Amichien Bonding eksperter søges Amichien Bonding eksperter søges
Hej.
Jeg er ny indenfor området og søger derfor mennesker, som er velkendt med denne metode og som har opnået gode resultater.
Min 8 måneder gamle toypuddel tisser i vores seng ( Som hun normalt ikke må være i) når hun er alene hjemme.
Jeg er meget interesseret i, hvor striks med metoden man skal være, og hvor meget de forskellige tiltag betyder.
jul 2006
Følger: 34 Følgere: 963 Hunde: 8 Emner: 240 Svar: 9.473
jul 2008
Følger: 70 Følgere: 68 Hunde: 1 Emner: 643 Svar: 14.387
aug 2007
Følger: 13 Følgere: 12 Hunde: 3 Emner: 103 Svar: 3.984
jul 2008
uuuh... det er med den på :S
http://infoblog.dk/amichien-bonding
jan 2012
Følger: 1 Hunde: 2 Emner: 10 Svar: 49
Hunde ved ikke hvordan man skal føre i vores samfund, da de ikke kender samfundet. Metoden tager udgangspunkt i observationer af ulve, da hunden stammer fra ulven og stadig har generne ..
Amichien Bonding tager udgangspunkt i 4 situationer, som vi som mennesker skal være opmærksomme på, for at kunne være føreren, og ikke lade hunden føre.
- spisetid (Vi mennesker skal spise først - Alfaulveparret spiser først)
- genforening efter adskillelse ( Alfaparet er rolige)
- opfattet farer (Hvem tager kontrol når der er fare på færde)
- jagt (når vi går tur med hunden) Hvem fører?
Jeg har dog svært ved at finde ud af, hvor striks jeg skal være før metoden virker. Efter at have læst Jan Fennells bøger er jeg helt tryllebundet af metoden - Dog har jeg stadig meget svært ved at ignorere min hund når jeg kommer hjem og hun bare er lykkelig over at se mig.
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
Sorry - for helt ærligt - metoden virker fordi ejeren pludselig gør et eller andet konsekvent og bliver tydelig - ikke fordi denne tager en førerolle.
Det har meget lidt med ulveadfærd at gøre (som om ulveadfærd kunne forklare tamhundeadfærd).
Vær tydelig og vær konsekvent. Og sig da hej til din hund, når du kommer hjem.
jul 2008
jeg går efter at samarbejde med min hund - prøvede i starten at diktere hende som en eller anden slags leder - men hold da op det gik galt !
Jeg giver ikke særlig meget for lederskab - for hunden tror ikke at jeg er en hund
jan 2012
Synes hele tiden vi har været konsekvente - Også overfor vores tidligere hunde.
Well, selvom tamhunde er 15-30.000 fra ulven, så ser man jo stadig ret mange træk fra dem - Jeg prøver nu lidt endnu - Har kun hørt om positive ting ved denne metode - Jeg skal bare have lært at benytte den rigtig.
jan 2012
På denne måde gør hunden det også af egen fri vilje, fordi hun selv har fundet ud af hvad det er jeg vil have - Synes det er smart og brugbart.
jul 2006
Følger: 34 Følgere: 963 Hunde: 8 Emner: 240 Svar: 9.473
aug 2006
Det er i den grad en menneskeliggørelse af hunde - og med den lidt vilde antagelse, at hunde betragter ikke-artsfæller som en del af deres flok.
Det ville være ganske unikt, hvis det var tilfældet..
Der er ikke det store i vejen for at gøre de ting, hun anbefaler, men det er altså ikke fordi man bliver leder set med hundeøjne, at det virker.
jan 2012
Hvis ikke hunde betragter os som en del af dens flok, hvorfor ser man så så ofte hunde beskytte dens familie?
jul 2008
De ved udemærket godt at vi ikke er hunde - men det ændre jo ikke på at de holder af os og vil være sammen med os
jan 2012
Er heller ikke i tvivl om de godt ved vi ikke er hunde.
Men tror nu de betragter os som en del af deres flok - Spørgsmålet er bare hvor på hierkiet vi ligger ..
