{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
860 visninger | Oprettet:

Tanja L
Tanja L
Tilmeldt:
24. apr 2011
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 19

Schæfer og Border Colie. {{forumTopicSubject}}

Hej min familie og jeg har mistet vores kat buller her den 4/4-2011, han ville fylde 9 i år. men der var en idiot der skulle kører ham ned, så den eneste vej var aflivning smiley vi føler her er rigtig tomt i hjemmet, og vi savner ham sådan. et dyr gør virkelig et indtryk på hverdagen. vi leder ikke efter nogle erstatning. men vi har snakket om at få hund til næste sommer, fordi det skal overvejes grundigt da det kræver meget mere. vi tør nemlig ikke få en kat igen, da vi ikke ville kunne klarer at miste en på samme måde en gang til. ´
Vi vil gerne have hunden om sommeren, da vi har hørt det er bedre at få hvalpen om sommeren da man kan lave meget mere. vi er en familie på 4 min mor, far, lillesøter på 12 jeg er selv 18. min mor vil have en schæfer og min far overvejer både schæfer og border collie. jeg ville egentlig gerne hører fra nogle forskellige der selv har de hunde om hvordan de er som familiehund? Temperament, motion. om de fælder meget. alt i kan fortælle om racerne og hvordan de er, ville hjælpe meget da vi skal beslutte os. men vi har selfølelig 1 år til at tænke i. men vi ville synes det rart at hører fra andre ejere der netop har de racer, alt de kan fortælle om dem. på forhånd tak. hilsen Tanja smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Schæfer og Border Colie.
  • #1   1. maj 2011 Jeg vil være så 'fræk' og vende den om ...på en typisk uge hjemme hos jer hvad kan I der tilbyde hunden?

    Her tænker jeg ex på:

    Almen træning (lydighedstræning på træningsplads med andre hunde og i dagligdagen så øvelserne bliver indlært)

    Mental træning (tænke opgaver gemme et stykke legetøj hvor hunden skal finde dette, Nina Ottoson mental aktiveringslegetøj, trække en strømpe af (blanding af mental og klikkertræning mm) osv))

    Spor

    AG

    Rally-O

    Klikkertræning

    Motion - hvor meget? hvor henne?

    Soignering

    -Samt er hele din famile på 4 villige til at lære noget om hundepsykologi via bøger og kurser?


  • Tanja L
    Tanja L Tilmeldt:
    apr 2011

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 19
    #2   1. maj 2011 vi læser meget om racerne på nettet men folk fortæller så meget forskelligt så vi har tænkt os at købe en hundebog ja. min far vil meget gerne gå til aggility med hunden, og self. hvalpe trænning så den lærer at omgås andre helt fra lille og lærer tricks. og herhjemme vil vi fjolle rundt med den i haven slåsse,lærer den tricks og gå lange ture som de kræver, så har vi en fodboldbane tæt på hvor man kunne kaste noget freespee og vi har strand tæt på hvor den kunne bade. og ja det med at gemme ting hvor de skal søge og lege og trække tov. de ting kommer den ikke til at mangle, er helt sikker på vi kan opfylde dens behov for motion og kærlighed.

  • #3   1. maj 2011 Stakkels den person der kom til at køre jeres stakkels kat ned fordi I egoistisk og uansvarligt bryder loven og ikke kan finde ud af at holde jeres kat på egen matrikel ...

    Til spørgsmålet ville jeg også vænne den om og i stedet for at kigge på hvad en hund kan tilbyde jer sige hvad kan I tilbyde en hund og ud fra dette se hvad for en race der ville passe ind i forhold hertil.

    Bjæferen er i de rigtige hænder en dejlig race. Men det kommer igen an på hvad man kan tilbyde den.
    Der er også forskellige typer at vælge imellem alt efter hvad man er til og hvad man kan tilbyde hunden.


