solstrålehistorier herfra smiley
    Når det er sagt, så har en bekendt en Russisk Toy Terrier, og den er blevet lodden.


  • #2   19. maj 2017 Tiden vil vise det. Der er risiko for at der sker forandringer på de parametre du nævner, men også en chance for, at der ikke gør.
    Det kan man kun gætte om lige nu...


  • #3   19. maj 2017 Både pels, vægt og sind kan ændre sig, men ingen ved om det nu også gør det.

    Pelsen er nok det, de fleste døjer med efter sterilisation. Den bliver kraftigere og sværere at ordne.
    Vægten ændres fordi man fjerner essentielle hormoner i hunden. Det kan som regel styres via andet foder.
    Sindet påvirkes som regel ikke på tæver. MEN andre hunde kan ikke længere kende hunden som tæve, så der kan blive flere problemer ved møde med fremmede hunde, hvis man gør i den slags. Hunden bliver en intetkøn, fordi den mister sin lugt af tæve.


  • #4   19. maj 2017 Af de ting ville jeg være mest bekymret for pelsen. Prøv at spørg opdrætteren om denne har erfaring fra egne hunde eller tidligere hvalpe - om de har ændret pelskvalitet. Det er desværre en ting der så kan v ære virkelig svær at håndterer. Overvægt kan styres med foder og motion. Temperament kan trænes. Men en pels der fucker op kan være et helvede at holde fpr både ejer og hund. Og kan ikke gøres om..

  • #7   19. maj 2017 Ok, så generelt kan man sige at der er en 50/50 chance for at de ting ændre sig.. Det er jo så det man må tage med, når man vælger at få rappenskralden fixet.. smiley


    Malene - At andre hunde ikke ville kunne kende hende fordi hun bliver "intet køn" det gør mig nu egentligt ikke så meget, da hun i forvejen slet ikke er god til fremmede hunde, så hun får ikke lov til at hilse på dem i forvejen..
    For hvorfor risikerer en evt. uheldig situation bare fordi man som ejer synes at ens hund skal kunne med alle.. Næh, så hellere at hun har et godt forhold til de hunde, som hun har kendt gennem hele sit liv og ikke hilser på fremmede hunde.. smiley

    Ginne - 'Opdrætter' er min mor som kun har fået det ene kuld på hendes tæve - Altså et 'hygge-kuld'.. Så lige mht. sterilisation og pels, er der absolut ingen erfaring..

    Dog er min mormors Lhasa tæve steriliseret.. Men pelsen på hendes og min tæve kan ikke sammenlignes.. Hendes tæve er hvid med brun som underligt nok er lidt mere grov i strukturen, hvor min tæve er hvid med sort, og virkelig har en silkeblød pels.. Min mors tæve har samme farve som min mormors tæve, og begge tævers pelse har en grovere struktur end min tæves pels har.. smiley

    Men ja, jeg må vente at se.. Går hendes pels helt i hårknude og bliver komplet umulig efter sterilisationen, jamen så må hun bare holdes kort i pelsen, både for min skyld men især for hendes..
    Vil hellere have en kortklippet hund der er glad, end en hund der er generet af knuder som hiver i huden og gør hendes sur og tvær.. smiley


  • #9   19. maj 2017 Isabelle - Dejligt at pelsen er det eneste negative det har medført.. smiley Selvom at pelsen kan give en rigeligt af grå hår i forvejen.. Hehe..

    Lhasa'en har en moderat underuld, men som jeg skrev før, bliver hendes pels noget rigtig lort, så må hun bare holdes kortklippet.. Hellere en kort pels og en glad hund, end en pels med knuder og en sur hund.. smiley


  • #10   19. maj 2017 Jeg har oplevet at min collies pels efter sterilisation er blevet mere strid, dvs lidt sværere at rede ud.
    Mængden af pels er dog ikke øget, hun har nemlig fældet konsekvent hele tiden siden indgrebet tilbage i juli 2016.

    Hun er let at holde i huld, taber sig snarere end at tage på, men de er også under striks foderration herhjemme..

