Fif til at stoppe hunde fra at tage ting fra jorden Fif til at stoppe hunde fra at tage ting fra jorden
JEG HAR RETTET OVERSKRIFTEN - jeg havde skrevet mundkurv, men et par minutters ro i sjælen og tid til liiige at trække vejret gjorde godt Jeg ville ikke proppe en mundkurv på dem, fordi det sender et signal vi ikke er interesserede i. Jeg er bare DESPERAT efterhånden.
Misha og Dexter er SÅ forfærdelige til at samle ting op på vejene - om det er tyggegummi, fuglelort, bær, frugter, agern, you name it. Uanset hvad jeg har forsøgt, så virker det bare ikke hver gang. De forstår 8/10 gange 'Spyt ud!' efterfulgt af en godbid og et 'dygtiiiig" (hvis det lykkes jo), et nej virker også ca 80% af gangene, og ellers må jeg jo ned og vriste det ud af munden på dem, hvilket slet ikke er realistisk, fordi det altså sker så ofte. Har også forsøgt at udbytte det for noget bedre som godbidder eller kød, men så sluger de det fandme bare.
Er så frygteligt bange for, at jeg pludselig står med en hund som er blevet forgiftet af noget, og det er også derfor jeg begynder at tænke på nogle sindssyge løsninger. Er der nogle der ellers har fif?
Tilføjer lige, at det altså ikke er fordi jeg vil være ond mod dem på nogen måde - jeg er bare så bekymret for evt. forgiftning.
mar 2017
Følger: 8 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 49 Svar: 413
Det er heller ikke fordi jeg i realiteten ville proppe en mundkurv på dem. Det sender et helt forkert signal, men jeg er bare desperat. Aaaarh
mar 2017
mar 2017
Jeg må bare til at være mere konsekvent. Det er bare svært at trække dem væk nogle gange, fordi der er lange områder hvor der er fyldt med ting der ligger på jorden.
sep 2017
Følgere: 545 Emner: 156 Svar: 10.740
Den adfærdsdims der deltog, mente at hunden så det som at det var blevet en konkurrence mellem hund og ejer, så at det i virkeligheden var en sjov leg for hunden at være den der nåede at finde og sluge det.
Med det in mente, ville jeg enten gå all in på at indlære et nyt forbudsord, og så simpelthen starte fra bunden og lade “fristelsen” være alle mulige forskellige ting.
Hvis de er meget slemme, ville jeg faktisk smække mundkurv på ture i et par uger (og sideløbende arbejde med forbud), så de samtidig får brudt vanen.
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 134 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 158 Svar: 12.767
Jeg tænker, at det er meget meget svært at vinde over jordens lækre sager, hvis ikke de er vant til at "kontakte dig".
Her virker et nej også glimrende.
mar 2017
mar 2009
apr 2018
Følgere: 667 Svar: 5.765
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 31 Svar: 5.489
Og mine hunde er faktisk rigtig gode til det og til at holde fokus på mig, når vi er til træning, men når jeg går tur er det en ganske anden sag. De kaster sig over alt spiseligt, de kan finde.
Jeg tilskriver det bl.a., at jeg ikke render rundt med frikadellestykker i hånden, når jeg går tur, at hundene jo ikke skal gå på plads og gå og glo på mig konstant, når vi går tur, de har mere frihed og må .eks. gerne snuse i det lange græs i rabatterne, og så kan det være svært at se om det, de interesserer sig for er en spændende duft (helt i orden) eller en harelort, hjortelort, et stykke sukkerroe etc (mindre acceptabelt).
Og så er der bare en forskel mellem at gå med én hund eller flere hunde, for når alle er med, så ved de udmærket godt, at hvis de ikke skynder sig at snuppe fristelsen, så vil en af de andre gøre det, og det vil de i hvert fald ikke have.
Jeg skriver ikke dette for at nedgøre forslagene om at træne det, for det er da altid en god ide, jeg oplever bare, at der lige netop på det punkt er en stor forskel på opførsel på træningspladsen og så opførsel i den virkelige verden.
apr 2018
dec 2010
Følger: 10 Følgere: 26 Hunde: 6 Emner: 278 Svar: 8.727
Mundkurven vil give dig en mulighed for at træne nej, uden at de når at æde alt muligt, inden de får det lært.
Når man går med flere hunde på en gang, kan det være en stor udfordring at forhindre banditterne i at spise, eller rulle sig i ulækre ting
Min venindes greyhounds elsker at få mundkurv på, for så ved de, at det er ensbetydende med at man skal være vild og løbe stærkt
nov 2017
Følger: 11 Følgere: 19 Emner: 7 Svar: 114
mar 2017
Ann-Marie: det kunne godt være vi skulle afprøve det. Især når de bare æder alt. En eller anden dag får de taget noget de kan blive alvorligt syge af
apr 2018
mar 2009
Det smarteste er at træne en hund op, før man anskaffer den næste, for så lærer de gode vaner af hinanden, men det er ikke umuligt at træne det nu, det handler bare om ressourcer og vilje.
apr 2018
Fif til at stoppe hunde fra at tage ting fra jorden