  • #4   1. maj 2011 Jeg tænker også at det er rigtig svært at svare på. Det er to fantastiske racer
    men de kræver meget aktivering ellers er de umulige


  • #5   1. maj 2011 Først og fremmest vil jeg sige, at sorgen ved at miste en hund er fuldstændig på samme højde - for nogle højere på grund af tilknytning - som ved at miste en kælekat.
    Så når I køber hunden, så køber I også sorgen.

    Overvej nøje, om det er kat i skal have igen, for hvis I er mere til katte end hunde, så er det jo bedst for alle parter, at det er sådan en, I får igen.

    Til racerne.
    Begge racer er nogle af de mest aktive, der kan opdrives. De skal være i en aktiv familie, der vil lave noget med dem, og som vil lade dem fylde en stor del af deres hverdag.

    Omkring schæferen kan jeg sige, at det er en race, der fælder rigtig meget. Er man til et pinligt rent hjem, skal man indstille sig på at støvsugning er noget der skal gøres mindst en gang om dagen.
    Det er en race, der er mange udfordringer i, når den er hvalp og unghund. Den er ikke så nem at have i den periode, men til gengæld himmelsk at have, når den er er voksen (hvis man altså har fået styr på de ting, der skal være styr på ;o) ).

    Det er en udpræget flok/familiehund og samtidig en udpræget arbejdshund. Den har evner inden for en del træningsgrene og jeg vil meget anbefale, at man bruger dens egenskaber aktivt. Det bliver hunden harmonisk af.
    Den passer på sin familie. Den er beskyttende, og er god til at våge over familien og dens medlemmer.
    Det er en temmelig blød race - den skal behandles fair, ellers kan den blive farlig. Den skal guides en masse, men på en ordentlig måde. Det er ikke en race, man skal have, hvis man har tendens til at miste besindelsen.

    Den er generelt menneskeglad, den er også generelt glad for andre hunde, men har tendens til egetkønsaggression, specielt tæve/tæve.

    Den har en række sundhedsudfordringer og derfor vil jeg aldrig anbefale at købe en schæfer uden stamtavle og uden et meget grundigt tjek på de sundhedsmæssige egenskaber, der ligger dens linjer.

    Der er i racen to typer.
    En efter udstillingslinjer og en efter brugslinjer. Her skal man være opmærksom på, at man får det, man skal bruge. Der er ret stor forskel på de to typer, så også her skal der gøres et forudgående arbejde.

    Og til sidst vil jeg sige, at vil man udelukkende have en familiehund, så kan den hvide schweiziske hyrdehund være værd at overveje. Den har rigtig mange af schæferens gode egenskaber, men er knap så krævende.
    Den er også aktiv, men er ikke en brugshund, som schæferen er, om man så vælger udstillingslinjer eller brugslinjer.


  • #6   1. maj 2011 Ang. agility og andet hårdt fysisk så skal man jo ved bjæferen tænke over at den ikke må belaste sit skelet unødigt før den er fuldt udvokset dvs. ikke springe før den er omkring 2 år ...

    Men ellers lyder det til I har en del at tilbyde og at det nok skal blive godt at være hund hos jer :o)


  • Tanja L
    Tanja L Tilmeldt:
    apr 2011

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 19
    #7   1. maj 2011 jeg har besvaret i den lange besked hvad vi kan tilbyde hunden. og vi har læst om mangle forskellige racer herhjemme men har sat os fast på schæfer og border collien. vi vil også tænke det igennem og planlægge det meget nøje det derfor vi har bestemt os for det først blir næste sommer da vi heller ikke vil have en erstatning for katten.

    vi er bestemt ikke egoistiske vi bor i et lille rækkehus langt væk fra nogen hovedevej den vej han er blevet kørt ned på er lige ved siden af vores hus og man må kører 30 og den vej har han krydset i 8 år næsten 9 så er der er begyndt at kører racer bøller med 60km/t herned af kan vi bestemt ikke gøre for! gør rigtig ondt du skriver sådan. han var nemlig en meget forsigtig kat og vi elskede ham over alt på jorden. han nåede bare ikke over den dag smiley


  • Tanja L
    Tanja L Tilmeldt:
    apr 2011

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 19
    #8   1. maj 2011 tak for svaret *CH* er lige sådan et svar jeg ledte lidt efter. men ja vi har også over 1 år til at tænke over det så jeg er sikker på vi når frem til den rigtige beslutning.

