3.074 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 47 Svar

Vanrøgtede grise Vanrøgtede grise

Af og til går jeg en lang tur rundt i nabolaget med Jiwa og kommer forbi en stald, hvori der altid lyder en masse hyl fra grise, der lyder til at have det rigtig dårligt. Af og til ligger der også en død gris udenfor.

Er det normalt? Skal jeg ringe til Dyrenes Beskyttelse? smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle kommode 400 kr.
  • Skifte cover til lampe i loft 500 kr.
  • Utæt afløb i køkken 1.500 kr.
  • Sæt en loftslampe op i udtaget 400 kr.
  • Cykelkæde 475 kr.
  • Tømrer til reparation og ophængning af badeværelses skab 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Vanrøgtede grise
  • #1   6. apr 2016 Grise larmer og lugter og ja det faktisk meget normalt at der ryger en so i ny og næ,, kom engang sammen med en chauffør der hentede døde dyr for Daka og dem er der godt nok mange af(døde dyr) både grise,køer, får og heste,, så det helt normalt

• #2   6. apr 2016 Det kan jo være at de er ved at flytte dem.

Og ja en død gris er normal at ligge udenfor så DAKA's lastbil kan hente den

• #4   6. apr 2016 Men hvor ofte er det normalt med en død gris? Dagligt?

• #5   6. apr 2016 Siden hvornår er "Af og til" blevet dagligt?

• #6   6. apr 2016 Læs dog hvad jeg skriver. I guder man. Det var et spørgsmål!

• #7   6. apr 2016 Jeg har læst hvad det står.. Og af og til er normalt..

Dagligt kan fint forekomme hvis der er sygdom i besætningen. Det betyder ikke vanrygt

• #9   6. apr 2016 Øh ja og hvis du så læser videre så kan du se at JEG lige stillede et spørgsmål omkring om en død gris dagligt er normalt.

• #10   6. apr 2016 Okay Minion, jeg kører forbi et sted med maaaaaange grise og jeg syntes det er dagligt i øjeblikket at der ligger en død gris til afhentning.
    Jeg har IKKE tænkt mig at melde nogen, jeg undrer mig bare over om dødeligheden er så høj?

• #13   6. apr 2016 Når man fodrer svinene, så larmer de afsindigt meget. Som i høreværns-krævende meget...

Ligger de døde grise uden noget over sig? Mener at det er lovkrav, at have sådan en osteklokke over dem.

• #15   6. apr 2016 Og jeg har svaret på dit spørgsmål så ingen grund til at være sur

• #16   6. apr 2016 Salla, de ligger i sådan en øh indhegning, en firkant af træ hvor der er træ på de 3 af siderne (Ud mod vejen) og på den sidste langside er der åbent.
    Men man kan se grisene igennem brædderne.
    Der kan jo være sygdom i besætningen. Og det er måske heller ikke unormalt med en død gris dagligt udaf måske 300 svin. Jeg aner ikke hvor mange svin der er i de bygninger.
    Jeg undrer mig bare.

• #17   6. apr 2016 Jeg har heller ikke været i svinestalde i flere år.

Men der brugte man en stor plastikdims til de voksne, altså de døde søer(til byfolket morgrise)

Pattegrisene røg i en stor skraldespand ala faktas..

Mums på sådan en hedebølgedag, at skulle åbne låget på sådan en..

Hvis det er små grise, som i unger, så er en om dagen nok rimelig forventeligt. Der er jo flere hundrede grise i sådan en stald. De kan være dødfødte, ligget ihjel, aflivet pga skader, for søerne, så er det når de er udtjente, bliver syge eller bliver skadet, at de aflives. Eller de kan være døde selv

• #18   6. apr 2016 Søgte lige på lovgivningen, de skal opbevares så der ikke er adgang for ådselsæderer, samt så der ikke er risiko for smittespredning..

• #21   6. apr 2016 Det er store svin. Som i søer tror jeg. De er fandme store selvom de ligger på siden.
    Der er også enkelte der er lidt mindre, men de ser stadig voksne ud. Ser ingen små pattegrise eller hvad de hedder, tænker at de måske ryger et andet sted hen.
    Det kom sig faktisk af at jeg sagde til min far at jeg undrede mig over at man aflivede grise udover hele ugen, i stedet for en dag. (Er godt klar over at en akut syg gris skal aflives på stedet.)
    Men så sagde han bare at det nok er selvdøde grise dem jeg ser.