Hver sin mening - Så længe dyrene har det godt.
jul 2008
men som du siger - hver sin mening.
aug 2006
Selv alfabegrebet er blevet aflyst.. Og dette af den mand, der opfandt det...
jul 2008
jul 2008
jan 2012
Som jeg læser det ud fra denne metode så er vi en del af deres flok - Kan du ikke lide det, så smut fra denne debat - Jeg ville ikke diskutere om metoden er rigtig eller urigtig - Den er rigtig for mig.
aug 2006
Tror da vist også det synker ned på et niveau, der ikke er specielt meningsfuld....
jul 2008
jan 2012
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 416 Svar: 13.980
jan 2012
Jeg synes at Jan Fennell har skrevet nogle fantastiske bøger og det eneste jeg søger er folk der ved mere om metoden - Gør I ikke det - Så vær venlig at lade vær med at give kritik, da jeg finder det uhøfligt - Jeg synes rent faktisk at metoden er brugbar.
jan 2012
En afspærring vil ikke hjælpe, tænker jeg, da hun så bare tisser andre steder end i sengen?
maj 2007
maj 2007
jan 2012
Jeg vil straks få lånt bogen og se om det kan overbevise mig til at det andet ikke er brugbart.
jan 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 29 Svar: 906
jan 2012
Tænkte det var det sted hun følte sig mest tryg og det er det sted hvor hun kan ødelægge mindst.
Men jeg må prøve nogle andre rum ..
jan 2012
jul 2008
Godnat
jan 2012
Jep, F & Z - .. Og så er der dem, der bare bliver ved og ved og ved og ved - Blot for at være på tværs, og den slags mennesker er jeg ikke tålmodighed nok til, eller rar nok til. Godnat.
maj 2004
Følger: 13 Følgere: 28 Hunde: 6 Emner: 126 Svar: 5.042
Luk døren ind til soveværelset, tisser hunden stadig, alene-hjemme træn. Klart hun tisser der, der lugter af stærkt af jer, og hvis hun mangler lidt alene-hjemme træning, så er det et perfekt sted at tisse af usikkerhed.
Btw. hunde der normalt kan være alene hjemme, kan sagtens få problemer senere hen og skulle trænes forfra. Det kan være bitte små ændringer der gør udslaget.
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 134 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 158 Svar: 12.767
okt 2010
Følger: 12 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 54 Svar: 2.489
Og er meget enig med Isabelle M.
Google fandt hende her for mig www.hundesprog.dk hun bruger Jan Fennell.
mar 2009
Alt det med positiv forstærkning virker ingen vegne ved så stærk og selvstændig en race. Vi skal have fløjlshandskerne af ind i mellem, dermed ikke sagt at vi anvender slag, spark mv.
okt 2006
Følger: 59 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.904
Men TS har en 8 måneder toypuddel. Og problemet er den tisser ved seperation.
Det bedste bud er den er ked og bange af at være alene. Jeg tror TS for meget mere ud af at fokusere på at opbygge selvtillid end at dæmpe selvtillid
aug 2006
jan 2012
Det jeg læser er at vi må ændre opfattelsen væk fra at der er en højere eller lavere rangorden og at alfaparret bestemmer det hele, som Jan Fennel mener. Er det korrekt forstået? Vi skal tænke omvendt nu.
De svagere og yngre dyr er de aktive. De opsøger de ældre og stærkere ved at vise dem deres underdanige glæde . De ældre er ganske passive imens og ser nogle gange ud som om de finder det anstrengende.
Denne nye rangorden, som jeg forstår det, betyder at magten ikke går på ordre oppefra og ned, men at der foregår underkastelsessignaler nedefra og op. Det betyder at de yngre respekterer, dyrker og opvarter de ældre med netop denne underkastelse.
Det er de yngre flokmedlemmer der starter denne aktive underkastelse, på grundlag af en bestemt situation, men for mig at se kan disse situationer nemt være de fire som Jan Fennel bruger som hovedritualer.
I bund og grund betyder dette at denne rangorden beviser at hunde ikke ønsker magt og ikke ønsker ikke at komme op af en rangstige og overtage førererollen fra sin ejer, som Jan Fennel mener?
Når de knurer over et kødben er det ikke for at vise de er ledere – De vil bare have deres kødben i fred og når de knurere er det ikke af magtbegær, det er fordi de ikke stoler på os i den givne situation. Det er ikke manglende respekt, men manglende tillid.
Er det sådan jeg skal forstå det?
Håber især at høre fra * BATDOG *
Ifølge denne rangorden er det bevidst at hunde ikke ønsker magt og ønsker ikke at komme op af en rangstige. Når de knurer over et kødben er det ikke for at vise de er ledere – De vil bare have deres kødben i fred og når de knurere er det ikke af magtbegær, det er fordi de ikke stoler på os i den givne situation. Det er ikke manglende respekt, men manglende tillid.
jan 2006
Følgere: 73 Hunde: 5 Annoncer: 1 Emner: 353 Svar: 14.491
Tag dog et ansvar og tænk lidt logisk .. hvor svært behøver det da lige at være ?
jan 2012
Fordi du er nedladende behøver din hund jo heller ikke være ked af det.
jan 2006
Fordi du ikke forstår at en hund er en hund - og ikke en forsøgsgenstand for dine "forskellige metoder" ...