  • #9   1. maj 2011 Selvf. gør det ondt. 9 år er dog gammelt for en udekat. De dør som regel før pga. alle de farer de udsættes for.

    Indekatte kan blive op til 21+ år ...

    I kan ikke komme udenom at I bevidst har udsat jeres kat for disse farer og det nu har fået konsekvenser så det er ikke fair at give andre skylden for jeres beslutning og kalde dem idioter !!

    Det gør ondt når man elsker katte at komme til at ramme dem, skade dem eller endog dræbe dem med sin bil fordi deres ejere er uansvarlige og egoistiske.

    Bebrejd dem der har skylden ==> Jer selv.


  • #10   1. maj 2011 Den beskrivelse jeg kan give om borderen er om arbejdslinierne og der er stor forskel på arbejdslinier og udstillinslinier!
    Der er ikke meget pelspleje ved en border de skal børstes når de fælder, men man skal regne med at støvsuge hver dag. Det er en meget aktiv hund, men som også skal mentalt trættes ellers får man en hyper hund, pas på med stressende leve som at kaste med ting. Hvis den bliver aktiveret tilstrækkeligt er det en skøn familiehund, men dog meget signal følsom. Borderen er super med andre hunde


  • Tanja L
    Tanja L Tilmeldt:
    apr 2011

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 19
    #11   1. maj 2011 så du synes man skal lukke en kat inde mod dens natur?

  • Tanja L
    Tanja L Tilmeldt:
    apr 2011

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 19
    #13   1. maj 2011 vi søger en familie hund ikke en udstillingshund.

  • #14   1. maj 2011 Tanja
    Man har faktisk PLIGT rent lovmæssigt til at holde katte på egen matrikel


  • #15   1. maj 2011 Tanja:

    Der er da flere der har katte indendøre og ikke andre steder også har de et areal som er lukket helt inde med forskelige legeting osv så det er osse en mulighed.


  • #16   1. maj 2011 Hvis I søger en familiehund og ikke en decideret træningshund, så skal I netop gå efter udstillingslinjer eller den hvide, når vi taler om schæfere.

    Jeg må i øvrigt lige huske at skyde ind her, at både arbejdslinjerne hos borderen og schæferen netop er meget signalfølsomme. Det er det, der gør, at de er så fabelagtige som træningshunde.
    Men - mange tror, at fordi de er så signalfølsomme, så er de superlette at træne.
    Dette er en sandhed med modifikationer - disse hunde er lettere at træne for en, der er supergod til at træne dem. De lærer ligeså hurtigt det forkerte som det rigtige, så derfor er det for den mindre habile hundefører sværere at træne en signalfølsom hund end en, der ikke er det.


  • #17   1. maj 2011 Det lyder til at i ville kunne give en border et godt liv, men det er en arbejdshund og ikke en familiehund. For at undgå udstillingslinier som jeg ikke vil anbefale. Kan man som udgangspunkt kigge efter isds linier på stamtavlen og køb med stamtavle for at sikre jer en sund og rask hund

  • #18   1. maj 2011 Forresten har I overvejet at gå til hyrdning?

    Tænker det ville en border ihvertfald nogle af dem få et ''kick'' ud af


  • Tanja L
    Tanja L Tilmeldt:
    apr 2011

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 19
    #19   1. maj 2011 jeg vil ikke snakke om min kat mere, da det ikke er det det går ud på den her debat. vi valgte han skulle ud og opleve verden, fange mús og klatre i træer som deres natur. istedet for at lukke ham inde. vi er glad for det valg for han har levet et godt liv og oplevet en masse. og synes bestemt ikke det vores skyld når man må kører 30 og de kører 60.