• #22   6. apr 2016 Hov her kan der altså komme dyr til. Der sidder også ofte fugle på kanten af trækassen og en ræv feks. kan gå lige til de døde dyr på den side af kassen hvor der ingen lukning er?

• #23   6. apr 2016 Ofte ligger de grise og får under de grønne(osteklokker) og køer og heste under presenning, men tænker at hvis dyrene er døde samme dag som Daka henter dem eller at der pladsmangel i osteklokken, pga ventetid for afhentning, ja så bliver de jo nød til at smide dem udenfor,, de skal jo kunne ses af Daka manden, han har ikke tid til at lege gemmer,, men syntes godt man kan gøre så offentligheden ikke lige kan se de døde dyr ude fra vejen. Der er regler og mange glemmer dem nok,, ligesom Daka manden ikke må køre med lemmen i containeren åben, især ikke i bebyggede områder, dette glemmer de nogen gange. Tror nogle folk bare gør det der er lettest smiley

• #24   6. apr 2016 Savner ikke det hårde slid, men omgang med de små nyfødte grislinger, yde fødselshjælp, til byfolket - lang engangshandske, godt med glidecreme og så op i rumpen efter de små grise...

Men jeg savner ikke halekupering og kastration smiley dyreplageri uden bedøvelse

• #25   6. apr 2016 Der ER afskærmet ud mod vejen. Den side af kassen hvor der ingen lukning er, den vender ind mod gården. Men man kan sagtens se svinene i revnerne mellem brædderne. Kassen er vel 1 meter eller 1,5 høj.

• #26   6. apr 2016 jeg lige sige det ikke normalt at finde døde grise på folden heller nær huset. det skal smides i en skraldespanden og så ringen ind til DAKA som kan hente de døde dyr (:

• #27   6. apr 2016 grise kan godt larme mine to larmer så snart de ved det er tid til mad og er man bare 5 min forsinket skal de da nok gi sig til kende.
    da jeg arbejdede i en svinestald var der af og til en gris der måtte lade livet tit fordi den var syg eller kommet alvorligt til skade og det kan jo ske desværre men vi gjorde alt for at grisene havde det godt. og der kommer jo kontrol af og til i grise stalde. så jeg vil ikk være bekymret da der er meget opmærksomhed på landmænd og dyrene

• #29   6. apr 2016 Dem jeg ser, det er voksne grise og jeg vil tro der ligger en hver eller hver anden dag. En dag lå der to døde sammen.
    Jeg er som sagt ikke ude på at melde dem, er egentlig mere nysgerrig på om dødelighede er så høj.

• #31   6. apr 2016 Det kan jo være de har sygdom i besætningen.

• #32   6. apr 2016 Jeg ved det heller ikke CF.
    Og jeg ved heller ikke om det altid har været sådan. Jeg har boet hvor jeg bor i 3 år og kører forbi stedet med grise dagligt. Men det er først indenfor den sidste måned jeg er begyndt at holde øje og der ser jeg altså grise i hvert fald hver anden dag.
    Måske det altid har været sådan og jeg bare ikke har lagt mærke til det eller også er der måske sygdom der og det er derfor det vrimler med døde svin.

• #33   6. apr 2016 Landsgennemsnittet for dødelighed ved slagtesvin ligger på 0,5 gris/dagligt. Hvis det er en sobesætning så er der næppe så mange. Grise larmer, driller hinanden og skændes så det er slet ikke usædvanlig at de kan høres.

• #34   6. apr 2016 Rettelse. Landsgennemsnittet for dødeligheden for slagtesvin er på Ca 3,7 %. Stadig ikke usædvanligt at der dør en hver eller hveranden dag smiley

• #37   6. apr 2016 Der var den samme kasse, som Medløber nævner. Et andet sted var der en osteklokke, altså en helt anden adresse.

Bliver nødt til at ringe, tror jeg... kan ikke holde dyreplageri ud.

