984 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
28 Svar
dækken på islændertæve i forb. med agility? dækken på islændertæve i forb. med agility?
Ja, der kommer en back-on-track-dame ud til vores klub og fortæller lidt om produkterne om ikke så længe.
I den forbindelse sagde min træner, at agilityhunde må have et dækken i det kolde vejr til når de holder pause f.eks i forbindelse med banegennemgang. Fordi det er så skidt med hurtig afkøling.
-Den er jeg jo helt med på, det samme gør man jo med heste.
Men: er det virkelig nødvendigt, når man har en islandsk fårehund?? Hun sagde, at det også galt langhårshundene.
Jeg har bare svært ved at forestille mig, at der kan finde nogen særlig afkøling sted med den pels.
0 synes godt om
sep 2005
Følgere: 12 Hunde: 3 Emner: 591 Svar: 7.990
Men den dame du har talt med, skal jo sælge varen.
feb 2006
Følger: 98 Følgere: 96 Hunde: 2 Emner: 644 Svar: 9.375
Hunde sveder derimod gennem munden og poterne og har derfor ikke behov for dækken....de nedkøles ikke på samme måde....
aug 2006
Følger: 20 Følgere: 19 Hunde: 4 Emner: 98 Svar: 2.510
sep 2005
aug 2006
jun 2004
Følger: 11 Følgere: 13 Hunde: 5 Emner: 48 Svar: 882
Lise Ø: de bliver vel afkølet hurtigt når det er meget koldt i vejret, hvis de ikke har noget til at holde på varmen? selvom de ikke sveder på kroppen afgiver den jo stadig varme..
feb 2006
Man kan da sagtens have et dækken til sin hund...det er man jo selv herre over...
feb 2006
sep 2005
jun 2010
Følger: 42 Følgere: 61 Hunde: 11 Emner: 383 Svar: 3.513
præist selv om hunden ikke har svedkirtler i hunden som om så agiver de stadig varme og bliver kolde. Om det er nødvendigt på en islænder ved jeg ikke - det vil jeg mene kommer an på den enkelte hunde og på vejret. jar par passet en inslænder som gik med dækken da han netop havde fået gigt af kulden osv. og fordi hans pelt ike vær ret tuk - have lang dækpels men begrænset underuld.
men kender dog også islængere med en dejlig tyk pels hvor det ikke er nøsvendigt.
men generelt vil jeg sige at hvis hunden skla sidde stille i kulden i længere tid - og endda derefter ind og løge ag så ville jeg mene et dække var en god ide.
desuden skulle back on track være så gode at de faktisk netop et forbidt at have på hunden ved AG stævner i norge (eller sverige) - de tæller som doping ;o)
feb 2006
aug 2006
sep 2005
nu skal vi heller ikke gøre det til en hel videnskab, om den skal have dækken på ellr ej.
Hvad så når hunden leger på stranden?
jun 2010
Lise Ø
det er jo en påstand - nogle hunde gør det - men ngle hunde gør ikke. min NEWFs far blev aflivet som 4 årig da han havde fået gigt af kulden - her er altså tale om en newf med masser af pels. her med ikke sagt at helle hunde skal pakkes ind i dækner osv. men at alle menge hunde kan have gavn af et dækken i visse situationer.
men ja det er vel smag og behag. på sigt mener jeg dog et dækken for rigtig mange hunde er en god investering så man kan netop kan udsætte nogle af de skader eller problemer som med årene kan opstå som følge af kulden.ved godt at fx hunde på grøndland og ulve ikke går med dækner - de lever også ude året rudnt og bliver sjældent mere end 5 år gamle. jeg vil gerne have min hund i 10-15 år eller mere og vil gerne have dem smertefri og rørige så længe så muligt så vi forebygger her
men ja det er selvfølgelig smag og behag
jul 2010
Følger: 17 Følgere: 15 Hunde: 4 Emner: 74 Svar: 2.007
Jeg bruger dækken til begge mine når de ligger i bur/bilen om vinteren, men det er også en helt anden type pels de har.
jun 2010
ja præcist - det meget afhængigt af den enkelte hund - en islænder kan ofte sagtens klare sig uden mange af dem har jo rigtig meget underuld.
feb 2006
Citat mig selv...