  • #20   1. maj 2011 Kender ikke racerne. Men jeg har inde katte, og de elsker det:) Kræver en smule mere end at have udekat. Man skal aktivere og sørge for at katten får noget stimulering. Faktisk næsten som at have hund. Man kan også lufte og gå tur med sin kat:) Hermie min kan hun elsker at gå tur. Og sparta hader det, men hende er man nød til at aktivere 1 time dagligt, ellers splitter hun huset:)

  • Tanja L
    Tanja L Tilmeldt:
    apr 2011

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 19
    #21   1. maj 2011 vi vil gerne have en hanhund. hvad er forskellen på ikke kastareret og kastareret hanhunde?

  • #22   1. maj 2011 Tanja: Det er ikke mere naturligt for katte at rende rundt i det fri end det er for hunde og heste etc.

    Vil I også lade jeres hund rende rundt frit? For så trækker jeg mine ord tilbage om at I ville være et godt hjem til en hund ...

    Ligesom med en hund så skal katten have sine behov dækket og derfor har man som indekatteejer et ansvar for at aktivere katten præcis som man har med en hund.

    Man kan indhegne sin have, bygge kattevoliere eller give katten sele/halsbånd og snor på og gå en tur.
    Man leger med katten så den får aktiveret jagt/bytteinstinkter etc.


  • #23   1. maj 2011 Tanja: Så hvis ikke I kan finde ud af at lære jeres hund at gå i snor så dropper man bare snoren?

  • #24   1. maj 2011 Enig med CH i at en signalfølsom hund kan være svær at træne. Man kan få fniller af responskæder når man ikke er så dygtig en træner som hunden er som elev :o)

  • Tanja L
    Tanja L Tilmeldt:
    apr 2011

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 19
    #25   1. maj 2011 prøv nu hør her at vi gik med vores kat i snor var for sjov han var udekat i forvejem så det ville vi ikke gøre mod ham. han var van til at løbe frit så det ville være dyre plageri at begynde at proppe ham i snor. ved slet ikke hvorfor du blander dig så meget? det ligger ikke til en kats natur at gå rundt i snor. gå dog ind på nettet og læs før du gør dig klogere end du er. og debatten handler om hunde ikke om katte!

  • #26   1. maj 2011 tanja se på det sådan at det er bedre katten får lov til at være ude som er dens natur og så leve lidt mindre år,,end et liv som indekat
    Og jo jeg har haft indekatte og det gør jeg ikk igen
    Nogle race katte har det bedst sådan men ganske almindelig huskatte er det vist få tallet der har det bedst sådan


  • Tanja L
    Tanja L Tilmeldt:
    apr 2011

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 19
    #27   1. maj 2011 til: jeanette-Antisnob:-))(miss you!!) N
    ja nemlig er også glad for han i det mindste nået at opleve noget smiley


  • #28   1. maj 2011 Jeg har også udekatte - det er et valg jeg har truffet for dem og for mig.

    Men jeg ved også, at ansvaret for at deres liv måske bliver kortere end det ville være, hvis de var indekatte, det er mit ;o)

    Det er blot en erkendelse - og man kan jo ligeså godt stå ved det.

    Det er sørgeligt og nok ikke så relevant at uddele skyld - ansvaret er ens eget.

    Og nej, det er ikke naturligt at holde kat i snor - ligesom det ikke er naturligt at holde hund i snor. Men vi gør det alligevel for at undgå skader og for at tage hensyn.
    Kulturen er anderledes omkring katte, men naturen den samme.


  • #29   1. maj 2011 Tanja: Jeg reagerer på at du kalder dem der kører katten over for idioter og frakender jer som ejere alt skyld når det kunne være hvem som helst der var så uheldig at skulle have den oplevelse og kun I kunne have forhindret det i at ske ved at holde katten på egen matrikel som loven foreskriver..

    LOVEN kræver at du holder dine dyr INKL. din kat på din egen matrikel så du ikke generer dine medmennesker med DIT valg om at have husdyr.
    Alt andet er egoistisk.
    Længere er den ikke.