• #39   6. apr 2016 Har fundet gården med grise på nettet. Der står at de producere søer og smågrise.

• #40   6. apr 2016 Hvis tallene passer så står der at de har 600 søer.
    Er det så ikke RET meget med døde grise næsten dagligt?

• #41   7. apr 2016 Snesværd, du bør måske besøg en svinebesætning inden du melder noget som helst, grise larmer og det altså ganske normalt, er det mennesker i stalden, så det endnu mere og ved mad tid osv,, grises liv er langt fra en fest, men derfor melder man ikke bare en landmand for vanrøgt,, du kunne jo spørger pågældende om de døde grise

• #43   7. apr 2016 "Nu som..." Når man producerer smågrise så sælger man dem typisk når de vejer 30 kg. I den størrelse er de lige store nok til at smide i containeren med smågrise. Med 600 søer så vil der også af og til være en der dør/bliver aflivet.
    TS lad os antage at du jævnligt gik forbi en børnehave/skole. Ville du anmelde stedet for mishandling af børn fordi du, når du gik forbi, kunne høre høje råb, hvin og anden form for uro? Nej vel smiley Jeg ved godt at der ikke ligger døde børn udenfor, men mon ikke nok sammenhængen er til at se alligevel smiley

• #44   7. apr 2016 Et lille tanke-eksperiment sidder jeg så tilbage med...
    Hundene bliver holdt i bokse sammen i ildelugtende stalde, går i deres eget lort selvom der bliver muget ud. De kommer aldrig udenfor, de har lidt eller ringe mulighed for at udleve deres naturlige adfærd. Når de bliver født bliver de kastreret uden bedøvelse og deres haler bliver klippet af. Tæven ligger fikseret før og efter hun får hvalpene, og får ofte store liggesår og har kun mulighed for enten at stå op eller ligge ned...
    Når hundehvalpene er blevet tilstrækkeligt store, bliver de jaget op i en stor lastbil, skræmt fra vid og sans, klemt sammen bliver de transporteret i gud ved hvor lang tid ofte uden mad og vand. På deres destination bliver de jagtet ind i tuneller/båse hvor de ser deres atsfæller blive slået ihjel for deres øjne, indtil det bliver deres tur...

Nårh nej... Det er jo bare grise... Så er det ikke vanrøgt, de er jo bare produkter smiley Hold nu op, hvor er jeg altså fjollet, ingen grund til at stoppe det smiley

profilbillede
  • #45   7. apr 2016 Nogen af dem der ligger er helt klart i størrelse "So" men en del af dem er mindre og det kunne måske godt være svin på 30 kg.
    Men jeg ser ingen pattegrise.
    Jeg kan se at besætningen har deltaget i åbent landbrug og at de har deltaget i en film på TV2 hvor der var en dyrlæge på besøg da de oplevede stor dødelighed hos smågrisene.

• #46   7. apr 2016 Pattegrisene bliver heller ikke smidt der. De kommer i dertil indrettede containere oppe ved stalden.

• #47   7. apr 2016 Okay så er det nok derfor smiley
    Men jeg tror ikke at der er noget at komme efter.
    Jeg var jo også bare nysgerrig smiley

• #51   7. apr 2016 Ej come on - melde til dyremishandling, fordi man kan høre grisene og der ligger døde grise? :s

Nu behøves man ikke tro alt der hældes i hovedet på en via nettet af skræmmekampagner, især fra bl.a. Anima der fik en "næse" for at have pyntet lidt på tingene.

Hvis man er SÅ bekymret, så køb da direkte fra en gård? smiley Støt dem I synes gør det ordentligt?

Økologi har i min optik ikke meget garanti for dyrevelfærd.

Ja, som forbruger er vi også presset mht. prisen, men kigger man sig for er der også en del at hente ved at købe det fra gårde der holder dyrene under gode forhold og hvor man også kan smage det i køddet.

• #52   8. apr 2016 Grise skriger rigtig tit uden nogen større grund.

Det kan være de bliver holdt for ar blive vaccineret eller flyttet.

Det kan være det snart er spisetid

Det kan være de leger.