LANGT DE FLESTE hunderacer klarer sig fint med den pels de er skabt med.....men som sagt HVIS HUNDEN FRYSER KØBER MAN DA BARE NOGET TØJ......
Jeg forsøger ikke at påstå noget som helst, blot gøre opmærksom på at problemet løses let hvis ens hund fryser.....
jun 2008
Følger: 1 Følgere: 9 Hunde: 1 Emner: 173 Svar: 1.924
Jeg ved at man ved heste skaber behovet for dækken ved at bruge dækken ved ikke om det er det samme med hunde men jeg har løbet agility med to hunde uden brug af dækken, selvfølgelig passede jeg på de ikke blev for kolde, men så holder man dem jo bare i gang, men mine har nu sagtens kunne klare at stå stille mens vi ventede på vores tur og de var ikke engang langhåret/tykpelset.
okt 2010
Følger: 17 Følgere: 48 Hunde: 10 Emner: 79 Svar: 8.058
Jeg tror man kan spare hunden for en del skader og gigt, når man sørger for, at den holdes varm og tør, og jeg vil gøre meget for at kunne beholde mine hunde i mange år.
Min far begyndte allerede for mere end 50 år siden at smide et dækken over sine hunde efter endt jagt og både hans og mine hunde har uden problemer kunnet deltage i fysisk krævende jagter højt op i årene.
Mine gravhunde har været aktive indtil 12-13 års alderen på drevjagter, hvor de snildt løber 20-25 km.
Så her står den på dækken og strækøvelser efter fysisk aktivitet uanset pelstykkelse
jan 2005
Følger: 161 Følgere: 154 Hunde: 3 Emner: 300 Svar: 30.793
Så jo, en islandsk tæve ville også have godt af det..
jun 2008
Følger: 29 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 46 Svar: 2.921
aug 2006
apr 2008
Følger: 9 Følgere: 7 Hunde: 2 Emner: 315 Svar: 2.204
De kan ikke holde varmen om vinteren, og skal have dækken på.
Men jeg valgte back on track netop fordi jeg løber agility med dem, sådan som du selv beskriver.
Umiddelbart vil jeg også mene, det er godt til langhårs hunde, det er ikke for at holde hunden varm. Men for at holde musklerne varme. Hvad enten hunden er lang håret eller ej, så må kulde betyde, at musklerne bliver kolde. Et back on track dækken hjælper med at holde musklerne varme, ex. mellem løbene, så hunden ikke får kolde muskler og udvikler skader.
Alternativt er, at man sørger for at holde hunden igang konstant mellem løbene, så musklerne ikke står stille og bliver kolde.
jun 2004
Følger: 11 Følgere: 13 Hunde: 5 Emner: 48 Svar: 882
-derudover som flere af jer nævner, så gør back on track jo mere end blot at "holde på varmen".
Nu må vi se, hvad det ender med - hun er jo kun 10 mdr, så der er endnu noget tid til vi skal løbe agility.
Tak for alle svar!
maj 2004
Følger: 28 Følgere: 31 Hunde: 5 Emner: 181 Svar: 1.402
Jeg har besluttet at købe et BOT til Joy så snart pengene er til det, så jeg har det til vinter. Det er dælme koldt og vi kan tit vente 20 minutter mellem vores træningsløb.
Han har et dækken i forvejen, som han også får på til konkurrencer når det regner... For han kan godt fryse, da han ikke har underuld.
Jeg vælger nu at tage mine hensyn, da hunden ikke er ung længere...
sep 2005
maj 2004
Følger: 28 Følgere: 31 Hunde: 5 Emner: 181 Svar: 1.402
Alle jeg kender der bruger der har kunne mærke en effekt, hvad enten det er på dem selv eller deres dyr...
Jeg ved bare at når man som jeg har en hund der til tider er lidt stiv(og ikke fejler noget i følge dyrlæge+kiropraktor), så er det noget jeg gerne vil have til ham. Især i forbindelse med konkurrencerne.
mar 2010
Følger: 6 Følgere: 4 Hunde: 2 Emner: 19 Svar: 96
Lady er nu ved og være 7 år hele denne sæcon også om sommeren har hun haft back on track på det tynde fleece dækken for og holde hendes muskler varme da hun kan få ondt i ryggen osv..
dækken på islændertæve i forb. med agility?