    Det ligger heller ikke til hunde at gå med halsbånd og snor (de er altædende rovdyr) eller heste at blive reddet på og at være indhegnet (de er flugtdyr).

    Men vælger man af egoistiske årsager (og det er altid en egoistisk beslutning at anskaffe sig et dyr og man betaler for det med det ansvar man samtidig påtager sig for dette dyrs velbefindende og liv) så bør man tage de nødvendige hensyn.

    DIN HUND/KAT = DIT ansvar

    MIN HUND/KAT = MIT ansvar

    I forgårs var jeg ved at ramme en stor schæferhund der rendte rundt på vejen og jeg ville være blevet knust hvis den var kommet tilskade selv om fejlen ikke var min.
    Hvad værre er jeg kunne have ramt en anden bil og måske skadet en børnefamilie alt sammen fordi dem der ejer schæferen ikke tænker på andre end sig selv (uheld kan ske, katte og hunde kan læbe væk, men er det bevidst man lader dem rende rundt så er man egoistisk og uansvarlig og må tage konsekvenserne af sine egne handlinger og ikke mindst skylden for dette).

    Det er et debatforum jeg debatterer på hvad du skriver.

    Jeg kommenterede på både det med katten og hunden fra starten.

    Det er dig der holder kattedelen i gang.


  • #30   1. maj 2011 CH: Nemlig. Beslutningen er din og dermed er ansvaret det samme ... Bliver de kørt ned er skylden din. Det har du for længst erkendt.

    Deri ligger forskellen :o)


  • Tanja L
    Tanja L Tilmeldt:
    apr 2011

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 19
    #31   1. maj 2011 jaja men synes bare vi skal droppe katte snakken nu, for vi blir ikke enige. jeg synes det deres fejl når de kører 20-30 km/t mere end de må.
    og jeg synes katte er et udendørs dyr og ikke indendørs.


  • #32   1. maj 2011 Sorgen er selvf. ikke mindre men jeg har svært ved at have ondt af en der skriver som her:

    "Man siger at gennemsnitslevealderen for en neutraliseret (kastreret/sterilliseret) indekat er 16 år for hanner og 18 år for hunner. Vi har haft katte siden vores ældste søn var omkring 5 år.
    Det har været kastrerede/sterilliserede inde/udekatte.
    DESVÆRRE er ingen af vores elskede katte blevet særligt gamle!
    Vi har mistet alle de hankatte vi har haft grundet påkørsel! "

    4 katteliv på samvittigheden.

    Det ER da egoistisk ...


  • Tanja L
    Tanja L Tilmeldt:
    apr 2011

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 19
    #33   1. maj 2011 og ja vi vidste godt det ville ske og det er vores valg.
    kan gå med til at sige det delvist er vores og deres når de kører for stærkt.


  • #34   1. maj 2011 Altså m. Hysted ;o)

  • #35   1. maj 2011 Fair nok ...

  • Tanja L
    Tanja L Tilmeldt:
    apr 2011

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 19
    #36   1. maj 2011 -M Hysted -
    nej men føren kan holde sin hastighed så havde katten måske nået over!
    hvor du lav, 38 år gammel også sige håber ikke der skete noget med bilen. jeg må le.


  • Tanja L
    Tanja L Tilmeldt:
    apr 2011

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 19
    #37   1. maj 2011 men er der nogen der vil svarer på om i synes man skulle få en hanhund kastareret? og hvorfor?

  • #38   1. maj 2011 Jeg ville aldrig kastrere en hanhund medmindre der er opstået et problem, som direkte kan relateres til hundens kønshormoner.



  • Tanja L
    Tanja L Tilmeldt:
    apr 2011

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 19
    #39   1. maj 2011 opfører de sig anderledes? med kastaration og uden.

  • #40   1. maj 2011 Enig med CH jeg ville aldrig købe en hanhund og så have besluttet i forvejen at den skulle kastereres det er helt forkert, så skal man jo ikke vælge en hanhund.
    Ved ikke om du tænket tanken fordi at det er meget almindeligt og ikke mindst ansvarligt at gøre med hankatte der går løs


  • #41   1. maj 2011 Der er en hel række af konsekvenser det kan have at kastrere en hund. Man ved ikke på forhånd, om og i så fald hvilke, der vil ramme hvilken hund.