Derfor ....
jan 2012
Fordi jeg læser en masse forskelligt og prøver at finde ud af om jeg er tilhænger af det ene eller af det andet, så betyder det da ikke jeg går ud og træner på en ny måde hver gang jeg bladrer én side ..
Fordi jeg ikke evner at tænke en smule logisk?
Jeg bliver gang på gang utrolig overrasket over den tone der er herinde!
Jeg synes - efter at have læst 6 forskellige bøger, som folk herinde har anbefalet - at det er forvirrende at hitte rede i deres fremgangsmåder og deres forskellige tankegange, fordi de er så ens og alligevel så langt fra hinanden.
Kan faktisk ikke se hvorfor det er forkert at spørge mere ind og blive mere klog ved hjælp af andres svar, eller for den sags skyld fortælle hvis jeg ikke er enige i deres svar - Så længe det er konstruktivt.
jan 2006
Der er for mange, der som dig, læser og læser og læser .. men glemmer at kigge på hunden og bruge deres sunde fornuft. Og kors, hvor det medfører mange frustrerede hunde, der i den grad mangler en person at støtte sig til i det daglige.
Prøv noget nyt - smid de bøger af H til, kig på din hund og se hvordan den reagerer, hvad der gør den glad, hvad der gør den usikker osv ...
Det er ikke raket-videnskab .. men det er lige præcis dét du er igang til at gøre det til !
aug 2007
Følger: 13 Følgere: 12 Hunde: 3 Emner: 103 Svar: 3.984
I min verden er det prisværdigt, når folk (unge som gamle) prøver at sætte sig ind i hundes adfærd og trivsel. Derfor fortjener TS også konstruktive svar og ikke bare angreb...
jul 2010
Følger: 18 Følgere: 16 Hunde: 1 Emner: 210 Svar: 3.381
Alfahan og pack leader osv..........
Men også dette fra TS andet indlæg......
Citat: "Metoden tager udgangspunkt i observationer af ulve, da hunden stammer fra ulven og stadig har generne .."
Det undre mig især der står hunden, det læser jeg enten som <b>ALLE</b> eller også som <b>TS's specifikke hund</b>
Her har jeg lidt svært ved at forstå at så lille en hund stammer fra ulve, ud fra min lille viden om ulve så mener jeg at have læst at det er nogle enkelte racer der nedstammer fra ulvene, ikke hunden som helhed
Er der noget jeg misforstår her ?
mar 2009
mar 2009
Jan fennels metoder er baseret på ulves reaktioner og adfærdsmønstre. Hundene har adfærd meget tæt derpå,mog derfor kan teorien anvendes. Hjemme hos os er jan fennels ord guld. Teorien er god og metoderne virker.
jul 2010
Men jeg prøver at forstå noget og for mig er det vigtigt for at få en helhed i det her.....
Nogen andre der så gidder at bruge få sekunder på det i stedet for et svar der for mig er lige gyldigt
jan 2006
Nej, jeg startede med at være ekspert og har aldrig nogensinde lavet så meget som en eneste fejl med mine hunde ....
Det er jo overhovedet ikke pointen ! Ked af at du misser den, men vil godt forsøge at forklare igen.
Den berøringsangst der foregår, får en masse nye hundeejere til at slå krølle på sig selv i deres anstrengelser for ikke at lave fejl, for at få et så gnidningsløst som muligt liv med deres hund og for at lade sig lede af en masse mere eller mindre tvivlsomme guruer, som med større eller mindre succes fortæller os andre hvordan vi skal gøre.
Vi glemmer at TÆNKE !
Vi glemmer at se på vores hund - vi glemmer at tænke logisk - vi glemmer at ALLE begår fejl og at det ikke nødvendigvis er lig med at Fido falder død om eller vores egne arme falder af ...
Men vi læser - uha, vi læser .. og bliver mere og mere forvirrede og adfærsdutterne tjener penge .. men hundene, de får de sq ikke bedre af den grund.
mar 2009
mar 2009
jan 2006
"Undervisning i denne teknik" ????
Øh .. kan man blive undervist i at turde at tage et ansvar, at turde prøve nogle ting som måske / måske ikke kan gå galt / gå godt, lade være med at underlægge sig nogle guruers luner og istedet tænke selv ?
