5.366 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 8 Svar

Hjælp mig med digtet, PLEASE!! Hjælp mig med digtet, PLEASE!!

Jeg sidder og arbejder på en artikel der skal være færdig mandag, og gerne være sendt til min lærer i morgen aften inden midnat.

Jeg skal blandt andet forklare billedsproget i et helt bestemt digt, samt forklare hvorledes billedsproget er brugt til at give digtet form og følelse. Men det er altså lidt svært at gøre, når jeg er i tvivl om hvad præcis digtet i realiteten handler om.

Digtet er det samme som på dette link. Nordexpeditionen af Emil Aaresen, skrevet 1838.

http://www.kalliope.org/da/digt.pl?longdid=aarestrup1838a14

Er det et digt omkring en kærlighedsaffære til en 15 årig pige han nærmest talt har købt af hendes forældre? Er det et digt om 15 år på Grønland eller hvor det nu end er og hans kærlighed til naturen? Hvad er digtet om helt præcist? Kan ikke hitte den. Er ikke god til den slags.

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Tilslutning af ny vaskemaskine - også el 1.000 kr.
  • Klip af hække 2.000 kr.
  • Samle et skab 500 kr.
  • Skrue bordben på bord 350 kr.
  • Opsætning af malertape 800 kr.
  • Tv Kommode, en tæppe og en mikrobølgeovn 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hjælp mig med digtet, PLEASE!!
  • #2   2. feb 2013 En særlig natur som han beskriver som et levende væsen, som en kvinde, han har haft med at gøre i 15 år?

• #3   2. feb 2013 Men hvem er moren og den mistænksomme far så? Og venindeflokken der kom som en flok vilde svaner? Der er der driller mig.

• #4   2. feb 2013 Som i strofe 3, ser jeg teksten;

Hvilke Ild- og purpurkugler = Nordlyset
    Hvilke dybe stjerneblik = Den meget klare himmel grundet frosten
    Hvilken rødme over sneen = PAS!!
    Hvilken nordisk romantik = Den kan man tænke over.

• #6   2. feb 2013 den er djævle drilsk synes jeg. Hehehe. GUD VÆRE MIG NÅDE HVIS JEG KOMMER OP I POESI OG LYRIK TIL EKSAMEN!!!

Har prøvet og google lidt på Emil Aarestrup. Tilsyneladende var han læge og skrev mange digte, elske erotisk digtning of var meget fascineret af den kvindelige form og figur.
    Har også googlet grøndlands ekspeditioner, der var en i 1838 men som jeg ser den liste står det som om at de kun varede et år ad gangen. Er lidt usikker på det. Måske en læge der har været på 15 ekspeditioner? Kan dog ikke finde noget på selve ham om han har været på ekspedition.

• #7   2. feb 2013 Kan det være han har lusket sig ind hos en eskimo familie og har dusket lidt med datteren måske for lidt natte hygge, og er kommet længere end de andre ekspeditionister pga. han har kunnet komme indenfor i varmen hos eskimoerne?

Underlig tolkning, ved jeg godt.

• #9   2. feb 2013 Isabelle! Du er et geni!! smiley Kan godt se den nu her. Sammenhængen.

Nordvestpassagen. Hmmmm..........
    Nord = op
    Syd = ned
    Vest = venstre
    Øst = højre.

selveste nordvestpassagen står der nedenunder digtet jeg har fået udleveret, er søvej mellem nord om Amerika imellem Atlanterhavet og Stillehavet.

• #10   2. feb 2013 Kan det være hende der er kold som is, i sin ydre attide? Som han så kommer tættere og tættere på igennem digtet, og det så afslutter med at han får sin vilje med hende seksuelt set?

• #11   2. feb 2013 Kunne det i realiteten godt. Men Isabelles analysering af det virker mere logisk. Emil Aastrup var læge og der er ikke noget dokumentation om at han skulle have været på ekspedition på Grønland.

Når jeg ser på titlen. "Nordexpeditionen". Nord er oppe. En ekspedition op i hierkiet. En ekspidition ind i familiens og omgangskredsens accept og pigens kærlighed til ham.

Kommentér på:
Hjælp mig med digtet, PLEASE!!

Annonce