Grise larmer pænt meget smiley

• #53   8. apr 2016 Man kan også stoppe helt med at behandle andre som produkter... På hjemmesiden kan I læse om Esther, hun har en speciel plads i mit hjerte, fordi hun fik mig til at indse, at medfølelse giver en langt bedre smag i munden end økologisk bacon smiley

https://www.facebook.com/estherthewonderpig

• #54   8. apr 2016 Ja, grise har lyd på smiley Jeg er vokset op med svin i stalden, de larmer og de lugter og nogle gange dør der en, det følger med.

Jeg har ikke behov for at læse sødsukke historier om grise eller andre dyr, jeg tror også der er plads til forbedringer i produktionen - men jeg vil stadig nyde min bacon smiley Jeg synes det er ærgerligt at det tit bliver enten eller, fremfor den gyldne mellemvej.

Jeg har ikke et problem med at vi holder dyr til konsum, men de skal have det godt imens. Men jeg synes også det danske landbrug er meget udskældt, uden folk egentligt ved særlig meget om det.

• #55   8. apr 2016 Jeg elsker de grise (og selvfølgelig bonden, der passer dem), der går herude. De er kæmpe og går ude på en mark med et par store vogtende hyrdehunde. Der er nok omtrent 200 grise på marken.

Har aldrig set en død gris der, men de kan selvfølgelig være flyttet et andet sted hen.

• #57   8. apr 2016 Rollo's Westies: Det kommer jo an på med hvilke briller, man ser med smiley I min optik er der ingen gylden middelvej, for man kan jo ikke slå nogen ihjel "bare en lille smule" smiley

For mig at se, har det heller ikke noget at gøre med at læse "sukkersøde historier om dyr", men mere at komme til kort med, at alle dyrs liv er værdifulde på lige plan med vores. At de kan nyde livet, og har vilje til at leve på lige fod med os, selv om de gør det anderledes end vi gør, eller vores kæledyr gør smiley At det ikke er okay at behandle nogen som produkter, fordi vi ikke kender dem, eller fordi det er normalt eller tradition smiley

Og når alt kommer til alt så er det jo heller ikke dit bacon, men grisens krop smiley Så kan det godt være, at du har købt en pakke for en 20'er i fakta, men grisen har betalt med sit liv.

Men ja, det kommer helt an på, hvilke briller man har på, jeg slår bare et slag for venlighed, medfølelse og kærlighed overfor andre smiley

Sådan er vi jo så forskellige smiley

• #64   8. apr 2016 et billede kan ikk sige hvordan hele landets grise har det. der hvor jeg har arbejdet. var der disse båse men grisene gik faktisk løs det meste af tiden det var kun under fodring eller vaccine og lignende de var i båsene. og vi brugte rigtig meget tid på at der også var halm de kunne hygge sig med.
    man skal passe på at man ikk stempler alt man ser og høre til at sådan er det alle steder. for så burde ingen have dyr overhovedet

• #65   9. apr 2016 #60 det billede du der har fundet er et gammelt billede eller også er det fra udlandet. Det er nemlig drægtige søer der er på billedet og det har ikke været lovligt at opstalde dem sådan siden 2013 (ved nybyggeri efter 2003 SKULLE drægtige søer gå i løsdrift), så det er IGEN et forkert billede der bliver tegnet af dansk landbrug smiley

Jeg ser flere steder at der bliver talt om mishandling i og med at ungerne bliver taget tidligt fra moderen. Her tænker jeg så på om det kun er hvis ejeren har et CHR nummer at dyret lider overlast, for tusindvis af f.eks hundehvalpe bliver da hvert år brutalt revet fra deres mor og søskende. de bliver HELT fjernet fra flokken og lever tit resten af deres dage afskåret fra at udleve et naturligt hundeliv.
    der tales om at landbrugsdyrene bliver "brutalt voldtaget" når disse insimineres. Igen undrer jeg mig over det med CHR VS privat. For hunde og andre hobbydyr bliver da udsat for det samme smiley

Nogle spiser kun fisk smiley Hvordan er det nu liiiiige at fisken bliver fanget, stresset, kvalt langsomt i bunken af alle de andre fisk inden den lander i køledisken smiley smiley
    JA der er plads til forbedringer i dansk landbrug. MEN det må vel gælde for alle dyr så eller...... smiley Hvem råber "fy for helvede perverse lede stodder, du skulle kraftedeme selv have samme tur. Hvad nu hvis det var dit eget barn" efter en hundeopdrætter, katteopdrætter, kaninavler, undulatopdrætter osv. osv.