Tror jeg ikke - og jeg har helt selv regnet ud at have mine hunde hos mig. Jeg har aldrig været bange for at lade dem gå først ud af døren, hoppe op af mig eller andre, lade dem spise før jeg selv gjorde det, lade dem ligge i sofaerne og sengene ... har aldrig haft problemer med adfærd eller alene hjemme ting ...
Så jeg synes nu jeg har klaret den helt OK - på trods af at den eneste bog om hunde jeg har læst er Jack Londons Ulvehunden ...
mar 2009
Rigtig god fornøjelse med det hele, sabrina.
jan 2012
Ryan - Som udgangspunkt stammer alle hunde vel fra ulven? Om man tager DNA fra en husky eller en puddel og knytter den til de yngre canider er vel et fedt?
BAT DOG –
De, jeg kunne få på biblioteket, har jeg læst, mangler dog stadig lidt af dem.
Men synes bare de siger meget det samme alligevel.
For Anders Hallgren nævner også at alfaparret stadig er dem der oftest spiser først, leder flokken og tager sig af fare – Ligesom Jan fennel beskriver det .. Forskellen er bare at hun siger at hunden gerne vil være føreren og til hver en tid vil kæmpe sig derop og Hallgren siger at hunden vil undvige at blive det.?
Jeg er helt enig i at man også skal have praksis med sig. Jeg læser heller ikke kun for at kunne bruge det på min hund - tværtimod – Det er ligeså meget for at få styr på de forskellige og for at kunne vælge hvad jeg egentlig tror på og mener er brugbart. Jeg er bare så ny i det at det ikke alt sammen giver mening endnu.
Seija er kommet ind i vores stue når hun er alene. På video optagelser kan vi se at hun hyler de 3-4 første min og så hopper hun op på sofaryggen og ligger sig til rette. Ingen tis eller ødelagte ting.
Men jeg benytter ikke amiching bonding metoden. Havde rigtig svært ved at undlade at snakke med hende når jeg kom hjem ..
jan 2006
Jeg kører på erfaring alene, tilsat en god portion god fornuft.
Interessant at læse, at jeg stadig fedter rundt i forældede principper og ligefrem har gjort livet sværere for mig selv .. hmmm ...
jan 2006
Men du kan udtale dig om en metode, som du ikke praktiserer ? Interessant ...
jan 2006
Hvis jeg ikke skulle på job imorgen, startede jeg bilen lige nu !! - og kørte ind og lånte bogen af dig
Og enig i dit sidste indlæg om udtalelser om teknikker man ikke er undervist i .. helt og aldeles enig
jan 2006
Ja, problemet er så bare, at du udfra dine indlæg ikke virker klogere - snarere mere forvirret.
Hvad er problemet i at bruge sund fornuft ?
jan 2012
Nu ved jeg at det måske ikke helt passer ud fra Hallgrens observationer og at hunden helst vil undvige det.
Alligevel siger Hallgren og Fennell nogle af de samme ting og så mangler jeg røde tråde der forbinder de to ting sammen, samtidig med at jeg forstår forskellen.
Sund fornuft er også super fint - Det er sådan jeg træner min hund nu, og hun er altså en meget klog og opdragen lille hund!
Jeg vil bare mere end det! Jeg vil vide hvorfor min hund snuser andre i numsen. Jeg vil vide hvorfor nogle voksne hunde gerne vil lege og hvorfor de ikke vil lege.
Jeg vil læse og jeg vil vide mere! Ikke nødvendigvis for at kunne opdrage min hund bedre , men for at blive klogere og udvikle mig selv på det punkt som jeg interessere mig for.
Sund fornuft er sikkert meget godt hvis man ikke vil bruge det til andet end sine hunde. Men jeg vil mere og jeg vil kunne give en grund når folk spør mig hvorfor jeg mener som jeg mener og ikke bare komme med hverdagsfortolkninger ..
Der sidder kloge mennesker derude der har gjort en masse forarbejde for os og det eneste vi skal gøre er at åbne en bog og blive kloge - Hvorfor så KUN nøjes med sund fornuft?
aug 2006
At læse bringer en masse perspektiver (medmindre man låser sig selv fast på EN teorietiker og stædigt holder fast på denne) og det kan give en masse refleksioner.
Undlader man at generalisere teori (som jo blot er en beskrivelse af praksis) ud over praksis, men udelukkende bruger den til et afsæt for refleksion - på ligefod med den refleksion praksis gerne skulle give - så kan det umuligt blive en ulempe hverken for en selv eller for en hund. Ligegyldigt hvor meget man så end læser.
Problemet kommer først, når man ikke kan skille de to ting fra hinanden - erkendelsen af, at teori aldrig er objektiv, fyldestgørende eller på nogen måde endegyldigt. Dette er der desværre en del, der misforstår - og så kan det gå hen og blive lidt småreligiøst.
