Lider af et søvnsyndrom Lider af et søvnsyndrom
Jeg lider at meget slem søvnparalyse, så slem at jeg overvejer behandling... I nat skete det igen, jeg slår øjnene op, kan hører min far ude i køkkenet, men kan ikke bevæge mig, døren åbner sig og et sort skikkelse går imod mig og prøver at kvæle mig, jeg er lysvågen, men helt lammet. Oftest er jeg bare lammet, heldigvis er det sjælendt jeg drømmer imens !
http://www.youtube.com/watch?v=8Hky0kj2u1o
Jeg er bange for det sker hver gang jeg falder i søvn!
jun 2009
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 2 Emner: 168 Svar: 1.128
Det værste er at jeg bliver bange hver gang, det virker så virkeligt!
Jeg har fået forslået sovemedicin, men det ville jeg også være ked af.. Søvnparalysen forekommer oftere når er meget stresset ( og er sjovt nok indeni en eksamens periode)
apr 2005
Følgere: 124 Hunde: 5 Emner: 736 Svar: 16.776
Troede bare det var min fantasi.
Har heldigvis ikke oplevet det siden jeg var barn.
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
Personligt ville jeg, hvis en kom til mig med din historie, behandle med øreakupunktur på et punkt, der har kontakt til en lille dut i hjernen, der hedder Formatio Reticularis.
Denne lille dut er den, der styrer døgnrytmen og er ofte forstyrret.
Den behandles let med en nål i hvert øre - en lille bitte en, der bliver siddende til den selv falder ud.
Lidt om hvordan reticularis virker:
Midthjernen
En stor del af midthjernen består af et netværk af nerveceller, som kaldes hjernens aktiveringsområde (formatio reticularis). Her findes også områder, som indgår i reflekser for syn og hørelse samt et område med nervefibre med stor betydning for regulering af viljestyrede bevægelser. Ødelægges disse fibre, der samlet kaldes det sorte område (substantia nigra), kommer man til at ryste på arme og ben (som for eksempel ved Parkinsons sygdom).
Aktiveringsområdet
En persons evne til at opfatte og behandle informationer og herefter reagere på dem om nødvendigt, er stærkt afhængig af hjernens aktiveringsområde (formatio reticularis).
Fra aktiveringsområdet sendes impulser til næsten alle dele af centralnervesystemet med det formål at "holde hjernen vågen". Det er således i aktiveringsområdet, at reguleringen af vores søvnrytme og bevidsthedsniveau findes: Høj aktivitet resulterer i at man er vågen, måske ligefrem anspændt, mens lav aktivitet medfører sløvhed, søvn eller ligefrem bevidstløshed.
Aktiveringsområdet strækker sig over et stort område, fra nederste del af den forlængede marv til den øverste kant af midthjernen, som set med det blotte øje minder om et netværk af nervetråde (hvilket er baggrunden for navnet: "reticulum" betyder netværk).
Mængden af impulser fra sanseceller og hjernens associationscentre bestemmer aktiviteten i formatio reticularis, som herefter kan sende enten fremmende eller hæmmende signaler videre. Rammes den fremmende del af en øget mængde sensoriske impulser, vil dette medføre en øgets spænding i musklerne og en øget årvågenhed. Omvendt vil det forholde sig, hvis det er den hæmmende del af formatio reticularis, der modtager en øget mængde impulser. Storhjernen sender fremmende impulser til den hæmmende del af formatio reticularis og omvendt. På denne måde er det muligt at sikre en hårfin balance i formatio reticularis' aktivitet og dermed i bevidsthedstilstanden.
Væsentligt for aktivitetsmønsteret i aktiveringsområdet er formentligt også psykiske forhold. Da aktiveringsområdet har direkte indflydelse på det autonome nervesystem, kan dette være en af forklaringerne på, hvordan psykisk anspændelse (eksamensnervøsitet, stress og lignende) kan medføre symptomer som øget svedtendens, højere puls og øget blodtryk (alt sammen styret direkte af det autonome nervesystem), såvel som psykisk behagelige situationer kan trække den anden vej.
Taget herfra: (link fjernet)
jun 2009
jan 2010
Følger: 42 Følgere: 40 Hunde: 5 Emner: 403 Svar: 3.009
jeg føler virkelig med alle jer der lider af dette syndrom
jun 2009
dec 2006
Følger: 8 Følgere: 11 Hunde: 1 Emner: 18 Svar: 2.504
Da jeg var 18 år... var jeg på gran canaria med 4 veninder.... den ene aften lå jeg i sengen og var ved at falde i søvn, da jeg pludselig ser en sort skygge over i hjørnet af rummet...den kommer hen til mig og jeg prøver at flytte mig, men er fuldstændig lammet i hele kroppen... jeg føler denne sorte skygge holder mig fast...
Efter få sek kan jeg bevæge mig igen og jeg er helt i chok men falder i søvn med det samme alligevel... tror jeg da...
I ALLE disse år har jeg troet det var en spøgelse... og har aldrig sagt det til nogle i frygt for at de ville tro jeg var skør... hvem bliver lige "overfaldet" af en spøgelse fra gran canaria..*GG*
Men tak for denne tråd... nu er jeg da ret sikker på det var sådan en oplevelse... har dog heller aldrig oplevet det siden...
aug 2006
aug 2006
Det er så lidt, der skal til, og for nogle virker det helt vanvittigt.
Nogle oplever at de nærmest sover når de er vågne. Altså ikke rigtig kommer "up to speed" - og der sker det, at de vågner i det sekund, nålen sidder i punktet.
Andre har ikke denne pludselige virkning, men den kommer lidt snigende - og så er der naturligvis nogen, som desværre går forgæves.
jan 2006
Følger: 30 Følgere: 29 Hunde: 9 Emner: 130 Svar: 1.258
Jeg har stor glæde af naturmidlet Neurosan - det hjælper rigtig meget på min søvn! Det er noget med det påvirker nervebanernernes sammenhæng, eller sådan noget lign.
jun 2009
aug 2006
Og så tager den derfra.
jun 2009
aug 2006
:o)
Lider af et søvnsyndrom