    Sind; tja hendes stress er blevet værre synes jeg, hun var bedre i noget tid efter sterilisationen, men det virker som om hun nu har sværere ved at komme ud af stress tilstanden end tidligere..
    Men det har sikkert ikke noget med indgrebet at gøre, generelt er hun blevet bedre til fremmede hunde når vi møder dem..


  • #11   19. maj 2017 mit råd er få hunden steriliseret med indvendige sting så i undgår krave, det er guld værd for både hund og ejer smiley
    min lille hund blev bedre tilpas efter operationen


  • #12   19. maj 2017 "Hunden bliver en intetkøn, fordi den mister sin lugt af tæve."
    Hanhundenes definition af tæve plejer at være "den lugter ikke af hanhund=tæve" smiley Mine har behandlet både kastrater og steriliserede tæver som tæver = de bliver sådan nogle meget charmerende gentlemen, der vælter komplimenterne ud over 'tæven'.


  • #13   19. maj 2017 Citta har ikke ændret sig spor, hverken i sind eller pels, hun har stadig en god trimmepels.
    Jeg har heller ikke oplevet at andre hunde opfatter hende anderledes.
    Hun har altid været en erotisk buttet trunte, og det er hun stadig, på trods af stram kostplan og meget motion.
    Hun var ca 3 da hun blev steriliseret.


  • #14   19. maj 2017 Hehe, "erotisk buttet trunte" smiley

    Ej nu kom jeg altså til at bryde ud i latter.. Hahaha.. smiley


  • #15   19. maj 2017 Kaidos pels ændrede sig ikke spor. Lotus`underuld er i fuld flor. Og de blev begge stiliseret via kikkert da de var 2 år gamle.

    Temperamentsmæssigt ændrede de sig ikke en tøddel........


  • #16   19. maj 2017 Ok, kan godt se at det er lidt 50/50 mht. hvad der ændre sig og ikke gør.. smiley

    Bliver spændende at se når hun skal fixes d. 30.. smiley


  • #17   20. maj 2017 Jeg ved hunde i min race får en totalt smadret pels efter neutralisering.
    Det både hanner og tæver.
    Hvor de før måske kun havde en smule uld, bliver de efterfølgende omvandrende tæpper, som må barberes ned med skær 7.


  • #19   20. maj 2017 En body får hun på.. Er så upraktisk med en krave.. smiley

  • #22   25. maj 2017 Jeg er generelt rimelig OBS på begge mine hundes vægt, så håber ikke at det bliver et problem, men det vil tiden vise.. smiley

  • #23   8. jun 2017 Nå, sterilisationen er gik fint og madammen har det super godt.. Nu skal hun have fjernet sting på mandag, så det bliver skønt.. smiley

    Men hold nu kæft hvor er hun blevet mor-syg... Kan dårligt gå på toilettet, ud i køkkenet, ind i soveværelset eller lign. uden at hun piver og kommer løbende hen til mig..
    Håber godt nok ikke at det er noget der bliver ved.. smiley


  • #24   8. jun 2017 Jeg synes også, at sterilisationen tog hårdere på Berta, end jeg troede. På førstedagen var hun træt, pjevset og ikke helt sig selv, på andendagen lidt bedre men stadigvæk lidt sløv og mærket af det men derefter blev hun helt sig selv igen. Så det skal nok blive bedre med Afrodite er jeg sikker på smiley

  • #25   8. jun 2017 Førstedagen var hun også helt død, hverken spiste eller drak men sov bare imens Costa lå og passede på hende.. smiley

    Anden dagen var hun i hopla, dog med hendes piveri når hun ikke kunne se mig.. smiley
    Så 7 dage med piveri, hehe.. Det er en smule træls efterhånden.. smiley


  • #26   8. jun 2017 Ja okay, det er også lidt lang tid. Hvis det heler, som det skal, hun spiser og drikker og ellers har det ok, så er det vel forhåbentlig bare et spørgsmål om at hun bliver ok snart igen

  • #27   8. jun 2017 Udover piveriet har hun det helt perfekt.. smiley
    Spiser, drikker, besørger, leger osv som hun skal.. smiley

    Og såret ser super fint ud.. smiley


Kommentér på:
Sterilisation - Lhasa Apso (og bare generelt)

Annonce