    Jeg ser generelt ikke at der kan være nogen rimelig årsag til at foretage et kirurgisk indgreb på en hund, der ikke fejler noget, men ene og alene er, som den er født.
    Man laver om på hundens hormonbalance....


  • Tanja L
    Tanja L Tilmeldt:
    apr 2011

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 19
    #42   1. maj 2011 vi tænkte bare på hvis den ændrede opførsel eller noget. min far er også imod kastaration var mere om det kunne blive nødvendigt?

  • #43   1. maj 2011 Ja, den kan ændre adfærd.



  • #44   1. maj 2011 Jeg undskylder på min races vegne at man ikke tager hensyn til at du lige har mistet en ven.. Og istedet smider sådan nogle tarvelige ord efter dig.. Beklager, men ikke alle ser ud til at have hjertet på det rette sted..
    Håber at du finder dig en hund der vil passe godt til dig smiley


  • Tanja L
    Tanja L Tilmeldt:
    apr 2011

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 19
    #45   1. maj 2011 *Fredsfyldt* .
    jeg takker. ja man har jo mistet et familie medlem.
    så det gør da lidt ondt nogle folk er så respektløse.
    men man kan ikke forvente andet på sådan en debat med forskeliige meninger. men lige frem skrive håber ikke der skete bilen noget der gik min grænse.
    og jeg er sikker på vi finder hunden der passer lige til os smiley mange tak.


  • Tanja L
    Tanja L Tilmeldt:
    apr 2011

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 19
    #46   1. maj 2011 -M Hysted -
    39 år og katte hader. smiley
    så farveller.


  • #47   1. maj 2011 Jeg er meget enig i at jeg ikke ville neutralisere en hanhund uden stærk indikation.

    Derimod ville jeg være meget meget mere villig til at neutralisere end tæve fordi fordelene ved en neutralisering for en tæve der ikke skal avles på er så store ...


  • Tanja L
    Tanja L Tilmeldt:
    apr 2011

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 19
    #48   1. maj 2011 vi vill heller ikke have den kastareret med mindre der kommer et problem.

  • #49   1. maj 2011 Hysted, hvad er det dog der har gjort at du skal skrive så modbydelige ting..
    Forstår slet slet ikke at man kan få sig selv til det og endda latterliggøre det..
    Det er mig en gåde at voksne mennesker kan opføre sig sådan...


  • #50   1. maj 2011 Vil så lige tilføje at de border tæver jeg kender er blevet mærkeligt runde/fede og har fået en helt enorm stor pels.
    Border hanner er meget nemme de har ikke tendens til at være kønsagressive og opdrager du dem ordenligt kan du have dem sammen med løbske tæver selvfølgelig under opsyn


  • Tanja L
    Tanja L Tilmeldt:
    apr 2011

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 19
    #51   1. maj 2011 voksne mennesker uden et liiiiv smiley

  • #52   1. maj 2011 Jeg hidser mig ikke op, men er ked af at du er så modbydelig overfor andre..
    Der er aldrig et godt argument for at opføre sig sådan..


  • #53   1. maj 2011 Nærtagende, nej.. Er forarget over at et voksent menneske kan få sig selv til at skrive det...

  • #54   1. maj 2011 M Hysted: Nåå så fordi man runder de 39 så må man godt være ondskabsfuld og respektløs?

    Enig med CH. Din kat dit ansvar. Men derfor er det stadig ikk sjovt og lidt medfølelse ville nok ikke være af vejen.

    Det lyder som om I kan give en hund et dejligt hjem. Held og lykke med jagten:)


  • #55   1. maj 2011 Og så køre du på vores alder?
    Amen altså, ved slet ikke om der findes ord for det...


Kommentér på:
Schæfer og Border Colie.

Annonce