Nå. Der er INTET i dette her der er ment som et personligt angreb mod nogen i tråden smiley Det er en generel undren og et lille ønske om at dem der sviner de danske bønder til med diverse skældsord prøver at kigge lidt rundt i hverdagen for MANGE MANGE hobby/kæledyr smiley

• #68   9. apr 2016 Jeg har en veninde der er dyrlæge. Vi har lært hinanden at kende fordi hun også har RR. Hun har altid arbejdet med produktionsdyr, i de senere år køer og mink. Hun køber kun kød. hvor hun ved selvsyn kan se. hvordan dyrene behandles. Hun spiser ikke kød når hun er i byen osv. Hun siger at uanset om det er økologisk eller ej, er dyrevelfærden ikke i orden. Jeg ved det ikke da jeg aldrig kommer i en stald men tankevækkende.

• #69   9. apr 2016 #67 og jeg er træt af at mange mener det tilsyneladende kun er dyr hvor ejeren har et CHR nummer der lider overlast smiley
    Det er nok de færreste der har lyst til at se på hvordan kæledyr EGENTLIG bliver behandlet da man jo så kommer til at pege fingre af sig selv smiley

• #72   9. apr 2016 Jamen jeg prøver da bare at forklare det igen igen så smiley Jeg mener ikke at det er naturligt for en hvalp at blive fjernet fra flokken i en alder af otte uger for derefter at skulle lære at være alene. For vi er vel alle enige om at hunde er flokdyr? Lige som grise er. Der er bare en lov om at grise skal kunne se, høre og lugte andre grise. Med mindre selvfølgelig at den er syg og derfor har brug for ro. Der er ret mange regler angående opstaldning af grise samt regler om rode- og beskæftigelses materiale. Der er der imod INGEN tilsvarende regler for hundehold. Men hvis "alle dyr har ret til......." så må det vel gælde ALLE dyr og ikke kun dem industrien smiley
    Jo jeg har selv hund. Jo han er taget fra tæven da han var otte uger. Men jeg har så heller ikke noget problem med at fravænne smågrise når de er fire uger smiley
    I bund og grund er det jo nok en talefejl når der råbes "Alle dyr" for man mener jo nok "alle landbrugsdyr". Ligesom man mener "loven om listehunde" når man råber "afskaf hundeloven" smiley

• #78   9. apr 2016 Er jeg helt galt på den, eller, er der ikke krav om at søer ikke må fikseres, når de har smågrise?

Ret mig gerne, er ret nysgerrig. Især efter at jeg før har arbejdet med svin, både søer, de helt nyfødte grislinger og dem i fedestaldene.

Har også været med til inseminering, tvang?
    Måske, men hvis soen ikke var klar så kunne vi ikke inseminere hende, for så ville hun ikke suge sæden ind.

Har også været med til at iføre søer de veste som skulle afhjælpe liggesår -men de fik dem bare på for sent, desværre...

Som sagt, bortset fra det for hårde slid, som jeg næppe ville kunne holde til i længden, så kunne jeg lide omgangen med dyrene. Uanset størrelsen.
    Men psykisk så ville jeg være gået til grunde.
    Jeg er helt på det rene med at de ikke er kæledyr, men produktionsdyr.

Har oplevet at en so blev slået med den jernpindsom båsene blev lukket med, da hun tøvede med at gå ind i båsen

Der var lagt en gummimåtte, til forebyggelse af liggesår. Soen havde aldrig set sådan en før!
    Havde man f.eks smidt en håndfuld foder på måtten, så kunne man have lokket søerne ind, uden brug af vold.

• #116   10. apr 2016 HOLD da op for nogle diskussioner smiley

Føler mig helt skyldig over at have sat gang i så heftig en debat. Undskyld allesammen.

Kommentér på:
Vanrøgtede grise

Annonce