Det vigtigste i hundehold er og bliver ens evne til at observere sin hund, handle, overveje resultatet og rette ind efter det.
Men det er da rart at have nogle steder at få ideer fra - og blandet med lidt god jordbunden fornuft og en hel masse hjerte, så når man langt.
jan 2012
Jan Fennel bruger dominansteori? fordi hun ved hjælp af hendes metoder får hunden til at gøre noget, som hunden selv beslutter ud fra hendes adfærd som hunden så nærmest skal gætte ..
Og hallgren bruger indlæringsteori fordi han ved hjælp af metoder som ord, tegn og handling "viser" hvad hunden skal?
jul 2010
Martine her må jeg så lige indskyde en lille ting, du siger du kører på erfaring alene og så sund fornuft.......
Hvis vi så lige kigger på sund fornuft, er det så ikke noget du er "undervist" i ? den må jo komme et sted fra, altså opvækst osv. Så mon ikke man kan sige du køre på 95% erfaring og 5% tillagt viden ?
Kørte man på undervisning/teknik alene så vil der altid være en smule (5% erfaring der skinner igennem fra ens opvækst)..........
Lige den omtalte teknik vil jeg så holde mig fra at omtale, men det er da en være gang **** at man ikke kan udtale som om en teknik man ikke er undervist i, og kan da nævne mange basale ting på andre områder der kan modbevise påstanden.
Det handler om at kunne resonere sine tanker ud fra andre teknikker/erfaringer man har gjort sig........
aug 2006
jan 2006
jan 2006
Ikke helt .. jeg læser skam endda rigtigt meget .. bare ikke hundebøger
Jeg ved ikke om jeg forstår mallen "til bunds" ? Nej, det gør jeg ikke, tror jeg. Det er en topmærkelig race, og den gør ting som stadig - efter 7 år med den - kan undre mig.
Jeg går så ikke i panik, og styrter til det nærmeste bibliotek, mens jeg udråber mig selv til en dårlig hundeejer og mine hunde til modne til en tur med det blå (er det forresten ikke lilla ?) vand.
Jeg er fuldstændig overbevist om, at man kan blive verdens allerbedste hundeejer uden at have åbnet bare én eneste bog om emnet .. hvis man bare tør at tage et ansvar og erkende, at vi allesammen laver fejl ind imellem, men at hundene altså ikke dør af det for det første - for det andet skal der jo være "lidt points til dommerne" .. kan vel oversættes ved at "der skal være lidt at arbejde hen imod med Fido i det daglige".
aug 2006
Jeg har læst (så vidt jeg husker) to hundebøger. Eller halvanden. En Hallgren bog og en tuuuung bog om spor, som jeg stadig ikke er færdig med (ingen ved om jeg bliver det). Og så står Bille Ruwalds bog klar til opslag.
Men for filans, hvor har jeg dog læst meget om hund. Og hørt meget om hund. Og ikke mindst set meget hund.
Og jeg kan godt forstå, hvis man bliver usikker på hundeholdet, hvis man ikke har en eller anden form for ballast at holde fast i. Og så er det egentlig underordnet hvor den kommer fra.
Den største ballast kommer der dog af at omgås hunde. Det er jeg ikke det mindste i tvivl om. Og er man så priviligeret at have gjort det hele livet (og måske nok også har lidt talent for det) så kan et hundehold næsten være instinktivt.
Når jeg læser med herinde undrer mig nogle gange over, hvad der bekymrer. Så sent som i går var der en tråd, hvor jeg kunne se forskellen på mig selv og en mere usikker hundeejer. Og når det kommer dertil, så kan læsning nok ikke gøre den store forskel, det er der erfaringen kommer ind i billedet.
Erfaringen er så et samsurium af praktisk erfaring og den aktive informationssøgning, der er landet på rygraden.
jan 2006
Nu kan jeg kun svare for mig selv - og svaret er et stort rungende JA - hvis det betyder at man slipper for at pløje sig igennem sider og sider af hundebøger, skrevet af diverse selvforherligende guruer ...
Det virker - VIRKER - som om du slet ikke kan forestille dig, at man kan blive en god hundeejer uden at åbne en bog om det at holde hund. Jeg foretog for sjov en hurtig rundspørge blandt mine træningskammerater .. udover min egen kæreste (!) som jo selvsagt <i>er</i> en underlig mand, var der ikke nogen, der havde læst bøger om hundehold.
Og vores hunde fungerer da sådan ret udmærket i det daglige
Amichien Bonding eksperter søges